Toinen kotimainen kieli

Ruotsi

Ruot­sin kie­len ope­tus sy­ven­tää pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa aloi­tet­tua kie­li­kas­va­tus­ta ja kie­li­tie­toi­suu­den ke­hit­tä­mis­tä. Opis­ke­li­joi­ta oh­ja­taan ke­hit­tä­mään ruot­sin kie­len tai­to­aan ja laa­jen­ta­maan moni­kie­lis­tä kom­pe­tens­si­aan sekä ke­hit­tä­mään meta­kie­lel­li­siä tai­to­jaan. Ruot­sin kie­len ope­tus pe­rus­tuu laa­jaan teks­ti­kä­si­tyk­seen, jos­sa teks­til­lä tar­koi­te­taan sekä pu­hut­tua että kir­joi­tet­tua kiel­tä. Kiel­ten­o­pe­tus edis­tää osal­taan opis­ke­li­joi­den moni­luku­tai­toa.
Ope­tus vah­vis­taa opis­ke­li­joi­den luot­ta­mus­ta omiin ky­kyi­hin­sä op­pia ruot­sia ja käyt­tää tai­to­aan roh­ke­as­ti sekä tar­jo­aa mah­dol­li­suuk­sia ko­kea op­pi­mi­sen iloa. Ope­tus vah­vis­taa opis­ke­li­joi­den ha­lua ja tai­toa toi­mia ruot­sin­kie­li­sis­sä ym­pä­ris­töis­sä sekä Suo­mes­sa että Ruot­sis­sa kuin muu­al­la­kin, mis­sä se on mah­dol­lis­ta. Kaik­kea opis­ke­li­joi­den kie­li­tai­toa hyö­dyn­ne­tään, ja ope­tuk­ses­sa luo­daan sil­to­ja myös eri kiel­ten vä­lil­le sekä opis­ke­li­joi­den va­paa-ajan kie­len­käyt­töön. Opis­ke­li­joi­ta oh­ja­taan poh­ti­maan asen­tei­den ja ar­vo­jen mer­ki­tys­tä ja ke­hit­tä­mään tai­to­aan toi­mia ra­ken­ta­vas­ti eri yh­teyk­sis­sä. Ope­tus an­taa val­miuk­sia osal­li­suu­teen ja ak­tii­vi­seen vai­kut­ta­mi­seen kan­sain­vä­li­ses­sä maa­il­mas­sa ja sy­ven­tää opis­ke­li­jois­sa maa­il­man­kan­sa­lai­sen tai­to­ja.
Opis­ke­li­joi­ta roh­kais­taan hank­ki­maan elin­i­käi­siä kie­len­o­pis­ke­lu­tai­to­ja tun­nis­ta­mal­la it­sel­leen so­pi­via ta­po­ja op­pia ruot­sin kiel­tä, ar­vi­oi­mal­la oman op­pi­mi­sen­sa edis­ty­mis­tä sekä nä­ke­mään kie­li­tai­to myös työ­e­lä­mä­tai­to­na. Kiel­ten opis­ke­lus­sa ja kie­li­va­lin­nois­sa vah­vis­te­taan suku­puol­ten tasa-ar­voa kan­nus­ta­mal­la en­nak­ko­luu­lot­to­muu­teen ja kä­sit­te­le­mäl­lä moni­puo­li­ses­ti eri­lai­sia ai­hei­ta.
Kiel­ten­o­pe­tuk­ses­sa hyö­dyn­ne­tään tut­ki­vaa op­pi­mis­ta käyt­tä­en moni­puo­li­sia ja opis­ke­li­ja­läh­töi­siä me­ne­tel­miä. Opis­ke­li­joi­ta oh­ja­taan ha­ke­maan, ar­vi­oi­maan ja kä­sit­te­le­mään tie­toa ruot­sin kie­lel­lä, mah­dol­li­ses­ti myös muil­la poh­jois­mai­sil­la kie­lil­lä. Tie­to- ja vies­tin­tä­tek­no­lo­gi­aa käy­te­tään luon­te­vas­ti opis­ke­lu­ym­pä­ris­tö­jen osa­na.
Kiel­ten­o­pe­tuk­ses­sa kä­si­tel­lään tee­mo­ja, joi­den avul­la kiel­ten­op­pi­mi­nen tuo­daan osak­si lu­kio-opis­ke­lun ko­ko­nai­suuk­sien hal­lin­taa ja oppi­aine­ra­jat ylit­tä­vää työs­ken­te­lyä. Opis­ke­li­joil­le tar­jo­taan mer­ki­tyk­sel­li­siä, avoi­mia ja riit­tä­vän haas­ta­via teh­tä­viä. Aihe­ko­ko­nai­suu­det, tee­ma­o­pin­not ja muu oppi­aine­ra­jat ylit­tä­vä opis­ke­lu kan­nus­ta­vat opis­ke­li­joi­ta hyö­dyn­tä­mään eri kiel­ten vä­häis­tä­kin tai­to­aan ja moni­kie­lis­tä kom­pe­tens­si­aan.
Ope­tuk­ses­sa ote­taan huo­mi­oon se, että opis­ke­li­joi­den ete­ne­mi­nen tai­to­ta­soil­la ta­pah­tuu eri tah­dis­sa, mikä edel­lyt­tää teh­tä­vien eriyt­tä­mis­tä tai muu­ta tu­ke­mis­ta.

