Historia

His­to­ri­an ope­tus vah­vis­taa opis­ke­li­jan yleis­si­vis­tys­tä ja edel­ly­tyk­siä ym­mär­tää oman ai­kan­sa maa­il­maa sekä sen muu­tos­pro­ses­se­ja. Se an­taa vä­li­nei­tä ny­kyi­syy­den ym­mär­tä­mi­seen ja avaa näkö­kul­mia tu­le­vai­suu­den ke­hi­tyk­sen poh­ti­mi­seen. Kult­tuu­rien tun­te­mus­ta edis­tä­vä­nä oppi­ai­nee­na his­to­ria sy­ven­tää yk­si­löl­lis­tä, kan­sal­lis­ta, eu­roop­pa­lais­ta ja glo­baa­lia iden­ti­teet­tiä sekä tu­kee opis­ke­li­jan kas­vua ak­tii­vi­sek­si ja mo­ni­nai­suut­ta ym­mär­tä­väk­si yh­teis­kun­nan jä­se­nek­si.
Ope­tuk­sen läh­tö­koh­ta­na on his­to­ri­an luon­ne tie­teen­a­la­na. Huo­mi­o­ta kiin­ni­te­tään his­to­ri­al­li­sen tie­don ra­ken­tu­mi­sen pe­rus­tei­siin ja tie­don luo­tet­ta­vuu­den kriit­ti­seen ar­vi­oin­tiin sekä il­mi­öi­den moni­pers­pek­tii­vi­seen se­lit­tä­mi­seen. His­to­ri­an opis­ke­lu ke­hit­tää ky­kyä hank­kia tie­toa, erot­taa oleel­li­nen tie­to epä­o­len­nai­ses­ta ja kä­si­tel­lä laa­jo­ja tie­to­ko­ko­nai­suuk­sia. Eri­tyi­se­nä tar­kas­te­lun koh­tee­na ovat men­nei­syy­den, ny­kyi­syy­den ja tu­le­vai­suu­den vä­li­set riip­pu­vuus­suh­teet sekä his­to­ri­an tie­don tul­kin­nal­li­suus ja sen käyt­tö yh­teis­kun­nas­sa. His­to­ri­an kes­kei­siä kä­sit­tei­tä ovat aika, muu­tos, jat­ku­vuus, syy- ja seu­raus­suh­teet sekä his­to­ri­al­li­nen em­pa­tia.
His­to­ri­an ope­tuk­ses­sa tar­kas­tel­laan ny­kyi­syy­teen joh­ta­nut­ta ke­hi­tys­tä, ih­mi­sen ja ym­pä­ris­tön vä­lis­tä suh­det­ta sekä kult­tuu­rin, val­lan­käy­tön ja ta­lou­den vuo­ro­vai­ku­tus­ta. Pe­reh­dy­tään yk­si­lön mer­ki­tyk­seen ja mah­dol­li­suuk­siin toi­mi­ja­na sekä poh­di­taan yk­si­löi­den ja vä­es­tö­ryh­mien toi­min­nan taus­ta­te­ki­jöi­tä ja mo­tii­ve­ja his­to­ri­al­li­sis­sa kon­teks­teis­saan. Ope­tuk­ses­sa ko­ros­te­taan ih­mis­oi­keuk­sien, tasa-ar­von ja yh­den­ver­tai­suu­den mer­ki­tys­tä sekä demo­kra­ti­an ja kan­sain­vä­li­sen yh­teis­työn mah­dol­li­suuk­sia oman ai­kam­me ja tu­le­vai­suu­den haas­tei­den rat­kai­se­mi­ses­sa. Suo­men his­to­ri­aa tar­kas­tel­laan maa­il­man­his­to­ri­an taus­taa vas­ten.

Opetuksen tavoitteet

His­to­ri­an ope­tuk­sen ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Arviointi

Op­pi­mi­sen ar­vi­oin­nin pe­rus­tei­na ovat his­to­ri­an tie­don­a­lal­le omi­nais­ten tie­to­jen ja tai­to­jen hal­lin­ta sekä oppi­ai­neen yleis­ten ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­nen. Op­pi­mis­pro­ses­sin ai­ka­na an­net­tu ar­vi­oin­ti ja pa­lau­te tu­ke­vat ja edis­tä­vät opis­ke­li­jan val­miuk­sia ra­ken­taa tie­dois­taan jä­sen­ty­nei­tä ko­ko­nai­suuk­sia, ero­tel­la olen­nais­ta ja epä­o­len­nais­ta tie­toa, hal­li­ta aika­suh­tei­ta ja syy-yh­teyk­siä sekä ar­vi­oi­da his­to­ri­an il­mi­öi­tä ja his­to­ri­an tie­don käyt­töä kriit­ti­ses­ti.

Kurs­sin ar­vi­oin­ti pe­rus­tuu jat­ku­vaan ja moni­puo­li­seen osaa­mi­sen näyt­töön sekä opis­ke­li­jan ky­kyyn so­vel­taa opit­tua käy­tän­nös­sä, ku­ten tai­toon käyt­tää his­to­ri­al­lis­ta tie­toa pe­rus­tel­lun mie­li­pi­teen muo­dos­ta­mi­sen vä­li­nee­nä ja val­miuk­siin ar­vi­oi­da kriit­ti­ses­ti his­to­ri­an tul­kin­to­ja ja käyt­töä.

