Yhteiskuntaoppi

Yh­teis­kun­ta­opin ope­tus sy­ven­tää opis­ke­li­jan kä­si­tys­tä ym­pä­röi­väs­tä yh­teis­kun­nas­ta ja an­taa hä­nel­le val­miuk­sia kas­vaa yh­teis­kun­nal­li­sis­ta asi­ois­ta kiin­nos­tu­neek­si ak­tii­vi­sek­si ja osal­lis­tu­vak­si kan­sa­lai­sek­si. Kan­sa­lais­yh­teis­kun­taa, yh­teis­kun­nan ra­ken­tei­ta ja kes­kei­siä il­mi­öi­tä, val­taa, ta­lout­ta ja vai­kut­ta­mis­ta tar­kas­tel­laan suo­ma­lai­ses­ta, eu­roop­pa­lai­ses­ta ja glo­baa­lis­ta näkö­kul­mas­ta. Yh­teis­kun­ta­oppi ra­ken­tuu eri yh­teis­kun­ta­tie­tei­den ja oi­keus­tie­teen si­säl­löis­tä.
Yh­teis­kun­ta­oppi luo opis­ke­li­jal­le edel­ly­tyk­siä kriit­ti­seen ajan­koh­tais­ten il­mi­öi­den tut­ki­mi­seen, ar­vi­oin­tiin sekä tu­le­vien ke­hi­tys­suun­tien ja vaih­to­eh­to­jen poh­din­taan. Li­säk­si se vah­vis­taa ta­lous­o­saa­mis­ta, oi­keu­del­lis­ta ym­mär­rys­tä ja kan­nus­taa ak­tii­vi­seen yh­teis­kun­nal­li­seen osal­lis­tu­mi­seen. Läh­tö­koh­ta­na on elä­vän kiin­nos­tuk­sen he­rät­tä­mi­nen yh­teis­kun­nal­li­siin asi­oi­hin ja maa­il­man ta­pah­tu­miin. Eri­tyis­tä huo­mi­o­ta kiin­ni­te­tään yh­teis­kun­nal­li­sen ajat­te­lun tai­toi­hin, ku­ten moni­puo­li­seen tie­don han­kin­taan, tie­don ja ti­las­tol­lis­ten ai­neis­to­jen kriit­ti­seen tul­kin­taan sekä kes­kus­te­lu- ja ar­gu­men­toin­ti­tai­toi­hin.
Yh­teis­kun­ta­opin ope­tuk­sen arvo­poh­jas­sa ko­ros­tu­vat demo­kra­ti­an pe­rus­läh­tö­koh­dat, ku­ten tasa-arvo, so­si­aa­li­nen vas­tuu, ih­mis­oi­keuk­sien kun­ni­oit­ta­mi­nen, mie­li­pi­teen va­paus ja ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus sekä työn ja yrit­tä­jyy­den ar­vos­ta­mi­nen.

Opetuksen tavoitteet

Yh­teis­kun­ta­opin ope­tuk­sen ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Arviointi

Op­pi­mi­sen ar­vi­oin­nin läh­tö­koh­ta­na ovat yh­teis­kun­ta­opin tie­don­a­loil­le omi­nais­ten tie­to­jen, tai­to­jen ja toi­min­ta­ta­po­jen hal­lin­ta sekä oppi­ai­neen yleis­ten ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­nen. Op­pi­mis­pro­ses­sin ai­ka­na an­net­tu ar­vi­oin­ti ja pa­lau­te tu­ke­vat ja edis­tä­vät opis­ke­li­jan ky­kyä hal­li­ta kes­kei­siä kä­sit­tei­tä ja suu­ria ko­ko­nai­suuk­sia sekä ar­vi­oi­da asi­oi­den vä­li­siä yh­teyk­siä, syy-seu­raus­suh­tei­ta ja nii­den mer­ki­tys­tä.
Ar­vi­oin­ti pe­rus­tuu jat­ku­vaan ja moni­puo­li­seen osaa­mi­sen näyt­töön. Huo­mi­o­ta kiin­ni­te­tään opis­ke­li­jan tie­don­han­kin­ta­tai­toi­hin, ky­kyyn il­mais­ta tie­to­jaan ja ar­gu­men­toi­da jä­sen­ty­nees­ti sekä tai­toa ar­vi­oi­da ja tul­ki­ta kriit­ti­ses­ti yh­teis­kun­nal­li­sia il­mi­öi­tä ja eri ta­voin esi­tet­tyä sa­nal­lis­ta, nu­mee­ris­ta ja graa­fis­ta in­for­maa­ti­o­ta.

