Vieraat kielet

Kiel­ten­o­pe­tus sy­ven­tää pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa aloi­tet­tua kie­li­kas­va­tus­ta ja kie­li­tie­toi­suu­den ke­hit­tä­mis­tä. Opis­ke­li­joi­ta oh­ja­taan ke­hit­tä­mään eri kiel­ten tai­to­aan ja laa­jen­ta­maan moni­kie­lis­tä kom­pe­tens­si­aan sekä ke­hit­tä­mään meta­kie­lel­li­siä tai­to­jaan. Kiel­ten ope­tus pe­rus­tuu laa­jaan teks­ti­kä­si­tyk­seen, jos­sa teks­til­lä tar­koi­te­taan sekä pu­hut­tua että kir­joi­tet­tua kiel­tä. Kiel­ten­o­pe­tus edis­tää osal­taan opis­ke­li­joi­den moni­luku­tai­toa.
Ope­tus vah­vis­taa opis­ke­li­joi­den luot­ta­mus­ta omiin ky­kyi­hin­sä op­pia kie­liä ja käyt­tää nii­tä roh­ke­as­ti sekä tar­jo­aa mah­dol­li­suuk­sia ko­kea op­pi­mi­sen iloa. Ope­tus vah­vis­taa opis­ke­li­joi­den ha­lua ja tai­toa toi­mia kult­tuu­ri­ses­ti, kan­sain­vä­li­ses­ti ja kie­lel­li­ses­ti mo­ni­nai­sis­sa ym­pä­ris­töis­sä ja yh­teyk­sis­sä. Kaik­kea opis­ke­li­joi­den kie­li­tai­toa hyö­dyn­ne­tään, ja ope­tuk­ses­sa luo­daan sil­to­ja myös eri kiel­ten vä­lil­le sekä opis­ke­li­joi­den va­paa-ajan kie­len­käyt­töön. Opis­ke­li­joi­ta oh­ja­taan poh­ti­maan asen­tei­den ja ar­vo­jen mer­ki­tys­tä ja ke­hit­tä­mään tai­to­aan toi­mia ra­ken­ta­vas­ti eri yh­teyk­sis­sä. Ope­tus an­taa val­miuk­sia osal­li­suu­teen ja ak­tii­vi­seen vai­kut­ta­mi­seen kan­sain­vä­li­ses­sä maa­il­mas­sa ja sy­ven­tää opis­ke­li­joi­den maa­il­man­kan­sa­lai­sen tai­to­ja.
Opis­ke­li­joi­ta roh­kais­taan hank­ki­maan elin­i­käi­siä kie­len­o­pis­ke­lu­tai­to­ja tun­nis­ta­mal­la it­sel­leen so­pi­via ta­po­ja op­pia kie­liä, ar­vi­oi­mal­la oman op­pi­mi­sen­sa edis­ty­mis­tä sekä nä­ke­mään kie­li­tai­to myös työ­e­lä­mä­tai­to­na. Kiel­ten opis­ke­lus­sa ja kie­li­va­lin­nois­sa vah­vis­te­taan suku­puol­ten tasa-ar­voa kan­nus­ta­mal­la en­nak­ko­luu­lot­to­muu­teen ja kä­sit­te­le­mäl­lä moni­puo­li­ses­ti eri­lai­sia ai­hei­ta.
Kiel­ten­o­pe­tuk­ses­sa hyö­dyn­ne­tään tut­ki­vaa op­pi­mis­ta käyt­tä­en moni­puo­li­sia ja opis­ke­li­ja­läh­töi­siä me­ne­tel­miä. Opis­ke­li­joi­ta oh­ja­taan ha­ke­maan, ar­vi­oi­maan ja kä­sit­te­le­mään tie­toa osaa­mil­laan kie­lil­lä. Tie­to- ja vies­tin­tä­tek­no­lo­gi­aa käy­te­tään luon­te­vas­ti opis­ke­lu­ym­pä­ris­tö­jen osa­na.
Kiel­ten­o­pe­tuk­ses­sa kä­si­tel­lään tee­mo­ja, joi­den avul­la kiel­ten­op­pi­mi­nen tuo­daan osak­si lu­kio-opis­ke­lun ko­ko­nai­suuk­sien hal­lin­taa ja oppi­aine­ra­jat ylit­tä­vää työs­ken­te­lyä. Opis­ke­li­joil­le tar­jo­taan mer­ki­tyk­sel­li­siä, avoi­mia ja riit­tä­vän haas­ta­via teh­tä­viä. Aihe­ko­ko­nai­suu­det, tee­ma­o­pin­not ja muu oppi­aine­ra­jat ylit­tä­vä opis­ke­lu kan­nus­ta­vat opis­ke­li­joi­ta hyö­dyn­tä­mään eri kiel­ten vä­häis­tä­kin tai­to­aan ja moni­kie­lis­tä kom­pe­tens­si­aan.
Ope­tuk­ses­sa ote­taan huo­mi­oon se, että opis­ke­li­joi­den ete­ne­mi­nen tai­to­ta­soil­la ta­pah­tuu eri tah­dis­sa, mikä edel­lyt­tää teh­tä­vien eriyt­tä­mis­tä tai muu­ta tu­ke­mis­ta.

Vieraiden kielten opetuksen yhteiset tavoitteet

Vie­rai­den kiel­ten eri oppi­mää­rien ope­tuk­sen yh­tei­se­nä ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja saa­vut­taa eri kie­lis­sä tai oppi­mää­ris­sä ke­hit­ty­vän kie­li­tai­don ku­vaus­as­tei­kon (lii­te 1) ta­sot alla ole­van tau­lu­kon mu­kai­ses­ti ja osaa suh­teut­taa omaa osaa­mis­taan ta­voit­teek­si ase­tet­tui­hin tai­to­ta­soi­hin. Opis­ke­li­ja aset­taa omia ta­voit­tei­taan, ar­vi­oi tai­to­jen­sa ke­hit­ty­mis­tä ja ke­hit­tää nii­tä edel­leen.

