Opiskeluhuolto

Lyseon opiskeluhuollon tavoitteena on edistää ennalta opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia. Opiskeluhuoltoa toteutetaan sekä yhteisöllisesti että yksilöllisesti. Yksilöllinen opiskeluhuolto kattaa opiskeluterveydenhuollon (terveydenhoitajan ja koululääkärin), opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelut sekä yksittäistä opiskelijaa koskevan monialaisen opiskeluhuollon. Yksilöllisen opiskeluhuollon tavoitteena on edistää lukiolaisen hyvinvointia, terveyttä ja opiskelukykyä sekä tunnistaa näihin ja opiskelijan elämäntilanteeseen liittyviä yksilöllisiä tarpeita. Pyrkimyksenä on ehkäistä ongelmia jo varhaisessa vaiheessa ja huolehtia tarvittavan tuen järjestämisestä. Yksilöllistä opiskeluhuoltoa toteutetaan yhteistyössä opiskelijan kanssa ja hänen suostumuksellaan. Lähtökohtana on opiskelijaa arvostava, hänen mielipidettään kuunteleva ja luottamusta rakentava vuorovaikutus. Tavoitteena on opiskelijan omien voimavarojen vahvistaminen yhteistyössä lähiverkoston kanssa.

Yhteisöllinen opiskeluhuolto on osa oppilaitoksen toimintakulttuuria ja toimia, joilla edistetään opiskelijoiden osallisuutta, oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta. Yhteisöllisen opiskeluhuollon lähtökohtana on opiskelijan ja huoltajan osallisuus ja kuulluksi tuleminen. Yhteisöllisten toimintatapojen kehittämisessä ovat yhteistyössä myös kaupungin muut nuorten hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta edistävät viranomaiset ja toimijat. Lyseon lukion opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu kaksi kertaa lukuvuodessa, kerran syyslukukaudella ja kerran kevätlukukaudella. Opiskeluhuoltoryhmä on keskusteleva ryhmä, jonka tehtävänä on moniammatillisesti paneutuen edistää opiskelijoiden ja koko kouluyhteisön hyvinvointia vahvistavia asioita ja toimintamalleja. Ryhmässä käsitellään yleisellä tasolla oppimiseen vaikuttavia asioita, terveyttä edistäviä toimenpiteitä, erilaisten tukipalvelujen kehittämistä ja yhteisöllisyyttä lisääviä toimia. Ryhmässä ovat mukana rehtori, opinto-ohjaaja(t), erityisopettaja, kuraattori, koulupsykologi, kaksi ryhmänohjaajaa ja kaksi opiskelijaedustajaa.

Liitteenä Savonlinnan kaupungin lukioiden opiskeluhuoltosuunnitelma

Savonlinnan kaupunkiLukion opetussuunnitelma 201625.4.2016