VÄL
Ruotsin kielen opetuksen yhteiset tavoitteet

Ruot­sin kie­len eri oppi­mää­rien ope­tuk­sen yh­tei­si­nä ta­voit­tei­na on, että opis­ke­li­ja

Ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja saa­vut­taa opis­ke­le­mas­saan oppi­mää­räs­sä ke­hit­ty­vän kie­li­tai­don ku­vaus­as­tei­kon (lii­te 1) ta­sot alla ole­van tau­lu­kon mu­kai­ses­ti ja osaa suh­teut­taa omaa osaa­mis­taan ta­voit­teek­si ase­tet­tui­hin tai­to­ta­soi­hin. Opis­ke­li­ja aset­taa omia ta­voit­tei­taan, ar­vi­oi tai­to­jen­sa ke­hit­ty­mis­tä ja ke­hit­tää nii­tä edel­leen.

VÄL
Arviointi

Ruot­sin kie­les­sä ar­vi­oin­ti pe­rus­tuu ruot­sin kie­len yh­teis­ten ta­voit­tei­den sekä oppi­mää­rä­koh­tais­ten eri­tyis­ten ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­seen. Kul­la­kin kurs­sil­la ote­taan huo­mi­oon kurs­si­koh­tai­set pai­no­tuk­set sekä nii­hin lä­hei­ses­ti ni­vou­tu­vat ruot­sin kie­len yh­tei­set ja oppi­mää­rä­koh­tai­set ta­voit­teet. Kai­kil­la kurs­seil­la an­ne­taan moni­puo­li­ses­ti pa­lau­tet­ta opis­ke­li­jan edis­ty­mi­ses­tä op­pi­mis­pro­ses­sin eri vai­heis­sa. Pa­lau­tet­ta an­ne­taan opis­ke­li­jan edis­ty­mi­ses­tä kie­li­tai­don eri osa-alu­eil­la sekä muis­sa ta­voit­teis­sa, ku­ten kie­len­o­pis­ke­lu­tai­dois­sa ja val­miuk­sis­sa toi­mia koh­de­kie­li­sis­sä ym­pä­ris­töis­sä.  Opis­ke­li­joi­ta oh­ja­taan hyö­dyn­tä­mään itse- ja ver­tais­ar­vi­oin­tia. Kai­kil­la kurs­seil­la voi­daan hyö­dyn­tää salk­ku­työs­ken­te­lyä, myös oppi­aine­ra­jat ylit­tä­en.
Ar­vi­oin­nin tu­ke­na, opet­ta­jan työ­vä­li­nee­nä sekä opis­ke­li­jan itse- ja ver­tais­ar­vi­oin­nin vä­li­nee­nä käy­te­tään Eu­roop­pa­lai­seen vii­te­ke­hyk­seen pe­rus­tu­vaa ke­hit­ty­vän kie­li­tai­don ku­vaus­as­teik­koa. Opin­to­jen alku­vai­hees­sa pa­laut­teen­an­nos­sa pai­not­tuu opis­ke­li­jan tai­to ke­hit­tää kie­len­o­pis­ke­lu­tai­to­jaan. Opin­to­jen ede­tes­sä kie­li­tai­don ku­vaus­as­teik­koa voi­daan hyö­dyn­tää ene­ne­väs­ti opis­ke­li­jan vuo­ro­vai­ku­tus-, tul­kin­ta- ja tuot­ta­mis­tai­to­jen ta­soa mää­ri­tel­tä­es­sä.