Arviointi

Vie­rais­sa kie­lis­sä ar­vi­oin­ti pe­rus­tuu vie­rai­den kiel­ten yh­teis­ten ta­voit­tei­den sekä kie­li- ja oppi­mää­rä­koh­tais­ten eri­tyis­ten ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­seen. Kul­la­kin kurs­sil­la ote­taan huo­mi­oon kurs­si­koh­tai­set pai­no­tuk­set sekä nii­hin lä­hei­ses­ti ni­vou­tu­vat vie­rai­den kiel­ten yh­tei­set ja oppi­mää­rä­koh­tai­set ta­voit­teet. Kai­kil­la kurs­seil­la an­ne­taan moni­puo­li­ses­ti pa­lau­tet­ta opis­ke­li­jan edis­ty­mi­ses­tä op­pi­mis­pro­ses­sin eri vai­heis­sa. Pa­lau­tet­ta an­ne­taan opis­ke­li­jan edis­ty­mi­ses­tä kie­li­tai­don eri osa-alu­eil­la sekä muis­sa ta­voit­teis­sa, ku­ten kie­len­o­pis­ke­lu­tai­dois­sa ja val­miuk­sis­sa toi­mia koh­de­kie­li­sis­sä ym­pä­ris­töis­sä. Opis­ke­li­joi­ta oh­ja­taan hyö­dyn­tä­mään itse- ja ver­tais­ar­vi­oin­tia. Kai­kil­la kurs­seil­la voi­daan hyö­dyn­tää salk­ku­työs­ken­te­lyä, myös oppi­aine­ra­jat ylit­tä­en.
Ar­vi­oin­nin tu­ke­na, opet­ta­jan työ­vä­li­nee­nä sekä opis­ke­li­jan itse- ja ver­tais­ar­vi­oin­nin vä­li­nee­nä käy­te­tään so­vel­tu­vin osin Eu­roop­pa­lai­seen vii­te­ke­hyk­seen pe­rus­tu­vaa ke­hit­ty­vän kie­li­tai­don ku­vaus­as­teik­koa. Opin­to­jen alku­vai­hees­sa pa­laut­teen­an­nos­sa pai­not­tuu opis­ke­li­jan tai­to ke­hit­tää kie­len­o­pis­ke­lu­tai­to­jaan. Opin­to­jen ede­tes­sä kie­li­tai­don ku­vaus­as­teik­koa voi­daan hyö­dyn­tää ene­ne­väs­ti opis­ke­li­jan vuo­ro­vai­ku­tus-, tul­kin­ta- ja tuot­ta­mis­tai­to­jen ta­soa mää­ri­tel­tä­es­sä.
A-oppi­mää­rän sy­ven­tä­vän kurs­sin 8 ja B1-oppi­mää­rän sy­ven­tä­vän kurs­sin 6 suo­ri­tuk­sen ar­vi­oin­ti pe­rus­tuu Ope­tus­hal­li­tuk­sen tuot­ta­mas­ta suul­li­sen kie­li­tai­don ko­kees­ta saa­tuun arvo­sa­naan ja mui­hin kurs­sin ai­kai­siin näyt­töi­hin. Kurs­sit ar­vi­oi­daan nu­me­roin käyt­tä­en as­teik­koa 4–10. Myös kurs­siin kuu­lu­va suul­li­sen kie­li­tai­don koe ar­vi­oi­daan nu­me­roin käyt­tä­en as­teik­koa 4–10. Suul­li­sen kie­li­tai­don ko­kees­ta an­ne­taan eril­li­nen to­dis­tus lu­ki­on päät­tö­to­dis­tuk­sen liit­tee­nä.
Oppi­mää­rän vaih­ta­mi­nen
Opis­ke­li­jan on tar­koi­tuk­sen­mu­kais­ta jat­kaa aloit­ta­man­sa oppi­mää­rän opin­to­ja pit­kä­jän­tei­ses­ti. Oppi­mää­rää vaih­det­ta­es­sa vie­raas­sa kie­les­sä pi­dem­mäs­tä oppi­mää­räs­tä ly­hy­em­pään kurs­se­ja lu­e­taan hy­väk­si la­ti­nan kiel­tä lu­kuun ot­ta­mat­ta seu­raa­vas­ti:

Muut pi­dem­män oppi­mää­rän mu­kai­set opin­not voi­vat olla ly­hy­em­män oppi­mää­rän sy­ven­tä­viä tai so­vel­ta­via kurs­se­ja ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa pää­tet­tä­väl­lä ta­val­la. Jos opis­ke­li­ja pyy­tää, hä­nel­le tu­lee jär­jes­tää mah­dol­li­suus lisä­näyt­töi­hin osaa­mis­ta­son to­te­a­mi­sek­si. Siir­ryt­tä­es­sä ly­hy­em­mäs­tä pi­tem­pään oppi­mää­rään voi­daan opis­ke­li­jal­ta edel­lyt­tää lisä­näyt­tö­jä, ja täs­sä yh­tey­des­sä myös arvo­sana har­ki­taan uu­del­leen. Opis­ke­li­ja voi opis­kel­la myös toi­sen oppi­mää­rän kurs­se­ja oppi­mää­rää vaih­ta­mat­ta. Täl­löin ky­sees­sä ole­vat kurs­sit voi­daan lu­kea opis­ke­li­jan var­si­nai­sen oppi­mää­rän sy­ven­tä­vik­si tai so­vel­ta­vik­si kurs­seik­si ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa pää­tet­tä­väl­lä ta­val­la.

