Tavoitteet
Oppimisen ja opiskelun tuen tarkoituksena on tukea opiskelijaa lukio-opintojen suorittamisessa. Tuki järjestetään ottaen huomioon opiskelijoiden erilaiset lähtökohdat, vahvuudet ja kehitystarpeet. Oppimisen ja opiskelun tukeminen merkitsee yhteisöllisiä ja opiskeluympäristöön liittyviä ratkaisuja sekä opiskelijoiden yksilöllisiin tarpeisiin vastaamista. Keskeisiä asioita ovat oppimisen esteettömyys, oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisy ja varhainen tunnistaminen. Jokaisella opiskelijalla tulee olla mahdollisuus omista lähtökohdistaan käsin onnistua oppimisessa, kehittyä oppijana sekä kasvaa ja sivistyä ihmisenä. Huomiota kiinnitetään opiskelijan oppimisen valmiuksiin, oppimaan oppimisen taitojen kehittämiseen ja mahdollisuuteen ottaa vastuuta omasta opiskelustaan, sen suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista. Opiskelijoille ja huoltajille annetaan tietoa tuen saannin mahdollisuuksista opinto-ohjauksen, vanhempainiltojen yhteydessä sekä koulun kotisivujen kautta.
Järjestäminen
Tukitoimien suunnittelu ja toteuttaminen aloitetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja huoltajia kannustetaan tukemaan osaltaan opiskelijan tavoitteellista oppimista. Opettaja suunnittelee tukitoimet yhdessä opiskelijan kanssa sekä yhteistyössä muiden mahdollisten asiantuntijoiden kanssa. Mikäli opiskelijalla on olemassa erityisopettajan kanssa yhdessä laatima pedagogisen tuen suunnitelma, otetaan tämä huomioon opintojen tukemisessa ja arvioinnissa. Opiskelijan velvollisuus on näyttää pedagogisen tuen suunnitelma häntä opettaville opettajille. Jokaisen opettajan tehtävänä on antaa kannustavaa palautetta ja ohjata tukea tarvitsevaa opiskelijaa siten, että hänen itseluottamuksensa, itsearviointitaitonsa ja oppimaan oppimisen taitonsa sekä kyky suunnitella tulevaisuuttaan vahvistuvat. Opiskelijan tarvetta erityisjärjestelyihin ylioppilastutkinnon kokeissa arvioidaan hänen lukioaikana tarvitsemansa ja saamansa tuen pohjalta. Häntä ohjataan tarvittavien lausuntojen hankkimisessa sekä sovitaan yhteistyöstä opiskelijan tarvitsemien erityisjärjestelyjen kokeilemiseksi ja harjoittelemiseksi.
Tukimuotoina voivat olla opetuksen eriyttäminen ja muut pedagogiset ratkaisut, kurssien valintamahdollisuuksien hyödyntäminen, monipuolinen opinto-ohjaus ja ryhmänohjaajan tuki. Opiskelijan tukiopetuksesta huolehtii pääsääntöisesti se kurssin opettaja, jonka opetuksessa opiskelija on ollut. Opettaja pyrkii yhteistyössä opiskelijan kanssa saamaan kurssin suoritetuksi hyväksytysti. Kokeet pyritään järjestämään siten, että opiskelijan yksilölliset tarpeet otetaan huomioon. Opiskelijalla on mahdollisuus saada tarvittaessa pidennetty koeaika kurssikokeeseen ja kokeen voi tarvittaessa tehdä erillisessä tilassa.
Erityisen tuen osalta erityisopettaja tekee kaikille ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille luki-kartoituksen ja käynnistää tarvittaessa opiskelijan erityisen tuen tarpeen yksilölliset selvitykset. Hän myös tekee opiskelijoille luki-testit ja kirjoittaa lausunnot sekä suunnittelee erityisen tuen pedagogisen tarpeen muidenkin asiantuntijalausuntojen perusteella. Lisäksi erityisopettaja antaa erityistä tukea sitä tarvitseville opiskelijoille ja arvioi muiden opettajien kanssa opiskelijan tehostetun tuen tarvetta ja toimintamuotoja. Hän on yhteistyössä myös muihin asiantuntijoihin ja osallistuu lukion erityisen tuen kehittämiseen yhteistyössä muun henkilöstön kanssa. Tukea tarvitsevia opiskelijoita harjoitutetaan muun muassa opiskelutekniikassa ja autetaan muilla tukitoimilla.
Savonlinnan kaupunkiLukion opetussuunnitelma 201625.4.2016