Matematiikka

Ma­te­ma­tii­kan ase­ma ai­kam­me kult­tuu­ris­sa edel­lyt­tää val­miut­ta ym­mär­tää, hyö­dyn­tää ja tuot­taa ma­te­maat­ti­ses­ti esi­tet­tyä tie­toa. Sil­lä on mer­kit­tä­vä tai rat­kai­se­va roo­li muun mu­as­sa tie­teis­sä, tek­no­lo­gi­as­sa, ta­lou­des­sa, yrit­tä­jyy­des­sä, ter­vey­den­huol­los­sa ja tur­val­li­suu­des­sa. Ma­te­ma­tii­kan ope­tuk­sen teh­tä­vä­nä on tu­tus­tut­taa opis­ke­li­ja ma­te­maat­ti­sen ajat­te­lun mal­lei­hin sekä ma­te­ma­tii­kan pe­rus­i­de­oi­hin ja ra­ken­tei­siin, opet­taa käyt­tä­mään pu­hut­tua ja kir­joi­tet­tua ma­te­ma­tii­kan kiel­tä sekä ke­hit­tää las­ke­mi­sen, il­mi­öi­den mal­lin­ta­mi­sen ja on­gel­mien rat­kai­se­mi­sen tai­to­ja.
Ope­tuk­sen läh­tö­koh­dat va­li­taan opis­ke­li­joi­ta kiin­nos­ta­vis­ta ai­heis­ta, il­mi­öis­tä ja nii­hin liit­ty­vis­tä on­gel­mis­ta. Ope­tuk­ses­sa käy­te­tään vaih­te­le­via työ­ta­po­ja, jois­sa opis­ke­li­jat työs­ken­te­le­vät yk­sin ja yh­des­sä. Ope­tus­ti­lan­teet jär­jes­te­tään si­ten, että ne he­rät­tä­vät opis­ke­li­jan te­ke­mään ha­vain­to­jen­sa poh­jal­ta ky­sy­myk­siä, ole­tuk­sia ja pää­tel­miä sekä pe­rus­te­le­maan nii­tä. Eri­tyi­ses­ti opis­ke­li­jaa oh­ja­taan hah­mot­ta­maan ma­te­maat­tis­ten kä­sit­tei­den mer­ki­tyk­siä ja tun­nis­ta­maan, kuin­ka ne liit­ty­vät laa­jem­piin ko­ko­nai­suuk­siin. Opis­ke­li­jaa roh­kais­taan myös käyt­tä­mään ajat­te­lua tu­ke­via ku­via, piir­rok­sia ja vä­li­nei­tä sekä tu­e­taan opis­ke­li­jan tai­toa siir­tyä toi­ses­ta ma­te­maat­ti­sen tie­don esi­tys­muo­dos­ta toi­seen.
Opis­ke­li­jaa kan­nus­te­taan ke­hit­tä­mään luo­via rat­kai­su­ja ma­te­maat­ti­siin on­gel­miin. Ope­tuk­ses­sa tut­ki­taan ma­te­ma­tii­kan ja arki­e­lä­män vä­li­siä yh­teyk­siä sekä tie­toi­ses­ti käy­te­tään eteen tu­le­via mah­dol­li­suuk­sia opis­ke­li­jan per­soo­nal­li­suu­den ke­hit­tä­mi­seen, mikä tar­koit­taa muun mu­as­sa hä­nen kiin­nos­tuk­sen­sa oh­jaa­mis­ta, ko­kei­lui­hin kan­nus­ta­mis­ta sekä tie­don­han­kin­ta­pro­ses­sien ke­hit­tä­mis­tä.
Opis­ke­li­ja har­jaan­nu­te­taan käyt­tä­mään tie­to­kone­oh­jel­mis­to­ja ma­te­ma­tii­kan op­pi­mi­sen ja tut­ki­mi­sen sekä on­gel­man­rat­kai­sun apu­vä­li­nei­nä. Ma­te­ma­tii­kan opis­ke­lus­sa hyö­dyn­ne­tään muun mu­as­sa dy­naa­mi­sen ma­te­ma­tii­kan oh­jel­mis­to­ja, sym­bo­li­sen las­ken­nan oh­jel­mis­to­ja, ti­las­to-oh­jel­mis­to­ja, tau­luk­ko­las­ken­taa, teks­tin­kä­sit­te­lyä sekä mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan di­gi­taa­li­sia tie­don­läh­tei­tä. Tär­ke­ää on myös ar­vi­oi­da apu­vä­li­nei­den hyö­dyl­li­syyt­tä ja käy­tön ra­jal­li­suut­ta. Edel­lä mai­ni­tuis­ta apu­vä­li­neis­tä käy­te­tään jat­kos­sa ni­mi­tys­tä tek­ni­set apu­vä­li­neet.