Pakolliset kurssit

1. Suo­ma­lai­nen yh­teis­kun­ta (YH01)
Kurs­si pe­reh­dyt­tää val­ti­ol­li­siin ja yh­teis­kun­nal­li­siin jär­jes­tel­miin ja niis­sä vai­kut­ta­mi­seen. Kurs­si kes­kit­tyy suo­ma­lai­sen yh­teis­kun­nan ana­lyy­siin val­tio-opin, so­si­aa­li­po­li­tii­kan ja so­si­o­lo­gi­an kä­sit­teis­töä ja te­o­ri­oi­ta hyö­dyn­tä­en. Kes­kei­siä näkö­kul­mia ovat demo­kra­tia, yh­teis­kun­nan pe­rus­ra­ken­tei­den ke­hi­tys, val­ta ja vai­kut­ta­mi­nen ak­tii­vis­ta ja osal­lis­tu­vaa kan­sa­lai­suut­ta ko­ros­ta­en.

Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt
Suo­ma­lai­sen yh­teis­kun­nan ra­ken­ne

Oi­keus­val­tio ja si­säi­nen tur­val­li­suus

Hy­vin­voin­ti ja tasa-arvo

Val­ta, vai­kut­ta­mi­nen ja pää­tök­sen­teko

Aihe­ko­ko­nai­suu­det
Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä
·  ym­mär­tää kan­sa­lais­yh­teis­kun­nan, yri­tys­ten ja jul­ki­sen val­lan toi­min­ta­peri­aat­tei­ta, ana­ly­soi yh­teis­kun­nal­li­sia ky­sy­myk­siä ja laa­jen­taa työ­e­lä­män tun­te­mus­taan
·  ym­mär­tää työ­e­lä­män ja yrit­tä­jyy­den läh­tö­koh­tia sekä pe­reh­tyy yrit­tä­jyy­den ja työn te­ke­mi­sen eri muo­toi­hin, ta­lou­den toi­min­ta­peri­aat­tei­siin ja tu­le­vai­suu­den nä­ky­miin
·  saa ko­ke­muk­sia toi­mi­juu­des­ta kan­sa­lais­yh­teis­kun­nas­sa sekä työ- ja yri­tys­e­lä­mäs­sä sekä löy­tää omia kiin­nos­tuk­sen koh­tei­ta, toi­min­ta­ta­po­ja ja -ka­na­via
·   ke­hit­tää ja käyt­tää kan­sa­lais­yh­teis­kun­nan sekä työ­e­lä­män edel­lyt­tä­miä tai­to­jaan, ku­ten kie­li-, vies­tin­tä- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­ja
·  osaa käyt­tää sa­nan­va­paut­taan sekä ana­ly­soi­da ajan­koh­tais­ten esi­merk­kien va­los­sa vas­tuul­li­sen sa­nan­va­pau­den ra­jo­ja
·  har­jaan­tuu suun­nit­te­le­maan omaa toi­min­taan­sa, op­pii en­na­koi­vaa ajat­te­lua ja ti­lan­ne­ar­vi­oin­tia sekä ot­ta­maan koh­tuul­li­sia ris­ke­jä ja kes­tä­mään myös epä­on­nis­tu­mis­ta ja pet­ty­myk­siä
·   roh­kais­tuu ide­oi­maan, te­ke­mään aloit­tei­ta, käyn­nis­tä­mään kes­kus­te­lui­ta ja vai­kut­ta­maan eri yh­tei­söis­sä
·  tun­nis­taa omia tai­pu­muk­si­aan, vah­vuuk­si­aan ja kiin­nos­tuk­sen koh­tei­taan sekä osaa teh­dä opin­toi­hin ja työ­hön liit­ty­vät va­lin­tan­sa har­ki­ten.

Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
·   tun­tee hy­vin­voin­nin ja tur­val­li­suu­den yh­teis­kun­nal­li­sia edis­tä­mis­kei­no­ja sekä osaa koh­da­ta muut­tu­van maa­il­man epä­var­muut­ta.

