Eri puolilla Suomea toimivissa laatuhankkeissa pyritään tuomaan käytäntöön opetus- ja kulttuuriministeriön laatustrategiaa, jossa on neljä keskeistä aihealuetta: laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, kehittyvä toimintakulttuuri sekä lukiokoulutuksen saavutettavuus. Viidentenä teemana voidaan lisäksi pitää digitalisaatiota.
Itä-Suomen lukioverkoston laatuhankkeessa on mukana Savonlinnan lyseon lukion, Aikuislukion ja Taidelukion lisäksi 17 hyvin erilaista lukiota, ja toiminta onkin osittain jakaantunut koskemaan eri koulutyyppejä, kuten isoja ja pieniä lukioita tai aikuislukioita. Jokaisella koululla on laatuagentti, joka vastaa yhteistyöstä verkoston kanssa ja hankkeen etenemisestä omalla koulullaan. Agentit työskentelevät myös yhdessä erilaisina tiimeinä. Lisäksi hankkeessa on koulujen johtajien tiimi, joka erityisesti työstää laadunhallinnan johtamisen kysymyksiä. Kaikilla kouluilla otetaan myös opiskelijat mukaan laatutyöhön. Koko hankkeen koordinaattorina toimii Ilse Parviainen.
Hankkeen toimintaan kuuluu erilaisia työpajoja, pilotteja (esimerkiksi yhtenäinsen opintojaksopalautemallin luominen) ja verkostoitumista, kuten toinen toiseltaan oppiminen työn varjostuksessa. Kukin koulu on määritellyt muutamia koulukohtaisia tavoitteita, joita omassa koulussa edistetään hankken aikana, ja tarkoitus on tetenkin, että hyvät käytänteet jäisivät pysyviksi hankkeen jälkeenkin. Lyseon lukion tavoitteiksi on asetettu koulun kehittämisen ja laatutyön systematisoiminen sekä hyvinvoinnin ja osallisuuden parantaminen.
Hankkeessa syntyvät tuotokset, kuten hyvinvoinnin toimintamalli, laatujohtamisen järjestelmä, opintojaksopalautemalli ja laatutekijöiden PDCA-mallit* jaetaan koko verkoston käyttöön. Joillakin kouluilla tehdään hankkeen puitteissa laatukäsikirjaa, mutta Savonlinnan kaupungin lukioilla on sitä varten erillinen hanke.
Hankkeen alkuperäinen päättymisaika oli 30.7.2024, mutta sille saatiin jatkoaikaa vuoden loppuun. Syksyn aikana on tarkoitus mm. kehittää lukioverkoston yhteydenpitoa ja tutkia mahdollisuuksia entistä paremmin jakaa osaamista ja ideoita koulujen kesken.
*PDCA-mallilla eli Demingin ympyrällä tarkoitetaan toiminnan kehittämisen mallia, jossa edetään suunnittelun (Plan), tekemisen (Do) ja arvioinnin (Check) kautta kehittämistoimintaan (Act). Suomeksi esimerkiksi Tuumaa, Tee, Tarkista, Toimi.