Rehtorin tervehdys

Ku­lu­nut luku­vuo­si on su­ju­nut Ly­se­os­sa hy­vin. Opis­ke­lu on su­ju­nut mal­lik­kaas­ti, penkkarit oli­vat mu­ka­vat ja van­ho­jen päi­vä juh­la­va. Ha­lu­an­kin kiit­tää opis­ke­li­joi­ta näis­tä iki­muis­toi­sis­ta elä­myk­sis­tä. Ly­se­os­sa opis­ke­le­vat nuo­ret ovat ter­ve­hen­ki­siä, miel­lyt­tä­viä ih­mi­siä. Hei­dän kans­saan on ol­lut tä­nä­kin vuon­na ilo teh­dä töi­tä. Va­li­tet­ta­van sä­rön tä­hän luku­vuo­teen toi leh­to­ri Pet­ri Pii­ro­sen me­neh­ty­mi­nen kes­ken luku­vuo­den. Pi­de­tyn opet­ta­jan äkil­li­nen me­neh­ty­mi­nen toi pal­jon su­rua yh­tei­sööm­me.

Tä­män luku­vuo­den jäl­keen moni opet­ta­ja jää viet­tä­mään an­sait­tu­ja elä­ke­päi­viä. Ha­lu­an­kin kiit­tää Eija Asi­kais­ta, Riit­ta Liuk­koa, Mai­ja Toi­vos­ta, Tuu­la Tsumakia ja Jane Visuria hei­dän pa­nok­ses­taan kou­lun ja opis­ke­li­joi­den hy­väk­si.

Lu­ki­o­kou­lu­tuk­seen koh­dis­tuu muu­tos­pai­nei­ta. Uusi ope­tus­suun­ni­tel­ma ote­taan käyt­töön ensi syk­sy­nä. Tä­män ke­vään ai­ka­na tu­le­vaa ope­tus­suun­ni­tel­maa on ra­ken­net­tu niin opet­ta­jien, opis­ke­li­joi­den, huol­ta­jien kuin eri si­dos­ryh­mien­kin kans­sa.

Lu­ki­on uu­des­sa ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa edel­ly­te­tään en­tis­tä tii­viim­pää ai­nei­den vä­lis­tä yh­teis­työ­tä. Olem­me­kin suun­ni­tel­leet mi­ten sai­sim­me yli­tet­tyä aine­ra­jat en­tis­tä pa­rem­min. Ar­vi­oin­nin tu­lee jat­kos­sa olla koko­nais­val­tai­sem­paa ja sen tu­lee koos­tua mo­nis­ta eri osa-alu­eis­ta, ku­ten esi­mer­kik­si eri­lai­set työt ja tuo­tok­set, itse- ja ver­tais­ar­vi­oin­ti sekä tes­tit. Kurs­sin arvo­sana ei saa mää­räy­tyä pel­käs­tään ko­kei­den ja tes­tien pe­rus­teel­la, vaan arvo­sa­nan on muo­dos­tut­ta­va moni­puo­li­sem­mis­ta näy­töis­tä. Ko­keen roo­li on enem­män for­ma­tii­vi­nen, eli op­pi­mi­ses­ta in­for­maa­ti­o­ta an­ta­vaa. Koe an­taa opis­ke­li­jal­le tie­toa sii­tä mit­kä hä­nen vah­vuu­ten­sa ja ke­hi­tys­koh­teen­sa ovat.

Ar­vi­oin­nin muut­tu­mi­nen oh­jaa sekä opet­ta­jan että opis­ke­li­jan toi­min­taa. Py­ri­tään pois bu­li­mi­a­op­pi­mi­ses­ta jos­sa opis­ke­lu ta­pah­tuu kurs­si­ko­et­ta var­ten, koh­ti jat­ku­vaa ta­sais­ta op­pi­mis­ta. Näin opis­ke­li­ja omak­suu asi­oi­ta ja tai­to­ja pit­kä­kes­toi­sem­paan muis­tiin, jol­loin ne ovat käy­tet­tä­vis­sä kurs­si­ko­keen jäl­keen­kin. Muu­tos van­has­ta ja tu­tus­ta uu­teen ja eri­lai­seen luo haas­tei­ta sekä opet­ta­jil­le että opis­ke­li­joil­le. Yh­des­sä läh­dem­me ke­hit­tä­mään uut­ta toi­min­ta­mal­lia sel­lai­sek­si että se pal­ve­lee pa­rem­min op­pi­mis­ta ja te­kee opis­ke­lus­ta mie­lek­kääm­pää.

