Meidän koulu

Toimintamme periaatteita

Ystävällisyys

Ly­se­o­lai­nen koh­taa jo­kai­sen yh­tei­sös­sä työs­ken­te­le­vän ys­tä­väl­li­ses­ti ja on avoin, kun­ni­oit­ta­va sekä vie­raan­va­rai­nen yh­teis­työ­kump­pa­nei­ta ja vie­rai­li­joi­ta koh­taan.

Välittäminen ja huolenpito

Ly­se­o­lai­nen huo­mi­oi kaik­ki yh­tei­sös­sä työs­ken­te­le­vät käyt­täy­ty­mäl­lä hy­vin ja nou­dat­ta­mal­la kou­lun yh­tei­siä peli­sään­tö­jä. Ly­se­o­lai­nen pi­tää huol­ta omas­ta hy­vin­voin­nis­ta ja huo­leh­tii myös opis­ke­lu­ym­pä­ris­tön viih­ty­vyy­des­tä ja siis­tey­des­tä. Ly­se­o­lai­nen voi luot­taa työn­sä ja oman työ­pa­nok­sen­sa ar­vos­ta­mi­seen,

Yhdessä tekeminen

Ly­se­o­lai­nen on yh­teis­työ­ky­kyi­nen ja kan­nus­ta­va toi­sia ih­mi­siä koh­taan. Tois­ten mie­li­pi­tei­tä kuun­nel­laan ja ar­vos­te­taan ja ke­tään ei jä­te­tä yk­sin! Yh­teis­työ ko­e­taan voi­ma­va­ra­na ja rik­kau­te­na.

Oppiminen ja itsensä kehittäminen

Ly­se­o­lai­sel­la on halu op­pia ja ke­hit­tyä ja omaa op­pi­mis­ta edis­te­tään ko­kei­le­mal­la eri­lai­sia op­pi­mis­tek­nii­koi­ta. Ly­se­o­lai­nen op­pii muu­al­la­kin kuin kou­lus­sa. Ly­se­os­sa op­pi­mi­nen ei ole vain opis­ke­li­jan etu­oi­keus, vaan yh­tei­sös­sä jo­kai­nen op­pii sekä tie­to­ja että tai­to­ja, ja myös yh­tei­sö op­pii. It­sen­sä ke­hit­tä­mi­nen näh­dään mah­dol­li­suu­te­na ja sen eteen ol­laan val­mii­ta te­ke­mään töi­tä ja pon­nis­te­le­maan. Opet­ta­ja li­sä­kou­lut­tau­tuu, ja se teh­dään mah­dol­li­sek­si.

Sinnikkyys ja tavoitteellisuus

Ly­se­o­lai­sel­la on hyvä työ­mo­raa­li ja se tar­koit­taa mää­rä­tie­tois­ta ja ta­voit­teel­lis­ta työs­ken­te­lyä sekä vas­toin­käy­mis­ten sie­tä­mis­tä. Oppi­tun­neil­la työs­ken­nel­lään ah­ke­ras­ti, läk­syt teh­dään huo­lel­li­ses­ti ja ko­kei­siin val­mis­tau­du­taan hy­vin. Ly­se­o­lai­nen ei vä­hät­te­le omaa te­ke­mis­tään vaan ar­vos­taa työ­tään, it­se­ään ja mui­ta.

Rohkeus

Ly­se­o­lai­sel­la on en­nak­ko­luu­lo­ton asen­ne uu­sia ih­mi­siä ja asi­oi­ta koh­taan. Ly­se­o­lai­nen ei pel­kää uu­sia haas­tei­ta tai epä­on­nis­tu­mis­ta, vaan ko­kei­lee roh­ke­as­ti. Ly­se­o­lai­nen us­kal­taa olla oma aito it­sen­sä. On myös lupa mo­ka­ta!