Äidinkieli ja kirjallisuus

Oppi­ai­nee­na äi­din­kie­li ja kir­jal­li­suus on lu­kio-ope­tuk­sen kes­kei­nen tai­to-, tie­to-, kult­tuu­ri- ja tai­de­aine. Se tar­jo­aa ai­nek­sia kie­lel­li­sen ja kult­tuu­ri­sen yleis­si­vis­tyk­sen sekä oman iden­ti­tee­tin ra­ken­ta­mi­seen. Ope­tus ke­hit­tää ajat­te­le­mi­sen tai­to­ja ja vah­vis­taa sekä ar­jes­sa että opis­ke­lus­sa tar­vit­ta­via op­pi­maan op­pi­mi­sen tai­to­ja ja vuo­ro­vai­ku­tus­o­saa­mis­ta. Se saa si­säl­tö­jä kie­li-, kir­jal­li­suus- ja vies­tin­tätie­teis­tä sekä kult­tuu­rin tut­ki­muk­ses­ta. Oppi­aine on osa lu­ki­on kie­li-, kult­tuu­ri-, me­dia- sekä kan­sa­lais- ja demo­kra­ti­a­kas­va­tus­ta.
Äi­din­kie­len ja kir­jal­li­suu­den ope­tuk­sen ta­voit­tee­na on tai­to il­mais­ta it­se­ään suul­li­ses­ti ja kir­jal­li­ses­ti eri ti­lan­tei­den vaa­ti­mal­la ta­val­la. Ope­tus täh­tää sel­lai­seen kie­len ja kir­jal­li­suu­den tun­te­muk­seen sekä kie­len­käyt­tö-, teks­ti-, moni­luku-, vuo­ro­vai­ku­tus- ja me­di­a­tai­toi­hin, joi­ta jat­ko-opin­not, työ­e­lä­mä ja yh­teis­kun­nas­sa toi­mi­mi­nen edel­lyt­tä­vät. Ope­tus pe­rus­tuu laa­jaan teks­ti­kä­si­tyk­seen, jon­ka mu­kaan teks­tit voi­vat koos­tua sa­nois­ta, ku­vis­ta, ää­nis­tä, nu­me­rois­ta tai nii­den yh­dis­tel­mis­tä tai muis­ta sym­bo­li­jär­jes­tel­mis­tä. Ope­tus oh­jaa ak­tii­vi­seen tie­don hank­ki­mi­seen, tie­don kriit­ti­seen kä­sit­te­lyyn, tul­kin­taan ja eet­ti­seen poh­din­taan.
Kir­jal­li­suu­den­o­pe­tuk­sen ta­voit­tee­na on sekä kau­no- että tie­to­kir­jal­li­suu­den ym­mär­tä­mi­nen, luku­ko­ke­mus­ten sy­ven­tä­mi­nen sekä teks­tien erit­te­le­mi­nen ja tul­kit­se­mi­nen eri näkö­kul­mis­ta. Kir­jal­li­suus tar­jo­aa elä­myk­siä ja tu­kee kriit­ti­sen ajat­te­lun, em­pa­ti­an ja iden­ti­tee­tin sekä eet­ti­sen ja es­teet­ti­sen poh­din­nan ke­hit­ty­mis­tä ja kult­tuu­ri­pe­rin­töön tu­tus­tu­mis­ta. Kir­jal­li­suu­den lu­ke­mi­nen moni­puo­lis­taa omaa il­mai­sua.
Äi­din­kie­len ja kir­jal­li­suu­den ope­tus mah­dol­lis­taa omas­ta kie­lel­li­ses­tä ja kult­tuu­ri­ses­ta taus­tas­ta läh­te­vän iden­ti­tee­tin ra­ken­ta­mi­sen mo­ni­nai­ses­sa ja me­di­oi­tu­nees­sa yh­teis­kun­nas­sa. Ta­voit­tee­na on op­pia ar­vos­ta­maan moni­kie­li­syyt­tä, kult­tuu­ris­ta moni­muo­toi­suut­ta, kie­lel­li­siä ih­mis­oi­keuk­sia, tasa-ar­voa ja yh­den­ver­tai­suut­ta.
Ope­tuk­ses­sa py­ri­tään oppi­ai­neen si­säi­seen in­teg­raa­ti­oon, sil­lä eri tie­to- ja tai­to­a­lu­eet ovat yh­tey­des­sä toi­siin­sa. Opis­ke­lus­sa käy­te­tään moni­puo­li­sia me­ne­tel­miä ja vaih­te­le­via opis­ke­lu­ym­pä­ris­tö­jä, ku­ten verk­ko­ym­pä­ris­tö­jä, kir­jas­to­ja ja kult­tuu­ri­lai­tok­sia, sekä opis­ke­li­joil­le mer­ki­tyk­sel­li­siä, elä­myk­sel­li­siä ja op­pi­mi­sen iloa tuot­ta­via teh­tä­viä. Teks­te­jä tuo­te­taan, tul­ki­taan ja ja­e­taan sekä yk­sin että yh­des­sä, myös tie­to- ja vies­tin­tä­tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­tä­en. Äi­din­kie­len ja kir­jal­li­suu­den eri oppi­mää­rien ope­tuk­ses­sa teh­dään yh­teis­työ­tä oppi­mää­rien vä­lil­lä ja mui­den oppi­ai­nei­den kans­sa.

 Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärä

Suo­men kie­li ja kir­jal­li­suus -oppi­mää­rän eri­tyi­se­nä teh­tä­vä­nä on sy­ven­tää suo­men kie­len tai­toa, moni­luku- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­ja sekä eri­tyi­ses­ti suo­ma­lai­sen kir­jal­li­suu­den ja kult­tuu­rin tun­te­mus­ta. Ope­tus sy­ven­tää opis­ke­li­jan kä­si­tys­tä kie­li­tai­don, kie­li­tie­toi­suu­den, omien kiel­ten ja kult­tuu­rien mer­ki­tyk­ses­tä yk­si­lön iden­ti­tee­til­le ja yh­tei­söil­le. Ope­tuk­ses­sa ote­taan huo­mi­oon suo­men ja ruot­sin kie­len ase­ma kan­sal­lis­kie­li­nä sekä suo­men kie­len ase­ma Suo­men enem­mis­tö­kie­le­nä ja ope­tuk­sen kie­le­nä sekä saa­men kie­li maan alku­pe­räis­kan­san kie­le­nä. Suo­men kie­li on sekä ope­tuk­sen koh­de että vä­li­ne mui­den oppi­ai­nei­den opis­ke­lus­sa. Ope­tuk­ses­sa oh­ja­taan poh­ti­maan kie­li- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­jen mer­ki­tys­tä jat­ko-opin­to­jen kan­nal­ta sekä tu­tus­tu­taan mah­dol­li­suuk­siin jat­kaa suo­men kie­len ja kir­jal­li­suu­den opin­to­ja kor­kea-as­teel­la.
Ope­tuk­ses­sa to­teu­te­taan oppi­mää­rän si­säis­tä in­teg­raa­ti­o­ta: lu­ke­mi­nen, kir­joit­ta­mi­nen, pu­hu­mi­nen, vuo­ro­vai­ku­tus, kie­li, teks­tit, kir­jal­li­suus ja me­dia kyt­key­ty­vät jo­kai­sen kurs­sin ta­voit­tei­siin ja si­säl­töi­hin si­ten, että tie­to­jen ja tai­to­jen opis­ke­lu on jat­ku­vas­sa vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa kes­ke­nään. Kai­kil­la kurs­seil­la ke­hi­te­tään kir­joi­te­tun yleis­kie­len hal­lin­taa ja teks­ti-, puhe- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­ja sekä lu­e­taan kau­no­kir­jal­li­sia ja mui­ta teks­te­jä kun­kin kurs­sin näkö­kul­mas­ta. Koko­nais­te­os­ten lu­ke­mi­nen ja laa­jo­jen teks­tien kir­joit­ta­mi­nen kuu­lu­vat kurs­sien si­säl­töi­hin.

