Opiskeluympäristöt ja -menetelmät

Koska oppiminen on monimuotoista ja sidoksissa aiemmin hankittuun osaamiseen, käytetään lukiossamme monipuolisia opetus-, ohjaus- ja opiskelumenetelmiä. Menetelmien valinnassa otetaan huomioon eri oppiaineissa edellytetty käsitteellinen ja menetelmällinen osaaminen. Tutkimiseen, kokeilemiseen ja ongelmanratkaisuun perustuvat opiskelumenetelmät edistävät oppimaan oppimista ja kehittävät kriittistä ja luovaa ajattelua. Menetelmällisillä ratkaisuilla voidaan rakentaa kokonaisuuksien hallintaa ja oppiainerajat ylittävää osaamista.

Lukion opetus- ja opiskelumenetelmien tarkoituksena on edistää opiskelijoiden aktiivista työskentelyä ja yhteistyötaitojen kehittymistä. Opiskelijoita ohjataan suunnittelemaan opiskeluaan, arvioimaan toiminta- ja työskentelytaitojaan sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan. Heitä ohjataan myös käyttämään monipuolisesti tieto- ja viestintäteknologiaa. Lisäksi opiskelumenetelmien valinnassa ja työskentelyn ohjauksessa kiinnitetään huomiota sukupuolittuneiden asenteiden ja käytänteiden tunnistamiseen ja muuttamiseen.

Opiskeluympäristöjä laajennetaan oppilaitoksen ulkopuolelle myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen. Yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja muiden oppilaitosten, kirjastojen, liikunta- ja luontokeskusten, taide- ja kulttuurilaitosten, työelämän ja yritysten sekä muiden tahojen tarjoamia opiskeluympäristöjä hyödynnetään monin tavoin.

Opiskelijoita ohjataan hyödyntämään digitaalisia opiskeluympäristöjä, oppimateriaaleja ja työvälineitä eri muodossa esitetyn informaation hankintaan ja arviointiin sekä uuden tiedon tuottamiseen ja jakamiseen. Opiskelijat vastaavat itse henkilökohtaiseen opiskelukäyttöön tarkoitettujen työvälineiden, laitteiden ja materiaalien hankinnasta.

Itsenäinen opiskelu
Opiskelijoiden yksilöllistä etenemistä, henkilökohtaisia oppimispolkuja ja verkko-opiskelutaitojen kehittymistä voidaan tukea tarjoamalla opiskelijoille mahdollisuuksia suorittaa opintoja myös etäopiskeluna. Etäopiskeluna suoritettu kurssi koostuu opettajan ohjaamasta itsenäisestä opiskelusta, ja siinä käytetään monipuolisesti tietoverkkoja sekä muuta tieto- ja viestintäteknologiaa.

Itsenäistä opiskelua järjestettäessä otetaan huomioon opiskelijan edellytykset suorittaa opintoja itsenäisesti sekä hänen ohjauksen ja tuen tarpeensa.
VÄLI
Vuosiluokkiin sitomaton opetus
Opetusta annetaan Lyseon keskustan toimipisteessä vuosiluokkiin sitomatta, eli opiskelijat eivät opiskele eri oppiaineita perusryhmittäin, vaan opiskelijoiden opetusryhmät vaihtuvat jaksoittain heidän kurssivalintojensa mukaan. Luokattomuus mahdollistaa yksilöllisen etenemisen ja monipuolistaa valintoja. Opiskelija voi edetä opinnoissaan omaa tahtiaan; hän myös suunnittelee oman opinto-ohjelmansa ja päättää, mitä pakollisia, syventäviä ja soveltavia kursseja valitsee kullekin lukuvuodelle.

Lukiolaisten yksilölliset opintopolut sekä useat erilaiset valinta- ja päätöstilanteet lukio-opintojen aikana vaativat opiskelijan henkilökohtaista ohjausta. Tämä ohjaustyö tarkoittaa yo-suunnitelmien laadintaa, kurssivalintojen tekemistä ja kielten oppimiseen ja opiskeluun liittyvien ohjaus- ja tukitoimien kartoittamista. Opintojen suunnittelu ja sujuva eteneminen vaatii opiskelijoilta omaa vastuuta, tavoitteiden asettelua ja sitoutumista.

Opiskelutekniikan ja opiskelutaitojen kehittämiseen kiinnitetään erityistä huomiota kaikissa oppiaineissa, etenkin yläkoulusta lukioon siirryttäessä. Lukionsa aloittaneiden opiskelutaitoja vahvistetaan myös tvt-taidoissa: opintojen ohjaukseen kuuluu tietotekniikkaa ja tiedonhallintaa.

Opettajat sähköisen ylioppilaskokeen katastrofiharjoituksessa