Arviointi

Moni­puo­li­sel­la ar­vi­oin­nil­la ja kan­nus­ta­val­la pa­laut­teel­la tu­e­taan opis­ke­li­jan ma­te­maat­ti­sen ajat­te­lun ja itse­luot­ta­muk­sen ke­hit­ty­mis­tä sekä yllä­pi­de­tään ja vah­vis­te­taan opis­ke­lu­mo­ti­vaa­ti­o­ta. Ar­vi­oin­ti oh­jaa opis­ke­li­jaa ke­hit­tä­mään ma­te­ma­tii­kan osaa­mis­taan ja ym­mär­tä­mis­tään sekä pit­kä­jän­tei­sen työs­ken­te­lyn tai­to­ja. Sil­lä au­te­taan opis­ke­li­jaa ke­hit­tä­mään ma­te­maat­tis­ten rat­kai­su­jen esit­tä­mis­tä, tu­e­taan hän­tä kä­sit­tei­den muo­dos­ta­mis­pro­ses­sis­sa ja oh­ja­taan oman työn ar­vi­oi­mi­seen. On­nis­tu­nut pa­lau­te aut­taa opis­ke­li­jaa huo­maa­maan vah­vuu­ten­sa sekä sen, mitä ja mi­ten tie­to­ja ja tai­to­ja tu­li­si edel­leen ke­hit­tää.
Ar­vi­oin­nis­sa kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta las­ku­tai­toon, me­ne­tel­mien ja tek­nis­ten apu­vä­li­nei­den va­lin­taan ja käyt­töön sekä pää­tel­mien täs­mäl­li­seen ja joh­don­mu­kai­seen pe­rus­te­le­mi­seen.

Oppimäärän vaihtaminen

Ma­te­ma­tii­kan oppi­mää­rää vaih­det­ta­es­sa pit­käs­tä ly­hy­een kurs­se­ja lu­e­taan hy­väk­si seu­raa­vas­ti: MAA02 → MAB02, MAA03 → MAB03, MAA06 → MAB07 ja MAA08 → MAB04 ja MAA10 → MAB05. Muut pit­kän oppi­mää­rän mu­kai­set opin­not voi­vat olla ly­hy­en oppi­mää­rän pai­kal­li­sia sy­ven­tä­viä tai pai­kal­li­sia so­vel­ta­via kurs­se­ja ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa pää­tet­tä­väl­lä ta­val­la. Jos opis­ke­li­ja pyy­tää, hä­nel­le tu­lee jär­jes­tää mah­dol­li­suus lisä­näyt­töi­hin osaa­mis­ta­son to­te­a­mi­sek­si. Siir­ryt­tä­es­sä ly­hy­em­mäs­tä pi­tem­pään oppi­mää­rään voi­daan opis­ke­li­jal­ta edel­lyt­tää lisä­näyt­tö­jä, ja täs­sä yh­tey­des­sä myös arvo­sana har­ki­taan uu­del­leen.
Opis­ke­li­ja voi opis­kel­la myös toi­sen oppi­mää­rän kurs­se­ja oppi­mää­rää vaih­ta­mat­ta. Täl­löin ky­sei­set kurs­sit voi­daan lu­kea hy­väk­si opis­ke­li­jan var­si­nai­sen oppi­mää­rän pai­kal­li­sik­si sy­ven­tä­vik­si tai pai­kal­li­sik­si so­vel­ta­vik­si kurs­seik­si ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa pää­tet­tä­väl­lä ta­val­la.

Matematiikan yhteinen opintokokonaisuus

Ma­te­ma­tii­kan yh­tei­sen opin­to­ko­ko­nai­suu­den teh­tä­vä­nä on he­rät­tää opis­ke­li­jan kiin­nos­tus ma­te­ma­tiik­kaa koh­taan muun mu­as­sa tu­tus­tut­ta­mal­la hä­net ma­te­ma­tii­kan mo­ni­nai­seen mer­ki­tyk­seen ih­mi­sel­le ja yh­teis­kun­nal­le sekä sen ai­nut­laa­tui­seen ja kieh­to­vaan ole­muk­seen tie­teen­a­la­na. Täs­sä opin­to­ko­ko­nai­suu­des­sa opis­ke­li­jal­la on ti­lai­suus vah­vis­taa poh­jaa ma­te­ma­tii­kan opin­noil­leen ja näh­dä ma­te­ma­tiik­ka hyö­dyl­li­se­nä ja käyt­tö­kel­poi­se­na se­li­tet­tä­es­sä ja hal­lit­ta­es­sa muun mu­as­sa yh­teis­kun­nan, ta­lou­den ja luon­non ta­pah­tu­mia ja ti­lan­tei­ta.

