Lähtökohtana on oppimisen yksilöllisyys: jokainen opiskelija oppii omalla tavallaan ja opetuksessa jokainen oppija tulee huomioida yksilönä. Oppimista tapahtuu silloin, kun jo olemassa oleviin tietoihin ja taitoihin liitetään uusia kokemuksia, havaintoja ja oivalluksia. Oppiminen perustuu omaan aktiivisuuteen, vastuullisuuteen sekä tavoitteiden asetteluun. Oma motivaatio tekee oppimisesta mielekästä, kun oppimista ohjaa uteliaisuus sekä halu tietää ja osata.
Oppimista tapahtuu kaikkialla; koulussa, kotona, vapaa-ajalla ja työpaikoilla. Opimme vuorovaikutuksessa koko ajan toisilta ihmisiltä, ja oppiminen perustuu yhteisten kokemusten ja yhteisen tiedon sekä osaamisen jakamiseen. Oppimisprosessissa olennaista on myös kriittinen tiedon tarkastelu. Lukio-opinnoissa opiskelijoita ohjataan havaitsemaan käsitteiden, tiedonalojen ja osaamisen välisiä yhteyksiä sekä soveltamaan aiemmin oppimaansa muuttuvissa tilanteissa. Oppimisprosesseistaan tietoiset opiskelijat osaavat arvioida ja kehittää opiskelu- ja ajattelutaitojaan. Näin kehittyvät myös elinikäisen oppimisen edellyttämät taidot.
Yhteisöllisessä oppimisessa on tärkeää, että sekä omia että toisten oppimistuloksia osataan arvioida ja reflektoida. Itse- ja vertaisarviointi auttavat kehittämään oppimista ja opiskelutekniikkaa. Opettajien ohjaus ja rakentava palaute vahvistavat lukiolaisen itseluottamusta ja auttavat opiskelijaa kehittämään ajatteluaan sekä työskentelemään tarkoituksenmukaisesti. Oppijana ja oppimisessa omien vahvuuksien ja heikkouksien tunteminen on olennaista. Tavoitteena on luoda lukioomme oppimista ja iloa tukeva kulttuuri, joka huomioi jokaisen jäsenensä.
Savonlinnan kaupunkiLukion opetussuunnitelma 201625.4.2016