Kemia

Ke­mi­an ope­tus tu­kee opis­ke­li­jan luon­non­tie­teel­li­sen ajat­te­lun ja nyky­ai­kai­sen maa­il­man­ku­van ke­hit­ty­mis­tä osa­na moni­puo­lis­ta yleis­si­vis­tys­tä. Ope­tus oh­jaa ym­mär­tä­mään ke­mi­an ja sen so­vel­lus­ten mer­ki­tys­tä joka­päi­väi­ses­sä elä­mäs­sä, ym­pä­ris­tös­sä, yh­teis­kun­nas­sa ja tek­no­lo­gi­as­sa. Opis­ke­li­jat ke­hit­tä­vät val­miuk­si­aan opis­kel­la luon­non­tie­teel­li­sil­lä ja luon­non­tie­tei­tä so­vel­ta­vil­la aloil­la. Ope­tuk­ses­sa so­vel­le­taan ke­mi­aa moni­puo­li­sis­sa ti­lan­teis­sa, mikä edis­tää myös opis­ke­li­joi­den kou­lu­tuk­sel­lis­ta yh­den­ver­tai­suut­ta ja tasa-ar­voa. Ope­tus vä­lit­tää ku­vaa ke­mi­an mer­ki­tyk­ses­tä kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­mi­ses­sa: ke­mi­aa tar­vi­taan uu­sien rat­kai­su­jen ke­hit­tä­mi­ses­sä sekä ym­pä­ris­tön ja ih­mis­ten hy­vin­voin­nin tur­vaa­mi­ses­sa. Ope­tus oh­jaa opis­ke­li­joi­ta ot­ta­maan vas­tuu­ta omas­ta toi­min­nas­taan sekä ym­pä­ris­tös­tä.
Ke­mi­an ope­tus tu­kee opis­ke­li­joi­den kä­sit­tei­den ra­ken­tu­mis­ta sekä il­mi­öi­den ym­mär­tä­mis­tä si­ten, että nii­den mak­ro­skoop­pi­nen, mik­ro­skoop­pi­nen ja sym­bo­li­nen taso muo­dos­ta­vat loo­gi­sen ko­ko­nai­suu­den. Opis­ke­li­joi­den ai­kai­sem­mis­ta ko­ke­muk­sis­ta ja ha­vain­nois­ta ede­tään il­mi­öi­den ku­vaa­mi­seen ja se­lit­tä­mi­seen sekä ai­neen ra­ken­teen ja ke­mi­al­lis­ten re­ak­ti­oi­den mal­lin­ta­mi­seen ke­mi­an merk­ki­kie­lel­lä ja ma­te­maat­ti­ses­ti. Ope­tus oh­jaa luon­non­tie­teil­le omi­nai­seen ajat­te­luun, tie­don­han­kin­taan, tie­to­jen käyt­tä­mi­seen, ide­oin­tiin, vuo­ro­vai­ku­tuk­seen sekä tie­don luo­tet­ta­vuu­den ja mer­ki­tyk­sen ar­vi­oin­tiin. Tie­to- ja vies­tin­tä­tek­no­lo­gi­aa käy­te­tään muun mu­as­sa mal­lin­ta­mi­sen vä­li­nee­nä, tut­ki­mus­ten te­ke­mi­ses­sä ja tuo­tos­ten laa­ti­mi­ses­sa.
Ke­mi­an ope­tuk­sen läh­tö­koh­ta­na on elin­ym­pä­ris­töön liit­ty­vien ai­nei­den ja il­mi­öi­den ha­vain­noin­ti ja tut­ki­mi­nen. Ko­keel­li­suus eri muo­dois­saan tu­kee kä­sit­tei­den omak­su­mis­ta ja ym­mär­tä­mis­tä, tut­ki­mi­sen tai­to­jen op­pi­mis­ta ja luon­non­tie­tei­den luon­teen hah­mot­ta­mis­ta. Opis­ke­li­joi­den oma ko­keel­li­nen työs­ken­te­ly ke­hit­tää työs­ken­te­lyn ja yh­teis­työn tai­to­ja, luo­vaa ja kriit­tis­tä ajat­te­lua sekä in­nos­taa opis­ke­li­joi­ta ke­mi­an opis­ke­luun. Opis­ke­lun ede­tes­sä tut­ki­mi­sen tai­dot ke­hit­ty­vät sekä koko­nais­val­tai­ses­ti että kun­kin kurs­sin kes­keis­ten si­säl­tö­jen osal­ta. Ko­keel­li­ses­sa työs­ken­te­lys­sä toi­mi­taan ke­mi­kaa­li-, jäte- ja työ­tur­val­li­suus­lain­sää­dän­nön mu­kai­ses­ti.

