Aihekokonaisuudet

Aihe­ko­ko­nai­suu­det ovat yh­teis­kun­nal­li­ses­ti mer­kit­tä­viä kas­va­tus- ja kou­lu­tus­haas­tei­ta. Sa­mal­la ne ovat ajan­koh­tai­sia arvo­kan­nan­ot­to­ja. Käy­tän­nös­sä aihe­ko­ko­nai­suu­det ovat oppi­aine­ra­jat ylit­tä­viä tee­mo­ja ja laa­ja-alai­sia osaa­mis­a­lu­ei­ta. Aihe­ko­ko­nai­suu­det on otet­tu huo­mi­oon pe­rus­tei­den oppi­aine­koh­tai­sis­sa osuuk­sis­sa sekä toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mis­tä oh­jaa­vis­sa tee­mois­sa.
Kaik­kien aihe­ko­ko­nai­suuk­sien yh­tei­si­nä ta­voit­tei­na on, että opis­ke­li­ja

Kai­kil­le lu­ki­oil­le yh­tei­siä aihe­ko­ko­nai­suuk­sia ovat

Aihe­ko­ko­nai­suuk­sia täy­den­ne­tään ja konk­re­ti­soi­daan ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa. Aihe­ko­ko­nai­suu­det ote­taan huo­mi­oon kaik­kien oppi­ai­nei­den ope­tuk­ses­sa ja lu­ki­on toi­min­ta­kult­tuu­ris­sa. Tee­ma­o­pin­to­jen si­säl­tö­jä voi­daan va­li­ta aihe­ko­ko­nai­suuk­sis­ta. Va­paa­eh­tois­työ, työ­har­joit­te­lu tai jo­kin muu lu­ki­on ulko­puo­li­nen toi­min­ta voi­vat olla osa aihe­ko­ko­nai­suu­den to­teu­tus­ta.

Aktiivinen kansalaisuus, yrittäjyys ja työelämä

Aihe­ko­ko­nai­suu­den ta­voit­tee­na on vah­vis­taa opis­ke­li­joi­den tah­toa ja tai­toa toi­mia ak­tii­vi­si­na kan­sa­lai­si­na sekä li­sä­tä hei­dän työn, työ­e­lä­män ja yrit­tä­jyy­den tun­te­mus­taan. Aihe­ko­ko­nai­suus an­taa opis­ke­li­joil­le op­pi­mis­ko­ke­muk­sia, jot­ka kan­nus­ta­vat aloit­teel­li­suu­teen, yrit­tä­jä­mäi­seen toi­min­taan, yh­teis­työ­hön, vas­tuul­li­suu­teen sekä ra­ken­ta­vaan ja tie­to­pe­rus­tai­seen kriit­ti­syy­teen. Osal­lis­tu­mis-, vai­kut­ta­mis- ja työ­ko­ke­muk­set sekä nii­den ref­lek­toin­ti ovat aihe­ko­ko­nai­suu­den kes­keis­tä si­säl­töä.
Ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Aihe­ko­ko­nai­suu­den to­teut­ta­mis­ta tu­ke­via opis­ke­lu­ym­pä­ris­tö­jä ke­hi­te­tään yh­teis­työs­sä opis­ke­li­joi­den sekä mui­den toi­mi­joi­den, ku­ten eri­lais­ten jär­jes­tö­jen ja yri­tys­ten kans­sa. Lähi­demo­kra­tia, me­dia eri muo­dois­saan sekä nuor­ten toi­min­ta­ryh­mät tar­jo­a­vat väy­liä ak­tii­vi­seen kan­sa­lai­suu­teen. Elin­kei­no- ja työ­e­lä­män sekä yrit­tä­jyy­den tun­te­mus­ta opis­ke­li­jat ra­ken­ta­vat pe­reh­ty­mäl­lä näi­hin elä­män­a­lu­ei­siin käy­tän­nös­sä ja eri­lais­ten tie­to­läh­tei­den avul­la. Har­joi­tus­y­ri­tys­toi­min­ta sekä yri­tys­ten, kor­ke­a­kou­lu­jen ja mui­den oppi­lai­tos­ten kans­sa teh­tä­vät yh­tei­set pro­jek­tit voi­vat olla osa aihe­ko­ko­nai­suu­den to­teu­tus­ta.