Tänä ke­vää­nä Ly­se­on lu­ki­on kes­kus­tan toi­mi­pis­tees­tä val­mis­tuu 92 uut­ta yli­oppi­las­ta.

Ly­se­on lu­ki­on osal­ta kir­joi­tuk­set me­ni­vät var­sin hy­vin ja tu­lok­set oli­vat edel­tä­viä vuo­sia pa­rem­pia. Tä­nään osa tu­le­vis­ta yli­oppi­lais­ta voi naut­tia huip­pu­tu­lok­sis­ta, osa heis­tä on tyy­ty­nyt koh­tuul­li­sem­paan suo­ri­tuk­seen. Ny­kyi­nen jär­jes­tel­mä an­taa myös mah­dol­li­suu­den pa­ran­taa tu­lok­sia, mi­kä­li sii­hen tun­tuu ole­van ai­het­ta.

Vaik­ka opis­ke­li­jat itse opis­ke­le­vat ja vas­taa­vat tu­lok­sis­taan, saa­vat he opet­ta­jil­ta tu­kea, oh­jaus­ta, kan­nus­tus­ta ja jos­kus jopa pa­tis­te­lua työn­te­koon. Ha­lu­an­kin kiit­tää opet­ta­jia erin­o­mai­ses­ta työs­tä opis­ke­li­jan opin­to­jen tu­ke­mi­ses­sa.

Uudet ylioppilaat

Olet­te nyt elä­män vir­ras­san­ne saa­vut­ta­neet joki­suis­ton. Tä­hän asti olet­te voi­neet na­vi­goi­da pit­kin var­sin sel­ke­ää väy­lää. Var­mas­ti olet­te jou­tu­neet vä­lil­lä pon­nis­te­le­maan vas­ta­vir­taan, kun asi­at ei­vät ole luis­ta­neet toi­vo­mal­lan­ne ta­val­la. Teil­lä on var­mas­ti ol­lut myös het­kiä, jol­loin tun­tuu että vir­ta vie eteen­päin il­man suu­rem­pia pon­nis­tuk­sia. Olet­te pu­jo­tel­leet va­lin­to­jen joen­haa­rois­sa et­sien it­sel­le so­pi­vaa väy­lää. Koko ajan teil­lä on kui­ten­kin ol­lut ran­nat lä­hel­lä joi­hin olet­te voi­neet vai­keuk­sis­sa tu­keu­tua. Jat­kos­sa tei­dän täy­tyy mää­rit­tää oma kurs­sin­ne edes­sän­ne au­ke­a­val­la elä­män avo­me­rel­lä. Toi­von ja us­kon että me tääl­lä Ly­se­on lu­ki­os­sa olem­me an­ta­neet teil­le riit­tä­vät na­vi­goin­ti­tai­dot, jot­ta sel­vi­ät­te oman elä­män­ne me­rel­lä.

Nyt yli­oppi­lai­na te voit­te ja tei­dän pi­tää va­li­ta mää­rä­sa­ta­ma ja mää­rit­tää kurs­si sin­ne. Elä­män avo­meri on edes­sän­ne, mut­ta opin­to­jen­ne an­ta­mat edel­ly­tyk­set ovat tur­va­nan­ne. Saa­vu­tuk­sen­ne opin­nois­sa mää­rit­tää kuin­ka tu­ke­va pur­si teil­lä on tur­va­nan­ne elä­män myrs­kyis­sä. Toi­vo­tan teil­le suo­tui­sia tuu­lia sil­lä kurs­sil­la min­kä elä­mäs­sän­ne va­lit­set­te.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioVuo­si­ker­to­mus 2015-201622.4.2016