Kuvataide

Kuvataideopetuksen lähtökohtana on kulttuurisesti monimuotoinen todellisuus, jota tutkitaan kuvia tuottamalla ja tulkitsemalla. Opiskelijoiden kokemukset, mielikuvitus, luova ajattelu ja tavoitteellinen työskentely luovat perustan moniaistiselle taideoppimiselle. Opetuksen keskeisenä tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä omassa elämässään ja yhteiskunnassa. Kulttuuriperinnön tuntemusta vahvistetaan oppimalla vastaanottamaan, ymmärtämään ja uudistamaan traditioita. Opiskelijat tarkastelevat taiteessa ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä esteettisiä, ekologisia ja eettisiä arvoja. Opetus luo edellytyksiä kriittisen ajattelun kehittämiselle, elinympäristöön vaikuttamiselle ja kestävän elämäntavan edistämiselle.

Kuvataideopetuksessa havainnoidaan, tuotetaan, tulkitaan ja arvotetaan kuvia visuaalisuutta ja muita tiedon tuottamisen tapoja hyödyntämällä. Opetuksessa syvennetään opiskelijan monilukutaitoa. Opiskelijat tutkivat kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin henkilökohtaisia, yhteiskunnallisia ja globaaleja merkityksiä.  Opetuksessa perehdytään erilaisiin taidekäsityksiin. Keskeisiä sisältöjä ovat opiskelijoiden omat kuvakulttuurit, ympäristön kuvakulttuurit ja taiteen maailmat, joita tutkitaan rakentamalla yhteyksiä niiden välille. Sisältöjä valitaan opiskelijoille merkityksellisistä ja vieraista kuvakulttuureista. Opiskelijat osallistuvat sisältöjen ja ilmaisun keinojen valintaan. Opetuksessa perehdytään ajankohtaisiin visuaalisen kulttuurin ilmiöihin, toimintatapoihin ja osallistumisen muotoihin.
Opetuksessa luodaan edellytyksiä työtapojen ja opiskeluympäristöjen monipuoliselle käytölle. Opiskelijoita kannustetaan välineiden, materiaalien ja ilmaisun keinojen kokeilemiseen sekä niiden luovaan soveltamiseen. Uudet teknologiat ja mediaympäristöt ovat sekä tutkittavia ilmiöitä että kuvallisen tuottamisen välineitä. Opiskelijoiden kulttuurista osaamista syvennetään yhdessä museoiden ja muiden paikallisten toimijoiden kanssa. Kuvataideopetus tarjoaa mahdollisuuksia lukion toimintakulttuurin kehittämiselle sekä luo valmiuksia opiskelijan lukion jälkeisille opinnoille.

Opetuksen tavoitteet

Kuvataiteen opetuksen tavoitteena on, että opiskelija

Arviointi

Kuvataiteen arviointi on kannustavaa, pitkäkestoista, vuorovaikutteista ja opiskelijan kuvataiteellista osaamista kehittävää. Arviointi tukee opiskelijan omakohtaista suhdetta kuvataiteeseen ja muuhun visuaaliseen kulttuuriin. Monipuolinen arviointi edistää opiskelulle asetettujen tavoitteiden toteutumista kaikissa oppimisprosessin vaiheissa. Näin arvioinnilla tuetaan opiskelijan oppimaan oppimisen taitojen syventämistä. Arvioinnin kokonaisuuteen kuuluu myös itsearviointia ja vertaisarviointia. Arviointi kohdistuu visuaaliseen havaitsemiseen ja ajatteluun, kuvalliseen tuottamiseen, visuaalisen kulttuurin tulkintaan sekä esteettiseen, ekologiseen ja eettiseen arvottamiseen. Kurssien arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan kuvataiteellisen osaamisen kehittyminen, erilaiset työskentelyprosessit ja työskentelyn tulokset. Arvioinnilla ohjataan työtapojen ja opiskeluympäristöjen tarkoituksenmukaiseen käyttöön yksin ja ryhmässä.

Pakolliset kurssit

1. Kuvat ja kulttuurit (KU01)
-kulttuurien tuntemus ja kansainvälisyys

Keskeiset sisällöt

2. Muotoillut ja rakennetut ympäristöt (KU02)
-kestävä elämäntapa ja globaali vastuu
-teknologia ja yhteiskunta

Valtakunnalliset syventävät kurssit

3. Osallisena mediassa (KU03)
-aktiivinen kansalaisuus, yrittäjyys ja työelämä
-teknologia ja yhteiskunta

Keskeiset sisällöt

4. Taiteen monet maailmat (KU04)
-aktiivinen kansalaisuus, yrittäjyys ja työelämä
-kestävä elämäntapa ja globaali vastuu
-kulttuurien tuntemus ja kansainvälisyys

Soveltavat kurssit

5. Valokuvaus (KU05)
Tutustutaan valokuvailmaisun perusteisiin teoriassa ja käytännössä. Tulkitaan ja analysoidaan valokuvia. Kuvataan mustavalkoiselle filmille ja opetellaan kuvien valmistaminen pimiössä. Kuvataan digikameralla ja opetellaan kuvankäsittelyn perusasioita Photoshopilla.
Kurssista kootaan oma portfolio, joka sisältää valokuvia ja kirjallisen työn.
Kurssin valokuvaustehtävät edellyttävät työskentelyä myös oppituntien ulkopuolella. Arviointi: Suoritusmerkintä.

6. Kuvataiteen työpaja (KU06)
Opiskelija suunnittelee ja valmistaa teoksen, teossarjan tai muun taiteellisen produktion valitsemallaan kuvataiteen menetelmällä tai valitsemastaan teemasta.
Kehittää ja syventää taitojaan kuvataiteessa.
Tutkii ja tarkastelee valitsemansa kuvataiteellisen aiheen tai työmenetelmän edustajia, historiaa, ilmiöitä ja käsitteitä työskentelynsä pohjaksi.
Tarkastelee oman työskentelyprosessinsa vaiheita ja valintoja.
Etsii aktiivisesti oman kuvataiteellisen ilmaisunsa mahdollisuuksia.
Keskeiset sisällöt

Taiteellisen projektin suunnittelu ja työstäminen.
Ilmaisukeinojen vertailu ja valinta.
Valitun aiheen soveltuvaan alueeseen tai näkökulmaan tutustuminen visuaalisen kulttuurin kentässä.
Oman työskentelyprosessin analyyttinen tarkastelu.
Prosessin dokumentointi ja työn esittely tai esille asettaminen.
Mahdollisia työskentelymenetelmiä ovat esimerkiksi piirtäminen, maalaus, muotoilu ja esinesuunnittelu, keramiikka, valokuvaus, digitaaliset menetelmät, ympäristötaide sekä erilaisten taiteenalojen keinoja kuten ääntä, liikettä, valoja ja draamaa yhdistelevät menetelmät.