VÄL
Kurssit

Vie­rai­den kiel­ten kurs­si­koo­dit muo­dos­tu­vat kiel­ten kir­jain­tun­nus­ten, oppi­mää­rien taso­tun­nus­ten ja kurs­si­nu­me­roi­den mu­kaan. Esi­mer­kik­si RAB302 tar­koit­taa rans­kan kie­len B3-oppi­mää­rän kurs­sia nu­me­ro 2.
VÄL
Vie­rais­ta kie­lis­tä käy­te­tään seu­raa­via koo­de­ja:
EN = eng­lan­nin kie­li
LA = la­ti­nan kie­li
RA = rans­kan kie­li
SM = saa­men kie­li
SA = sak­san kie­li
VE = ve­nä­jän kie­li
IA = ita­li­an kie­li
EA = es­pan­jan kie­li
PO = por­tu­ga­lin kie­li
KI = kii­nan kie­li
JP = ja­pa­nin kie­li
KX = muu kie­li

Vieraat kielet, englanti, A-oppimäärä

Opetuksen tavoitteet

Eng­lan­nin kie­len A-oppi­mää­rän ope­tuk­sen eri­tyi­se­nä ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Pakolliset kurssit

Pa­kol­li­sil­la kurs­seil­la 1–2 pai­no­te­taan opis­ke­lu­tai­to­jen van­ken­ta­mis­ta, oman osaa­mi­sen ke­hit­tä­mis­tä yk­sin ja yh­des­sä mui­den kans­sa sekä eri­lai­sis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa toi­mi­mis­ta. Kurs­sis­ta 3 läh­tien kiin­ni­te­tään ene­ne­väs­sä mää­rin huo­mi­o­ta eri teks­ti­la­jien edel­lyt­tä­mään kie­leen. Kurs­seil­la 4–6 pai­no­te­taan kiel­tä tie­don­han­kin­nan, olen­nai­sen tie­don tii­vis­tä­mi­sen ja tie­don ja­ka­mi­sen vä­li­nee­nä.
Jo­kai­sel­le kurs­sil­le va­ra­taan ti­laa kä­si­tel­lä ajan­koh­tai­sia tai pai­kal­li­sia asi­oi­ta, jois­ta voi­daan so­pia yh­des­sä. Oppi­aine­ra­jat ylit­tä­vää tai aihe­ko­ko­nai­suuk­sia avaa­vaa ope­tus­ta voi­daan to­teut­taa kai­kil­la kurs­seil­la. Kurs­seil­la har­joi­tel­laan moni­puo­li­ses­ti sekä suul­lis­ta että kir­jal­lis­ta vuo­ro­vai­ku­tus­ta, jos­kin pai­no­tuk­set voi­vat vaih­del­la kurs­seit­tain.

1. Eng­lan­nin kie­li ja maa­il­ma­ni (ENA01)
Kurs­sil­la kar­toi­te­taan opis­ke­li­jan kie­li­tai­don eri osa-alu­ei­den osaa­mis­ta ja ke­hit­tä­mi­sen koh­tei­ta, ana­ly­soi­daan ja ar­vi­oi­daan omia kiel­ten­o­pis­ke­lu­tai­to­ja, ase­te­taan ta­voit­tei­ta eng­lan­nin opis­ke­lul­le ja et­si­tään kei­no­ja oman ja yh­tei­sen osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­sek­si. Kurs­sil­la poh­di­taan maa­il­man kie­lel­lis­tä moni­muo­toi­suut­ta, eng­lan­nin kiel­tä glo­baa­li­na il­mi­ö­nä sekä kie­li­tai­toa vä­li­nee­nä kas­vat­taa kult­tuu­ris­ta osaa­mis­ta. Aihe­pii­rit ja ti­lan­teet liit­ty­vät opis­ke­luun, nuo­ren elä­män­pii­riin ja kie­len­käyt­tö­tar­pei­siin.
Oppi­ma­te­ri­aa­li tar­jo­aa yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­siin Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus sekä Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta. Kurs­sin aihe­pii­rit kä­sit­te­le­vät va­paa-ai­kaa hy­vin­voin­nin edis­tä­jä­nä, ys­tä­vä­pii­riä ja per­het­tä. Nuor­ten elä­mään liit­ty­vä so­si­aa­li­nen me­dia on myös tar­kas­te­lun koh­tee­na. Aihe­pii­rit aut­ta­vat opis­ke­li­jaa ym­mär­tä­mään oman ja yh­tei­sön­sä hy­vin­voin­nin pe­rus­e­del­ly­tyk­siä.
VÄL
2. Ih­mi­nen ver­kos­tois­sa (ENA02)
Kurs­sil­la har­joi­tel­laan toi­min­taa kie­lel­li­sel­tä ja kult­tuu­ri­sel­ta vaa­ti­vuu­del­taan eri­lai­sis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa eri vies­tin­tä­ka­na­via käyt­tä­en, myös kan­sain­vä­li­ses­sä kon­teks­tis­sa. Sy­ven­ne­tään tai­toa toi­mia ak­tii­vi­se­na kes­kus­te­li­ja­na ja tois­ta kuun­te­le­va­na kie­len­käyt­tä­jä­nä. Har­jaan­nu­te­taan tai­toa muo­toil­la mie­li­pi­tei­tä sekä käy­dä mer­ki­tys­neu­vot­te­lu­ja. Moni­puo­lis­te­taan eri­lai­sis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa tar­vit­ta­vien stra­te­gi­oi­den va­li­koi­maa. Kurs­sil­la kä­si­tel­lään ih­mis­suh­tei­siin liit­ty­viä tee­mo­ja ja nii­den yh­tey­des­sä psyyk­kis­tä, fyy­sis­tä ja so­si­aa­lis­ta hy­vin­voin­tia. Poh­di­taan myös tek­no­lo­gi­an ja di­gi­ta­li­saa­ti­on mer­ki­tys­tä vuo­ro­vai­ku­tuk­sel­le ja hy­vin­voin­nil­le.
Oppi­ma­te­ri­aa­li tar­jo­aa yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­sien Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus sekä Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta kä­sit­te­lyyn. Kurs­sien aihe­pii­rit kä­sit­te­le­vät fyy­sis­tä ja psyyk­kis­tä hy­vin­voin­tia, ys­tä­vyyt­tä ja tek­no­lo­gi­aa. Aihe­pii­rit aut­ta­vat opis­ke­li­jaa ym­mär­tä­mään oman ja yh­tei­sön­sä hy­vin­voin­nin pe­rus­taa sekä tek­no­lo­gi­an mer­ki­tys­tä yk­si­lön ja yh­teis­kun­nan kan­nal­ta.
VÄL
3. Kult­tuu­ri-il­mi­öi­tä (ENA03)
Kurs­sil­la laa­jen­ne­taan ja sy­ven­ne­tään opis­ke­li­joi­den moni­luku­tai­toa. Kurs­sil­la teh­dään eri teks­ti­la­jien tuo­tok­sia pai­not­ta­en teks­ti­la­jil­le omi­nais­ta kie­lel­lis­tä tark­kuut­ta. Aihe­pii­rei­nä ovat eri­lai­set kult­tuu­ri­set il­mi­öt, eng­lan­nin­kie­li­set me­di­at sekä luo­va toi­min­ta.
VÄL
Kurs­si tar­jo­aa yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­siin:
– Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä
– Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
– Kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu
– Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
– Moni­luku­tai­to ja me­di­at
– Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta.
VÄL
Tämä kurs­si so­pii oppi­aine­ra­jat ylit­tä­viin pro­jek­tei­hin.
VÄL
4. Yh­teis­kun­ta ja ym­pä­röi­vä maa­il­ma (ENA04)
Kurs­sil­la ke­hi­te­tään tie­don­han­kin­ta­tai­to­ja ja kriit­tis­tä luku­tai­toa sekä har­joi­tel­laan ak­tii­vis­ta toi­mi­juut­ta eng­lan­nin kie­lel­lä. Tu­tus­tu­taan eri­lai­siin yh­teis­kun­nal­li­sis­ta il­mi­öis­tä käy­tä­viin kes­kus­te­lui­hin eri­tyi­ses­ti ak­tii­vi­sen kan­sa­lai­suu­den näkö­kul­mas­ta.  Poh­di­taan yk­si­löi­den ja yh­tei­sö­jen vas­tui­ta ja toi­min­ta­mah­dol­li­suuk­sia, ku­ten ih­mis­oi­keus­ky­sy­myk­siä ja vai­kut­ta­mis­mah­dol­li­suuk­sia kan­sa­lais­yh­teis­kun­nas­sa.