Pakolliset kurssit

Ih­mi­nen ym­pä­ris­tön ja yh­teis­kun­tien muu­tok­ses­sa (HI01)

Kurs­si tar­kas­te­lee yk­si­lön, yh­teis­kun­nan ja luon­non vä­lis­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta eu­roop­pa­lai­ses­sa ja glo­baa­lis­sa kult­tuu­ri­ym­pä­ris­tös­sä. Ope­tuk­sen näkö­kul­ma on ny­kyi­syy­den se­lit­tä­mi­ses­sä sekä his­to­ri­al­lis­ten il­mi­öi­den pit­kän aika­vä­lin tar­kas­te­lus­sa. Kurs­sil­la tu­tus­tu­taan yh­teis­kun­nal­lis-ta­lou­del­lis­ten ra­ken­tei­den kes­kei­siin muu­tok­siin sekä so­si­aa­li- ja ym­pä­ris­tö­his­to­ri­aan maan­vil­je­lyk­sen alus­ta nyky­ai­kaan. Kurs­sil­la har­joi­tel­laan moni­puo­li­sen his­to­ri­al­li­sen läh­de­ai­neis­ton hyö­dyn­tä­mis­tä.

Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­ki­ajan ta­lous ja yh­teis­kun­ta

Maa­il­man­ta­lou­den syn­ty­mi­nen

Te­ol­lis­tu­mi­sen edel­ly­tyk­set sekä ta­lou­del­li­set ja yh­teis­kun­nal­li­set seu­rauk­set

Mo­der­nin ku­lu­tus­yh­teis­kun­nan ke­hi­tys ja ta­lous­kas­vun ra­jat

Aihe­ko­ko­nai­suu­det
Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä

·  ym­mär­tää kan­sa­lais­yh­teis­kun­nan, yri­tys­ten ja jul­ki­sen val­lan toi­min­ta­peri­aat­tei­ta, ana­ly­soi yh­teis­kun­nal­li­sia ky­sy­myk­siä ja laa­jen­taa työ­e­lä­män tun­te­mus­taan
–  roh­kais­tuu ide­oi­maan, te­ke­mään aloit­tei­ta, käyn­nis­tä­mään kes­kus­te­lui­ta ja vai­kut­ta­maan eri yh­tei­söis­sä

Kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu

Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys

Moni­luku­tai­to ja me­di­at
·  har­jaan­tuu ha­ke­maan, va­lit­se­maan, käyt­tä­mään ja ja­ka­maan mo­nen­lai­sia teks­ti­ai­neis­to­ja tie­don­han­kin­nas­sa ja opis­ke­lus­sa
·   tun­tee te­ki­jän­oi­keuk­sia ja sa­nan­va­paut­ta kos­ke­via kes­kei­siä nor­me­ja sekä osaa ana­ly­soi­da me­di­oi­hin liit­ty­viä eet­ti­siä ja es­teet­ti­siä ky­sy­myk­siä

Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta
·   käyt­tää eri oppi­ai­nei­den tie­to­ja ja tai­to­ja ar­vi­oi­des­saan tek­no­lo­gi­an eri il­men­ty­miä sekä poh­ties­saan tek­no­lo­gis­ten in­no­vaa­ti­oi­den vai­ku­tuk­sia ja tek­no­lo­gi­an mo­ni­nai­sia ke­hit­tä­mis­mah­dol­li­suuk­sia
·   ym­mär­tää ih­mi­sen suh­det­ta tek­no­lo­gi­aan sekä osaa poh­tia tek­no­lo­gi­an osuut­ta ja mer­ki­tys­tä elä­män­ta­po­jen muo­tou­tu­mi­ses­sa, yh­teis­kun­nan muu­tok­sis­sa ja ym­pä­ris­tön ti­laan vai­kut­ta­va­na te­ki­jä­nä
·   ym­mär­tää tie­teen, tai­teen ja tek­no­lo­gi­an ke­hi­tyk­sen kes­ki­näis­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta
·   osaa teh­dä jär­ke­viä tek­no­lo­gi­aa kos­ke­via va­lin­to­ja kan­sa­lai­se­na ja ku­lut­ta­ja­na
–   osaa poh­tia tek­no­lo­gi­an, ta­lou­den ja po­li­tii­kan vuo­ro­vai­ku­tus­ta sekä tek­no­lo­gis­ten vaih­to­eh­to­jen vai­ku­tus­ta työ­paik­ko­jen ke­hi­tyk­seen, työn si­säl­töön ja työl­li­syy­teen

2. Kan­sain­vä­li­set suh­teet (HI02)
Kurs­si tar­kas­te­lee kan­sain­vä­li­sen po­li­tii­kan kes­kei­siä il­mi­öi­tä ja val­ta­suh­tei­den muu­tok­sia 1900-lu­vun alus­ta nyky­päi­vään. Kurs­sil­la ana­ly­soi­daan kan­sain­vä­lis­tä po­li­tiik­kaa eri­lais­ten ta­lou­del­lis­ten ja ide­o­lo­gis­ten mal­lien näkö­kul­mis­ta. Kes­kei­siä tee­mo­ja ovat kil­pai­lun ja yh­teis­työn vä­li­nen jän­ni­te, tasa­pai­non ja tur­val­li­suu­den ta­voit­te­lu sekä eri­lais­ten po­liit­tis­ten jär­jes­tel­mien kil­pai­lu. Kurs­sil­la sy­ven­ne­tään tie­don ha­ke­mi­sen, ana­ly­soin­nin ja tuot­ta­mi­sen tai­to­ja sekä pe­reh­dy­tään kan­sain­vä­li­siin suh­tei­siin liit­ty­vien eri­tyyp­pis­ten läh­tei­den tul­kin­taan ja ar­vi­oin­tiin.
Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt  
Kan­sain­vä­li­sen po­li­tii­kan pe­rus­teet

