Opintojen rakenne

Nuorille tarkoitetussa lukiokoulutuksessa lukion oppimäärä sisältää vähintään 75 kurssia. Lukio-opinnot muodostuvat lukiolaissa tarkoitetun koulutuksen yleisistä valtakunnallisista tavoitteista ja tuntijaosta annetun valtioneuvoston asetuksen (942/2014) mukaisesti pakollisista, syventävistä ja soveltavista kursseista. Syventävät kurssit ovat opiskelijalle valinnaisia, pääasiassa oppiaineen pakollisiin kursseihin välittömästi liittyviä jatkokursseja. Valtakunnalliset syventävät kurssit ovat valtioneuvoston asetuksessa (942/2014) tarkoitettuja syventävinä opintoina tarjottavia kursseja, joihin Opetushallitus on laatinut opetussuunnitelman perusteet. Näitä kursseja opiskelijan on valittava opinto-ohjelmaansa vähintään kymmenen. Valtakunnallisten syventävien kurssien lisäksi lukiossa voi olla opetussuunnitelmassa määriteltyjä paikallisia syventäviä kursseja.

Soveltavat kurssit ovat menetelmäkursseja, saman tai muun koulutuksen järjestäjän tarjoamia ammatillisia opintoja, aineksia eri oppiaineista sisältäviä eheyttäviä kursseja tai muita lukion tehtävään soveltuvia opintoja. Soveltaviin kursseihin kuuluu valtakunnallisia soveltavia kursseja ja lukion opetussuunnitelmassa määriteltyjä paikallisia soveltavia kursseja. Valtakunnallisia soveltavia kursseja ovat eri aineissa ja aineryhmissä suoritettavat koulutuksen järjestäjän tarjoamat valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden mukaiset lukiodiplomit sekä ne taideopintokurssit, joille Opetushallitus on laatinut valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet näiden lukion opetussuunnitelman perusteiden luvussa Taiteiden väliset kurssit.

Kurssien suoritusjärjestyksestä päätetään lukion opetussuunnitelmassa.

Lyseon painotukset
Savonlinnan lyseon lukion opiskelijoilla on mahdollisuus lukio-opinnoissaan osallistua kilpaurheilun koulutusohjelmaan ja suorittaa tekniikan opintoja. Kilpaurheilun koulutusohjelman tavoitteena on lukio-opintojen ohella tarjota urheilijalle mahdollisuus tavoitteelliseen valmentautumiseen omassa urheilulajissaan. Paikalliset urheiluseurat ja valmentajat ovat koulutusohjelman yhteistyökumppaneita.

Tekniikan opinnot muodostuvat Lyseon lukion omista kursseista, vierailuista yhteistyöyrityksiin ja oppilaitoksiin sekä ulkopuolisesta opetustarjonnasta. Tekniikan opintoja tukee Lyseon lukion poikkitieteellinen laboratorio, joka mahdollistaa fysiikan, kemian ja biologian kokeellisten töiden tekemisen. Yhteistyökumppanina toimii Lappeenrannan teknillinen yliopisto. Lyseolaisella on mahdollisuus hakea lukioiden metsäklusterilinjalle joka toimii yhteistyössä LUT:n ja paikallisten teollisuusyritysten kanssa. Lisäksi lyseolainen voi halutessaan suorittaa opintoja myös avoimessa ammattikorkeakoulussa sekä valita ammatillisia opintoja. Yhteistyö eri ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kanssa toteutuu myös infotilaisuuksina ja tutustumisvierailuina.