Kurs­si tar­jo­aa run­saas­ti yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­siin:
–Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä
–Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
–Kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu
–Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
–Moni­luku­tai­to ja me­di­at
–Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta
VÄL
Tämä kurs­si so­pii oppi­aine­ra­jat ylit­tä­viin pro­jek­tei­hin.

L5. Tie­de ja tu­le­vai­suus (ENA05)
Kurs­sil­la sy­ven­ne­tään teks­tin tul­kin­nan ja tuot­ta­mi­sen sekä tie­don­han­kin­nan tai­to­ja ha­ke­mal­la tie­toa opis­ke­li­joi­ta kiin­nos­ta­vis­ta tie­don- ja tie­teen­a­lois­ta. Har­jaan­nu­taan ja­ka­maan omia tie­toon tai mie­li­pi­tee­seen pe­rus­tu­via näkö­kan­to­ja. Poh­di­taan eri­lai­sia tu­le­vai­suu­den­vi­si­oi­ta eri­tyi­ses­ti tek­no­lo­gi­an ja di­gi­ta­li­saa­ti­on näkö­kul­mis­ta sekä eng­lan­nin kie­len ase­maa kan­sain­vä­li­se­nä tie­teen ja tek­no­lo­gi­an kie­le­nä. Aihe­pii­rit nou­se­vat eri tie­don- ja tie­teen­a­lois­ta.

Kurs­si tar­jo­aa yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­siin:
–Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
–Kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu
–Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
–Moni­luku­tai­to ja me­di­at
–Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta
VÄL
Tämä kurs­si so­pii oppi­aine­ra­jat ylit­tä­viin pro­jek­tei­hin.

6. Opis­ke­lu, työ ja toi­meen­tulo (ENA06)
Kurs­sil­la sy­ven­ne­tään kä­si­tys­tä kie­li­tai­dos­ta työ­e­lä­mä­tai­to­na ja so­si­aa­li­se­na pää­o­ma­na. Tu­tus­tu­taan teks­ti­la­jei­hin, joi­ta opis­ke­li­jat koh­taa­vat mah­dol­li­sis­sa jat­ko-opin­nois­sa tai työ­e­lä­mäs­sä. Poh­di­taan jat­ko-opin­to- tai ura­suun­ni­tel­mia ja työn­te­koa myös kan­sain­vä­li­ses­sä kon­teks­tis­sa. Kä­si­tel­lään ta­lous­a­si­oi­ta, jot­ka liit­ty­vät it­se­näis­ty­vän, työ­e­lä­mään as­tu­van nuo­ren elä­män­pii­riin, sekä laa­jem­pia ta­lou­den il­mi­öi­tä.

Kurs­si tar­jo­aa yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­siin:
–Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
–Moni­luku­tai­to ja me­di­at
–Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä
–Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta

Tämä kurs­si so­pii oppi­aine­ra­jat ylit­tä­viin pro­jek­tei­hin.

