Kieleen ja kulttuuriin liittyviä kysymyksiä

Kaik­kien opis­ke­li­joi­den ope­tuk­ses­sa nou­da­te­taan yh­tei­siä, lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­tei­den mu­kai­sia ta­voit­tei­ta ja peri­aat­tei­ta. Opis­ke­li­joi­den kie­lel­li­set val­miu­det sekä kult­tuu­ri­taus­ta ote­taan lu­kio-ope­tuk­ses­sa huo­mi­oon. Jo­kai­sen opis­ke­li­jan kie­li- ja kult­tuu­ri-iden­ti­teet­tiä tu­e­taan moni­puo­li­ses­ti. Opis­ke­li­joi­ta oh­ja­taan ym­mär­tä­mään ja kun­ni­oit­ta­maan pe­rus­tus­lain mu­kais­ta oi­keut­ta jo­kai­sen omaan kie­leen ja kult­tuu­riin. Opis­ke­li­joi­ta oh­ja­taan tie­dos­ta­maan omat kie­lel­li­set ja kult­tuu­ri­set oi­keu­ten­sa eri ti­lan­teis­sa.

Ta­voit­tee­na on oh­ja­ta opis­ke­li­joi­ta ar­vos­ta­maan eri kie­liä ja kult­tuu­re­ja sekä edis­tää kak­si- ja moni­kie­li­syyt­tä ja si­ten vah­vis­taa opis­ke­li­joi­den kie­lel­lis­tä tie­toi­suut­ta ja meta­kie­lel­li­siä tai­to­ja. Lu­kio-opis­ke­luun voi si­säl­tyä moni­kie­li­siä ope­tus­ti­lan­tei­ta.

Ly­se­on lu­ki­on ope­tus­kie­li on suo­mi. Osa ope­tuk­ses­ta voi­daan lu­ki­o­lain 6 §:n 1 mo­men­tin mu­kai­ses­ti an­taa muul­la kuin edel­lä mai­ni­tul­la opis­ke­li­jan omal­la kie­lel­lä. Ope­tus­suun­ni­tel­maan tu­lee täl­löin kir­ja­ta, mis­sä oppi­ai­neis­sa, mis­sä mää­rin ja mil­lä ta­voin edel­lä mai­nit­tu­ja kie­liä käy­te­tään ope­tuk­ses­sa tai opis­ke­lus­sa.

VÄLI

Vie­ras­kie­li­set opis­ke­li­jat
Vie­ras­kie­lis­ten opis­ke­li­joi­den ope­tuk­ses­sa ja opis­ke­lus­sa nou­da­te­taan yh­tei­siä, lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­tei­den ja lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kai­sia ta­voit­tei­ta ja peri­aat­tei­ta huo­mi­oi­den opis­ke­li­joi­den taus­tat ja läh­tö­koh­dat, ku­ten suo­men kie­len tai­to, äi­din­kie­li, suo­ma­lai­sen lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ja opis­ke­lu­kult­tuu­rin tun­te­mus sekä ai­kai­sem­pi kou­lun­käyn­ti. Ope­tus ja opis­ke­lu lu­ki­os­sa tu­ke­vat opis­ke­li­jan ope­tus­kie­len hal­lin­taa, moni­kie­lis­tä iden­ti­teet­tiä, oman kie­li- ja kult­tuu­ri­taus­tan ar­vos­tus­ta sekä kas­vua kult­tuu­ri­ses­ti moni­muo­toi­sen yh­teis­kun­nan ak­tii­vi­sek­si ja tasa­pai­noi­sek­si jä­se­nek­si.

Vie­ras­kie­li­sel­le opis­ke­li­jal­le voi­daan opet­taa äi­din­kiel­tä ja kir­jal­li­suut­ta suo­mi toi­se­na kie­le­nä ja kir­jal­li­suus -oppi­mää­rän mu­kaan. Suo­mi toi­se­na kie­le­nä ja kir­jal­li­suus ‑oppi­mää­rä on opis­ke­li­jal­le tar­koi­tuk­sen­mu­kai­nen, mi­kä­li hä­nen suo­men kie­len pe­rus­kie­li­tai­dos­saan on puut­tei­ta jol­la­kin kie­li­tai­don osa-alu­eel­la. Opis­ke­li­jan omaa äi­din­kiel­tä voi­daan opet­taa lu­ki­o­kou­lu­tus­ta täy­den­tä­vä­nä ope­tuk­se­na. Opis­ke­li­jan omaa äi­din­kiel­tä voi­daan myös opet­taa äi­din­kie­li ja kir­jal­li­suus -oppi­mää­rä­nä lu­ki­o­lain 8 §:n mu­kaan. Kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jä päät­tää, mi­ten suo­mi toi­se­na kie­le­nä ja kir­jal­li­suus ‑ope­tus, oma­kie­li­nen ope­tus ja opis­ke­li­jan oman äi­din­kie­len ope­tus jär­jes­te­tään ja mil­loin sitä on tar­koi­tuk­sen­mu­kais­ta to­teut­taa usei­den oppi­lai­tos­ten yh­teis­työ­nä.

Vie­ras­kie­li­siä opis­ke­li­joi­ta on in­for­moi­ta­va hei­dän opis­ke­lu­mah­dol­li­suuk­sis­taan ja tuki­jär­jes­te­lyis­tä lu­ki­os­sa sekä hei­dän oi­keuk­sis­taan yli­op­pi­las­tut­kin­nos­sa.

Jos opis­ke­li­ja on suo­rit­ta­nut lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen kurs­se­ja maa­han­muut­ta­jil­le ja vie­ras­kie­li­sil­le jär­jes­tet­tä­väs­sä lu­ki­o­kou­lu­tuk­seen val­mis­ta­vas­sa kou­lu­tuk­ses­sa, ne voi­daan lu­kea hy­väk­si lu­kio-opin­toi­hin.

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiLu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma 201625.4.2016