Kan­sal­lis­val­ti­oi­den huip­pu­kau­si ja maa­il­man­so­tien aika

Ja­kau­tu­nut maa­il­ma

Kes­ki­näis­riip­pu­vuuk­sien maa­il­ma

Aihe­ko­ko­nai­suu­det
Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus

·   osaa kä­si­tel­lä ris­ti­rii­to­ja ja konf­lik­te­ja ra­ken­ta­vas­ti ja myös so­vit­te­lun kei­noin
·   tun­nis­taa hy­vin­voin­tia hei­ken­tä­viä te­ki­jöi­tä, ku­ten kiu­saa­mi­sen, häi­rin­nän, ra­sis­min ja yh­tei­sön ulko­puo­lel­le jät­tä­mi­sen, sekä osaa puo­lus­taa it­se­ään ja mui­ta näil­tä
–  tun­tee hy­vin­voin­nin ja tur­val­li­suu­den yh­teis­kun­nal­li­sia edis­tä­mis­kei­no­ja sekä osaa koh­da­ta muut­tu­van maa­il­man epä­var­muut­ta.

Kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu

Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys

·   tun­tee ih­mis­oi­keuk­sia ja osaa poh­tia ih­mis­oi­keuk­sien edis­tä­mis­tä kult­tuu­ri­ses­ti ja kat­so­muk­sel­li­ses­ti mo­ni­nai­sis­sa yh­tei­söis­sä
·   osaa ref­lek­toi­da kult­tuu­ri­pe­rin­tö­jä, ar­vo­ja, ta­lou­del­li­sia toi­min­ta­ym­pä­ris­tö­jä ja mui­ta seik­ko­ja, joi­den poh­jal­le kult­tuu­ri-iden­ti­tee­tit ja elä­män­ta­vat ra­ken­tu­vat omas­sa ar­jes­sa, suo­ma­lai­ses­sa yh­teis­kun­nas­sa ja maa­il­mas­sa
·   vah­vis­taa myön­tei­siä kult­tuu­ri-iden­ti­teet­te­jään ja kult­tuu­rien tun­te­mus­taan sekä op­pii nä­ke­mään asi­oi­ta tois­ten elä­män­ti­lan­teis­ta ja olo­suh­teis­ta kä­sin ja har­jaan­tuu toi­mi­maan kult­tuu­ri­tulk­ki­na
·   osaa toi­mia kult­tuu­ri­ses­ti mo­ni­nai­sis­sa ver­kos­tois­sa ja toi­min­ta­ym­pä­ris­töis­sä pyr­kien kes­ki­näi­seen kun­ni­oi­tuk­seen ja ai­toon vuo­ro­vai­ku­tuk­seen
·   saa ti­lai­suuk­sia har­joi­tel­la ja kar­tut­taa maa­il­man­kan­sa­lai­sen osaa­mis­taan teh­den luo­vaa, mo­nen­kes­kis­tä yh­teis­työ­tä hy­vän tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­mi­sek­si.

Moni­luku­tai­to ja me­di­at

·   har­jaan­tuu me­di­a­kriit­ti­syy­teen pe­reh­ty­mäl­lä me­di­oi­den toi­min­taan vai­kut­ta­viin yh­teis­kun­nal­li­siin, ta­lou­del­li­siin ja kult­tuu­ri­siin te­ki­jöi­hin
·   tun­tee te­ki­jän­oi­keuk­sia ja sa­nan­va­paut­ta kos­ke­via kes­kei­siä nor­me­ja sekä osaa ana­ly­soi­da me­di­oi­hin liit­ty­viä eet­ti­siä ja es­teet­ti­siä ky­sy­myk­siä

Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta

·   ym­mär­tää ih­mi­sen suh­det­ta tek­no­lo­gi­aan sekä osaa poh­tia tek­no­lo­gi­an osuut­ta ja mer­ki­tys­tä elä­män­ta­po­jen muo­tou­tu­mi­ses­sa, yh­teis­kun­nan muu­tok­sis­sa ja ym­pä­ris­tön ti­laan vai­kut­ta­va­na te­ki­jä­nä
·   ym­mär­tää tie­teen, tai­teen ja tek­no­lo­gi­an ke­hi­tyk­sen kes­ki­näis­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta
·   osaa poh­tia tek­no­lo­gi­an, ta­lou­den ja po­li­tii­kan vuo­ro­vai­ku­tus­ta sekä tek­no­lo­gis­ten vaih­to­eh­to­jen vai­ku­tus­ta työ­paik­ko­jen ke­hi­tyk­seen, työn si­säl­töön ja työl­li­syy­teen

3. It­se­näi­sen Suo­men his­to­ria (HI03)
Kurs­sin tar­koi­tuk­se­na on ana­ly­soi­da Suo­men his­to­ri­an kes­kei­siä muu­tos­pro­ses­se­ja ja ke­hi­tys­lin­jo­ja taus­toi­neen au­to­no­mi­an ajan lop­pu­puo­lel­ta nyky­ai­kaan. Kes­kei­siä tar­kas­te­lun koh­tei­ta ovat Suo­men val­ti­ol­li­sen ja kan­sain­vä­li­sen ase­man ke­hit­ty­mi­nen, muu­tok­siin liit­ty­vät krii­sit, siir­ty­mi­nen sää­ty-yh­teis­kun­nas­ta kan­sa­lais­yh­teis­kun­taan sekä po­liit­ti­set, ta­lou­del­li­set ja kult­tuu­ri­set mur­rok­set. Kurs­sil­la pe­reh­dy­tään Suo­men his­to­ri­an eri­lai­siin läh­tei­siin, muut­tu­viin tul­kin­toi­hin ja his­to­ri­an tie­don käyt­töön.

Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt
Mi­ten Suo­mes­ta tuli Suo­mi?

Suo­men it­se­näis­ty­mis­pro­ses­si ja it­se­näi­syy­den alku­vuo­det

Suo­mi kan­sain­vä­li­sis­sä konf­lik­teis­sa

Koh­ti ny­kyis­tä Suo­mea

Aihe­ko­ko­nai­suu­det
Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä

·   ym­mär­tää kan­sa­lais­yh­teis­kun­nan, yri­tys­ten ja jul­ki­sen val­lan toi­min­ta­peri­aat­tei­ta, ana­ly­soi yh­teis­kun­nal­li­sia ky­sy­myk­siä ja laa­jen­taa työ­e­lä­män tun­te­mus­taan
·   ym­mär­tää työ­e­lä­män ja yrit­tä­jyy­den läh­tö­koh­tia sekä pe­reh­tyy yrit­tä­jyy­den ja työn te­ke­mi­sen eri muo­toi­hin, ta­lou­den toi­min­ta­peri­aat­tei­siin ja tu­le­vai­suu­den nä­ky­miin
·   saa ko­ke­muk­sia toi­mi­juu­des­ta kan­sa­lais­yh­teis­kun­nas­sa sekä työ- ja yri­tys­e­lä­mäs­sä sekä löy­tää omia kiin­nos­tuk­sen koh­tei­ta, toi­min­ta­ta­po­ja ja -ka­na­via
·   ke­hit­tää ja käyt­tää kan­sa­lais­yh­teis­kun­nan sekä työ­e­lä­män edel­lyt­tä­miä tai­to­jaan, ku­ten kie­li-, vies­tin­tä- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­ja
·   osaa käyt­tää sa­nan­va­paut­taan sekä ana­ly­soi­da ajan­koh­tais­ten esi­merk­kien va­los­sa vas­tuul­li­sen sa­nan­va­pau­den ra­jo­ja
·  har­jaan­tuu suun­nit­te­le­maan omaa toi­min­taan­sa, op­pii en­na­koi­vaa ajat­te­lua ja ti­lan­ne­ar­vi­oin­tia sekä ot­ta­maan koh­tuul­li­sia ris­ke­jä ja kes­tä­mään myös epä­on­nis­tu­mis­ta ja pet­ty­myk­siä
·   roh­kais­tuu ide­oi­maan, te­ke­mään aloit­tei­ta, käyn­nis­tä­mään kes­kus­te­lui­ta ja vai­kut­ta­maan eri yh­tei­söis­sä

Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
·   tun­nis­taa hy­vin­voin­tia hei­ken­tä­viä te­ki­jöi­tä, ku­ten kiu­saa­mi­sen, häi­rin­nän, ra­sis­min ja yh­tei­sön ulko­puo­lel­le jät­tä­mi­sen, sekä osaa puo­lus­taa it­se­ään ja mui­ta näil­tä
·   osaa kä­si­tel­lä ris­ti­rii­to­ja ja konf­lik­te­ja ra­ken­ta­vas­ti ja myös so­vit­te­lun kei­noin
·   osaa toi­mia on­gel­ma- ja poik­keus­ti­lan­teis­sa sekä tar­vit­ta­es­sa ha­keu­tua ja oh­ja­ta toi­sia ha­keu­tu­maan pal­ve­lu­jär­jes­tel­män tar­jo­a­man avun pii­riin
·   osaa toi­mia oman ja tois­ten hy­vin­voin­nin ja tur­val­li­suu­den hy­väk­si lu­ki­os­sa, lähi­yh­teisöis­sä ja yh­teis­kun­nal­li­ses­ti
·   tun­tee hy­vin­voin­nin ja tur­val­li­suu­den yh­teis­kun­nal­li­sia edis­tä­mis­kei­no­ja sekä osaa koh­da­ta muut­tu­van maa­il­man epä­var­muut­ta.

Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
·  tun­tee ih­mis­oi­keuk­sia ja osaa poh­tia ih­mis­oi­keuk­sien edis­tä­mis­tä kult­tuu­ri­ses­ti ja kat­so­muk­sel­li­ses­ti mo­ni­nai­sis­sa yh­tei­söis­sä
·  osaa ref­lek­toi­da kult­tuu­ri­pe­rin­tö­jä, ar­vo­ja, ta­lou­del­li­sia toi­min­ta­ym­pä­ris­tö­jä ja mui­ta seik­ko­ja, joi­den poh­jal­le kult­tuu­ri-iden­ti­tee­tit ja elä­män­ta­vat ra­ken­tu­vat omas­sa ar­jes­sa, suo­ma­lai­ses­sa yh­teis­kun­nas­sa ja maa­il­mas­sa
·   vah­vis­taa myön­tei­siä kult­tuu­ri-iden­ti­teet­te­jään ja kult­tuu­rien tun­te­mus­taan sekä op­pii nä­ke­mään asi­oi­ta tois­ten elä­män­ti­lan­teis­ta ja olo­suh­teis­ta kä­sin ja har­jaan­tuu toi­mi­maan kult­tuu­ri­tulk­ki­na
·   ym­mär­tää, mi­ten ai­neel­li­nen ja ai­nee­ton kult­tuu­ri­pe­rin­tö ovat muo­dos­tu­neet sekä mikä voi olla hä­nen ja hä­nen yh­tei­sö­jen­sä teh­tä­vä kult­tuu­ri­pe­rin­nön vaa­li­mi­ses­sa ja uu­sin­ta­mi­ses­sa
·   vah­vis­taa kie­li­tie­toi­suut­taan, moni­kie­li­syyt­tään ja moni­luku­tai­to­aan