Opetuksen tavoitteet

Suo­men kie­len ja kir­jal­li­suu­den ope­tuk­sen ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Arviointi

Suo­men kie­len ja kir­jal­li­suu­den oppi­mää­rän ar­vi­oin­ti koh­dis­tuu oppi­mää­rän ylei­sis­tä ta­voit­teis­ta joh­det­tui­hin kurs­si­koh­tai­siin ta­voit­tei­siin. Kurs­sin ta­voit­teet ker­ro­taan opis­ke­li­jal­le, jot­ta sekä opet­ta­ja että opis­ke­li­ja voi­vat seu­ra­ta kurs­sil­la edis­ty­mis­tä. Op­pi­mis­pro­ses­sin ai­kai­nen ar­vi­oin­ti, hen­ki­lö­koh­tai­nen ta­voit­teen­a­set­te­lu, itse­ar­vi­oin­ti, ver­tais­ar­vi­oin­ti ja pa­lau­te tu­ke­vat opis­ke­li­jaa ke­hit­tä­mään osaa­mis­taan. Kurs­si­arvo­sa­naan vai­kut­ta­vat moni­puo­li­set näy­töt, esi­mer­kik­si kir­jal­li­set, suul­li­set ja mah­dol­li­set muut tuo­tok­set sekä ak­tii­vi­nen työs­ken­te­ly kurs­sin ai­ka­na. Ar­vi­oin­ti on moni­puo­lis­ta, avoin­ta, oi­keu­den­mu­kais­ta, osal­lis­ta­vaa, kan­nus­ta­vaa ja itse­ar­vi­oin­tiin oh­jaa­vaa. Itse­ar­vi­oin­ti­tai­to­jen avul­la opis­ke­li­ja ra­ken­taa myön­teis­tä ja re­a­lis­tis­ta kä­si­tys­tä it­ses­tään pu­hu­ja­na, teks­tien tuot­ta­ja­na ja tul­kit­si­ja­na.

Pakolliset kurssit

VÄL
1. Teks­tit ja vuo­ro­vai­ku­tus (ÄI01)
Opis­ke­li­jan kä­si­tys moni­muo­toi­sis­ta teks­teis­tä ja vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­ta sy­ve­nee. Hä­nen moni­luku­tai­ton­sa sekä ky­kyn­sä toi­mia vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa ta­voit­teel­li­ses­ti ja tar­koi­tuk­sen­mu­kai­ses­ti li­sään­ty­vät. Hän har­jaan­tuu tark­kai­le­maan ja ke­hit­tä­mään omia tai­to­jaan kuun­te­li­ja­na, pu­hu­ja­na, lu­ki­ja­na ja kir­joit­ta­ja­na eri­lai­sis­sa ym­pä­ris­töis­sä.

Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

2. Kie­li, kult­tuu­ri ja iden­ti­teet­ti (ÄI02)

Opis­ke­li­jan kä­si­tys kie­len ja mui­den il­mai­su­ta­po­jen mer­ki­tyk­siä ra­ken­ta­vas­ta luon­tees­ta, kie­len vaih­te­lus­ta, kult­tuu­rin mer­ki­tyk­ses­tä ja vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­ta moni­puo­lis­tuu. Opis­ke­li­ja saa yleis­ku­van sii­tä, mikä mer­ki­tys kie­lel­lä ja kult­tuu­ril­la on yk­si­lön iden­ti­tee­til­le ja yh­teis­kun­nal­le.
VÄL
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

3. Kir­jal­li­suu­den kei­no­ja ja tul­kin­taa (ÄI03)

Opis­ke­li­jan kä­si­tys kau­no­kir­jal­li­suu­des­ta, kie­len tai­teel­li­ses­ta teh­tä­väs­tä ja sen kult­tuu­ri­ses­ta mer­ki­tyk­ses­tä sy­ve­nee. Opis­ke­li­ja har­jaan­tuu tul­kit­se­maan kau­no­kir­jal­li­sia teks­te­jä ja naut­ti­maan kau­no­kir­jal­li­suu­des­ta sen eri muo­dois­saan.
VÄL
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

