Toimintakulttuuri

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on toi­min­ta­kult­tuu­ri pe­rus­tuu kes­tä­vän hy­vin­voin­nin ja osal­li­suu­den sekä vuo­ro­vai­ku­tuk­sen peri­aat­teil­le. Toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­sen ylei­se­nä ta­voit­tee­na on edis­tää lu­ki­on veto­voi­maa opis­ke­lu­paik­ka­na sekä li­sä­tä kou­lun nä­ky­vyyt­tä ja koko kou­lu­yh­tei­sön viih­ty­vyyt­tä ja hy­vin­voin­tia.

Ly­se­os­sa toi­mii ke­hit­tä­mis­ryh­mä, joka koos­tuu opet­ta­ja­jä­se­nis­tä sekä reh­to­ris­ta ja apu­lais­reh­to­ris­ta. Ke­hit­tä­mis­ryh­mä on osa­na kou­lu­yh­tei­sön vuo­ro­vai­ku­tus­ta ja yh­teis­tä osal­lis­tu­mis­ta. Jo­kai­sel­la ke­hit­tä­mis­ryh­män opet­ta­ja­jä­se­nel­lä on joh­det­ta­va­naan oma hen­ki­lö­kun­nas­ta koos­tu­va työ­ryh­mä. Ke­hit­tä­mis­ryh­män teh­tä­vä­nä on val­mis­tel­la yh­des­sä reh­to­rin ja apu­lais­reh­to­rin kans­sa opet­ta­jain­ko­kouk­sia sekä kä­si­tel­lä mui­ta ajan­koh­tai­sia asi­oi­ta.

Ak­tii­vi­sen opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen teh­tä­vä­nä on edis­tää opis­ke­li­joi­den yh­teis­toi­min­taa ja kou­lu­työ­tä. Se vai­kut­taa kou­lun asi­oi­hin opis­ke­li­jan näkö­kul­mas­ta ja pa­ran­taa kou­lu­viih­ty­vyyt­tä osal­lis­tu­mal­la vuo­sit­tain eri juh­lien ja ti­lai­suuk­sien to­teu­tuk­seen.

Seu­raa­vat tee­mat oh­jaa­vat ly­se­on lu­ki­on toi­min­ta­kult­tuu­ria ja sen ke­hit­tä­mis­tä:

Op­pi­va yh­tei­sö

Kai­ken toi­min­nan läh­tö­koh­ta­na on toi­mi­va ja hy­vin­voi­va kou­lu­yh­tei­sö. Ta­voit­tee­na on jat­ku­va op­pi­mi­sen ke­hit­tä­mi­nen koko yh­tei­sös­sä. Yh­tei­sön osaa­mi­nen syn­tyy lu­ki­os­sam­me kaik­kien sen jä­sen­ten tie­to­tai­dos­ta, osaa­mi­ses­ta, ko­ke­muk­sis­ta sekä oman toi­min­nan ar­vi­oin­nis­ta. Oman työn­teon ref­lek­toin­ti, oppi­lai­tok­sen toi­min­nan ar­vi­oin­ti ja ke­hit­tä­mis­tar­pei­den tie­dos­ta­mi­nen an­ta­vat ar­vo­kas­ta tie­toa pe­rus­teh­tä­väs­tä suo­riu­tu­mi­ses­ta. Oman toi­min­tam­me ar­vi­oin­nin tu­ke­na käy­täm­me vuo­sit­tain to­teu­tet­ta­via opis­ke­li­ja­ky­se­lyi­tä sekä huol­ta­jil­ta ja hen­ki­lös­töl­tä saa­tua pa­lau­tet­ta. Yh­teis­tä osaa­mis­ta, tie­to­tai­don ja ko­ke­mus­ten ja­ka­mis­ta edes­aut­taa se, että jär­jes­täm­me opis­ke­li­joil­le ja hen­ki­lös­töl­le riit­tä­väs­ti osal­lis­tu­mis- ja vai­kut­ta­mis­mah­dol­li­suuk­sia esim. pien­ryh­mien, ko­kous­ten, ky­se­ly­jen, eri­lais­ten yh­teis­ten toi­min­ta­päi­vien ja ti­lai­suuk­sien muo­dos­sa. Avoin vuo­ro­vai­ku­tus, luot­ta­muk­sen ilma­pii­ri sekä yh­des­sä te­ke­mi­nen tu­ke­vat ja edis­tä­vät yh­tei­söl­li­syyt­tä ja me-hen­keä.

Osal­li­suus ja yh­tei­söl­li­syys

Ly­se­on toi­min­ta on opis­ke­li­ja­läh­töis­tä. Kurs­seil­la opis­ke­li­jat ovat mu­ka­na vai­kut­ta­mas­sa käy­tet­tä­viin työ­ta­poi­hin, ar­vi­oin­ti­me­ne­tel­miin ja pai­no­tuk­siin.  Opis­ke­li­ja­kun­ta osal­lis­tuu ak­tii­vi­ses­ti kou­lun ke­hit­tä­mi­seen. Sitä edus­ta­val­ta hal­li­tuk­sel­ta pyy­de­tään kan­nan­ot­to­ja kou­lu­työs­sä ta­pah­tu­viin muu­tok­siin ja opis­ke­li­joi­den aloit­teet kä­si­tel­lään kou­lun hal­lin­nos­sa. Opis­ke­li­ja­kun­nan edus­ta­jat ovat mu­ka­na opet­ta­jain­ko­kouk­sis­sa hei­tä kos­ke­vis­sa asi­ois­sa. Ly­se­on opis­ke­li­joi­ta roh­kais­taan ole­maan oma-aloit­tei­sia toi­min­nas­saan ja esit­tä­mään aja­tuk­si­aan, aloit­tei­taan ja ide­oi­taan opet­ta­ja­kun­nal­le.
Opis­ke­li­ja­kun­ta­toi­min­nas­sa yh­dis­ty­vät mo­net kou­lum­me ta­voit­teet, joi­ta ovat me-hen­gen, yh­tei­söl­li­syy­den ja viih­ty­vyy­den pa­ran­ta­mi­nen sekä opis­ke­li­joi­den osal­li­suu­den li­sää­mi­nen ja ak­tii­vi­sek­si kan­sa­lai­sek­si kas­va­mi­nen.