A-oppi­mää­rän sy­ven­tä­vän kurs­sin 8, B1-oppi­mää­rän sy­ven­tä­vän kurs­sin 6 ja äi­din­kie­len­o­mai­sen oppi­mää­rän sy­ven­tä­vän kurs­sin 8 suo­ri­tuk­sen ar­vi­oin­ti pe­rus­tuu Ope­tus­hal­li­tuk­sen tuot­ta­mas­ta suul­li­sen kie­li­tai­don ko­kees­ta saa­tuun arvo­sa­naan ja mui­hin kurs­sin ai­kai­siin näyt­töi­hin. Kurs­sit ar­vi­oi­daan nu­me­roin käyt­tä­en as­teik­koa 4–10. Myös kurs­siin kuu­lu­va suul­li­sen kie­li­tai­don koe ar­vi­oi­daan nu­me­roin käyt­tä­en as­teik­koa 4–10. Suul­li­sen kie­li­tai­don ko­kees­ta an­ne­taan eril­li­nen to­dis­tus lu­ki­on päät­tö­to­dis­tuk­sen liit­tee­nä.

Oppimäärän vaihtaminen

Opis­ke­li­jan on tar­koi­tuk­sen­mu­kais­ta jat­kaa aloit­ta­man­sa oppi­mää­rän opin­to­ja pit­kä­jän­tei­ses­ti. Oppi­mää­rää vaih­det­ta­es­sa ruot­sin kie­les­sä pi­dem­mäs­tä oppi­mää­räs­tä ly­hy­em­pään kurs­se­ja lu­e­taan hy­väk­si seu­raa­vas­ti:
Muut pi­dem­män oppi­mää­rän mu­kai­set opin­not voi­vat olla ly­hy­em­män oppi­mää­rän sy­ven­tä­viä tai so­vel­ta­via kurs­se­ja ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa pää­tet­tä­väl­lä ta­val­la. Jos opis­ke­li­ja pyy­tää, hä­nel­le tu­lee jär­jes­tää mah­dol­li­suus lisä­näyt­töi­hin osaa­mis­ta­son to­te­a­mi­sek­si. Siir­ryt­tä­es­sä ly­hy­em­mäs­tä pi­tem­pään oppi­mää­rään voi­daan opis­ke­li­jal­ta edel­lyt­tää lisä­näyt­tö­jä, ja täs­sä yh­tey­des­sä myös arvo­sana har­ki­taan uu­del­leen. Opis­ke­li­ja voi opis­kel­la myös toi­sen oppi­mää­rän kurs­se­ja oppi­mää­rää vaih­ta­mat­ta. Täl­löin ky­sees­sä ole­vat kurs­sit voi­daan lu­kea opis­ke­li­jan var­si­nai­sen oppi­mää­rän sy­ven­tä­vik­si tai so­vel­ta­vik­si kurs­seik­si ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa pää­tet­tä­väl­lä ta­val­la.