4. Teks­tit ja vai­kut­ta­mi­nen (ÄI04)
Opis­ke­li­ja op­pii tar­kas­te­le­maan moni­muo­toi­sia teks­te­jä ja nii­den il­mai­su­ta­po­ja sekä vuo­ro­vai­ku­tus­ta eri­tyi­ses­ti vai­kut­ta­mi­sen ja osal­li­suu­den näkö­kul­mis­ta. Hän pe­reh­tyy vai­kut­ta­mi­sen ja ar­gu­men­toin­nin kei­noi­hin sekä sy­ven­tää nii­hin liit­ty­viä tie­to­ja ja tai­to­ja.
VÄL
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

5. Teks­ti ja kon­teks­ti (ÄI05)

Opis­ke­li­ja op­pii tar­kas­te­le­maan teks­te­jä ja nii­den kon­teks­te­ja. Opis­ke­li­ja har­jaan­tuu erit­te­le­mään, tul­kit­se­maan ja tuot­ta­maan eri­tyy­li­siä ja -la­ji­sia teks­te­jä.
VÄL
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

6. Nyky­kult­tuu­ri ja ker­to­muk­set (ÄI06) 

Opis­ke­li­ja op­pii tar­kas­te­le­maan nyky­kult­tuu­rin il­mi­öi­tä eri­tyi­ses­ti ker­to­mus­ten ja ker­to­muk­sel­li­suu­den näkö­kul­mas­ta. Opis­ke­li­jan kä­si­tys suo­ma­lai­ses­ta nyky­kult­tuu­ris­ta ja sen mo­ni­nai­suu­des­ta sy­ve­nee. Opis­ke­li­ja sy­ven­tää tie­to­jaan vuo­ro­vai­ku­tus­e­tii­kas­ta.
VÄL
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Valtakunnalliset syventävät kurssit

7. Puhe- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­jen sy­ven­tä­mi­nen (ÄI07)

Opis­ke­li­ja sy­ven­tää ja moni­puo­lis­taa puhe- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­jaan ja nii­hin liit­ty­viä tie­to­jaan sekä ke­hit­tää ky­ky­ään en­na­koi­da, mu­kaut­taa ja ar­vi­oi­da vies­tin­tään­sä eri­lai­sis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa. Opis­ke­li­ja op­pii ar­vi­oi­maan puhe- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­jen mer­ki­tys­tä ih­mis­suh­teis­sa, opis­ke­lus­sa ja työ­e­lä­mäs­sä. Opis­ke­li­jal­le voi­daan tar­jo­ta mah­dol­li­suus osal­lis­tua toi­sen as­teen puhe­vies­tin­tä­tai­to­jen päät­tö­ko­kee­seen eli Puh­vi-ko­kee­seen.
VÄL
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

8. Kir­joit­ta­mis­tai­to­jen sy­ven­tä­mi­nen (ÄI08)

Opis­ke­li­ja sy­ven­tää tai­to­jaan tuot­taa eri­lai­sia teks­te­jä, eri­tyi­ses­ti asia­tyy­li­siä laa­jo­ja ai­neis­to­poh­jai­sia teks­te­jä. Opis­ke­li­ja pe­reh­tyy ajan­koh­tai­siin kult­tuu­rin, me­di­an ja yh­teis­kun­nal­li­sen kes­kus­te­lun ai­hei­siin.

Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

9. Luku­tai­to­jen sy­ven­tä­mi­nen (ÄI09)

Opis­ke­li­ja sy­ven­tää ja moni­puo­lis­taa tai­to­jaan eri­tel­lä, tul­ki­ta, tuot­taa ja ar­vi­oi­da eri­lai­sia teks­te­jä. Hä­nen kriit­ti­nen ja kult­tuu­ri­nen luku­tai­ton­sa sy­ve­nee. Opis­ke­li­ja har­jaan­tuu tuot­ta­maan teks­tien tul­kin­to­ja sekä pu­hu­en että kir­joit­ta­en.
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Soveltavat kurssit

10. Asia­tyy­li ja oi­ke­a­kie­li­syys (ÄI10)

Ker­ra­taan kie­len­huol­lon asi­oi­ta sekä hy­vän ja ym­mär­ret­tä­vän asia­tyy­lin peri­aat­tei­ta. Tar­kas­tel­laan omaa kir­joit­ta­mis­ta ja hi­o­taan omaa kir­jal­lis­ta il­mai­sua.
Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä

Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja
– ym­mär­tää asia­tyy­lin nor­mit
– ker­taa kes­kei­set kie­len­huol­lon peri­aat­teet.

Kes­kei­set si­säl­löt

– asia­tyy­li
– kie­len­huol­to
– ha­vain­nol­lis­ta­mi­nen
– omien teks­tien tuot­ta­mi­nen ja tut­ki­mi­nen

11. Eri­kois­kurs­si kir­jal­li­suu­den har­ras­ta­jil­le (ÄI11)

Lu­e­taan maa­il­man­kir­jal­li­suu­den, Suo­men kir­jal­li­suu­den sekä nyky- ja viih­de­kir­jal­li­suu­den klas­si­koi­ta. Kir­jo­ja kä­si­tel­lään opet­ta­jan oh­jaa­ma­na it­se­näi­ses­ti eri­lai­sia työ­ta­po­ja käyt­tä­en. Kurs­sin suo­rit­ta­mi­nen on kei­no osoit­taa kir­jal­li­suu­den ja kult­tuu­rin har­ras­tu­nei­suut­ta.
Te­os­ten lu­ke­mi­sen ja teh­tä­vien te­ke­mi­sen voi aloit­taa jo en­sim­mäi­se­nä lu­ki­o­vuo­te­na ja jat­kaa omas­sa tah­dis­sa. Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä

Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärä

Opis­ke­li­joil­le, joi­den äi­din­kie­li ei ole suo­mi, ruot­si tai saa­me, voi­daan opet­taa äi­din­kie­li ja kir­jal­li­suus -oppi­aine suo­mi toi­se­na kie­le­nä ja kir­jal­li­suus -oppi­mää­rän mu­kaan. Suo­mi toi­se­na kie­le­nä ja kir­jal­li­suus -oppi­mää­rä on opis­ke­li­jal­le tar­koi­tuk­sen­mu­kai­nen, mi­kä­li hä­nen suo­men kie­len pe­rus­kie­li­tai­dos­saan on puut­tei­ta jol­la­kin kie­li­tai­don osa-alu­eel­la, jol­loin opis­ke­li­jan suo­men kie­len tai­to ei opet­ta­jien ar­vi­on mu­kaan anna edel­ly­tyk­siä suo­men kie­li ja kir­jal­li­suus -oppi­mää­rän opis­ke­luun. Oppi­mää­rän läh­tö­koh­ta­na on toi­sen kie­len op­pi­jan op­pi­mis­ti­lan­ne: opis­ke­li­ja op­pii suo­mea suo­men­kie­li­ses­sä ym­pä­ris­tös­sä, ja hä­nel­le ke­hit­tyy vä­hi­tel­len moni­puo­li­nen suo­men kie­len tai­to oman äi­din­kie­len rin­nal­le. Lu­ki­on suo­mi toi­se­na kie­le­nä ja kir­jal­li­suus -oppi­mää­rän ta­voit­teet ja si­säl­löt pe­rus­tu­vat pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa tai muu­al­la han­kit­tuun suo­men kie­len pe­rus­tei­den hal­lin­taan. Suo­mi toi­se­na kie­le­nä ja kir­jal­li­suus -ope­tuk­sen kes­kei­nen ta­voi­te on saa­vut­taa sel­lai­nen suo­men kie­len tai­to ja suo­ma­lai­sen kult­tuu­rin tun­te­mus, jol­la opis­ke­li­ja sel­vi­ää jat­ko-opin­nois­sa ja työ­e­lä­mäs­sä. Yh­des­sä oman äi­din­kie­len ope­tuk­sen kans­sa suo­mi toi­se­na kie­le­nä -ope­tus vah­vis­taa opis­ke­li­jan kie­lel­lis­tä ja kult­tuu­ris­ta iden­ti­teet­tiä.
Suo­mi toi­se­na kie­le­nä ja kir­jal­li­suus -oppi­mää­rän eri­tyi­se­nä teh­tä­vä­nä on sy­ven­tää suo­men kie­len moni­luku- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­ja sekä kir­jal­li­suu­den ja kult­tuu­rin tun­te­mus­ta. Ope­tuk­ses­sa ote­taan huo­mi­oon suo­men ja ruot­sin kie­len ase­ma kan­sal­lis­kie­li­nä sekä suo­men kie­len ase­ma ja vel­voit­teet Suo­men enem­mis­tö­kie­le­nä ja pää­a­si­al­li­se­na ope­tuk­sen kie­le­nä. Ope­tus sy­ven­tää opis­ke­li­jan kä­si­tys­tä kie­li­tai­don, kie­li­tie­toi­suu­den, omien kiel­ten ja kult­tuu­rien mer­ki­tyk­ses­tä yk­si­lön iden­ti­tee­til­le ja yh­tei­söil­le. Ope­tus edis­tää kie­len­op­pi­mis­ta kai­kis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa.
Suo­men kie­li on sekä ope­tuk­sen koh­de että vä­li­ne mui­den oppi­ai­nei­den opis­ke­lus­sa. Kie­len ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­jen hyvä hal­lin­ta on mer­ki­tyk­sel­lis­tä jat­ko-opin­to­jen, työ­e­lä­män ja ar­jes­sa sel­viy­ty­mi­sen kan­nal­ta. Kurs­seil­la to­teu­te­taan oppi­mää­rän si­säis­tä in­teg­raa­ti­o­ta: lu­ke­mi­nen, kir­joit­ta­mi­nen, pu­hu­mi­nen, vuo­ro­vai­ku­tus, kie­li, teks­tit, kir­jal­li­suus ja me­dia kyt­key­ty­vät jo­kai­sen kurs­sin ta­voit­tei­siin ja si­säl­töi­hin si­ten, että tie­to­jen ja tai­to­jen opis­ke­lu on jat­ku­vas­sa vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa kes­ke­nään. Kai­kil­la kurs­seil­la ke­hi­te­tään kir­joi­te­tun kie­len hal­lin­taa ja teks­ti-, puhe- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­ja sekä lu­e­taan kau­no­kir­jal­li­sia ja mui­ta teks­te­jä kun­kin kurs­sin näkö­kul­mas­ta. Ope­tuk­ses­sa oh­ja­taan poh­ti­maan kie­li- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­jen mer­ki­tys­tä jat­ko-opin­to­jen kan­nal­ta sekä tu­tus­tu­taan mah­dol­li­suuk­siin jat­kaa suo­men kie­len opin­to­ja kor­kea-as­teel­la.