Pakollinen kurssi

1.  Lu­vut ja luku­jo­not (MAY01)
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Matematiikan pitkä oppimäärä

Ma­te­ma­tii­kan pit­kän oppi­mää­rän ope­tuk­sen teh­tä­vä­nä on an­taa opis­ke­li­jal­le am­ma­til­lis­ten ja kor­ke­a­kou­lu­o­pin­to­jen edel­lyt­tä­mät ma­te­maat­ti­set val­miu­det sekä ma­te­maat­ti­nen yleis­si­vis­tys. Pit­kän ma­te­ma­tii­kan opin­nois­sa opis­ke­li­jal­la on ti­lai­suus omak­sua ma­te­maat­ti­sia kä­sit­tei­tä ja me­ne­tel­miä sekä op­pia ym­mär­tä­mään ma­te­maat­ti­sen tie­don luon­net­ta. Ope­tus pyr­kii myös an­ta­maan opis­ke­li­jal­le sel­ke­än kä­si­tyk­sen ma­te­ma­tii­kan mer­ki­tyk­ses­tä yh­teis­kun­nan ke­hi­tyk­ses­sä sekä sen so­vel­ta­mis­mah­dol­li­suuk­sis­ta arki­e­lä­mäs­sä, tie­tees­sä ja tek­nii­kas­sa.

Opetuksen tavoitteet

Ma­te­ma­tii­kan pit­kän oppi­mää­rän ope­tuk­sen ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Pakolliset kurssit  

2.  Po­ly­no­mi­funk­ti­ot ja -yh­tä­löt (MAA02)
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

3.  Ge­o­met­ria (MAA03)   
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

4.  Vek­to­rit (MAA04)
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

5.  Ana­lyyt­ti­nen ge­o­met­ria (MAA05)    
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

6.  De­ri­vaat­ta (MAA06)   
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

7.  Tri­go­no­met­ri­set funk­ti­ot (MAA07)
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt  

8.  Juu­ri- ja lo­ga­rit­mi­funk­ti­ot (MAA08)
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

9.  In­teg­raa­li­las­ken­ta (MAA09)  
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt  

10.  To­den­nä­köi­syys ja ti­las­tot (MAA10)
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt


Val­ta­kun­nal­li­set sy­ven­tä­vät kurs­sit

VÄL
11.  Luku­te­o­ria ja to­dis­ta­mi­nen (MAA11)
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

12.  Al­go­rit­mit ma­te­ma­tii­kas­sa (MAA12)
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

13.  Dif­fe­ren­ti­aa­li- ja in­teg­raa­li­las­ken­nan jat­ko­kurs­si (MAA13)
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt  

Soveltavat kurssit

14. Ma­te­ma­tii­kan ker­taus­kurs­si (MAA14)
Ker­ra­taan lu­ki­o­kurs­sin kes­kei­set koh­dat ja val­mis­tau­du­taan yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin.
Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä.

Matematiikan lyhyt oppimäärä

Ma­te­ma­tii­kan ly­hy­en oppi­mää­rän ope­tuk­sen teh­tä­vä­nä on tar­jo­ta val­miuk­sia hank­kia, kä­si­tel­lä ja ym­mär­tää ma­te­maat­tis­ta tie­toa ja käyt­tää ma­te­ma­tiik­kaa elä­män eri ti­lan­teis­sa ja jat­ko-opin­nois­sa. Ope­tus pyr­kii myös an­ta­maan opis­ke­li­jal­le sel­ke­än kä­si­tyk­sen ma­te­ma­tii­kan mer­ki­tyk­ses­tä yh­teis­kun­nan ke­hi­tyk­ses­sä sekä sen so­vel­ta­mis­mah­dol­li­suuk­sis­ta arki­e­lä­mäs­sä ja mo­nis­sa eri tie­teis­sä.

Opetuksen tavoitteet

Ma­te­ma­tii­kan ly­hy­en oppi­mää­rän ope­tuk­sen ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Pakolliset kurssit

2.  Lau­sek­keet ja yh­tä­löt (MAB02)
Ta­voit­teet  

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

3.  Ge­o­met­ria (MAB03)
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

4.  Ma­te­maat­ti­sia mal­le­ja (MAB04)
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

5.  Ti­las­tot ja to­den­nä­köi­syys (MAB05)
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

6.  Ta­lous­ma­te­ma­tiik­ka (MAB06)
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Val­ta­kun­nal­li­set sy­ven­tä­vät kurs­sit
VÄL
7.  Ma­te­maat­ti­nen ana­lyy­si (MAB07)
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

8.  Ti­las­tot ja to­den­nä­köi­syys II (MAB08)
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Soveltavat kurssit

9. Ma­te­ma­tii­kan ker­taus­kurs­si (MAB09)
Vah­vis­te­taan ly­hy­en ma­te­ma­tii­kan las­ku­val­miuk­sia ja val­mis­tau­du­taan yli­op­pi­las­ko­kei­siin. Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiLu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma 201625.4.2016