Oppimisen ja opiskelun tuki

Ta­voit­teet
Op­pi­mi­sen ja opis­ke­lun tuen tar­koi­tuk­se­na on tu­kea opis­ke­li­jaa lu­kio-opin­to­jen suo­rit­ta­mi­ses­sa. Tuki jär­jes­te­tään ot­ta­en huo­mi­oon opis­ke­li­joi­den eri­lai­set läh­tö­koh­dat, vah­vuu­det ja ke­hi­tys­tar­peet. Op­pi­mi­sen ja opis­ke­lun tu­ke­mi­nen mer­kit­see yh­tei­söl­li­siä ja opis­ke­lu­ym­pä­ris­töön liit­ty­viä rat­kai­su­ja sekä opis­ke­li­joi­den yk­si­löl­li­siin tar­pei­siin vas­taa­mis­ta. Kes­kei­siä asi­oi­ta ovat op­pi­mi­sen es­teet­tö­myys, op­pi­mis­vai­keuk­sien en­nal­ta­eh­käi­sy ja var­hai­nen tun­nis­ta­mi­nen. Jo­kai­sel­la opis­ke­li­jal­la tu­lee olla mah­dol­li­suus omis­ta läh­tö­koh­dis­taan kä­sin on­nis­tua op­pi­mi­ses­sa, ke­hit­tyä op­pi­ja­na sekä kas­vaa ja si­vis­tyä ih­mi­se­nä. Huo­mi­o­ta kiin­ni­te­tään opis­ke­li­jan op­pi­mi­sen val­miuk­siin, op­pi­maan op­pi­mi­sen tai­to­jen ke­hit­tä­mi­seen ja mah­dol­li­suu­teen ot­taa vas­tuu­ta omas­ta opis­ke­lus­taan, sen suun­nit­te­lus­ta, to­teut­ta­mi­ses­ta ja ar­vi­oin­nis­ta. Opis­ke­li­joil­le ja huol­ta­jil­le an­ne­taan tie­toa tuen saan­nin mah­dol­li­suuk­sis­ta opin­to-oh­jauk­sen, van­hem­pain­il­to­jen yh­tey­des­sä sekä kou­lun koti­si­vu­jen kaut­ta.

Jär­jes­tä­mi­nen
Tuki­toi­mien suun­nit­te­lu ja to­teut­ta­mi­nen aloi­te­taan mah­dol­li­sim­man var­hai­ses­sa vai­hees­sa ja huol­ta­jia kan­nus­te­taan tu­ke­maan osal­taan opis­ke­li­jan ta­voit­teel­lis­ta op­pi­mis­ta. Opet­ta­ja suun­nit­te­lee tuki­toi­met yh­des­sä opis­ke­li­jan kans­sa sekä yh­teis­työs­sä mui­den mah­dol­lis­ten asi­an­tun­ti­joi­den kans­sa. Mi­kä­li opis­ke­li­jal­la on ole­mas­sa eri­tyis­o­pet­ta­jan kans­sa yh­des­sä laa­ti­ma pe­da­go­gi­sen tuen suun­ni­tel­ma, ote­taan tämä huo­mi­oon opin­to­jen tu­ke­mi­ses­sa ja ar­vi­oin­nis­sa. Opis­ke­li­jan vel­vol­li­suus on näyt­tää pe­da­go­gi­sen tuen suun­ni­tel­ma hän­tä opet­ta­vil­le opet­ta­jil­le. Jo­kai­sen opet­ta­jan teh­tä­vä­nä on an­taa kan­nus­ta­vaa pa­lau­tet­ta ja oh­ja­ta tu­kea tar­vit­se­vaa opis­ke­li­jaa si­ten, että hä­nen itse­luot­ta­muk­sen­sa, itse­ar­vi­oin­ti­tai­ton­sa ja op­pi­maan op­pi­mi­sen tai­ton­sa sekä kyky suun­ni­tel­la tu­le­vai­suut­taan vah­vis­tu­vat. Opis­ke­li­jan tar­vet­ta eri­tyis­jär­jes­te­lyi­hin yli­op­pi­las­tut­kin­non ko­keis­sa ar­vi­oi­daan hä­nen lu­ki­o­ai­ka­na tar­vit­se­man­sa ja saa­man­sa tuen poh­jal­ta. Hän­tä oh­ja­taan tar­vit­ta­vien lau­sun­to­jen hank­ki­mi­ses­sa sekä so­vi­taan yh­teis­työs­tä opis­ke­li­jan tar­vit­se­mien eri­tyis­jär­jes­te­ly­jen ko­kei­le­mi­sek­si ja har­joit­te­le­mi­sek­si.