Hyvinvointi ja turvallisuus

Aihe­ko­ko­nai­suu­den ta­voit­tee­na on luo­da yleis­kuva hy­vin­voin­tiin, ter­vey­teen ja tur­val­li­suu­teen vai­kut­ta­vis­ta psyyk­ki­sis­tä, so­si­aa­li­sis­ta, fyy­si­sis­tä, yh­teis­kun­nal­li­sis­ta ja kult­tuu­ri­sis­ta te­ki­jöis­tä. Elä­män­hal­lin­nan tai­dot ja itse­tun­te­mus sekä ter­veyt­tä, hy­vin­voin­tia ja tur­val­li­suut­ta edis­tä­vät tie­dot, tai­dot, asen­teet, ar­vot ja tah­to ovat aihe­ko­ko­nai­suu­den kes­kei­siä si­säl­tö­jä. Aihe­ko­ko­nai­suu­del­la edis­te­tään lii­kun­nal­li­sen elä­män­ta­van omak­su­mis­ta, vah­vis­te­taan mie­len­ter­vey­den suo­ja­te­ki­jöi­tä ja opi­taan tun­nis­ta­maan mah­dol­li­sia ris­ki­te­ki­jöi­tä.
Ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Aihe­ko­ko­nai­suus on osa lu­ki­on hy­vin­voin­tia ja tur­val­li­suut­ta yllä­pi­tä­vää toi­min­ta­kult­tuu­ria, jos­sa yh­tei­söl­li­syys ja kes­ki­näi­nen huo­len­pito ko­ros­tu­vat. Hy­vin­voin­ti- ja tur­val­li­suus­näkö­kul­mat liit­ty­vät myös opis­ke­li­ja­kun­nan toi­min­taan, ko­din ja oppi­lai­tok­sen yh­teis­työ­hön, oppi­lai­tos­ruo­kai­luun sekä opis­ke­lu­huol­toon. Aihe­ko­ko­nai­suu­den to­teut­ta­mi­sek­si lu­kio voi teh­dä yh­teis­työ­tä nuo­ri­so-, lii­kun­ta-, kult­tuu­ri- ja so­si­aa­li­toi­men sekä po­lii­sin ja pe­las­tus­lai­tok­sen kans­sa.VÄLI

Kestävä elämäntapa ja globaali vastuu

Aihe­ko­ko­nai­suu­den ta­voit­tee­na on kan­nus­taa opis­ke­li­joi­ta kes­tä­vään elä­män­ta­paan ja toi­min­taan kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen puo­les­ta. Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen pää­mää­rä­nä on tur­va­ta ny­kyi­sel­le ja tu­le­vil­le suku­pol­vil­le hy­vän elä­män mah­dol­li­suu­det pai­kal­li­ses­ti, alu­eel­li­ses­ti ja glo­baa­lis­ti. Läh­tö­koh­ta­na on ih­mi­sen toi­min­nan so­peut­ta­mi­nen luon­non­ym­pä­ris­tö­jen kan­to­ky­kyyn ja luon­non­va­ro­jen ra­jal­li­suu­teen sekä eko­sys­tee­mi­pal­ve­lui­den toi­mi­vuu­des­ta huo­leh­ti­mi­nen. Pyr­ki­myk­se­nä on opis­ke­li­joi­den kas­va­mi­nen vas­tuul­li­sik­si toi­mi­joik­si, joil­la on tai­to ja tah­to toi­mia kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den puo­les­ta omas­sa elä­mäs­sään.
Ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Aihe­ko­ko­nai­suu­den to­teut­ta­mi­ses­sa luo­daan yleis­kuva muu­tos­tar­peis­ta ja nii­den mit­ta­vuu­des­ta sekä tuo­daan esiin jo teh­ty­jä kor­jauk­sia ja muu­tos­mah­dol­li­suuk­sia.  Kas­vaak­seen kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ak­tii­vi­sek­si edis­tä­jäk­si opis­ke­li­ja tar­vit­see ko­ke­muk­sia sii­tä, että hä­nen omil­la va­lin­noil­laan ja te­oil­laan on mer­ki­tys­tä.

Glo­baa­lin vas­tuun näkö­kul­man si­säl­lyt­tä­mi­nen lu­ki­on toi­min­taan edis­tää kes­tä­vän elä­män­ta­van op­pi­mis­ta. Lu­kio voi tu­kea kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen to­teu­tu­mis­ta laa­ti­mal­la oman kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen oh­jel­man. Kes­keis­tä kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen oh­jel­man to­teut­ta­mi­ses­sa on opis­ke­li­joi­den osal­li­suus sekä yh­teis­työ jär­jes­tö­jen ja mui­den toi­mi­joi­den kans­sa.

