Opetuksen yleiset tavoitteet

Lu­ki­on ope­tus ja muu toi­min­ta jär­jes­te­tään val­ti­o­neu­vos­ton ase­tuk­ses­sa (942/2014) mää­ri­tel­ty­jen lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen yleis­ten val­ta­kun­nal­lis­ten ta­voit­tei­den mu­kaan si­ten, että opis­ke­li­jal­la on mah­dol­li­suus kas­vaa si­vis­ty­neek­si yh­teis­kun­nan jä­se­nek­si, hank­kia muut­tu­van toi­min­ta­ym­pä­ris­tön edel­lyt­tä­miä tie­to­ja ja tai­to­ja sekä kar­tut­taa elin­i­käi­sen op­pi­mi­sen tai­to­ja. Ta­voit­teet ko­ros­ta­vat laa­ja-alai­sen yleis­si­vis­tyk­sen ja ko­ko­nai­suuk­sien ym­mär­tä­mi­sen mer­ki­tys­tä sekä kan­nus­ta­vat eet­ti­ses­ti vas­tuul­li­seen ja ak­tii­vi­seen toi­mi­juu­teen pai­kal­li­ses­ti, kan­sal­li­ses­ti ja kan­sain­vä­li­ses­ti.

Lu­kio-ope­tus vah­vis­taa opis­ke­li­jan tie­toi­suut­ta ih­mi­sen toi­min­nan vai­ku­tuk­sis­ta ym­pä­ris­tön ti­laan. Ope­tus oh­jaa opis­ke­li­jaa ym­mär­tä­mään kes­tä­vän elä­män­ta­van vält­tä­mät­tö­myy­den ja moni­u­lot­tei­suu­den. Ope­tus kan­nus­taa opis­ke­li­jaa tun­nis­ta­maan ja kä­sit­te­le­mään eet­ti­siä ky­sy­myk­siä, ris­ti­rii­to­ja ja jän­nit­tei­tä mo­nis­ta näkö­kul­mis­ta. Se roh­kai­see opis­ke­li­jaa vai­kut­ta­maan ja toi­mi­maan ny­kyis­tä oi­keu­den­mu­kai­sem­man, kes­tä­väm­män ja ih­mis­oi­keuk­sia pa­rem­min kun­ni­oit­ta­van yh­teis­kun­nan ja maa­il­man puo­les­ta.

Lu­ki­o­ai­ka­na opis­ke­li­ja saa moni­puo­li­sia ko­ke­muk­sia uu­den tie­don ja osaa­mi­sen ra­ken­ta­mi­ses­ta myös oppi­aine­ra­jat ylit­tä­en. Opis­ke­li­ja ke­hit­tää tie­don­han­kin­ta- ja so­vel­ta­mis­tai­to­jaan sekä on­gel­man­rat­kai­su­tai­to­jaan. Opis­ke­li­ja saa ko­ke­muk­sia tut­ki­vas­ta op­pi­mi­ses­ta sekä osal­li­suu­des­ta tie­teen ja tut­ki­muk­sen te­koon. Ope­tus vah­vis­taa opis­ke­li­jan moni­luku­tai­toa niin, että hän ym­mär­tää tie­teen- ja tai­teen­a­loil­le omi­nais­ta kiel­tä sekä osaa tuot­taa ja tul­ki­ta eri­lai­sia teks­te­jä. Opis­ke­li­ja tot­tuu ar­vi­oi­maan tie­don luo­tet­ta­vuut­ta. Lu­kio-ope­tuk­ses­sa ar­vos­te­taan ja tuo­daan nä­ky­väk­si kie­liä moni­puo­li­ses­ti. Opis­ke­li­ja har­jaan­tuu toi­mi­maan sekä mo­lem­mil­la ko­ti­mai­sil­la kie­lil­lä että vie­rail­la kie­lil­lä. Ope­tus oh­jaa opis­ke­li­jaa sy­ven­tä­mään ym­mär­rys­tään tie­to- ja vies­tin­tä­tek­no­lo­gi­as­ta sekä käyt­tä­mään sitä tar­koi­tuk­sen­mu­kai­ses­ti, vas­tuul­li­ses­ti ja tur­val­li­ses­ti niin it­se­näi­ses­sä kuin yh­tei­söl­li­ses­sä­kin työs­ken­te­lys­sä.