·  Kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu
·  osaa ana­ly­soi­da glo­ba­li­soi­tu­mis­ta ja sen vai­ku­tuk­sia kes­tä­vään elä­män­ta­paan pai­kal­li­ses­ti ja maa­il­man­laa­jui­ses­ti sekä tun­tee kei­no­ja köy­hyy­den ja eri­ar­voi­suu­den lie­vit­tä­mi­sek­si
·  osaa ana­ly­soi­da kes­tä­vän elä­män­ta­van, tuo­tan­to- ja ku­lu­tus­ta­po­jen sekä po­liit­tis­ten pää­tös­ten vä­li­siä yh­teyk­siä
·  osaa teh­dä yh­teis­työ­tä eri ta­ho­jen kans­sa edis­tääk­seen yh­teis­vas­tuul­li­ses­ti kes­tä­vää ja oi­keu­den­mu­kais­ta ke­hi­tys­tä.

Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
·  tun­tee ih­mis­oi­keuk­sia ja osaa poh­tia ih­mis­oi­keuk­sien edis­tä­mis­tä kult­tuu­ri­ses­ti ja kat­so­muk­sel­li­ses­ti mo­ni­nai­sis­sa yh­tei­söis­sä

Moni­luku­tai­to ja me­di­at
·  har­jaan­tuu ha­ke­maan, va­lit­se­maan, käyt­tä­mään ja ja­ka­maan mo­nen­lai­sia teks­ti­ai­neis­to­ja tie­don­han­kin­nas­sa ja opis­ke­lus­sa
·  sy­ven­tää vuo­ro­vai­ku­tus- ja vai­kut­ta­mis­tai­to­jaan ke­hit­tä­mäl­lä yh­tei­sen me­di­a­tuot­ta­mi­sen osaa­mis­taan yh­des­sä mui­den kans­sa eri vies­tin­tä­ym­pä­ris­töis­sä ja eri vä­li­nein
·  har­jaan­tuu me­di­a­kriit­ti­syy­teen pe­reh­ty­mäl­lä me­di­oi­den toi­min­taan vai­kut­ta­viin yh­teis­kun­nal­li­siin, ta­lou­del­li­siin ja kult­tuu­ri­siin te­ki­jöi­hin
·   tun­tee te­ki­jän­oi­keuk­sia ja sa­nan­va­paut­ta kos­ke­via kes­kei­siä nor­me­ja sekä osaa ana­ly­soi­da me­di­oi­hin liit­ty­viä eet­ti­siä ja es­teet­ti­siä ky­sy­myk­siä
·  osaa käyt­tää moni­luku­tai­toa ja me­di­oi­ta itse­il­mai­sus­sa ja vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa sekä toi­mia vas­tuul­li­ses­ti si­säl­lön tuot­ta­ja­na, käyt­tä­jä­nä ja ja­ka­ja­na

Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta
·  op­pii yh­teis­työn tai­to­ja ja yrit­tä­jyyt­tä sekä tu­tus­tuu tek­no­lo­gi­sil­ta rat­kai­suil­taan kiin­nos­ta­viin yri­tyk­siin ja in­no­va­tii­vi­siin työ­e­lä­män toi­mi­joi­hin
·  osaa teh­dä jär­ke­viä tek­no­lo­gi­aa kos­ke­via va­lin­to­ja kan­sa­lai­se­na ja ku­lut­ta­ja­na
·  osaa poh­tia tek­no­lo­gi­an, ta­lou­den ja po­li­tii­kan vuo­ro­vai­ku­tus­ta sekä tek­no­lo­gis­ten vaih­to­eh­to­jen vai­ku­tus­ta työ­paik­ko­jen ke­hi­tyk­seen, työn si­säl­töön ja työl­li­syy­teen