Opetuksen tavoitteet

Ke­mi­an ope­tuk­sen ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Arviointi

Ar­vi­oin­ti koh­dis­tuu ke­mi­an yleis­ten ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­seen kurs­si­koh­tai­sia ta­voit­tei­ta ja kes­kei­siä si­säl­tö­jä pai­not­ta­en. Op­pi­mis­pro­ses­sin ai­ka­na an­net­tu ar­vi­oin­ti ja pa­lau­te tu­ke­vat opis­ke­li­jaa ke­hit­tä­mään ja tie­dos­ta­maan ke­mi­an osaa­mis­taan. Kurs­sin arvo­sa­nan an­ta­mi­nen pe­rus­tuu moni­puo­li­seen näyt­töön ja opis­ke­li­jan kä­sit­teel­lis­ten ja me­ne­tel­mäl­lis­ten tie­to­jen ja tai­to­jen ha­vain­noin­tiin. Ke­mi­al­li­sen tie­don ym­mär­tä­mis­tä ja so­vel­ta­mis­ta voi­daan osoit­taa eri ta­voin. Eri­lais­ten tuo­tos­ten li­säk­si voi­daan ar­vi­oi­da työs­ken­te­lyn eri vai­hei­ta, ku­ten ky­sy­mys­ten muo­dos­ta­mis­ta ja tut­ki­mi­sen tai­to­ja. Ar­vi­oin­nis­sa ote­taan huo­mi­oon ko­keel­li­sen työs­ken­te­lyn tai­dot sekä tie­don han­kin­nan ja kä­sit­te­lyn tai­dot.

Pakollinen kurssi

1.  Ke­mi­aa kaik­ki­al­la (KE01)
Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Valtakunnalliset syventävät kurssit

2.  Ih­mi­sen ja elin­ym­pä­ris­tön ke­mi­aa (KE02)    
Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

3.  Re­ak­ti­ot ja ener­gia (KE03)
Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt  

4.  Ma­te­ri­aa­lit ja tek­no­lo­gia (KE04)
Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

5.  Re­ak­ti­ot ja tasa­pai­no (KE05)
Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Soveltavat kurssit

6. Ke­mi­an ko­keel­li­nen kurs­si (KE06)
Ko­keel­li­sel­la kurs­sil­la opis­ke­li­ja so­vel­taa ke­mi­an tun­te­mus­taan suun­nit­te­le­mal­la ja te­ke­mäl­lä ke­mi­an eri alu­eil­ta töi­tä työ­se­los­tuk­si­neen. Työ­tur­val­li­suu­den ta­kia kurs­sil­le ote­taan enin­tään 16 opis­ke­li­jaa. Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä
VÄLi
7. Ke­mi­an ker­taus­kurs­si (KE07)
Ker­ra­taan pa­kol­li­sen ja sy­ven­tä­vien kurs­sien kes­kei­set si­säl­löt, ta­voit­tee­na pa­ran­taa val­miuk­sia vas­ta­ta ke­mi­an aine­re­aa­li­ky­sy­myk­siin. Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiLu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma 201625.4.2016