Opiskeluympäristöt ja -menetelmät

Kos­ka op­pi­mi­nen on moni­muo­tois­ta ja si­dok­sis­sa ai­em­min han­kit­tuun osaa­mi­seen, käy­te­tään lu­ki­os­sam­me moni­puo­li­sia ope­tus-, oh­jaus- ja opis­ke­lu­me­ne­tel­miä. Me­ne­tel­mien va­lin­nas­sa ote­taan huo­mi­oon eri oppi­ai­neis­sa edel­ly­tet­ty kä­sit­teel­li­nen ja me­ne­tel­mäl­li­nen osaa­mi­nen. Tut­ki­mi­seen, ko­kei­le­mi­seen ja on­gel­man­rat­kai­suun pe­rus­tu­vat opis­ke­lu­me­ne­tel­mät edis­tä­vät op­pi­maan op­pi­mis­ta ja ke­hit­tä­vät kriit­tis­tä ja luo­vaa ajat­te­lua. Me­ne­tel­mäl­li­sil­lä rat­kai­suil­la voi­daan ra­ken­taa ko­ko­nai­suuk­sien hal­lin­taa ja oppi­aine­ra­jat ylit­tä­vää osaa­mis­ta.

Lu­ki­on ope­tus- ja opis­ke­lu­me­ne­tel­mien tar­koi­tuk­se­na on edis­tää opis­ke­li­joi­den ak­tii­vis­ta työs­ken­te­lyä ja yh­teis­työ­tai­to­jen ke­hit­ty­mis­tä. Opis­ke­li­joi­ta oh­ja­taan suun­nit­te­le­maan opis­ke­lu­aan, ar­vi­oi­maan toi­min­ta- ja työs­ken­te­ly­tai­to­jaan sekä ot­ta­maan vas­tuu­ta omas­ta op­pi­mi­ses­taan. Hei­tä oh­ja­taan myös käyt­tä­mään moni­puo­li­ses­ti tie­to- ja vies­tin­tä­tek­no­lo­gi­aa. Li­säk­si opis­ke­lu­me­ne­tel­mien va­lin­nas­sa ja työs­ken­te­lyn oh­jauk­ses­sa kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta suku­puo­lit­tu­nei­den asen­tei­den ja käy­tän­tei­den tun­nis­ta­mi­seen ja muut­ta­mi­seen.

Opis­ke­lu­ym­pä­ris­tö­jä laa­jen­ne­taan oppi­lai­tok­sen ulko­puo­lel­le myös tie­to- ja vies­tin­tä­tek­no­lo­gi­aa käyt­tä­en. Yli­o­pis­to­jen, am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­jen ja mui­den oppi­lai­tos­ten, kir­jas­to­jen, lii­kun­ta- ja luon­to­kes­kus­ten, tai­de- ja kult­tuu­ri­lai­tos­ten, työ­e­lä­män ja yri­tys­ten sekä mui­den ta­ho­jen tar­jo­a­mia opis­ke­lu­ym­pä­ris­tö­jä hyö­dyn­ne­tään mo­nin ta­voin.

Opis­ke­li­joi­ta oh­ja­taan hyö­dyn­tä­mään di­gi­taa­li­sia opis­ke­lu­ym­pä­ris­tö­jä, oppi­ma­te­ri­aa­le­ja ja työ­vä­li­nei­tä eri muo­dos­sa esi­te­tyn in­for­maa­ti­on han­kin­taan ja ar­vi­oin­tiin sekä uu­den tie­don tuot­ta­mi­seen ja ja­ka­mi­seen. Opis­ke­li­jat vas­taa­vat itse hen­ki­lö­koh­tai­seen opis­ke­lu­käyt­töön tar­koi­tet­tu­jen työ­vä­li­nei­den, lait­tei­den ja ma­te­ri­aa­lien han­kin­nas­ta.