Lu­kio-opis­ke­lu ra­ken­taa yh­tei­söl­li­syyt­tä, osal­li­suut­ta ja hy­vin­voin­tia vah­vis­ta­mal­la vuo­ro­vai­ku­tus-, yh­teis­työ- ja il­mai­su­tai­to­ja. Opis­ke­lus­sa saa­daan ko­ke­muk­sia ta­voit­teel­li­ses­ta toi­min­nas­ta ja ver­tais­op­pi­mi­ses­ta tii­meis­sä ja pro­jek­teis­sa. Lu­kio-ope­tus kan­nus­taa opis­ke­li­joi­ta eri tai­teen­a­loil­le omi­nai­seen il­mai­suun ja toi­min­taan sekä tai­de- ja kult­tuu­ri­e­lä­mään osal­lis­tu­mi­seen. Fyy­si­nen ak­tii­vi­suus ja ter­veel­li­set elä­män­ta­vat ym­mär­re­tään ter­vey­den ja hy­vin­voin­nin pe­rus­e­del­ly­tyk­sik­si.

Lu­ki­o­ai­ka­na opis­ke­li­jan op­pi­maan op­pi­mi­sen tai­dot ke­hit­ty­vät ja moni­puo­lis­tu­vat. Opis­ke­li­ja op­pii tun­te­maan vah­vuuk­si­aan ja ke­hit­ty­mis­tar­pei­taan op­pi­ja­na sekä luot­ta­maan mah­dol­li­suuk­siin­sa op­pia. Opis­ke­li­ja ym­mär­tää si­tou­tu­mi­sen mer­ki­tyk­sen op­pi­mi­sel­leen, mikä vah­vis­taa hä­nen itse­oh­jau­tu­vuut­taan. Lu­kio-ope­tus aut­taa opis­ke­li­jaa tun­nis­ta­maan hä­nel­le so­pi­via opis­ke­lu­stra­te­gi­oi­ta ja ke­hit­ty­mään niis­sä tai­ta­vak­si. Lu­ki­o­ai­ka­na opis­ke­li­jal­le muo­dos­tuu vank­ka elin­i­käi­sen opis­ke­lun tai­to ja tah­to.

Lu­kio-ope­tus lu­jit­taa opis­ke­li­jan iden­ti­teet­tiä ja oh­jaa oman ai­nut­laa­tui­suu­den ym­mär­tä­mi­seen ja ar­vos­ta­mi­seen. Suku­puo­len ja sek­su­aa­li­sen suun­tau­tu­mi­sen mo­ni­nai­suu­den ym­mär­tä­mi­nen luo edel­ly­tyk­siä suku­puo­li- ja tasa-arvo­tie­toi­sel­le ope­tuk­sel­le. Ope­tus an­taa opis­ke­li­jal­le kou­lu­tus­mah­dol­li­suuk­sis­ta, yh­teis­kun­nas­ta ja työ­e­lä­mäs­tä tie­to­ja ja ko­ke­muk­sia, joi­den avul­la hän osaa suun­ni­tel­la omaa tu­le­vai­suut­taan, jat­ko­kou­lu­tus­taan ja tu­le­vaa am­mat­ti­aan. Ope­tus vah­vis­taa opis­ke­li­joi­den yh­den­ver­tai­sia ja tasa-ar­voi­sia mah­dol­li­suuk­sia ke­hit­tää osaa­mis­taan sekä teh­dä opis­ke­lu­ai­kai­sia ja tu­le­vai­suut­ta kos­ke­via va­lin­to­ja.

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiLu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma 201625.4.2016