Toimintakulttuuri

Savonlinnan lyseon lukion toimintakulttuuri perustuu kestävän hyvinvoinnin ja osallisuuden sekä vuorovaikutuksen periaatteille. Toimintakulttuurin kehittämisen yleisenä tavoitteena on edistää lukion vetovoimaa opiskelupaikkana sekä lisätä koulun näkyvyyttä ja koko kouluyhteisön viihtyvyyttä ja hyvinvointia.

Lyseossa toimii kehittämisryhmä, joka koostuu opettajajäsenistä sekä rehtorista ja apulaisrehtorista. Kehittämisryhmä on osana kouluyhteisön vuorovaikutusta ja yhteistä osallistumista. Jokaisella kehittämisryhmän opettajajäsenellä on johdettavanaan oma henkilökunnasta koostuva työryhmä. Kehittämisryhmän tehtävänä on valmistella yhdessä rehtorin ja apulaisrehtorin kanssa opettajainkokouksia sekä käsitellä muita ajankohtaisia asioita.

Aktiivisen opiskelijakunnan hallituksen tehtävänä on edistää opiskelijoiden yhteistoimintaa ja koulutyötä. Se vaikuttaa koulun asioihin opiskelijan näkökulmasta ja parantaa kouluviihtyvyyttä osallistumalla vuosittain eri juhlien ja tilaisuuksien toteutukseen.

Seuraavat teemat ohjaavat lyseon lukion toimintakulttuuria ja sen kehittämistä:

Oppiva yhteisö

Kaiken toiminnan lähtökohtana on toimiva ja hyvinvoiva kouluyhteisö. Tavoitteena on jatkuva oppimisen kehittäminen koko yhteisössä. Yhteisön osaaminen syntyy lukiossamme kaikkien sen jäsenten tietotaidosta, osaamisesta, kokemuksista sekä oman toiminnan arvioinnista. Oman työnteon reflektointi, oppilaitoksen toiminnan arviointi ja kehittämistarpeiden tiedostaminen antavat arvokasta tietoa perustehtävästä suoriutumisesta. Oman toimintamme arvioinnin tukena käytämme vuosittain toteutettavia opiskelijakyselyitä sekä huoltajilta ja henkilöstöltä saatua palautetta. Yhteistä osaamista, tietotaidon ja kokemusten jakamista edesauttaa se, että järjestämme opiskelijoille ja henkilöstölle riittävästi osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia esim. pienryhmien, kokousten, kyselyjen, erilaisten yhteisten toimintapäivien ja tilaisuuksien muodossa. Avoin vuorovaikutus, luottamuksen ilmapiiri sekä yhdessä tekeminen tukevat ja edistävät yhteisöllisyyttä ja me-henkeä.

Osallisuus ja yhteisöllisyys

Lyseon toiminta on opiskelijalähtöistä. Kursseilla opiskelijat ovat mukana vaikuttamassa käytettäviin työtapoihin, arviointimenetelmiin ja painotuksiin.  Opiskelijakunta osallistuu aktiivisesti koulun kehittämiseen. Sitä edustavalta hallitukselta pyydetään kannanottoja koulutyössä tapahtuviin muutoksiin ja opiskelijoiden aloitteet käsitellään koulun hallinnossa. Opiskelijakunnan edustajat ovat mukana opettajainkokouksissa heitä koskevissa asioissa. Lyseon opiskelijoita rohkaistaan olemaan oma-aloitteisia toiminnassaan ja esittämään ajatuksiaan, aloitteitaan ja ideoitaan opettajakunnalle.
Opiskelijakuntatoiminnassa yhdistyvät monet koulumme tavoitteet, joita ovat me-hengen, yhteisöllisyyden ja viihtyvyyden parantaminen sekä opiskelijoiden osallisuuden lisääminen ja aktiiviseksi kansalaiseksi kasvaminen.

Lukuvuosittain 10-15 opiskelijaa koulutetaan tutoreiksi opastamaan ja tukemaan lukiotulokkaita. Jokaisella alkavalla vuosikurssiryhmällä on omia tutoreita, jotka avustavat ja toimivat vertaisohjaajina erilaisissa opiskeluun liittyvissä asioissa. Tutorit toimivat myös koulun esittelijöinä sekä työskentelevät ryhmänohjaajien apuna.

Hyvinvointi ja kestävä tulevaisuus

Koulumme toimintakulttuurissa edistetään kestävää elämäntapaa ja kestävän tulevaisuuden edellytyksiä. Vastuullinen suhtautuminen ympäristöön heijastuu arjen valintoihin ja toimintatapoihin. Toimintatavat ja käytännöt tukevat opiskelijan ja yhteisön vastuullisuutta ympäristöön.

Yhteisön vuorovaikutuksessa korostuvat avoimuus, välittäminen ja keskinäinen arvostus. Tämä tuo Lyseon ilmapiiriin turvallisuutta. Yhteinen ohjaajuus ja opiskeluhuolto edesauttavat opiskelijoiden hyvinvointia. Opiskelijoilla on mahdollisuus saada säännösten mukaista ohjausta ja tukea, jossa otetaan huomioon heidän erityistarpeensa. Toiminnassa edistetään yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja kiireettömyyttä. Kiusaamista, häirintää, väkivaltaa, rasismia eikä syrjintää hyväksytä vaan niitä ennaltaehkäistään ja niihin puututaan.

Opiskelijoita kannustetaan terveyttä, hyvinvointia ja oppimista edistävään sekä liikunnalliseen elämäntapaan. Ruokailu on osa opiskelijoiden hyvinvointia.

Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus

Lukiossamme arvostetaan ja suvaitaan kulttuurista ja kielellistä sekä katsomuksellista moninaisuutta. Yhteisö hyödyntää maan kulttuuriperintöä, kansallis- ja vähemmistökieliä sekä paikallista kulttuurista, kielellistä, uskonnollista ja katsomuksellista moninaisuutta. Yhteisössä ymmärretään kielten keskeinen merkitys oppimisessa ja vuorovaikutuksessa sekä identiteettien rakentumisessa ja yhteiskuntaan sosiaalistumisessa.

Jokaisella oppiaineella on tapansa käyttää kieltä, oma käsitteistönsä ja omat tekstikäytäntönsä, jotka avaavat samaan ilmiöön eri näkökulmia. Lukiossa jokainen opettaja on oppiaineensa erityisen kielen opettaja.

Kansainvälisyyskasvatus on olennainen osa koulun toimintaa ja opetusta. Koulumme kansainvälisyyskasvatus liittyy myös ystävyyskoulu- ja -kaupunkitoimintaan sekä opiskelija- ja opettajavaihtotoimintaan. Tämä yhteistyön muoto on vakiintunut ja toiminta edistää kulttuurista ja kielellistä moninaisuutta. Lisäksi erilaiset kansainvälisyysteemaan liittyvät tapahtumat ja tilaisuudet ovat osa tätä moninaisuutta.