Ope­tuk­sen ta­voit­teet
Suo­mi toi­se­na kie­le­nä ja kir­jal­li­suu­den ope­tuk­sen ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Ar­vi­oin­ti
Jos opis­ke­li­jan oppi­mää­räk­si on va­lit­tu suo­mi toi­se­na kie­le­nä ja kir­jal­li­suus, hän­tä ar­vi­oi­daan tä­män oppi­mää­rän mu­kaan huo­li­mat­ta sii­tä, onko hä­nel­le jär­jes­tet­ty eril­lis­tä suo­mi toi­se­na kie­le­nä ja kir­jal­li­suus -oppi­mää­rän mu­kais­ta ope­tus­ta vai ei tai onko lu­kio voi­nut tar­jo­ta vain osan suo­mi toi­se­na kie­le­nä ja kir­jal­li­suus -kurs­seis­ta. Suo­men kie­li ja kir­jal­li­suus -oppi­mää­rän mu­kai­ses­ti suo­ri­te­tut kurs­sit lu­e­taan hy­väk­si täys­mää­räi­ses­ti suo­mi toi­se­na kie­le­nä ja kir­jal­li­suus -kurs­sei­hin, ja niil­tä saa­tu arvo­sana siir­tyy suo­mi toi­se­na kie­le­nä ja kir­jal­li­suus -kurs­sin arvo­sa­nak­si. Suo­mi toi­se­na kie­le­nä ja kir­jal­li­suus -kurs­sit kor­vaa­vat suo­men kie­len ja kir­jal­li­suu­den kurs­sit sii­nä mää­rin kuin nii­den ta­voit­teet ja kes­kei­set si­säl­löt vas­taa­vat toi­si­aan. Täl­löin pa­kol­lis­ten kurs­sien osal­ta voi­daan edel­lyt­tää lisä­näyt­tö­jä ja arvo­sana har­ki­taan uu­del­leen nii­den yh­tey­des­sä.
Ar­vi­oin­ti koh­dis­tuu oppi­mää­rän ylei­sis­tä ta­voit­teis­ta joh­det­tui­hin kurs­si­koh­tai­siin ta­voit­tei­siin. Kurs­sin ta­voit­teet ker­ro­taan opis­ke­li­jal­le, jot­ta sekä opet­ta­ja että opis­ke­li­ja voi­vat seu­ra­ta kurs­sil­la edis­ty­mis­tä. Op­pi­mis­pro­ses­sin ai­kai­nen ar­vi­oin­ti, hen­ki­lö­koh­tai­nen ta­voit­teen­a­set­te­lu, itse­ar­vi­oin­ti, ver­tais­ar­vi­oin­ti ja pa­lau­te tu­ke­vat opis­ke­li­jaa ke­hit­tä­mään osaa­mis­taan. Kurs­si­arvo­sa­naan vai­kut­ta­vat moni­puo­li­set näy­töt, esi­mer­kik­si kir­jal­li­set, suul­li­set ja mah­dol­li­set muut tuo­tok­set sekä ak­tii­vi­nen työs­ken­te­ly kurs­sin ai­ka­na. Ar­vi­oin­ti on moni­puo­lis­ta, avoin­ta, oi­keu­den­mu­kais­ta, osal­lis­ta­vaa, kan­nus­ta­vaa ja itse­ar­vi­oin­tiin oh­jaa­vaa. Itse­ar­vi­oin­ti­tai­to­jen avul­la opis­ke­li­ja ra­ken­taa myön­teis­tä ja re­a­lis­tis­ta kä­si­tys­tä it­ses­tään pu­hu­ja­na, kir­joit­ta­ja­na ja teks­tien tul­kit­si­ja­na.

Pa­kol­li­set kurs­sit
1. Teks­tit ja vuo­ro­vai­ku­tus (S21)
Opis­ke­li­jan kä­si­tys kie­les­tä, teks­teis­tä ja vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­ta sy­ve­nee. Hä­nen moni­luku­tai­ton­sa sekä ky­kyn­sä toi­mia vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa ta­voit­teel­li­ses­ti ja tar­koi­tuk­sen­mu­kai­ses­ti li­sään­tyy. Hän har­jaan­tuu tark­kai­le­maan ja ke­hit­tä­mään omia tai­to­jaan kuun­te­li­ja­na, pu­hu­ja­na, lu­ki­ja­na ja kir­joit­ta­ja­na eri­lai­sis­sa vies­tin­tä­ym­pä­ris­töis­sä. Hän osaa käyt­tää luon­te­vas­ti ja moni­puo­li­ses­ti suo­men kie­len kes­kei­siä ra­ken­tei­ta.
VÄL
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

2. Kie­li, kult­tuu­ri ja iden­ti­teet­ti (S22)
Opis­ke­li­jan kä­si­tys suo­men kie­len ra­ken­tees­ta, kie­len vaih­te­lus­ta ja vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­ta moni­puo­lis­tuu. Opis­ke­li­ja saa yleis­ku­van kie­len ja kult­tuu­rin mer­ki­tyk­ses­tä yk­si­lön iden­ti­tee­til­le ja yh­teis­kun­nal­le.
VÄL
Ta­voit­teet  