Ruotsi, B1-oppimäärä

Ope­tuk­sen ta­voit­teet
Ruot­sin kie­len B1-oppi­mää­rän ope­tuk­sen eri­tyi­se­nä ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Pakolliset kurssit

Pa­kol­li­sil­la kurs­seil­la 1–2 pai­no­te­taan opis­ke­lu­tai­to­jen van­ken­ta­mis­ta, oman osaa­mi­sen ke­hit­tä­mis­tä yk­sin ja yh­des­sä mui­den kans­sa sekä eri­lai­sis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa toi­mi­mis­ta. Kurs­sis­ta 3 läh­tien kiin­ni­te­tään ene­ne­väs­sä mää­rin huo­mi­o­ta eri teks­ti­la­jien edel­lyt­tä­mään kie­leen. Kurs­seil­la 4–5 pai­no­te­taan kiel­tä tie­don­han­kin­nan, olen­nai­sen tie­don tii­vis­tä­mi­sen ja tie­don ja­ka­mi­sen vä­li­nee­nä.
Jo­kai­sel­le kurs­sil­le va­ra­taan ti­laa kä­si­tel­lä ajan­koh­tai­sia tai pai­kal­li­sia asi­oi­ta, jois­ta voi­daan so­pia yh­des­sä. Oppi­aine­ra­jat ylit­tä­vää tai aihe­ko­ko­nai­suuk­sia avaa­vaa ope­tus­ta voi­daan to­teut­taa kai­kil­la kurs­seil­la. Kurs­seil­la har­joi­tel­laan moni­puo­li­ses­ti sekä suul­lis­ta että kir­jal­lis­ta vuo­ro­vai­ku­tus­ta, jos­kin pai­no­tuk­set voi­vat vaih­del­la kurs­seit­tain.

1.  Mi­nun ruot­si­ni (RUB01)
Kurs­sil­la kar­toi­te­taan opis­ke­li­jan ruot­sin kie­len tai­don eri osa-alu­ei­den osaa­mis­ta ja ke­hit­tä­mi­sen koh­tei­ta sekä ana­ly­soi­daan ja ar­vi­oi­daan omia kie­len­o­pis­ke­lu­tai­to­ja.  Ase­te­taan ta­voit­tei­ta omal­le op­pi­mi­sel­le ja et­si­tään kei­no­ja oman ja yh­tei­sen osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­sek­si. Poh­di­taan ruot­sin kie­len mer­ki­tys­tä omas­sa elä­mäs­sä nyt ja tu­le­vai­suu­des­sa. Sy­ven­ne­tään va­paa­muo­toi­sia ja tut­ta­val­li­sia mat­kai­luun ja ar­keen liit­ty­viä vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­ja. Kä­si­tel­tä­vät aihe­pii­rit liit­ty­vät nuor­ten omiin kiin­nos­tuk­sen koh­tei­siin sekä tar­pei­siin käyt­tää kiel­tä eri­tyi­ses­ti suul­li­sis­sa vies­tin­täti­lan­teis­sa.
Kurs­si tar­jo­aa yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­siin Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus sekä Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta. Kurs­sin aihe­pii­rit kä­sit­te­le­vät va­paa-ai­kaa hy­vin­voin­nin edis­tä­jä­nä, ys­tä­vä­pii­riä ja per­het­tä. Nuor­ten elä­mään liit­ty­vä so­si­aa­li­nen me­dia on myös tar­kas­te­lun koh­tee­na. Aihe­pii­rit aut­ta­vat opis­ke­li­jaa ym­mär­tä­mään oman ja yh­tei­sön­sä hy­vin­voin­nin pe­rus­e­del­ly­tyk­siä.
VÄL
2.  Hy­vin­voin­ti ja ih­mis­suh­teet (RUB02)
Kurs­sil­la har­joi­tel­laan eri­lai­sia vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­tei­ta eri vies­tin­tä­ka­na­via käyt­tä­en ja niis­tä suo­riu­tu­mi­seen tar­vit­ta­via stra­te­gi­oi­ta. Har­joi­tel­laan tai­toa toi­mia ak­tii­vi­se­na kes­kus­te­li­ja­na ja tois­ta kuun­te­le­va­na kie­len­käyt­tä­jä­nä. Har­jaan­nu­te­taan tai­toa muo­toil­la mie­li­pi­tei­tä ja käy­dä mer­ki­tys­neu­vot­te­lu­ja arki­päi­väi­seen elä­mään liit­ty­vis­tä asi­ois­ta. Kurs­sil­la poh­di­taan eri näkö­kul­mis­ta, mitä on hyvä elä­mä ja mikä mer­ki­tys hy­vin­voin­nil­la ja ih­mis­suh­teil­la on ih­mi­sen elä­mäs­sä. Poh­di­taan myös tek­no­lo­gi­an ja di­gi­ta­li­saa­ti­on tuo­mia muu­tok­sia vuo­ro­vai­ku­tuk­sel­le ja hy­vin­voin­nil­le.
Kurs­si tar­jo­aa yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­sien Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus, Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta sekä Moni­luku­tai­to ja me­di­at kä­sit­te­lyyn.
VÄL
3. Kult­tuu­ri ja me­di­at (RUB03)
Kurs­sil­la vah­vis­te­taan moni­luku­tai­toa ja eri­lais­ten teks­ti­la­jien tul­kit­se­mis- ja tuot­ta­mis­tai­toa eri me­di­oi­ta hyö­dyn­tä­en. Tu­tus­tu­taan suo­men­ruot­sa­lai­siin ja mui­hin poh­jois­mai­siin kult­tuu­ri-il­mi­öi­hin ja me­di­oi­hin ajan­koh­tai­ses­ta ja nuo­ria kiin­nos­ta­vas­ta näkö­kul­mas­ta.