It­se­näi­nen opis­ke­lu
Opis­ke­li­joi­den yk­si­löl­lis­tä ete­ne­mis­tä, hen­ki­lö­koh­tai­sia op­pi­mis­pol­ku­ja ja verk­ko-opis­ke­lu­tai­to­jen ke­hit­ty­mis­tä voi­daan tu­kea tar­jo­a­mal­la opis­ke­li­joil­le mah­dol­li­suuk­sia suo­rit­taa opin­to­ja myös etä­o­pis­ke­lu­na. Etä­o­pis­ke­lu­na suo­ri­tet­tu kurs­si koos­tuu opet­ta­jan oh­jaa­mas­ta it­se­näi­ses­tä opis­ke­lus­ta, ja sii­nä käy­te­tään moni­puo­li­ses­ti tie­to­verk­ko­ja sekä muu­ta tie­to- ja vies­tin­tä­tek­no­lo­gi­aa.

It­se­näis­tä opis­ke­lua jär­jes­tet­tä­es­sä ote­taan huo­mi­oon opis­ke­li­jan edel­ly­tyk­set suo­rit­taa opin­to­ja it­se­näi­ses­ti sekä hä­nen oh­jauk­sen ja tuen tar­peen­sa.
VÄLI
Vuo­si­luok­kiin si­to­ma­ton ope­tus
Ope­tus­ta an­ne­taan Ly­se­on kes­kus­tan toi­mi­pis­tees­sä vuo­si­luok­kiin si­to­mat­ta, eli opis­ke­li­jat ei­vät opis­ke­le eri oppi­ai­nei­ta pe­rus­ryh­mit­täin, vaan opis­ke­li­joi­den ope­tus­ryh­mät vaih­tu­vat jak­soit­tain hei­dän kurs­si­va­lin­to­jen­sa mu­kaan. Luo­kat­to­muus mah­dol­lis­taa yk­si­löl­li­sen ete­ne­mi­sen ja moni­puo­lis­taa va­lin­to­ja. Opis­ke­li­ja voi ede­tä opin­nois­saan omaa tah­ti­aan; hän myös suun­nit­te­lee oman opin­to-oh­jel­man­sa ja päät­tää, mitä pa­kol­li­sia, sy­ven­tä­viä ja so­vel­ta­via kurs­se­ja va­lit­see kul­le­kin luku­vuo­del­le.

Lu­ki­o­lais­ten yk­si­löl­li­set opin­to­po­lut sekä use­at eri­lai­set va­lin­ta- ja pää­tös­ti­lan­teet lu­kio-opin­to­jen ai­ka­na vaa­ti­vat opis­ke­li­jan hen­ki­lö­koh­tais­ta oh­jaus­ta. Tämä oh­jaus­työ tar­koit­taa yo-suun­ni­tel­mien laa­din­taa, kurs­si­va­lin­to­jen te­ke­mis­tä ja kiel­ten op­pi­mi­seen ja opis­ke­luun liit­ty­vien oh­jaus- ja tuki­toi­mien kar­toit­ta­mis­ta. Opin­to­jen suun­nit­te­lu ja su­ju­va ete­ne­mi­nen vaa­tii opis­ke­li­joil­ta omaa vas­tuu­ta, ta­voit­tei­den aset­te­lua ja si­tou­tu­mis­ta.

Opis­ke­lu­tek­nii­kan ja opis­ke­lu­tai­to­jen ke­hit­tä­mi­seen kiin­ni­te­tään eri­tyis­tä huo­mi­o­ta kai­kis­sa oppi­ai­neis­sa, eten­kin ylä­kou­lus­ta lu­ki­oon siir­ryt­tä­es­sä. Lu­ki­on­sa aloit­ta­nei­den opis­ke­lu­tai­to­ja vah­vis­te­taan myös tvt-tai­dois­sa: opin­to­jen oh­jauk­seen kuu­luu tie­to­tek­niik­kaa ja tie­don­hal­lin­taa.

Opet­ta­jat säh­köi­sen yli­op­pi­las­ko­keen ka­tast­ro­fi­har­joi­tuk­ses­sa

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiLu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma 201625.4.2016