Kulttuurien tuntemus ja kansainvälisyys

Aihe­ko­ko­nai­suu­den ta­voit­tee­na on kar­tut­taa opis­ke­li­joi­den kult­tuu­rien tun­te­mus­ta ja moni­kie­li­syyt­tä, an­taa ai­nek­sia kult­tuu­ri-iden­ti­teet­tien ra­ken­ta­mi­seen sekä vah­vis­taa hei­dän toi­mi­juut­taan kult­tuu­ri­ses­ti mo­ni­nai­sis­sa toi­min­ta­ym­pä­ris­töis­sä. Aihe­ko­ko­nai­suu­den kes­kei­se­nä läh­tö­koh­ta­na on lu­ki­on opis­ke­li­joi­den oma ko­ke­mus­maa­ilma, jos­sa eri­lai­set iden­ti­tee­tit, kie­let, us­kon­not ja kat­so­muk­set elä­vät rin­nak­kain ja vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa kes­ke­nään. Opis­ke­li­joil­le tar­jo­taan mah­dol­li­suuk­sia tut­kia, mis­tä osal­li­suus ja toi­min­ta­ky­kyi­syys muo­dos­tu­vat kult­tuu­ri­ses­ti mo­ni­nais­tu­vas­sa yh­teis­kun­nas­sa, kan­sain­vä­lis­ty­nees­sä työ­e­lä­mäs­sä ja moni­tul­kin­tai­ses­sa, kes­ki­näis­riip­pu­vuuk­sien muo­vaa­mas­sa maa­il­mas­sa.
Ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Aihe­ko­ko­nai­suu­den tee­mo­ja kä­si­tel­lään mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan au­tent­ti­sis­sa ja moni­kie­li­sis­sä opis­ke­lu­ym­pä­ris­töis­sä. Opis­ke­lu­ym­pä­ris­tö­jen ra­ken­ta­mi­ses­sa lu­kio voi hyö­dyn­tää kan­sain­vä­li­sen toi­min­nan ver­kos­to­jaan ja koti­kan­sain­vä­li­syy­den kei­no­va­li­koi­mia. Yh­teis­työ­tä teh­dään eri toi­mi­joi­den kans­sa. Toi­min­ta­kult­tuu­ria ke­hi­tet­tä­es­sä kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta lu­ki­oon kie­li- ja kult­tuu­ri­ym­pä­ris­tö­nä sekä hy­vien ta­po­jen edis­tä­mi­seen. Lu­ki­on tra­di­ti­ot, juh­lat ja muut ta­pah­tu­mat voi­vat olla osa aihe­ko­ko­nai­suu­den to­teu­tus­ta.

Monilukutaito ja mediat

Aihe­ko­ko­nai­suus sy­ven­tää opis­ke­li­joi­den ym­mär­rys­tä moni­luku­tai­dos­ta ja me­di­ois­ta sekä nii­den kes­kei­ses­tä ase­mas­ta ja mer­ki­tyk­ses­tä ih­mi­se­nä kas­va­mi­sel­le ja kult­tuu­ril­le. Moni­luku­tai­dol­la tar­koi­te­taan tai­to­ja tul­ki­ta, tuot­taa ja ar­vot­taa teks­te­jä eri muo­dois­sa ja kon­teks­teis­sa. Me­di­a­luku­tai­to on osa moni­luku­tai­toa. Moni­luku­tai­to pe­rus­tuu laa­ja-alai­seen teks­ti­kä­si­tyk­seen, jon­ka mu­kaan teks­tit ovat sa­nal­lis­ten, ku­val­lis­ten, au­di­tii­vis­ten, nu­mee­ris­ten tai ki­nes­teet­tis­ten sym­bo­li­jär­jes­tel­mien tai nii­den yh­dis­tel­mien muo­dos­ta­mia ko­ko­nai­suuk­sia. Moni­luku­tai­to tu­kee ajat­te­lun ja op­pi­mi­sen tai­to­jen ke­hit­ty­mis­tä sekä sy­ven­tää kriit­tis­tä luku­tai­toa ja kie­li­tie­toi­suut­ta. Eri­lai­set luku­tai­dot ke­hit­ty­vät kai­kes­sa ope­tuk­ses­sa ja kai­kis­sa oppi­ai­neis­sa.
Ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Opis­ke­li­joi­den moni­luku­tai­don ke­hit­ty­mis­tä tu­kee oppi­ai­nei­den vä­li­nen yh­teis­työ, opis­ke­lu moni­puo­li­sis­sa opis­ke­lu­ym­pä­ris­töis­sä, opis­ke­li­joi­den omien ide­oi­den ja toi­min­ta­ym­pä­ris­tö­jen hyö­dyn­tä­mi­nen sekä yh­teis­työ esi­mer­kik­si me­di­oi­den, kir­jas­to­jen sekä tut­ki­mus- ja kult­tuu­ri­lai­tos­ten kans­sa. Opis­ke­li­jat op­pi­vat eri­lai­sia yk­si­löl­li­siä ja yh­tei­söl­li­siä me­di­as­sa toi­mi­mi­sen ta­po­ja esi­mer­kik­si osal­lis­tu­mal­la me­di­a­ma­te­ri­aa­lin laa­ti­mi­seen. Lu­ki­on tie­to- ja vies­tin­tä­tek­no­lo­gi­an ope­tus­käy­tön suun­ni­tel­ma voi tu­kea aihe­ko­ko­nai­suu­den to­teu­tus­ta.