Kurs­si tar­jo­aa yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­siin:
– Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
– Moni­luku­tai­to ja me­di­at
– Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta.
Tämä kurs­si so­pii oppi­aine­ra­jat ylit­tä­viin pro­jek­tei­hin.

4.  Mo­nen­lai­set elin­ym­pä­ris­töm­me (RUB04)
Kurs­sil­la ke­hi­te­tään eri­lais­ten teks­ti­la­jien tul­kin­taa ja tuot­ta­mis­ta. Aihe­pii­rei­nä ovat kult­tuu­ri­ses­ti mo­ni­nai­nen elin­ym­pä­ris­tö sekä yh­teis­kun­nan ajan­koh­tai­set il­mi­öt, joi­ta tar­kas­tel­laan ensi­si­jai­ses­ti nuor­ten näkö­kul­mas­ta.

Kurs­si tar­jo­aa run­saas­ti yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­siin:
–Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
–Moni­luku­tai­to ja me­di­at
–Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta

VÄL5. Opis­ke­lu- ja työ­e­lä­mää ruot­sik­si (RUB05)
Kurs­sil­la har­joi­tel­laan työ­e­lä­mäs­sä tar­vit­ta­via vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­ja sekä poh­di­taan jat­ko-opin­to­ja ja tu­le­vai­suu­den­suun­ni­tel­mia. Tut­ki­taan mah­dol­li­suuk­sia opis­kel­la ja teh­dä töi­tä ruot­sin kie­lel­lä. Tu­tus­tu­taan mah­dol­li­suuk­siin osal­lis­tua poh­jois­mai­seen ja muu­hun kan­sain­vä­li­seen yh­teis­työ­hön.
Kurs­si tar­jo­aa run­saas­ti yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­siin:VÄL
–Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä
–Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
–Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
–Moni­luku­tai­to ja me­di­at
–Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta
VÄL
Tämä kurs­si so­pii oppi­aine­ra­jat ylit­tä­viin pro­jek­tei­hin.
Val­ta­kun­nal­li­set sy­ven­tä­vät kurs­sit
Kurs­seil­la sy­ven­ne­tään opis­ke­li­jan tai­toa käyt­tää ruot­sin kiel­tä eri tar­koi­tuk­siin. Kurs­seil­la har­joi­tel­laan teks­tien tul­kit­se­mis­ta ja tuot­ta­mis­ta yk­sin ja yh­des­sä sekä ker­ra­taan kie­li­tie­toa opis­ke­li­joi­den tar­pei­den mu­kaan. Kurs­sei­hin voi­daan in­teg­roi­da mui­hin opin­toi­hin liit­ty­vä kir­jal­li­nen tai suul­li­nen ruot­sin­kie­li­nen osuus tai ko­ko­nai­suus.