Valtakunnalliset syventävät kurssit

Kurs­seil­la sy­ven­ne­tään opis­ke­li­jan tai­toa käyt­tää eng­lan­nin kiel­tä eri tar­koi­tuk­siin. Kurs­seil­la har­joi­tel­laan teks­tien tul­kit­se­mis­ta ja tuot­ta­mis­ta yk­sin ja yh­des­sä sekä ker­ra­taan kie­li­tie­toa opis­ke­li­joi­den tar­pei­den mu­kaan. Kurs­sei­hin voi­daan in­teg­roi­da mui­hin opin­toi­hin liit­ty­vä laa­jah­ko kir­jal­li­nen tai suul­li­nen eng­lan­nin­kie­li­nen osuus tai ko­ko­nai­suus.

7. Kes­tä­vä elä­män­tapa (ENA07)
Kurs­sil­la sy­ven­ne­tään tai­toa tul­ki­ta ja tuot­taa eng­lan­tia eri­lai­sis­sa kir­jal­li­sis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa ja eri­lai­sil­le ylei­söil­le. Kurs­sil­la ana­ly­soi­daan tai tuo­te­taan eri teks­ti­la­jien teks­te­jä, ku­ten fik­tii­vi­siä tai ei-fik­tii­vi­siä, ker­to­via, ku­vaa­via, poh­ti­via, oh­jaa­via tai kan­taa ot­ta­via teks­te­jä. Kurs­sil­la jat­ke­taan oppi­mää­rän pa­kol­lis­ten kurs­sien tee­mo­jen kä­sit­te­lyä eko­lo­gi­sen, ta­lou­del­li­sen sekä so­si­aa­li­ses­ti ja kult­tuu­ri­ses­ti kes­tä­vän elä­män­ta­van näkö­kul­mas­ta ot­ta­en huo­mi­oon opis­ke­li­joi­den tar­peet tai kiin­nos­tuk­sen koh­teet.

Kurs­si tar­jo­aa yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­siin:
–Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
–Kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu
–Moni­luku­tai­to ja me­di­at
–Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta

Tämä kurs­si so­pii oppi­aine­ra­jat ylit­tä­viin pro­jek­tei­hin.

8. Vies­ti ja vai­ku­ta pu­hu­en (ENA08)
Kurs­sil­la sy­ven­ne­tään tai­toa tuot­taa kiel­tä suul­li­ses­ti, tai­toa ym­mär­tää pu­hut­tua kiel­tä ja ra­ken­taa di­a­lo­gia. Van­ken­ne­taan pu­hu­mi­sen su­ju­vuut­ta sekä har­joi­tel­laan val­mis­te­lua edel­lyt­tä­vää suul­lis­ta tuot­ta­mis­ta. Kurs­sil­la ker­ra­taan oppi­mää­rän pa­kol­li­sil­la kurs­seil­la kä­si­tel­ty­jä aihe­pii­re­jä tai nii­tä täy­den­ne­tään opis­ke­li­joi­den tar­pei­den mu­kaan.

Kaik­ki ai­he­ko­ko­nai­su­u­u­det tu­le­vat esil­le täl­lä kurs­sil­la.

Soveltavat kurssit

Eng­lan­nin ker­taus­kurs­si (ENA11)

Kurs­sil­la te­hos­te­taan kie­len kaik­kien osa-alu­ei­den (kuul­lun- ja lu­e­tun­ym­mär­tä­mi­nen, kir­joit­ta­mi­nen) hal­lin­taa moni­puo­lis­ten har­joi­tus­ten avul­la sekä kar­tu­te­taan sa­nas­toa eri aihe­pii­reis­tä.
Koh­de­ryh­mä: kol­man­nen vuo­den opis­ke­li­jat
Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä

Eng­lan­nin joh­dan­to­kurs­si (ENA00)

Eng­lan­nin pe­rus­a­si­at ker­taa­va kurs­si lu­ki­on al­kuun. Kurs­sin kes­kei­se­nä ta­voit­tee­na on ker­ra­ta ja laa­jen­taa sana­va­ras­toa ja vah­vis­taa pe­rus­ra­ken­tei­den hal­lin­taa. Kurs­sil­la har­joi­tel­laan moni­puo­li­ses­ti kaik­kia kie­len osa-alu­ei­ta (pu­hu­mi­nen, kir­joit­ta­mi­nen, lu­e­tun­ym­mär­tä­mi­nen ja kuun­te­lu).
Koh­de­ryh­mä: en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­jat.
Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä

Vieraat kielet, A-oppimäärä

Opetuksen tavoitteet

Vie­raan kie­len A-oppi­mää­rän ope­tuk­sen eri­tyi­se­nä ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja ke­hit­tyy koh­de­kie­len käyt­tä­jä­nä ja toi­mi­ja­na kult­tuu­ri­ses­ti mo­ni­nai­ses­sa maa­il­mas­sa niin kan­sal­li­sis­sa, eu­roop­pa­lai­sis­sa kuin glo­baa­leis­sa yh­tei­söis­sä
osaa suh­teut­taa omaa osaa­mis­taan ke­hit­ty­vän kie­li­tai­don ku­vaus­as­tei­kon ta­soon B1.2 ja ar­vi­oi­da omien tai­to­jen­sa ke­hit­ty­mis­tä sekä ke­hit­tää tai­to­jaan edel­leen.
VÄL
Pa­kol­li­set kurs­sit

Pa­kol­li­sil­la kurs­seil­la 1–2 pai­no­te­taan opis­ke­lu­tai­to­jen van­ken­ta­mis­ta, oman osaa­mi­sen ke­hit­tä­mis­tä yk­sin ja yh­des­sä mui­den kans­sa sekä eri­lai­sis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa toi­mi­mis­ta. Kurs­sis­ta 3 läh­tien kiin­ni­te­tään ene­ne­väs­sä mää­rin huo­mi­o­ta eri teks­ti­la­jien edel­lyt­tä­mään kie­leen. Kurs­seil­la 4–6 pai­no­te­taan kiel­tä tie­don­han­kin­nan, olen­nai­sen tie­don tii­vis­tä­mi­sen ja tie­don ja­ka­mi­sen vä­li­nee­nä.
Jo­kai­sel­le kurs­sil­le va­ra­taan ti­laa kä­si­tel­lä ajan­koh­tai­sia tai pai­kal­li­sia asi­oi­ta, jois­ta voi­daan so­pia yh­des­sä. Oppi­aine­ra­jat ylit­tä­vää tai aihe­ko­ko­nai­suuk­sia avaa­vaa ope­tus­ta voi­daan to­teut­taa kai­kil­la kurs­seil­la. Kurs­seil­la har­joi­tel­laan moni­puo­li­ses­ti sekä suul­lis­ta että kir­jal­lis­ta vuo­ro­vai­ku­tus­ta, jos­kin pai­no­tuk­set voi­vat vaih­del­la kurs­seit­tain.

