Psykologia

Ihmisen toimintaa tutkivana tieteenä psykologia antaa opiskelijalle valmiuksia havainnoida ja ymmärtää monipuolisesti ihmistä ja hänen toimintaansa vaikuttavia tekijöitä. Psykologisen tiedon ja käsitteiden avulla opiskelija voi omakohtaisesti tunnistaa, tiedostaa ja käsitellä psyykkisiä ilmiöitä. Psykologian tiedot ja taidot tukevat itsetuntemusta, itsensä kehittämistä, muiden ihmisten ymmärtämistä ja psyykkisen hyvinvoinnin ylläpitämistä. Psykologian yhtäältä empiirinen ja toisaalta pohdiskeleva ote luo opiskelijalle mahdollisuuden kehittää omaa kriittistä ajatteluaan. Opiskelussa hyödynnetään monipuolisesti tieto- ja viestintäteknologian antamia mahdollisuuksia.
Opetuksessa luodaan edellytykset psykologisen tiedon ymmärtämiseen ja omakohtaiseen soveltamiseen. Opiskelijaa autetaan oivaltamaan psykologisen tiedon yhteys sosiaalisiin, kulttuurisiin ja ajankohtaisiin kysymyksiin sekä ymmärtämään psyykkisten, biologisten ja sosiaalisten tekijöiden välistä vuorovaikutusta ja vastavuoroista riippuvuutta.
Psykologian opetus on luonteeltaan tutkimusperustaista. Tässä tarkoituksessa opetuksessa käsitellään psykologisen tiedon luonnetta ja tiedonmuodostuksen menetelmiä painottaen ajankohtaisen tutkimuksen ja tutkimusperinteen keskeisiä aihesisältöjä. Opetuksessa tämä tutkimusperustaisuus ja aihesisällöt kytketään ihmisen jokapäiväisen toiminnan ja arjen ymmärtämiseen eli tuodaan tutkimustieto lähelle opiskelijaa.

Opetuksen tavoitteet

Psykologian opetuksen tavoitteena on, että opiskelija

Arviointi

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota opiskelijoiden sekä tiedolliseen osaamiseen että kykyyn soveltaa psykologista tietoa arkipäivän tilanteisiin ja elämään. Arvioinnissa painotetaan tiedon muokkaamistaitoa ja kokonaisuuksien hallintaa yksittäisten tietojen toistamisen sijasta. Opiskelija osoittaa monipuolisilla tavoilla, että hän on ymmärtänyt keskeiset sisällöt ja pystyy arvioimaan ja soveltamaan oppimaansa tietoa.

Pakollinen kurssi

1. Psyykkinen toiminta ja oppiminen (PS01)

Keskeiset sisällöt
Tietoinen ja tiedostamaton psyykkinen toiminta

Sosiaalisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutus ihmisen toimintaan

Perehtyminen johonkin valinnaiseen ilmiöön, kuten aggressiivisuus, jännittäminen, riippuvuudet, syömiskäyttäytyminen, sosiaalinen vuorovaikutus, onnellisuus tai rakkaus
Opiskelu ja oppiminen psykologian näkökulmista

Psykologisen tiedon muodostuminen

Valtakunnalliset syventävät kurssit

2. Kehittyvä ihminen (PS02)

Kehityksen tutkiminen
Kehityksen osa-alueet ja niihin vaikuttavat tekijät lapsuudessa ja nuoruudessa

Nuoruusiän psyykkinen kehitys ja sen erityiset haasteet

Kehityksen jatkuvuus elämänkaaren aikana

Kehitykseen vaikuttavat biologiset ja sosiokulttuuriset tekijät

3. Tietoa käsittelevä ihminen (PS03)

Keskeiset sisällöt
kognitiivisen toiminnan periaatteita, kuten sisäiset mallit ja havaintokehä
kognitiivisten toimintojen neuropsykologinen perusta
kognitiivisen psykologian ja aivotutkimuksen tutkimusmenetelmiä
havaitseminen, tarkkaavaisuus ja muisti kognitiivisina perustoimintoina sekä niiden biologinen perusta
jonkin valinnaisen korkeampitasoisen kognitiivisen toiminnon tarkasteleminen, esimerkiksi kieli, ongelmanratkaisu, päätöksenteko tai asiantuntijuus
Aihekokonaisuudet: Monilukutaito ja mediat

4. Tunteet, psyykkinen hyvinvointi ja mielenterveys (PS04)

Keskeiset sisällöt

5.  Yksilöllinen ja yhteisöllinen ihminen (PS05)

Soveltavat kurssit

6. Sosiaalipsykologia (PS06)

Kurssilla perehdytään ryhmätoiminnan keskeisiin käsitteisiin kuten rooleihin, normeihin ja viestintään. Lisäksi tarkastellaan ryhmää koossapitäviä tekijöitä, vallankäyttöä ryhmätilanteissa sekä sosiaalista vaikuttamista. Kurssisuorituksena laaditaan pienimuotoinen sosiaalipsykologinen tutkielma. Arviointi: numeroarviointi

7. Psykologian kertauskurssi (PS07)

Kurssilla kerrataan psykologian keskeiset sisällöt sekä harjoitellaan esseevastauksen rakentamista. Kurssi on psykologian Yo-kirjoituksiin valmistava ja se järjestetään sekä syksyn että kevään kirjoituksiin osallistuville.
Kurssin laajuus on puoli kurssia.
Arviointi: suoritusmerkintä.