Moni­luku­tai­to ja me­di­at
·   sy­ven­tää ja ke­hit­tää moni­luku­tai­to­aan, eri­tyi­ses­ti moni­muo­tois­ten teks­tien tul­kin­taa, tuot­ta­mis­ta ja ar­vot­ta­mis­ta
·   sy­ven­tää vuo­ro­vai­ku­tus- ja vai­kut­ta­mis­tai­to­jaan ke­hit­tä­mäl­lä yh­tei­sen me­di­a­tuot­ta­mi­sen osaa­mis­taan yh­des­sä mui­den kans­sa eri vies­tin­tä­ym­pä­ris­töis­sä ja eri vä­li­nein
·   har­jaan­tuu me­di­a­kriit­ti­syy­teen pe­reh­ty­mäl­lä me­di­oi­den toi­min­taan vai­kut­ta­viin yh­teis­kun­nal­li­siin, ta­lou­del­li­siin ja kult­tuu­ri­siin te­ki­jöi­hin
·   tun­tee te­ki­jän­oi­keuk­sia ja sa­nan­va­paut­ta kos­ke­via kes­kei­siä nor­me­ja sekä osaa ana­ly­soi­da me­di­oi­hin liit­ty­viä eet­ti­siä ja es­teet­ti­siä ky­sy­myk­siä

Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta
·   ym­mär­tää ih­mi­sen suh­det­ta tek­no­lo­gi­aan sekä osaa poh­tia tek­no­lo­gi­an osuut­ta ja mer­ki­tys­tä elä­män­ta­po­jen muo­tou­tu­mi­ses­sa, yh­teis­kun­nan muu­tok­sis­sa ja ym­pä­ris­tön ti­laan vai­kut­ta­va­na te­ki­jä­nä
·   ym­mär­tää tie­teen, tai­teen ja tek­no­lo­gi­an ke­hi­tyk­sen kes­ki­näis­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta
·   osaa poh­tia tek­no­lo­gi­an, ta­lou­den ja po­li­tii­kan vuo­ro­vai­ku­tus­ta sekä tek­no­lo­gis­ten vaih­to­eh­to­jen vai­ku­tus­ta työ­paik­ko­jen ke­hi­tyk­seen, työn si­säl­töön ja työl­li­syy­teen

Valtakunnalliset syventävät kurssit

4. Eu­roop­pa­lai­sen maa­il­man­ku­van ke­hi­tys (HI04)
Kurs­si tar­kas­te­lee yh­teis­kun­nal­li­sen ajat­te­lun, aat­tei­den ja ih­mis­oi­keuk­sien ke­hit­ty­mis­tä sekä myyt­ti­siä, us­kon­nol­li­sia ja tie­teel­li­siä maa­il­man­se­li­tyk­siä an­tii­kis­ta nyky­päi­vään. Kurs­sil­la pe­reh­dy­tään kult­tuu­ri­pe­rin­töön, tai­tee­seen ja tie­tee­seen oman ai­kan­sa il­men­tä­ji­nä Eu­roo­pas­sa. Tar­kas­te­lun koh­tee­na on eu­roop­pa­lai­nen ih­mi­nen, yk­si­lön ja yh­teis­kun­nan suh­de, suku­puo­li ja arki­e­lä­mä.
VÄLI
Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt
An­tii­kin kult­tuu­ri­pii­ri

Kes­ki­ajan kult­tuu­ri

Uu­den ajan mur­ros

Va­lis­tuk­sen aika­kau­si

Aat­tei­den ja te­ol­lis­tu­mi­sen aika

Moni­muo­toi­nen nyky­aika

Aihe­ko­ko­nai­suu­det

Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä
·   ym­mär­tää kan­sa­lais­yh­teis­kun­nan, yri­tys­ten ja jul­ki­sen val­lan toi­min­ta­peri­aat­tei­ta, ana­ly­soi yh­teis­kun­nal­li­sia ky­sy­myk­siä ja laa­jen­taa työ­e­lä­män tun­te­mus­taan
·   saa ko­ke­muk­sia toi­mi­juu­des­ta kan­sa­lais­yh­teis­kun­nas­sa sekä työ- ja yri­tys­e­lä­mäs­sä sekä löy­tää omia kiin­nos­tuk­sen koh­tei­ta, toi­min­ta­ta­po­ja ja -ka­na­via
·  osaa käyt­tää sa­nan­va­paut­taan sekä ana­ly­soi­da ajan­koh­tais­ten esi­merk­kien va­los­sa vas­tuul­li­sen sa­nan­va­pau­den ra­jo­ja

Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
·   tun­tee ih­mis­oi­keuk­sia ja osaa poh­tia ih­mis­oi­keuk­sien edis­tä­mis­tä kult­tuu­ri­ses­ti ja kat­so­muk­sel­li­ses­ti mo­ni­nai­sis­sa yh­tei­söis­sä
·   osaa ref­lek­toi­da kult­tuu­ri­pe­rin­tö­jä, ar­vo­ja, ta­lou­del­li­sia toi­min­ta­ym­pä­ris­tö­jä ja mui­ta seik­ko­ja, joi­den poh­jal­le kult­tuu­ri-iden­ti­tee­tit ja elä­män­ta­vat ra­ken­tu­vat omas­sa ar­jes­sa, suo­ma­lai­ses­sa yh­teis­kun­nas­sa ja maa­il­mas­sa
·   vah­vis­taa myön­tei­siä kult­tuu­ri-iden­ti­teet­te­jään ja kult­tuu­rien tun­te­mus­taan sekä op­pii nä­ke­mään asi­oi­ta tois­ten elä­män­ti­lan­teis­ta ja olo­suh­teis­ta kä­sin ja har­jaan­tuu toi­mi­maan kult­tuu­ri­tulk­ki­na
·   ym­mär­tää, mi­ten ai­neel­li­nen ja ai­nee­ton kult­tuu­ri­pe­rin­tö ovat muo­dos­tu­neet sekä mikä voi olla hä­nen ja hä­nen yh­tei­sö­jen­sä teh­tä­vä kult­tuu­ri­pe­rin­nön vaa­li­mi­ses­sa ja uu­sin­ta­mi­ses­sa
·   vah­vis­taa kie­li­tie­toi­suut­taan, moni­kie­li­syyt­tään ja moni­luku­tai­to­aan
·   osaa toi­mia kult­tuu­ri­ses­ti mo­ni­nai­sis­sa ver­kos­tois­sa ja toi­min­ta­ym­pä­ris­töis­sä pyr­kien kes­ki­näi­seen kun­ni­oi­tuk­seen ja ai­toon vuo­ro­vai­ku­tuk­seen
·   saa ti­lai­suuk­sia har­joi­tel­la ja kar­tut­taa maa­il­man­kan­sa­lai­sen osaa­mis­taan teh­den luo­vaa, mo­nen­kes­kis­tä yh­teis­työ­tä hy­vän tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­mi­sek­si.

Moni­luku­tai­to ja me­di­at
·   sy­ven­tää ja ke­hit­tää moni­luku­tai­to­aan, eri­tyi­ses­ti moni­muo­tois­ten teks­tien tul­kin­taa, tuot­ta­mis­ta ja ar­vot­ta­mis­ta
·   sy­ven­tää kä­si­tys­tään eri tie­teen- ja tai­teen­a­lo­jen kiel­ten mer­ki­tyk­ses­tä opis­ke­lus­sa ja työ­e­lä­mäs­sä
·   har­jaan­tuu me­di­a­kriit­ti­syy­teen pe­reh­ty­mäl­lä me­di­oi­den toi­min­taan vai­kut­ta­viin yh­teis­kun­nal­li­siin, ta­lou­del­li­siin ja kult­tuu­ri­siin te­ki­jöi­hin

Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta
·   käyt­tää eri oppi­ai­nei­den tie­to­ja ja tai­to­ja ar­vi­oi­des­saan tek­no­lo­gi­an eri il­men­ty­miä sekä poh­ties­saan tek­no­lo­gis­ten in­no­vaa­ti­oi­den vai­ku­tuk­sia ja tek­no­lo­gi­an mo­ni­nai­sia ke­hit­tä­mis­mah­dol­li­suuk­sia
·    ym­mär­tää ih­mi­sen suh­det­ta tek­no­lo­gi­aan sekä osaa poh­tia tek­no­lo­gi­an osuut­ta ja mer­ki­tys­tä elä­män­ta­po­jen muo­tou­tu­mi­ses­sa, yh­teis­kun­nan muu­tok­sis­sa ja ym­pä­ris­tön ti­laan vai­kut­ta­va­na te­ki­jä­nä
·   ym­mär­tää tie­teen, tai­teen ja tek­no­lo­gi­an ke­hi­tyk­sen kes­ki­näis­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta
·   osaa teh­dä jär­ke­viä tek­no­lo­gi­aa kos­ke­via va­lin­to­ja kan­sa­lai­se­na ja ku­lut­ta­ja­na
·  osaa poh­tia tek­no­lo­gi­an, ta­lou­den ja po­li­tii­kan vuo­ro­vai­ku­tus­ta sekä tek­no­lo­gis­ten vaih­to­eh­to­jen vai­ku­tus­ta työ­paik­ko­jen ke­hi­tyk­seen, työn si­säl­töön ja työl­li­syy­teen

5. Ruot­sin itä­maas­ta Suo­mek­si (HI05)
Kurs­si tar­kas­te­lee Suo­men ke­hi­tys­tä osa­na Itä­me­ren alu­een his­to­ri­aa au­to­no­mi­an ajal­le asti. Kurs­sil­la pe­reh­dy­tään yh­teis­kun­nan, ta­lou­den ja ym­pä­ris­tön li­säk­si yh­tei­sö­jen ja yk­si­löi­den vä­li­seen vuo­ro­vai­ku­tuk­seen, ar­jen his­to­ri­aan ja ih­mis­ten elä­män­ta­paan sekä elin­kei­noi­hin his­to­ri­an eri vai­heis­sa. Kurs­sil­la sy­ven­ny­tään eri­tyi­ses­ti lähi­ym­pä­ris­tön his­to­ri­an läh­tei­siin ja eri­lai­siin tut­ki­mus­me­ne­tel­miin.
VÄLI
Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt
Suo­men alue en­nen ris­ti­ret­kiä