Syventävät kurssit

6. Vies­ti ja vai­ku­ta pu­hu­en (RUB06)
Kurs­sil­la sy­ven­ne­tään tai­toa tuot­taa kiel­tä suul­li­ses­ti, tai­toa ym­mär­tää pu­hut­tua kiel­tä ja ra­ken­taa di­a­lo­gia. Van­ken­ne­taan pu­hu­mi­sen su­ju­vuut­ta sekä har­joi­tel­laan val­mis­te­lua edel­lyt­tä­vää suul­lis­ta tuot­ta­mis­ta. Kurs­sil­la ker­ra­taan oppi­mää­rän pa­kol­li­sil­la kurs­seil­la kä­si­tel­ty­jä aihe­pii­re­jä tai nii­tä täy­den­ne­tään opis­ke­li­joi­den tar­pei­den mu­kaan.
Kurs­sil­la si­vu­taan kaik­kia pa­kol­lis­ten kurs­sien aihe­ko­ko­nai­suuk­sia.
VÄL
7. Kes­tä­vä elä­mä­tapa (RUB07)
Kurs­sil­la sy­ven­ne­tään tai­toa tul­ki­ta ja tuot­taa ruot­sin kiel­tä eri­lai­sis­sa kir­jal­li­sis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa ja eri­lai­sil­le ylei­söil­le. Kurs­sil­la kä­si­tel­lään eri teks­ti­la­jien teks­te­jä, ku­ten fik­tii­vi­siä tai ei-fik­tii­vi­siä, ker­to­via, ku­vaa­via, poh­ti­via, oh­jaa­via tai kan­taa ot­ta­via teks­te­jä. Kurs­sil­la jat­ke­taan oppi­mää­rän pa­kol­lis­ten kurs­sien tee­mo­jen kä­sit­te­lyä eko­lo­gi­sen, ta­lou­del­li­sen sekä so­si­aa­li­ses­ti ja kult­tuu­ri­ses­ti kes­tä­vän elä­män­ta­van näkö­kul­mas­ta ot­ta­en huo­mi­oon opis­ke­li­joi­den tar­peet tai kiin­nos­tuk­sen koh­teet.
Kurs­si tar­jo­aa run­saas­ti yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­siin:
–Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä
–Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
–Kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu
–Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
–Moni­luku­tai­to ja me­di­at
–Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta

Soveltavat kurssit

8. Ruot­sin ker­taus­kurs­si (RUB08)

Kurs­si on yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin val­mis­ta­va kurs­si, jol­la har­joi­tel­laan yli­op­pi­las­ko­keen eri teh­tä­vä­tyyp­pe­jä (esim. tii­vis­tel­mä, kir­joi­tel­ma, kuul­lun­ym­mär­tä­mi­nen) sekä ker­ra­taan kes­kei­siä kie­li­oppi­a­si­oi­ta. Myös sana­va­ras­ton laa­jen­ta­mi­nen on kurs­sin kes­kei­nen ta­voi­te. Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä.

0. Start­ti- ja tuki­kurs­si (RUB00)

Kurs­sil­la ker­ra­taan pe­rus­kou­lun kes­kei­siä ra­ken­ne­a­si­oi­ta ja kes­keis­tä sa­nas­toa. Kurs­sia suo­si­tel­laan niil­le opis­ke­li­joil­le, jot­ka ha­lu­a­vat lisä­ker­taus­ta pe­rus­kou­lun tai lu­ki­on en­sim­mäi­sen kurs­sin opin­to­jen jäl­keen.
Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä.

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiLu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma 201625.4.2016