1. Kie­li ja maa­il­ma­ni
Kurs­sil­la kar­toi­te­taan opis­ke­li­jan kie­li­tai­don eri osa-alu­ei­den osaa­mis­ta ja ke­hit­tä­mi­sen koh­tei­ta sekä ana­ly­soi­daan ja ar­vi­oi­daan omia kiel­ten­o­pis­ke­lu­tai­to­ja. Ase­te­taan ta­voit­tei­ta koh­de­kie­len opis­ke­lul­le ja et­si­tään kei­no­ja oman ja yh­tei­sen osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­sek­si sekä au­tent­ti­sia koh­de­kie­li­siä kie­len­käyt­tö­ym­pä­ris­tö­jä.  Kurs­sil­la poh­di­taan maa­il­man kie­lel­lis­tä moni­muo­toi­suut­ta ja kie­li­tai­toa vä­li­nee­nä kas­vat­taa kult­tuu­ris­ta osaa­mis­ta. Aihe­pii­rit ja ti­lan­teet liit­ty­vät opis­ke­luun, nuo­ren elä­män­pii­riin ja kie­len­käyt­tö­tar­pei­siin.

2. Ih­mi­nen ver­kos­tois­sa
Kurs­sil­la har­joi­tel­laan toi­min­taa kie­lel­li­sel­tä ja kult­tuu­ri­sel­ta vaa­ti­vuu­del­taan eri­lai­sis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa eri vies­tin­tä­ka­na­via käyt­tä­en, myös kan­sain­vä­li­ses­sä kon­teks­tis­sa. Sy­ven­ne­tään tai­toa toi­mia ak­tii­vi­se­na kes­kus­te­li­ja­na ja tois­ta kuun­te­le­va­na kie­len­käyt­tä­jä­nä. Har­jaan­nu­te­taan tai­toa muo­toil­la mie­li­pi­tei­tä sekä käy­dä mer­ki­tys­neu­vot­te­lu­ja. Moni­puo­lis­te­taan eri­lai­sis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa tar­vit­ta­vien stra­te­gi­oi­den va­li­koi­maa. Kurs­sil­la kä­si­tel­lään ih­mis­suh­tei­siin liit­ty­viä tee­mo­ja ja nii­den yh­tey­des­sä psyyk­kis­tä, fyy­sis­tä ja so­si­aa­lis­ta hy­vin­voin­tia. Poh­di­taan myös tek­no­lo­gi­an ja di­gi­ta­li­saa­ti­on tuo­mia muu­tok­sia vuo­ro­vai­ku­tuk­sel­le ja hy­vin­voin­nil­le.

3. Kult­tuu­ri-il­mi­öi­tä
Kurs­sil­la laa­jen­ne­taan ja sy­ven­ne­tään moni­luku­tai­toa. Kurs­sil­la teh­dään eri teks­ti­la­jien tuo­tok­sia pai­not­ta­en teks­ti­la­jil­le omi­nais­ta kie­lel­lis­tä tark­kuut­ta. Aihe­pii­rei­nä ovat eri­lai­set kult­tuu­ri­set il­mi­öt, koh­de­kie­li­set me­di­at sekä luo­va toi­min­ta.

4. Yh­teis­kun­ta ja ym­pä­röi­vä maa­il­ma
Kurs­sil­la ke­hi­te­tään tie­don­han­kin­ta­tai­to­ja ja kriit­tis­tä luku­tai­toa sekä har­joi­tel­laan ak­tii­vis­ta toi­mi­juut­ta koh­de­kie­lel­lä. Tu­tus­tu­taan eri­lai­siin yh­teis­kun­nal­li­sis­ta il­mi­öis­tä käy­tä­viin kes­kus­te­lui­hin eri­tyi­ses­ti ak­tii­vi­sen kan­sa­lai­suu­den näkö­kul­mas­ta.  Poh­di­taan yk­si­löi­den ja yh­tei­sö­jen vas­tui­ta ja toi­min­ta­mah­dol­li­suuk­sia, ku­ten ih­mis­oi­keus­ky­sy­myk­siä ja vai­kut­ta­mis­mah­dol­li­suuk­sia kan­sa­lais­yh­teis­kun­nas­sa.

5. Tie­de ja tu­le­vai­suus
Kurs­sil­la sy­ven­ne­tään teks­tin tul­kin­nan ja tuot­ta­mi­sen sekä tie­don­han­kin­nan tai­to­ja ha­ke­mal­la tie­toa opis­ke­li­joi­ta kiin­nos­ta­vis­ta tie­don- ja tie­teen­a­lois­ta. Har­jaan­nu­taan ja­ka­maan omia tie­toon tai mie­li­pi­tee­seen pe­rus­tu­via näkö­kan­to­ja. Poh­di­taan eri­lai­sia tu­le­vai­suu­den­vi­si­oi­ta eri­tyi­ses­ti tek­no­lo­gi­an ja di­gi­ta­li­saa­ti­on näkö­kul­mas­ta. Aihe­pii­rit nou­se­vat eri tie­don- ja tie­teen­a­lois­ta.

