Kodin ja oppilaitoksen yhteistyö

Lyseon lukiosta ja koulun käytänteistä tiedotetaan vanhempainilloissa, koulun kotisivujen sekä wilman kautta. Huoltajia kannustetaan osallistumaan koulun toiminnan kehittämiseen ja yhteistyöhön. Jokaiselle lukion vuosikurssille järjestetään vanhempainilta, jossa vanhemmilla on mahdollisuus saada tietoa kunkin vuosikurssin ajankohtaisista asioista sekä mahdollisuus keskustella ryhmänohjaajan ja koulun opettajien kanssa. Opiskelijan työskentelyä ja opintojen edistymistä seurataan yhdessä opiskelijan kanssa ja niistä annetaan tietoa hänen huoltajilleen esim. jaksoarviointien valmistumisen yhteydessä. Yhteydenotto huoltajaan voi tapahtua puhelimitse, wilma-viestillä tai sähköpostitse. Lisäksi opiskelijoille ja huoltajille annetaan tietoa ohjauksesta, opiskeluhuollosta sekä oppimisen ja opiskelun tuesta tiedottamalla näistä asioista ryhmänohjaustuokioilla, erillisissä infotilaisuuksissa, koulun kotisivujen ja wilman kautta sekä vanhempainilloissa.

Opiskelijoiden opiskelusta ja hyvinvoinnista huolehditaan yhdessä kotien kanssa. Erityisesti opiskeluun tai opintojen etenemiseen liittyvissä ongelmissa vanhempiin tai huoltajiin pidetään säännöllisesti yhteyttä ja heidät otetaan aktiivisesti mukaan opiskelijan tuki- ja ohjausprosessiin. Koulun tai huoltajan pyynnöstä on mahdollista järjestää  henkilökohtainen tapaaminen, jossa myös opiskelija itse on mukana häntä koskevassa asiassa.

Opiskelijan yksilölliset edellytykset ja tarpeet ohjaavat yhteistyön toteutusta. Yhteistyössä otetaan huomioon aikuistuvan nuoren ja täysi-ikäisen opiskelijan itsenäisyys ja oma vastuullisuus. Yhteistyössä huomioidaan myös perheiden moninaisuus ja yksilöllisyys. Yhteistyö korostuu koulutuksen nivelvaiheissa, opintojen suunnittelussa ja huolenpidossa mahdollista tukea tarvitsevasta opiskelijasta.