Luku­vuo­sit­tain 10-15 opis­ke­li­jaa kou­lu­te­taan tu­to­reik­si opas­ta­maan ja tu­ke­maan lu­ki­o­tu­lok­kai­ta. Jo­kai­sel­la al­ka­val­la vuo­si­kurs­si­ryh­mäl­lä on omia tu­to­rei­ta, jot­ka avus­ta­vat ja toi­mi­vat ver­tais­oh­jaa­ji­na eri­lai­sis­sa opis­ke­luun liit­ty­vis­sä asi­ois­sa. Tu­to­rit toi­mi­vat myös kou­lun esit­te­li­jöi­nä sekä työs­ken­te­le­vät ryh­män­oh­jaa­jien apu­na.

Hy­vin­voin­ti ja kes­tä­vä tu­le­vai­suus

Kou­lum­me toi­min­ta­kult­tuu­ris­sa edis­te­tään kes­tä­vää elä­män­ta­paa ja kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den edel­ly­tyk­siä. Vas­tuul­li­nen suh­tau­tu­mi­nen ym­pä­ris­töön hei­jas­tuu ar­jen va­lin­toi­hin ja toi­min­ta­ta­poi­hin. Toi­min­ta­ta­vat ja käy­tän­nöt tu­ke­vat opis­ke­li­jan ja yh­tei­sön vas­tuul­li­suut­ta ym­pä­ris­töön.

Yh­tei­sön vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa ko­ros­tu­vat avoi­muus, vä­lit­tä­mi­nen ja kes­ki­näi­nen ar­vos­tus. Tämä tuo Ly­se­on ilma­pii­riin tur­val­li­suut­ta. Yh­tei­nen oh­jaa­juus ja opis­ke­lu­huol­to edes­aut­ta­vat opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­tia. Opis­ke­li­joil­la on mah­dol­li­suus saa­da sään­nös­ten mu­kais­ta oh­jaus­ta ja tu­kea, jos­sa ote­taan huo­mi­oon hei­dän eri­tyis­tar­peen­sa. Toi­min­nas­sa edis­te­tään yh­den­ver­tai­suut­ta, tasa-ar­voa ja kii­reet­tö­myyt­tä. Kiu­saa­mis­ta, häi­rin­tää, väki­val­taa, ra­sis­mia eikä syr­jin­tää hy­väk­sy­tä vaan nii­tä en­nal­ta­eh­käis­tään ja nii­hin puu­tu­taan.

Opis­ke­li­joi­ta kan­nus­te­taan ter­veyt­tä, hy­vin­voin­tia ja op­pi­mis­ta edis­tä­vään sekä lii­kun­nal­li­seen elä­män­ta­paan. Ruo­kai­lu on osa opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­tia.

Kult­tuu­ri­nen mo­ni­nai­suus ja kie­li­tie­toi­suus

Lu­ki­os­sam­me ar­vos­te­taan ja su­vai­taan kult­tuu­ris­ta ja kie­lel­lis­tä sekä kat­so­muk­sel­lis­ta mo­ni­nai­suut­ta. Yh­tei­sö hyö­dyn­tää maan kult­tuu­ri­pe­rin­töä, kan­sal­lis- ja vä­hem­mis­tö­kie­liä sekä pai­kal­lis­ta kult­tuu­ris­ta, kie­lel­lis­tä, us­kon­nol­lis­ta ja kat­so­muk­sel­lis­ta mo­ni­nai­suut­ta. Yh­tei­sös­sä ym­mär­re­tään kiel­ten kes­kei­nen mer­ki­tys op­pi­mi­ses­sa ja vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa sekä iden­ti­teet­tien ra­ken­tu­mi­ses­sa ja yh­teis­kun­taan so­si­aa­lis­tu­mi­ses­sa.

Jo­kai­sel­la oppi­ai­neel­la on ta­pan­sa käyt­tää kiel­tä, oma kä­sit­teis­tön­sä ja omat teks­ti­käy­tän­tön­sä, jot­ka avaa­vat sa­maan il­mi­öön eri näkö­kul­mia. Lu­ki­os­sa jo­kai­nen opet­ta­ja on oppi­ai­neen­sa eri­tyi­sen kie­len opet­ta­ja.

Kan­sain­väli­syys­kas­va­tus on olen­nai­nen osa kou­lun toi­min­taa ja ope­tus­ta. Kou­lum­me kan­sain­väli­syys­kas­va­tus liit­tyy myös ys­tä­vyys­kou­lu- ja -kau­pun­ki­toi­min­taan sekä opis­ke­li­ja- ja opet­ta­ja­vaih­to­toi­min­taan. Tämä yh­teis­työn muo­to on va­kiin­tu­nut ja toi­min­ta edis­tää kult­tuu­ris­ta ja kie­lel­lis­tä mo­ni­nai­suut­ta. Li­säk­si eri­lai­set kan­sain­väli­syys­tee­maan liit­ty­vät ta­pah­tu­mat ja ti­lai­suu­det ovat osa tätä mo­ni­nai­suut­ta.

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiLu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma 201625.4.2016