6. Opis­ke­lu, työ ja toi­meen­tulo
Kurs­sil­la sy­ven­ne­tään kä­si­tys­tä kie­li­tai­dos­ta työ­e­lä­mä­tai­to­na ja so­si­aa­li­se­na pää­o­ma­na. Tu­tus­tu­taan teks­ti­la­jei­hin, joi­ta opis­ke­li­jat koh­taa­vat mah­dol­li­sis­sa jat­ko-opin­nois­sa tai työ­e­lä­mäs­sä. Poh­di­taan jat­ko-opin­to- tai ura­suun­ni­tel­mia ja työn­te­koa myös kan­sain­vä­li­ses­sä kon­teks­tis­sa. Kä­si­tel­lään ta­lous­a­si­oi­ta, jot­ka liit­ty­vät it­se­näis­ty­vän, työ­e­lä­mään as­tu­van nuo­ren elä­män­pii­riin, sekä laa­jem­pia ta­lou­den il­mi­öi­tä.

Val­ta­kun­nal­li­set sy­ven­tä­vät kurs­sit
Kurs­seil­la sy­ven­ne­tään opis­ke­li­jan tai­toa käyt­tää opis­kel­ta­vaa kiel­tä eri tar­koi­tuk­siin. Kurs­seil­la har­joi­tel­laan teks­tien tul­kit­se­mis­ta ja tuot­ta­mis­ta yk­sin ja yh­des­sä sekä ker­ra­taan kie­li­tie­toa opis­ke­li­joi­den tar­pei­den mu­kaan. Kurs­sei­hin voi­daan in­teg­roi­da mui­hin opin­toi­hin liit­ty­vä laa­jah­ko kir­jal­li­nen tai suul­li­nen koh­de­kie­li­nen osuus tai ko­ko­nai­suus.

7. Kes­tä­vä elä­män­tapa
Kurs­sil­la sy­ven­ne­tään tai­toa tul­ki­ta ja tuot­taa koh­de­kiel­tä eri­lai­sis­sa kir­jal­li­sis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa ja eri­lai­sil­le ylei­söil­le. Kurs­sil­la kä­si­tel­lään eri teks­ti­la­jien teks­te­jä, ku­ten fik­tii­vi­siä tai ei-fik­tii­vi­siä, ker­to­via, ku­vaa­via, poh­ti­via, oh­jaa­via tai kan­taa ot­ta­via teks­te­jä. Kurs­sil­la jat­ke­taan oppi­mää­rän pa­kol­lis­ten kurs­sien tee­mo­jen kä­sit­te­lyä eko­lo­gi­sen, ta­lou­del­li­sen sekä so­si­aa­li­ses­ti ja kult­tuu­ri­ses­ti kes­tä­vän elä­män­ta­van näkö­kul­mas­ta ot­ta­en huo­mi­oon opis­ke­li­joi­den tar­peet tai kiin­nos­tuk­sen koh­teet.

8. Vies­ti ja vai­ku­ta pu­hu­en
Kurs­sil­la sy­ven­ne­tään tai­toa tuot­taa kiel­tä suul­li­ses­ti, tai­toa ym­mär­tää pu­hut­tua kiel­tä ja ra­ken­taa di­a­lo­gia. Van­ken­ne­taan pu­hu­mi­sen su­ju­vuut­ta sekä har­joi­tel­laan val­mis­te­lua edel­lyt­tä­vää suul­lis­ta tuot­ta­mis­ta. Kurs­sil­la ker­ra­taan oppi­mää­rän pa­kol­li­sil­la kurs­seil­la kä­si­tel­ty­jä aihe­pii­re­jä tai nii­tä täy­den­ne­tään opis­ke­li­joi­den tar­pei­den mu­kaan.

Vieraat kielet, B3-oppimäärä

Opetuksen tavoitteet

Vie­raan kie­len B3-oppi­mää­rän ope­tuk­sen eri­tyi­se­nä ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

L
Valtakunnalliset syventävät kurssit

En­sim­mäi­sil­lä kurs­seil­la pai­not­tu­vat suul­li­set ja nii­hin luon­te­vas­ti liit­ty­vät pie­net kir­jal­li­set vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teet. Myös kuun­te­le­mis­ta har­joi­tel­laan. Kir­jal­li­sen vies­tin­nän osuus kas­vaa vä­hi­tel­len, mut­ta suul­lis­ta vies­tin­tää har­joi­tel­laan edel­leen kai­kil­la kurs­seil­la. Kes­keis­tä on ke­hit­tää joka­päi­väi­sen vies­tin­nän pe­rus­val­miuk­sia. Kurs­seil­le va­ra­taan tar­peen mu­kaan ti­laa yh­des­sä so­vit­tu­jen tai ajan­koh­tais­ten ai­hei­den kä­sit­te­lyyn. Kai­kil­la kurs­seil­la voi­daan edis­tää moni­luku­tai­toa kä­sit­te­le­mäl­lä kir­jal­li­suut­ta, elo­ku­via, mu­siik­kia, te­at­te­ria, kuva­tai­det­ta tai me­di­aa. Kurs­seil­la tu­tus­tu­taan eri teks­ti­la­jei­hin. Oppi­aine­ra­jat ylit­tä­vää ope­tus­ta voi­daan to­teut­taa eri kurs­seil­la. Ra­ken­tei­ta ope­tel­laan, har­joi­tel­laan ja ker­ra­taan jous­ta­vas­ti so­pi­vien aihe­pii­rien yh­tey­des­sä. Hy­vien ään­tä­mis­tot­tu­mus­ten va­kiin­nut­ta­mi­seen kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta alus­ta pi­tä­en.

