Urheilulinjan kurssitarjonta

Lyseon lukio tarjoaa urheiluun panostavalle opiskelijalle tasokasta lukio-opetusta sekä mahdollisuuden harjoitella tavoitteellisesti, määrällisesti ja laadullisesti siten, että se tukee hänen kehitystään urheilijanpolulla.

Tavoitteena tällöin voi tulevaisuudessa olla urheilullinen menestys, kaksoisura tai ammatti hyvinvointi-, terveys ja liikunta-alalla. Kurssit ovat koulukohtaisia soveltavia kursseja.

Aamuharjoitusaikoina (maanantai, keskiviikko ja perjantai 8-10) opis­ke­lija voi­ osal­lis­tua laji­ryh­män­sä laji­har­joi­tuk­siin, mahdollisesti har­joi­tel­la itsenäisesti tai osal­lis­tua kou­lun lii­kun­nan­o­pet­ta­jien tai muiden asiantuntijoiden ve­tä­miin yleisvalmennusryh­miin. Har­joi­tus­ajat ovat kiin­te­ät ja nii­den tu­lee nä­kyä ur­hei­li­jan kurs­si­suun­ni­tel­mas­sa. Lyseon lukio järjestää EsLi:n hallinnoiman Etelä-Savon Urheiluakatemian operatiivisen toiminnan Savonlinnan seudulla 1.7.2017 alkaen.
Arviointi: Suoritusmerkintä

Ki 1-6 kurssit, Ki17 (1.Vuosi )
– yleisvalmennus tai lajivalmennus
– Ki 3 kurssilla, 3 jaksossa osallistutaan XAMK:n fysioterapiaopiskelijoiden opintoihin kuuluvaan yhteistyöprojektiin teemana: Terveysvalmennus ja hyvinvointianalyysi (First-Beat/HVA)
Ki 17 kurssi (Urheilijan polkuopinnot 1) tukee urheilijana kasvamista, ja kurssin opetuksesta vastaavat liikunnanopettajat sekä terveys ja hyvinvointialan asiantuntijat (Fysioterapia, OMT, ravitsemusterapeutit, henkisen valmennuksen asiantuntija, urheilulääkäri, opinto-ohjaajat)

Ki 7-16 kurssit , (2-3.Vuosi)
– yleisvalmennus tai lajivalmennus
mahdollisuus suorittaa avoimessa AMK:ssa Huippu-urheilun perusteet opintojakso, 15 op. Kurssi toteutetaan yhteistyössä XAMK:n ja Tanhuvaaran Urheiluopiston kanssa. Kurssi koostuu kolmesta opintojaksosta, joista kolmannen opintojakson: Urheilijan hyvinvoinnin teoriaosan voi korvata Ki 17 Opintojaksot 1, Tavoitteellisen harjoittelun perusteet ja opintojakson 2, Lajitekniset ja -taktiset taidot toteutetaan verkko-opintoina sekä urheilijan omana lajiharjoitteluna. Opintokokonaisuus ja yksittäiset jaksot hyväksi luetaan mahdollisissa jatko-opinnoissa XAMK:ssa tai liikunnanohjauksen perustutkinnossa Tanhuvaaran Urheiluopistossa.

Ki 18 = Urheilijan polkuopinnot 2
Vapaaehtoistoiminnan toiminnan kurssilla opiskelija saa tilaisuuksia tietojensa ja taitojensa soveltamiseen käytännön työtehtävissä ja tilanteissa.  Tarkoituksena on vahvistaa opiskelijoiden koulussa hankkiman osaamisen ja arkielämän välistä yhteyttä. Kurssin tavoitteena on, että opiskelija oppii ymmärtämään yhteiskunnan toimintaperiaatteita ja kehittää työelämässä tarvittavaa osaamista koulun ulkopuolisissa toimintaympäristöissä. Osa kurssista toteutetaan koulun ulkopuolella harrasteryhmissä tai järjestämällä liikunnallista toimintaa koulun muille opiskelijoille, esim. Liikkuva toinen aste liikuntatutorina.