Kes­ki­aika

Uusi aika

Ruot­sis­ta Ve­nä­jän osak­si

Aihe­ko­ko­nai­suu­det

Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä
·   ym­mär­tää kan­sa­lais­yh­teis­kun­nan, yri­tys­ten ja jul­ki­sen val­lan toi­min­ta­peri­aat­tei­ta, ana­ly­soi yh­teis­kun­nal­li­sia ky­sy­myk­siä ja laa­jen­taa työ­e­lä­män tun­te­mus­taan
·   ym­mär­tää työ­e­lä­män ja yrit­tä­jyy­den läh­tö­koh­tia sekä pe­reh­tyy yrit­tä­jyy­den ja työn te­ke­mi­sen eri muo­toi­hin, ta­lou­den toi­min­ta­peri­aat­tei­siin ja tu­le­vai­suu­den nä­ky­miin
·   saa ko­ke­muk­sia toi­mi­juu­des­ta kan­sa­lais­yh­teis­kun­nas­sa sekä työ- ja yri­tys­e­lä­mäs­sä sekä löy­tää omia kiin­nos­tuk­sen koh­tei­ta, toi­min­ta­ta­po­ja ja -ka­na­via
·   ke­hit­tää ja käyt­tää kan­sa­lais­yh­teis­kun­nan sekä työ­e­lä­män edel­lyt­tä­miä tai­to­jaan, ku­ten kie­li-, vies­tin­tä- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­ja
·  osaa käyt­tää sa­nan­va­paut­taan sekä ana­ly­soi­da ajan­koh­tais­ten esi­merk­kien va­los­sa vas­tuul­li­sen sa­nan­va­pau­den ra­jo­ja

Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
·   osaa kä­si­tel­lä ris­ti­rii­to­ja ja konf­lik­te­ja ra­ken­ta­vas­ti ja myös so­vit­te­lun kei­noin
–   tun­tee hy­vin­voin­nin ja tur­val­li­suu­den yh­teis­kun­nal­li­sia edis­tä­mis­kei­no­ja sekä osaa koh­da­ta muut­tu­van maa­il­man epä­var­muut­ta.

Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
·   osaa ref­lek­toi­da kult­tuu­ri­pe­rin­tö­jä, ar­vo­ja, ta­lou­del­li­sia toi­min­ta­ym­pä­ris­tö­jä ja mui­ta seik­ko­ja, joi­den poh­jal­le kult­tuu­ri-iden­ti­tee­tit ja elä­män­ta­vat ra­ken­tu­vat omas­sa ar­jes­sa, suo­ma­lai­ses­sa yh­teis­kun­nas­sa ja maa­il­mas­sa
·   vah­vis­taa myön­tei­siä kult­tuu­ri-iden­ti­teet­te­jään ja kult­tuu­rien tun­te­mus­taan sekä op­pii nä­ke­mään asi­oi­ta tois­ten elä­män­ti­lan­teis­ta ja olo­suh­teis­ta kä­sin ja har­jaan­tuu toi­mi­maan kult­tuu­ri­tulk­ki­na
·   ym­mär­tää, mi­ten ai­neel­li­nen ja ai­nee­ton kult­tuu­ri­pe­rin­tö ovat muo­dos­tu­neet sekä mikä voi olla hä­nen ja hä­nen yh­tei­sö­jen­sä teh­tä­vä kult­tuu­ri­pe­rin­nön vaa­li­mi­ses­sa ja uu­sin­ta­mi­ses­sa
·   vah­vis­taa kie­li­tie­toi­suut­taan, moni­kie­li­syyt­tään ja moni­luku­tai­to­aan

Moni­luku­tai­to ja me­di­at
·   sy­ven­tää ja ke­hit­tää moni­luku­tai­to­aan, eri­tyi­ses­ti moni­muo­tois­ten teks­tien tul­kin­taa, tuot­ta­mis­ta ja ar­vot­ta­mis­ta
·   har­jaan­tuu ha­ke­maan, va­lit­se­maan, käyt­tä­mään ja ja­ka­maan mo­nen­lai­sia teks­ti­ai­neis­to­ja tie­don­han­kin­nas­sa ja opis­ke­lus­sa
·   har­jaan­tuu me­di­a­kriit­ti­syy­teen pe­reh­ty­mäl­lä me­di­oi­den toi­min­taan vai­kut­ta­viin yh­teis­kun­nal­li­siin, ta­lou­del­li­siin ja kult­tuu­ri­siin te­ki­jöi­hin

Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta
·   käyt­tää eri oppi­ai­nei­den tie­to­ja ja tai­to­ja ar­vi­oi­des­saan tek­no­lo­gi­an eri il­men­ty­miä sekä poh­ties­saan tek­no­lo­gis­ten in­no­vaa­ti­oi­den vai­ku­tuk­sia ja tek­no­lo­gi­an mo­ni­nai­sia ke­hit­tä­mis­mah­dol­li­suuk­sia
·   ym­mär­tää ih­mi­sen suh­det­ta tek­no­lo­gi­aan sekä osaa poh­tia tek­no­lo­gi­an osuut­ta ja mer­ki­tys­tä elä­män­ta­po­jen muo­tou­tu­mi­ses­sa, yh­teis­kun­nan muu­tok­sis­sa ja ym­pä­ris­tön ti­laan vai­kut­ta­va­na te­ki­jä­nä
·   ym­mär­tää tie­teen, tai­teen ja tek­no­lo­gi­an ke­hi­tyk­sen kes­ki­näis­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta
·   op­pii yh­teis­työn tai­to­ja ja yrit­tä­jyyt­tä sekä tu­tus­tuu tek­no­lo­gi­sil­ta rat­kai­suil­taan kiin­nos­ta­viin yri­tyk­siin ja in­no­va­tii­vi­siin työ­e­lä­män toi­mi­joi­hin
VÄLI
6. Maa­il­man kult­tuu­rit koh­taa­vat (HI06)
Kurs­sil­la pe­reh­dy­tään kult­tuu­rin kä­sit­tee­seen ja kult­tuu­ri­e­ro­ja kos­ke­van ajat­te­lun muu­tok­siin sekä tar­kas­tel­laan, mi­ten suh­tau­tu­mi­nen eri kult­tuu­rei­hin on vaih­del­lut ajat­te­lun ja yh­teis­kun­tien ra­ken­teen muut­tu­es­sa. Kult­tuu­ri ymmärre­tään koko­nais­val­tai­se­na käsit­tee­nä. Kurs­sil­la tar­kas­tel­laan eu­roop­pa­lais­ten ja Eu­roo­pan ulko­puo­lis­ten kult­tuu­rien koh­taa­mis­ta ja vuo­ro­vai­ku­tus­ta his­to­ri­an eri ai­koi­na.
VÄLI
Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt
Kult­tuu­rin­tut­ki­muk­sen pe­rus­teet ja kä­sit­teet
Kurs­sil­la tar­kas­tel­ta­vak­si koh­teek­si va­li­taan yksi tai use­am­pi seu­raa­vis­ta:

Aihe­ko­ko­nai­suu­det

Kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu

Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys

·  tun­tee ih­mis­oi­keuk­sia ja osaa poh­tia ih­mis­oi­keuk­sien edis­tä­mis­tä kult­tuu­ri­ses­ti ja kat­so­muk­sel­li­ses­ti mo­ni­nai­sis­sa yh­tei­söis­sä
·  osaa ref­lek­toi­da kult­tuu­ri­pe­rin­tö­jä, ar­vo­ja, ta­lou­del­li­sia toi­min­ta­ym­pä­ris­tö­jä ja mui­ta seik­ko­ja, joi­den poh­jal­le kult­tuu­ri-iden­ti­tee­tit ja elä­män­ta­vat ra­ken­tu­vat omas­sa ar­jes­sa, suo­ma­lai­ses­sa yh­teis­kun­nas­sa ja maa­il­mas­sa
·  vah­vis­taa myön­tei­siä kult­tuu­ri-iden­ti­teet­te­jään ja kult­tuu­rien tun­te­mus­taan sekä op­pii nä­ke­mään asi­oi­ta tois­ten elä­män­ti­lan­teis­ta ja olo­suh­teis­ta kä­sin ja har­jaan­tuu toi­mi­maan kult­tuu­ri­tulk­ki­na
·  osaa toi­mia kult­tuu­ri­ses­ti mo­ni­nai­sis­sa ver­kos­tois­sa ja toi­min­ta­ym­pä­ris­töis­sä pyr­kien kes­ki­näi­seen kun­ni­oi­tuk­seen ja ai­toon vuo­ro­vai­ku­tuk­seen
·  saa ti­lai­suuk­sia har­joi­tel­la ja kar­tut­taa maa­il­man­kan­sa­lai­sen osaa­mis­taan teh­den luo­vaa, mo­nen­kes­kis­tä yh­teis­työ­tä hy­vän tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­mi­sek­si.

Moni­luku­tai­to ja me­di­at
·   sy­ven­tää ja ke­hit­tää moni­luku­tai­to­aan, eri­tyi­ses­ti moni­muo­tois­ten teks­tien tul­kin­taa, tuot­ta­mis­ta ja ar­vot­ta­mis­ta
·   har­jaan­tuu ha­ke­maan, va­lit­se­maan, käyt­tä­mään ja ja­ka­maan mo­nen­lai­sia teks­ti­ai­neis­to­ja tie­don­han­kin­nas­sa ja opis­ke­lus­sa
·   har­jaan­tuu me­di­a­kriit­ti­syy­teen pe­reh­ty­mäl­lä me­di­oi­den toi­min­taan vai­kut­ta­viin yh­teis­kun­nal­li­siin, ta­lou­del­li­siin ja kult­tuu­ri­siin te­ki­jöi­hin

Soveltavat kurssit

7. His­to­ri­an ker­taus­kurs­si (HI07)

Kurs­sil­la ker­ra­taan his­to­ri­an kurs­sien (1 – 6) oppi­si­säl­tö­jä ja tar­jo­taan opis­ke­li­jal­le mah­dol­li­suus ke­hit­tää vas­taus­tek­niik­kaan­sa ja teh­tä­vien ma­te­ri­aa­lin ana­ly­soin­ti­tai­to­jan­sa. Kurs­sis­ta on hyö­tyä sekä yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin, että kor­ke­a­kou­lu­jen pää­sy­ko­kei­siin val­mis­tau-tu­mi­ses­sa. Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiLu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma 201625.4.2016