1. Tu­tus­tu­taan toi­siim­me ja uu­teen kie­leen
Kurs­sil­la tu­tus­tu­taan opis­kel­ta­van kie­len ase­maan maa­il­mas­sa ja hah­mo­te­taan uu­den kie­len suh­de opis­ke­li­joi­den ai­em­min opis­ke­le­miin tai osaa­miin kie­liin. Har­joi­tel­laan vuo­ro­vai­ku­tus­ta ar­keen liit­ty­vis­sä ti­lan­teis­sa ja niis­sä tar­vit­ta­via vies­tin­tä­stra­te­gi­oi­ta sekä ope­tel­laan tär­keim­piä koh­te­li­ai­suu­teen liit­ty­viä il­mauk­sia.
Kurs­si tar­jo­aa yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suu­teen Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys.

2. Mat­kal­la maa­il­mas­sa
Kurs­sil­la har­joi­tel­laan sel­viy­ty­mis­tä eri­lai­sis­sa mat­kus­ta­mi­seen liit­ty­vis­sä so­si­aa­li­sen koh­taa­mi­sen ti­lan­teis­sa ja ta­van­o­mai­sis­sa asi­oin­ti­ti­lan­teis­sa. Ope­tel­laan li­sää kom­pen­saa­ti­o­kei­no­jen ja mui­den vies­tin­tä­stra­te­gi­oi­den käyt­töä.
Kurs­si tar­jo­aa yh­ty­mä­koh­tia seu­raa­viin aihe­ko­ko­nai­suuk­siin Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus sekä Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys.
VÄL
3. Elä­män tär­kei­tä asi­oi­ta
Kurs­sil­la har­joi­tel­laan vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­ja eri vies­tin­tä­ka­na­via käyt­tä­en. Aihe­pii­rit ja ti­lan­teet liit­ty­vät nuor­ten joka­päi­väi­seen elä­mään, ih­mis­suh­tei­siin ja ver­kos­toi­hin, kiin­nos­tuk­sen koh­tei­siin, va­paa-ajan viet­toon ja har­ras­tuk­siin.

Kurs­si tar­jo­aa run­saas­ti yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­siin:
–Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
–Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
–Moni­luku­tai­to ja me­di­at

4. Mo­nen­lais­ta elä­mää
Kurs­sil­la kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta so­si­aa­lis­ten koo­dien mah­dol­li­siin ero­a­vuuk­siin vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa. Har­joi­tel­laan pienimuo­tois­ta kir­jal­lis­ta vies­tin­tää. Kurs­sin aihe­pii­rit kä­sit­te­le­vät vies­tin­tää kult­tuu­rien vä­li­sis­sä koh­taa­mi­sis­sa Suo­mes­sa ja ulko­mail­la.

Kurs­si tar­jo­aa run­saas­ti yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­siin:
–Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
–Moni­luku­tai­to ja me­di­at

5. Hy­vin­voin­ti ja huo­len­pito
Kurs­sil­la ope­tel­laan eri vies­tin­tä­ka­na­via käyt­tä­en toi­mi­mis­ta kes­kus­te­li­ja­na ja tois­ta kuun­te­le­va­na kie­len­käyt­tä­jä­nä eri­lai­sis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa. Har­joi­tel­laan tai­toa muo­toil­la mie­li­pi­tei­tä ja käy­dä mer­ki­tys­neu­vot­te­lu­ja arki­päi­väi­seen elä­mään liit­ty­vis­tä asi­ois­ta. Tu­tus­tu­taan eri­lai­siin hy­vin­voin­tiin, ih­mis­suh­tei­siin ja elä­män­vai­hei­siin liit­ty­viin teks­tei­hin ja har­joi­tel­laan kes­kus­te­le­maan nii­hin liit­ty­vis­tä asi­ois­ta. Poh­di­taan myös tek­no­lo­gi­an ja di­gi­ta­li­saa­ti­on tuo­mia muu­tok­sia vuo­ro­vai­ku­tuk­sel­le ja hy­vin­voin­nil­le.

Kurs­si tar­jo­aa run­saas­ti yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­siin:
–Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
–Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
–Moni­luku­tai­to ja me­di­at
–Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta

6. Kult­tuu­ri ja me­di­at
Kurs­sil­la vah­vis­te­taan moni­luku­tai­toa. Tu­tus­tu­taan koh­de­kie­li­sen kie­li­a­lu­een tai -alu­ei­den kult­tuu­ri-il­mi­öi­hin ja me­di­oi­hin ajan­koh­tai­ses­ta ja nuo­ria kiin­nos­ta­vas­ta näkö­kul­mas­ta.

Kurs­si tar­jo­aa run­saas­ti yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­siin:
–Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
– Moni­luku­tai­to ja me­di­at
–Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta

7. Opis­ke­lu, työ ja tu­le­vai­suus
Kurs­sil­la kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta vies­tin­nän kult­tuu­ri­seen so­pi­vuu­teen. Aihe­pii­rit liit­ty­vät kou­luun, myö­hem­pään opis­ke­luun ja työ­e­lä­mään sekä nuor­ten tu­le­vai­suu­den­suun­ni­tel­miin.

Kurs­si tar­jo­aa run­saas­ti yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­siin:
–Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä
–Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
–Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
–Moni­luku­tai­to ja me­di­at
–Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta

8. Yh­tei­nen maa­pal­lom­me
Kurs­sil­la jat­ke­taan kes­kus­te­lu­har­joi­tuk­sia ja ker­ra­taan kie­li­tie­toa opis­ke­li­joi­den tar­pei­den mu­kaan. Tu­tus­tu­taan mah­dol­li­suuk­siin osal­lis­tua kan­sain­vä­li­seen yh­teis­työ­hön. Aihe­pii­rit nou­se­vat luon­nos­ta, eri­lai­sis­ta asuin­ym­pä­ris­töis­tä sekä kes­tä­väs­tä elä­män­ta­vas­ta.

Kurs­si tar­jo­aa run­saas­ti yh­ty­mä­koh­tia aihe­ko­ko­nai­suuk­siin:
–Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä
–Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
–Kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu
–Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
–Moni­luku­tai­to ja me­di­at
–Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiLu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma 201625.4.2016