Fysiikka

Fysiikan opetus tukee opiskelijoiden luonnontieteellisen ajattelun sekä maailmankuvan kehittymistä osana monipuolista yleissivistystä. Opetus ohjaa opiskelijaa ymmärtämään fysiikan merkitystä jokapäiväisessä elämässä, ympäristössä, yhteiskunnassa ja teknologiassa. Opiskelijat kehittävät valmiuksiaan opiskella luonnontieteellisillä ja luonnontieteitä soveltavilla aloilla. Opetuksessa sovelletaan fysiikkaa monipuolisissa tilanteissa, mikä edistää myös opiskelijoiden koulutuksellista yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Opetus välittää kuvaa fysiikan merkityksestä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa: fysiikkaa tarvitaan uusien teknologisten ratkaisujen kehittämisessä sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin turvaamisessa. Opetus ohjaa opiskelijoita ottamaan vastuuta omasta toiminnastaan sekä ympäristöstä.
Fysiikan opetuksen tuella opiskelijan käsitykset fysiikan käsitteistä rakentuvat, ja opiskelija ymmärtää niitä kvalitatiivisella ja kvantitatiivisella tasolla. Opiskelijoiden aikaisemmat kokemukset, uudet havainnot ja näkökulmat muokkautuvat opiskelijoiden ja opettajien vuorovaikutuksessa johdonmukaiseksi kokonaisuudeksi kohti fysiikan teorioiden mukaista käsitystä ympäröivästä todellisuudesta. Opetus ohjaa luonnontieteille ominaiseen ajatteluun, tiedonhankintaan, tietojen käyttämiseen, ideointiin, vuorovaikutukseen sekä tiedon luotettavuuden ja merkityksen arviointiin. Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään muun muassa mallintamisen välineenä, tutkimusten tekemisessä ja tuotosten laatimisessa.
Fysiikan opetuksen lähtökohtana ovat ympäristöstä tehdyt havainnot. Kokeellisuus eri muodoissaan tukee käsitteiden omaksumista ja ymmärtämistä, tutkimisen taitojen oppimista ja luonnontieteiden luonteen hahmottamista. Opiskelijoiden oma kokeellinen työskentely kehittää työskentelyn ja yhteistyön taitoja, luovaa ja kriittistä ajattelua sekä innostaa opiskelijoita fysiikan opiskeluun. Opiskelun edetessä tutkimisen taidot kehittyvät sekä kokonaisvaltaisesti että kunkin kurssin keskeisten sisältöjen osalta. Kokeellisessa työskentelyssä toimitaan työturvallisuuslainsäädännön mukaisesti.

Opetuksen tavoitteet   

Fysiikan opetuksen tavoitteena on, että opiskelija

Arviointi   

Arviointi kohdistuu fysiikan yleisten tavoitteiden saavuttamiseen kurssikohtaisia tavoitteita ja keskeisiä sisältöjä painottaen. Oppimisprosessin aikana annettu arviointi ja palaute tukevat opiskelijaa kehittämään ja tiedostamaan fysiikan osaamistaan. Kurssin arvosanan antaminen perustuu monipuoliseen näyttöön ja opiskelijan käsitteellisten ja menetelmällisten tietojen ja taitojen havainnointiin. Fysiikan tietoja ja niiden soveltamista voidaan osoittaa eri tavoin, kuten selittämällä, graafisesti mallintamalla ja matemaattisia malleja käyttämällä. Erilaisten tuotosten lisäksi voidaan arvioida työskentelyn eri vaiheita, kuten kysymysten muodostamista, ongelmaratkaisuprosessin jäsennettyä kuvaamista ja tutkimisen taitoja. Arvioinnissa otetaan huomioon kokeellisen työskentelyn taidot sekä tiedon hankinnan ja käsittelyn taidot.

Pakollinen kurssi

1.  Fysiikka luonnontieteenä (FY01)
Tavoitteet
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

Keskeiset sisällöt

Valtakunnalliset syventävät kurssit

2.  Lämpö (FY02)
Tavoitteet
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

Keskeiset sisällöt

3.  Sähkö (FY03)
Tavoitteet
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

Keskeiset sisällöt

4.  Voima ja liike (FY04)
Tavoitteet
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

Keskeiset sisällöt

5.  Jaksollinen liike ja aallot (FY05)
Tavoitteet
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

Keskeiset sisällöt

6.  Sähkömagnetismi (FY06)
Tavoitteet
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

Keskeiset sisällöt

7.  Aine ja säteily (FY07)
Tavoitteet
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

Keskeiset sisällöt

Soveltavat kurssit

8. Fysiikan kokeellinen kurssi (FY08)
Tutustutaan fysiikan kokeellisiin menetelmiin tekemällä fysiikan töitä ja työselostuksia (myös tietokoneavusteisia). Työturvallisuuden takia kurssille otetaan enintään 16 opiskelijaa.
Arviointi: Suoritusmerkintä
Aihekokonaisuudet: Kurssi liittyy aihekokonaisuuteen Hyvinvointi ja turvallisuus.

9. Elektroniikan kokeellinen kurssi (FY09)
Perehdytään sekä teoriassa että käytännössä sähkön ja elektroniikan peruskomponentteihin sekä niistä muodostettuihin virtapiireihin. Työturvallisuuden takia kurssille otetaan enintään 16 opiskelijaa.
Arviointi: suoritusmerkintä
Aihekokonaisuudet: Kurssi ei liity mihinkään aihekokonaisuuteen.

10. Fysiikan kertauskurssi (FY10)
Tavoitteena on vahvistaa valmiuksia vastata fysiikan ainereaalikysymyksiin.
Arviointi: suoritusmerkintä

11. Fysiikan tiedekurssi (FY11)
Fysiikan tiedekurssin saat, jos osallistut jollekin fysiikan tiedekurssille tai -leirille (tällaisista saat lisätietoja fysiikan opettajalta) esim. kesän aikana. Tai jos teet vaikkapa fysiikan opintoja yliopistolle tai ammattikorkeakoululle tms. Tiedekurssin voi saada myös tavoitteellisesta fysiikan harrastamisesta – asiasta sovitaan fysiikan opettajan kanssa. Joskus tiedekurssi voidaan myös järjestää lukiossamme jonkin projektin yhteydessä.
arviointi: suoritusmerkintä
Aihekokonaisuudet: Kurssi liittyy aihekokonaisuuteen Kulttuurien tuntemus ja kansainvälisyys.

Savonlinnan kaupunkiLukion opetussuunnitelma 201625.4.2016