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

3. Kir­jal­li­suu­den kei­no­ja ja tul­kin­taa (S23)
Opis­ke­li­jan kä­si­tys kau­no­kir­jal­li­suu­des­ta, kie­len tai­teel­li­ses­ta teh­tä­väs­tä ja sen kult­tuu­ri­ses­ta mer­ki­tyk­ses­tä moni­puo­lis­tuu. Opis­ke­li­ja har­jaan­tuu tul­kit­se­maan kau­no­kir­jal­li­sia teks­te­jä sekä suul­li­ses­ti että kir­jal­li­ses­ti ja naut­ti­maan kau­no­kir­jal­li­suu­des­ta sen eri muo­dois­saan.
VÄL
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

4. Teks­tit ja vai­kut­ta­mi­nen (S24)
Opis­ke­li­ja op­pii tar­kas­te­le­maan teks­te­jä, nii­den kiel­tä ja vuo­ro­vai­ku­tus­ta eri­tyi­ses­ti vai­kut­ta­mi­sen ja osal­li­suu­den näkö­kul­mis­ta. Hän pe­reh­tyy vai­kut­ta­mi­sen ja ar­gu­men­toin­nin kei­noi­hin sekä sy­ven­tää nii­hin liit­ty­viä tie­to­ja ja tai­to­ja.
VÄL
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

5. Teks­ti ja kon­teks­ti (S25)

Opis­ke­li­ja op­pii tar­kas­te­le­maan teks­te­jä, nii­den piir­tei­tä ja kon­teks­te­ja. Opis­ke­li­ja har­jaan­tuu erit­te­le­mään, tul­kit­se­maan ja tuot­ta­maan eri­tyy­li­siä ja -la­ji­sia teks­te­jä.
VÄL
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

6. Nyky­kult­tuu­ri ja ker­to­muk­set (S26)

Opis­ke­li­ja op­pii tar­kas­te­le­maan suo­ma­lais­ta nyky­kult­tuu­ria ja il­mi­öi­tä. Opis­ke­li­ja sy­ven­tää tie­to­jaan vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­ta. Opis­ke­li­ja vah­vis­taa suo­men kie­len tai­to­aan teks­teil­lä ja teh­tä­vil­lä.
VÄL
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Valtakunnalliset syventävät kurssit

7. Puhe- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­jen sy­ven­tä­mi­nen (S27)
Opis­ke­li­ja sy­ven­tää ja moni­puo­lis­taa puhe- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­jaan ja nii­hin liit­ty­viä tie­to­jaan sekä ke­hit­tää ky­ky­ään en­na­koi­da, muut­taa ja ar­vi­oi­da vies­tin­tään­sä eri­lai­sis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa. Opis­ke­li­ja op­pii ar­vi­oi­maan puhe- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­jen mer­ki­tys­tä ih­mis­suh­teis­sa, opis­ke­lus­sa ja työ­e­lä­mäs­sä.
VÄL
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

8. Kir­joit­ta­mis­tai­to­jen sy­ven­tä­mi­nen (S28)

Opis­ke­li­ja sy­ven­tää tai­to­jaan tuot­taa eri­lai­sia teks­te­jä. Opis­ke­li­ja pe­reh­tyy ajan­koh­tai­seen kult­tuu­riin, me­di­an ai­hei­siin sekä kult­tuu­ri- ja yh­teis­kun­nal­li­seen kes­kus­te­luun eri ta­voin.
VÄL
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

9. Luku­tai­to­jen sy­ven­tä­mi­nen (S29)

Opis­ke­li­ja sy­ven­tää ja moni­puo­lis­taa tai­to­jaan eri­tel­lä, tul­ki­ta, tuot­taa ja ar­vi­oi­da eri­lai­sia teks­te­jä. Hä­nen kriit­ti­nen ja kult­tuu­ri­nen luku­tai­ton­sa sy­ve­nee.
VÄL
Ta­voit­teet  

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiLu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma 201625.4.2016