Savonlinnan lyseon lukion painotukset ja tuntijako

Savonlinnan lyseon lukion toiminnan tavoitteena on, että lukiolainen saa edellytykset monipuolisten tietojen ja taitojen kehittymiselle sekä kasvaa tavoitteelliseen työskentelyyn. Hän menestyy jatko-opinnoissa ja elämässä ja rakentaa yhteistä hyvää elämää niin lähipiirissään, Suomessa kuin maailmallakin.Tämän tekee mahdolliseksi sekä fyysisesti että psyykkisesti turvallinen kouluympäristö, jossa lukiolainen kokee olevansa osa yhteisöä, jossa jokaista arvostetaan ja kunnioitetaan. Olennaista on, että lukiolainen löytää oman oppimispolkunsa ja että hän kasvaa aktiiviseksi kansalaiseksi niin jatko-opintoihin kuin työelämäänkin.

Lyseolainen tarkoittaa seuraavassa niin opettajia, opiskelijoita kuin muitakin yhteisön jäseniä. Toimintamme periaatteita ovat:

ystävällisyys – Lyseolainen kohtaa jokaisen yhteisössä työskentelevän ystävällisesti ja on avoin, kunnioittava sekä vieraanvarainen yhteistyökumppaneita ja vierailijoita kohtaan.

välittäminen – Lyseolainen huomioi kaikki yhteisössä työskentelevät ja pyrkii hyvän elämän edistämiseen. Lyseolainen huolehtii myös ympäristöstä.

rohkeus – Lyseolainen ei pelkää uusia haasteita tai epäonnistumista, vaan kokeilee rohkeasti. Lyseolainen oppii muuallakin kuin koulussa.

yhdessä tekeminen – Lyseolainen on yhteistyökykyinen. Lyseolaisella on kannustava asenne toisia ihmisiä kohtaan.

oppiminen – Lyseossa oppiminen ei ole vain opiskelijan etuoikeus, vaan yhteisössä jokainen oppii sekä tietoja että taitoja, ja myös yhteisö oppii.

Opiskelijoiden ja opettajien välisessä vuorovaikutuksessa on tärkeää toisen ihmisen aito ja välitön kohtaaminen sekä hänen kunnioittaminen ja arvostaminen. Lukioaika tulee nähdä ennen kaikkea kasvun mahdollisuutena: ihmisenä kasvaminen ja kehittyminen on koko elämän jatkuva prosessi. Tässä kasvun prosessissa tärkeitä elementtejä ovat oman itsetuntemuksen kehittäminen ja oivallus elinikäisen oppimisen mahdollisuudesta ja tärkeydestä. Lukioaika on nuoren kasvuun ja kehittymiseen saattamista ja sitä kautta elämän suunnanottoon valmistamista. Tavoitteena on tukea nuoren yksilöllistä kasvua, kehitystä ja oppimista siten, että hänellä on mahdollisuus kasvaa tasapainoiseksi ja vastuuntuntoiseksi ihmiseksi menestyäkseen jatko-opinnoissaan ja elämässään.