2. Ta­lous­tie­to (YH02)
Ta­lous­tie­tei­siin poh­jau­tu­va kurs­si joh­dat­taa ym­mär­tä­mään ta­lou­den toi­min­ta­peri­aat­tei­ta ja ajan­koh­tais­ta ta­lous­po­liit­tis­ta kes­kus­te­lua. Se kä­sit­te­lee mik­ro- ja mak­ro­ta­lou­den ky­sy­myk­siä kan­sa­lais­ten, yri­tys­ten ja val­ti­oi­den näkö­kul­mis­ta. Kurs­sil­la pe­reh­dy­tään ta­lou­den ja po­li­tii­kan kyt­kök­siin sekä työn­teon ja yrit­tä­mi­sen mer­ki­tyk­seen hy­vin­voin­ti­val­ti­on ra­hoit­ta­mi­ses­sa. Li­säk­si tar­kas­tel­laan ta­lou­den ja ym­pä­ris­tön suh­det­ta kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen näkö­kul­mas­ta.
VÄLI
Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt
Kan­san­ta­lous ja yk­si­lön ta­lous

Mark­ki­nat, suh­dan­teet ja ta­lous­e­lä­mä

Ta­lous­po­li­tiik­ka

Kan­sain­vä­li­nen ta­lous ja Suo­mi

Aihe­ko­ko­nai­suu­det
Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä
·   ym­mär­tää kan­sa­lais­yh­teis­kun­nan, yri­tys­ten ja jul­ki­sen val­lan toi­min­ta­peri­aat­tei­ta, ana­ly­soi yh­teis­kun­nal­li­sia ky­sy­myk­siä ja laa­jen­taa työ­e­lä­män tun­te­mus­taan
·   ym­mär­tää työ­e­lä­män ja yrit­tä­jyy­den läh­tö­koh­tia sekä pe­reh­tyy yrit­tä­jyy­den ja työn te­ke­mi­sen eri muo­toi­hin, ta­lou­den toi­min­ta­peri­aat­tei­siin ja tu­le­vai­suu­den nä­ky­miin
·  saa ko­ke­muk­sia toi­mi­juu­des­ta kan­sa­lais­yh­teis­kun­nas­sa sekä työ- ja yri­tys­e­lä­mäs­sä sekä löy­tää omia kiin­nos­tuk­sen koh­tei­ta, toi­min­ta­ta­po­ja ja -ka­na­via
·  har­jaan­tuu suun­nit­te­le­maan omaa toi­min­taan­sa, op­pii en­na­koi­vaa ajat­te­lua ja ti­lan­ne­ar­vi­oin­tia sekä ot­ta­maan koh­tuul­li­sia ris­ke­jä ja kes­tä­mään myös epä­on­nis­tu­mis­ta ja pet­ty­myk­siä

Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
·  osaa ku­va­ta psyyk­kis­tä, so­si­aa­lis­ta, fyy­sis­tä ja kult­tuu­ris­ta hy­vin­voin­tia ym­mär­tä­en in­hi­mil­lis­tä mo­ni­nai­suut­ta sekä ih­mis­ten eri­lai­sia tar­pei­ta ja elä­män­ti­lan­tei­ta
·   osaa kä­si­tel­lä ris­ti­rii­to­ja ja konf­lik­te­ja ra­ken­ta­vas­ti ja myös so­vit­te­lun kei­noin

Kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu

·  tun­tee pe­rus­a­si­at kes­tä­vän elä­män­ta­van eko­lo­gi­ses­ta, ta­lou­del­li­ses­ta sekä so­si­aa­li­ses­ta ja kult­tuu­ri­ses­ta ulot­tu­vuu­des­ta sekä ym­mär­tää, että vas­ta nii­den yh­teen­so­vit­ta­mi­nen te­kee elä­män­ta­vas­ta kes­tä­vän
·  osaa ana­ly­soi­da ja ar­vot­taa luon­non­ym­pä­ris­töis­sä, ra­ken­ne­tuis­sa ym­pä­ris­töis­sä ja so­si­aa­li­sis­sa ym­pä­ris­töis­sä ta­pah­tu­via muu­tok­sia sekä roh­kais­tuu toi­mi­maan myön­teis­ten rat­kai­su­jen puo­les­ta
·  tun­tee il­mas­ton­muu­tok­seen ja luon­non moni­muo­toi­suu­den heik­ke­ne­mi­seen vai­kut­ta­via te­ki­jöi­tä sekä tie­dos­taa nii­den mer­ki­tyk­sen ym­pä­ris­töl­le ja ih­mi­sen toi­min­nal­le
·  osaa ana­ly­soi­da glo­ba­li­soi­tu­mis­ta ja sen vai­ku­tuk­sia kes­tä­vään elä­män­ta­paan pai­kal­li­ses­ti ja maa­il­man­laa­jui­ses­ti sekä tun­tee kei­no­ja köy­hyy­den ja eri­ar­voi­suu­den lie­vit­tä­mi­sek­si
·  osaa ana­ly­soi­da kes­tä­vän elä­män­ta­van, tuo­tan­to- ja ku­lu­tus­ta­po­jen sekä po­liit­tis­ten pää­tös­ten vä­li­siä yh­teyk­siä
·  osaa nou­dat­taa luon­to­pe­rus­tas­taan ja kult­tuu­ri­pe­rin­nös­tään yli­suku­pol­vi­ses­ti huo­leh­ti­vaa elä­män­ta­paa
·  osaa teh­dä yh­teis­työ­tä eri ta­ho­jen kans­sa edis­tääk­seen yh­teis­vas­tuul­li­ses­ti kes­tä­vää ja oi­keu­den­mu­kais­ta ke­hi­tys­tä.

Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
·   ym­mär­tää, mi­ten ai­neel­li­nen ja ai­nee­ton kult­tuu­ri­pe­rin­tö ovat muo­dos­tu­neet sekä mikä voi olla hä­nen ja hä­nen yh­tei­sö­jen­sä teh­tä­vä kult­tuu­ri­pe­rin­nön vaa­li­mi­ses­sa ja uu­sin­ta­mi­ses­sa
·   saa ti­lai­suuk­sia har­joi­tel­la ja kar­tut­taa maa­il­man­kan­sa­lai­sen osaa­mis­taan teh­den luo­vaa, mo­nen­kes­kis­tä yh­teis­työ­tä hy­vän tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­mi­sek­si

Moni­luku­tai­to ja me­di­at
·   har­jaan­tuu me­di­a­kriit­ti­syy­teen pe­reh­ty­mäl­lä me­di­oi­den toi­min­taan vai­kut­ta­viin yh­teis­kun­nal­li­siin, ta­lou­del­li­siin ja kult­tuu­ri­siin te­ki­jöi­hin
·   tun­tee te­ki­jän­oi­keuk­sia ja sa­nan­va­paut­ta kos­ke­via kes­kei­siä nor­me­ja sekä osaa ana­ly­soi­da me­di­oi­hin liit­ty­viä eet­ti­siä ja es­teet­ti­siä ky­sy­myk­siä
·   osaa käyt­tää moni­luku­tai­toa ja me­di­oi­ta itse­il­mai­sus­sa ja vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa sekä toi­mia vas­tuul­li­ses­ti si­säl­lön tuot­ta­ja­na, käyt­tä­jä­nä ja ja­ka­ja­na

Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta
·   käyt­tää eri oppi­ai­nei­den tie­to­ja ja tai­to­ja ar­vi­oi­des­saan tek­no­lo­gi­an eri il­men­ty­miä sekä poh­ties­saan tek­no­lo­gis­ten in­no­vaa­ti­oi­den vai­ku­tuk­sia ja tek­no­lo­gi­an mo­ni­nai­sia ke­hit­tä­mis­mah­dol­li­suuk­sia
·   ym­mär­tää ih­mi­sen suh­det­ta tek­no­lo­gi­aan sekä osaa poh­tia tek­no­lo­gi­an osuut­ta ja mer­ki­tys­tä elä­män­ta­po­jen muo­tou­tu­mi­ses­sa, yh­teis­kun­nan muu­tok­sis­sa ja ym­pä­ris­tön ti­laan vai­kut­ta­va­na te­ki­jä­nä
·   ym­mär­tää tie­teen, tai­teen ja tek­no­lo­gi­an ke­hi­tyk­sen kes­ki­näis­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta
·   roh­kais­tuu käyt­tä­mään omia mah­dol­li­suuk­si­aan, luo­vuut­taan ja on­gel­man­rat­kai­su­tai­to­jaan ha­kies­saan rat­kai­su­ja käy­tän­nöl­li­siin on­gel­miin sekä op­pii suh­tau­tu­maan ereh­dyk­siin luo­vaan pro­ses­siin kuu­lu­va­na ko­ke­muk­se­na
·   op­pii yh­teis­työn tai­to­ja ja yrit­tä­jyyt­tä sekä tu­tus­tuu tek­no­lo­gi­sil­ta rat­kai­suil­taan kiin­nos­ta­viin yri­tyk­siin ja in­no­va­tii­vi­siin työ­e­lä­män toi­mi­joi­hin
·   osaa teh­dä jär­ke­viä tek­no­lo­gi­aa kos­ke­via va­lin­to­ja kan­sa­lai­se­na ja ku­lut­ta­ja­na
·   osaa poh­tia tek­no­lo­gi­an, ta­lou­den ja po­li­tii­kan vuo­ro­vai­ku­tus­ta sekä tek­no­lo­gis­ten vaih­to­eh­to­jen vai­ku­tus­ta työ­paik­ko­jen ke­hi­tyk­seen, työn si­säl­töön ja työl­li­syy­teen