Teknologia ja yhteiskunta

Aihe­ko­ko­nai­suu­den ta­voit­tee­na on sy­ven­tää opis­ke­li­jan ym­mär­rys­tä tek­no­lo­gi­sen ja yh­teis­kun­nal­li­sen ke­hi­tyk­sen vuo­ro­vai­kut­tei­suu­des­ta. Tek­no­lo­gi­an avul­la ih­mi­nen ra­ken­taa maa­il­maa tar­pei­den­sa poh­jal­ta uu­sia rat­kai­su­ja et­sien ja luo­den. Tek­no­lo­gis­ten rat­kai­su­jen pe­rus­ta­na on tie­tä­mys luon­non­la­eis­ta ja -il­mi­öis­tä. Luo­vuus ja on­gel­man­rat­kai­su, tar­koi­tuk­sen­mu­kai­suus ja toi­mi­vuus sekä kes­tä­vä tu­le­vai­suus ovat näkö­kul­mia tek­no­lo­gi­an ke­hit­tä­mi­seen. Tie­to- ja vies­tin­tä­tek­no­lo­gi­an ke­hi­tyk­sen kes­kei­siä si­säl­tö­jä ovat elä­män­ta­po­jen, toi­min­ta­ym­pä­ris­tön ja yh­teis­kun­nan muut­tu­mi­nen. Aihe­ko­ko­nai­suut­ta voi­daan lä­hes­tyä his­to­ri­al­li­sis­ta, ajan­koh­tai­sis­ta ja tu­le­vai­suu­den näkö­kul­mis­ta.
Ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Ih­mi­sen suh­det­ta tek­no­lo­gi­aan poh­di­taan ko­din, työ­e­lä­män ja va­paa-ajan­vie­ton näkö­kul­mis­ta. Tek­no­lo­gi­sen ke­hi­tyk­sen suun­tia ja vaih­to­eh­to­ja ar­vi­oi­daan eet­ti­sin ja ta­lou­del­li­sin pe­rus­tein sekä hy­vin­voin­ti- ja tur­val­li­suus­näkö­kul­mis­ta. Opis­ke­li­joi­ta kan­nus­te­taan ot­ta­maan kan­taa tek­no­lo­gi­an ke­hit­tä­mi­seen ja osal­lis­tu­maan sitä kos­ke­vaan pää­tök­sen­te­koon pi­tä­en esil­lä pyr­ki­myk­siä kes­tä­vään elä­män­ta­paan. Aihe­ko­ko­nai­suu­teen liit­ty­viä ky­sy­myk­siä konk­re­ti­soi­daan tu­tus­tu­mal­la tek­no­lo­gi­oi­den so­vel­ta­mi­seen eri aloil­la. Työs­ken­te­ly di­gi­taa­li­sis­sa ym­pä­ris­töis­sä ja tek­no­lo­gia-alan eri toi­mi­joi­den kans­sa voi olla osa aihe­ko­ko­nai­suu­den to­teu­tus­ta. Oh­jauk­sel­la voi­daan edis­tää tasa-ar­voa opis­ke­li­joi­den va­lin­nois­sa.

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiLu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma 201625.4.2016