Ohjaus

Ohjauksen tavoitteet
Ohjaustoiminta muodostaa lukion toiminnassa kokonaisuuden, joka tukee opiskelijaa lukio-opintojen eri vaiheissa sekä kehittää hänen valmiuksiaan tehdä koulutusta ja tulevaisuutta koskevia valintoja ja ratkaisuja. Ohjaustoiminta tukee opiskelijoiden hyvinvointia, kasvua ja kehitystä, tarjoaa aineksia itsetuntemuksen ja -ohjautuvuuden lisääntymiseen sekä kannustaa aktiiviseen kansalaisuuteen. Opiskelijoiden yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja toimijuutta kehitetään ja pidetään yllä lukio-opintojen ajan. Ohjauksen avulla edistetään koulutuksen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä ehkäistään syrjäytymistä. Opiskelijoiden opintojen sujumista seurataan ja heidän opintojensa etenemistä tuetaan. Opiskelijoiden opiskelun ja hyvinvoinnin seuraamisesta ja tukemisesta huolehditaan yhteistyössä huoltajien ja opiskeluhuoltohenkilöstön kanssa.

Lyseon lukion tavoitteena on saada opiskelijat määrätietoisesti ja turvallisesti suorittamaan lukio-opinnot kolmessa vuodessa ja pääsemään hyvin heille sopiviin jatko-opintoihin sekä menestymään elämässä. Ohjaustoiminnan tarkoituksena on tukea opiskelijaa lukio-opintojen eri vaiheissa ja kehittää hänen päätöksenteko- ja ongelmanratkaisutaitojaan sekä koulutusasioissa että elämänsuunnittelussa. Lukion jälkeen opiskelijalla toivotaan olevan sellaiset valmiudet, että hän pärjää niin jatkokoulutuksessa kuin elämässäkin. Ohjauksen tehtävänä on edistää opiskelijan hyvinvointia ja ehkäistä syrjäytymistä. Lukiolaisen opiskelua tuetaan seuraamalla aktiivisesti opintojen edistymistä ja poissaolojen määrää. Ohjauksen tehtävänä on myös edistää koulutuksellista, etnistä ja sukupuolten välistä tasa-arvoa.

Ohjauksen työnjako
Ohjaus on lukiokoulutuksen henkilöstön tavoitteellisesti johdettua yhteistä työtä. Opinto-ohjaajalla on päävastuu opinto-ohjauksen käytännön järjestämisestä sekä ohjauksen kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta. Ryhmänohjaaja toimii opiskelijaryhmänsä lähiohjaajana. Aineenopettaja ohjaa opiskelijaa opettamansa aineen opiskelutaidoissa, auttaa häntä kehittämään oppimaan oppimisen taitojaan ja tukee opiskelijoiden jatko-opintovalmiutta ja työelämätuntemusta oman oppiaineensa osalta. Lisäksi ohjaukseen osallistuvat rehtori, apulaisrehtori, opiskeluhuollon toimijat ja vertaisohjaajina tutorit. Ohjauksen työnjako on kuvattu liitteessä.  Opiskelija on ohjauksessa aktiivinen ja osallistuva toimija. Jokaista opiskelijaa kunnioitetaan yksilönä, jolla on oikeus ohjaukseen. Ohjausta voidaan järjestää kurssimuotoisena opetuksena, henkilökohtaisena ja pienryhmäohjauksena, verkko-ohjauksena, vertaisohjauksena sekä näiden yhdistelmänä. Yhteistyötä tehdään peruskoulujen, toisen asteen ja korkea-asteen koulujen sekä työelämän ja yritysten kanssa.

Ohjaus käytännössä
Opiskelijan tulee saada lukio-opintojensa aikana ohjausta opiskelunsa ja valintojensa tueksi. Ohjauksen avulla opiskelija ymmärtää erilaisten lukioaikaisten valintojen vaikutuksen ura- ja jatko-opintomahdollisuuksiinsa. Opiskelijan opiskelutaidot sekä kyky arvioida taitojaan kehittyvät. Häntä tuetaan tunnistamaan vahvuutensa ja kehittymistarpeensa oppijana sekä käyttämään hänelle soveltuvia opiskelumenetelmiä. Opiskelijaa harjaannutetaan omien valintojen suunnitteluun ja tekemiseen sekä vastuuseen valinnoistaan. Tavoitteena on, että opiskelija sisäistää elinikäisen oppimisen merkityksen. Ohjauksessa käsitellään monipuolisesti ja ennakkoluulottomasti erilaisia jatko-opintoihin ja urasuunnitteluun liittyviä vaihtoehtoja opiskelijan omien suunnitelmien ja valintojen tueksi sekä ohjataan opiskelijaa näihin liittyvässä tiedonhaussa. Opiskelijan lukio-opintojen etenemisen sekä jatko-opintoihin ja työelämään siirtymisen tueksi opiskelija laatii itselleen henkilökohtaisen suunnitelman, joka pitää sisällään opiskelusuunnitelman, ylioppilastutkintosuunnitelman sekä jatko-opinto- ja urasuunnitelman. Opiskelija päivittää suunnitelmiaan oppilaitoksen ohjaushenkilöstön tuella. Lyseon lukiossa nämä suunnitelmat tehdään wilman opinto-ohjauksen lomakkeisiin. Tarkempi ohjaustyön kuvaus löytyy Lyseon lukion ohjaussuunnitelmasta ja Taidelukion ohjaussuunnitelmasta

Nivel- ja siirtymävaiheen ohjaus
Ohjauksen merkitys korostuu koulutuksen nivel- ja siirtymävaiheissa. Lyseon lukio tiedottaa lukio-opinnoista perusopetuksen oppilaille, heidän huoltajilleen, opinto-ohjaajille ja opettajille. Lisäksi Lyseo tarjoaa mahdollisuuksia tutustua opetukseen lukiossa. Lukio-opintonsa aloittavat opiskelijat perehdytetään oppilaitoksen toimintaan sekä opiskelun käytänteisiin yhdessä opetushenkilöstön ja tutor-opiskelijoiden kanssa. Opiskelijoille järjestetään lukioaikana mahdollisuuksia tutustua sekä työelämään että opiskeluun jatko-opiskelupaikoissa esim. alumnitoiminnan avulla sekä järjestämällä vierailu- ja tutustumismahdollisuuksia korkea-asteen oppilaitoksiin. Jatko-opintoihin siirtymiseen kiinnitetään huomiota lukio-opintojen loppuvaiheessa.

Savonlinnan kaupunkiLukion opetussuunnitelma 201625.4.2016