Tuki­muo­toi­na voi­vat olla ope­tuk­sen eriyt­tä­mi­nen ja muut pe­da­go­gi­set rat­kai­sut, kurs­sien va­lin­ta­mah­dol­li­suuk­sien hyö­dyn­tä­mi­nen, moni­puo­li­nen opin­to-oh­jaus ja ryh­män­oh­jaa­jan tuki. Opis­ke­li­jan tuki­o­pe­tuk­ses­ta huo­leh­tii pää­sään­töi­ses­ti se kurs­sin opet­ta­ja, jon­ka ope­tuk­ses­sa opis­ke­li­ja on ol­lut. Opet­ta­ja pyr­kii yh­teis­työs­sä opis­ke­li­jan kans­sa saa­maan kurs­sin suo­ri­te­tuk­si hy­väk­sy­tys­ti. Ko­keet py­ri­tään jär­jes­tä­mään si­ten, että opis­ke­li­jan yk­si­löl­li­set tar­peet ote­taan huo­mi­oon. Opis­ke­li­jal­la on mah­dol­li­suus saa­da tar­vit­ta­es­sa pi­den­net­ty koe­aika kurs­si­ko­kee­seen ja ko­keen voi tar­vit­ta­es­sa teh­dä eril­li­ses­sä ti­las­sa.

Eri­tyi­sen tuen osal­ta eri­tyis­o­pet­ta­ja te­kee kai­kil­le en­sim­mäi­sen vuo­si­kurs­sin opis­ke­li­joil­le luki-kar­toi­tuk­sen ja käyn­nis­tää tar­vit­ta­es­sa opis­ke­li­jan eri­tyi­sen tuen tar­peen yk­si­löl­li­set sel­vi­tyk­set. Hän myös te­kee opis­ke­li­joil­le luki-tes­tit ja kir­joit­taa lau­sun­not sekä suun­nit­te­lee eri­tyi­sen tuen pe­da­go­gi­sen tar­peen mui­den­kin asi­an­tun­ti­ja­lau­sun­to­jen pe­rus­teel­la. Li­säk­si eri­tyis­o­pet­ta­ja an­taa eri­tyis­tä tu­kea sitä tar­vit­se­vil­le opis­ke­li­joil­le ja ar­vi­oi mui­den opet­ta­jien kans­sa opis­ke­li­jan te­hos­te­tun tuen tar­vet­ta ja toi­min­ta­muo­to­ja. Hän on yh­teis­työs­sä myös mui­hin asi­an­tun­ti­joi­hin ja osal­lis­tuu lu­ki­on eri­tyi­sen tuen ke­hit­tä­mi­seen yh­teis­työs­sä muun hen­ki­lös­tön kans­sa. Tu­kea tar­vit­se­via opis­ke­li­joi­ta har­joi­tu­te­taan muun mu­as­sa opis­ke­lu­tek­nii­kas­sa ja au­te­taan muil­la tuki­toi­mil­la.

En­sim­mäi­sen vuo­si­kurs­sin opis­ke­li­jat saa­vat hy­vin­voin­ti­päi­vä­nä opas­tus­ta kou­lus­sa jak­sa­mi­seen

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiLu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma 201625.4.2016