3. Suo­mi, Eu­roop­pa ja muut­tu­va maa­il­ma (YH03)
Kurs­si pe­reh­dyt­tää Eu­roo­pan ta­lou­del­li­seen ja po­liit­ti­seen yh­den­ty­mi­seen ja yk­sit­täi­sen kan­sa­lai­sen ase­maan yh­den­ty­väs­sä Eu­roo­pas­sa ja glo­ba­li­soi­tu­vas­sa maa­il­mas­sa. Kurs­si ai­ka­na opi­taan seu­raa­maan ajan­koh­tai­sia maa­il­man ta­pah­tu­mia. Se kan­nus­taa osal­lis­tu­maan eri­lai­sia kan­sain­vä­li­sen po­li­tii­kan il­mi­öi­tä kos­ke­vaan kes­kus­te­luun. Kurs­sin to­teut­ta­mi­ses­sa pai­no­te­taan tut­ki­vaa op­pi­mis­ta, jos­sa hyö­dyn­ne­tään me­di­aa ja mui­ta moni­puo­li­sia in­for­maa­ti­o­läh­tei­tä.

Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt
Eu­roop­pa­lai­suus ja eu­roop­pa­lai­nen iden­ti­teet­ti

Eu­roo­pan yh­den­ty­mi­sen ta­voit­teet ja toi­min­ta

Tur­val­li­suus ja tu­le­vai­suu­den muut­tu­vat haas­teet

Aihe­ko­ko­nai­suu­det
Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä
·   ym­mär­tää kan­sa­lais­yh­teis­kun­nan, yri­tys­ten ja jul­ki­sen val­lan toi­min­ta­peri­aat­tei­ta, ana­ly­soi yh­teis­kun­nal­li­sia ky­sy­myk­siä ja laa­jen­taa työ­e­lä­män tun­te­mus­taan
·   osaa käyt­tää sa­nan­va­paut­taan sekä ana­ly­soi­da ajan­koh­tais­ten esi­merk­kien va­los­sa vas­tuul­li­sen sa­nan­va­pau­den ra­jo­ja

Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
·   osaa kä­si­tel­lä ris­ti­rii­to­ja ja konf­lik­te­ja ra­ken­ta­vas­ti ja myös so­vit­te­lun kei­noin
·   tun­tee hy­vin­voin­nin ja tur­val­li­suu­den yh­teis­kun­nal­li­sia edis­tä­mis­kei­no­ja sekä osaa koh­da­ta muut­tu­van maa­il­man epä­var­muut­ta

Kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu

tun­tee pe­rus­a­si­at kes­tä­vän elä­män­ta­van eko­lo­gi­ses­ta, ta­lou­del­li­ses­ta sekä so­si­aa­li­ses­ta ja kult­tuu­ri­ses­ta ulot­tu­vuu­des­ta sekä ym­mär­tää, että vas­ta nii­den yh­teen­so­vit­ta­mi­nen te­kee elä­män­ta­vas­ta kes­tä­vän
·  osaa ana­ly­soi­da ja ar­vot­taa luon­non­ym­pä­ris­töis­sä, ra­ken­ne­tuis­sa ym­pä­ris­töis­sä ja so­si­aa­li­sis­sa ym­pä­ris­töis­sä ta­pah­tu­via muu­tok­sia sekä roh­kais­tuu toi­mi­maan myön­teis­ten rat­kai­su­jen puo­les­ta
·  tun­tee il­mas­ton­muu­tok­seen ja luon­non moni­muo­toi­suu­den heik­ke­ne­mi­seen vai­kut­ta­via te­ki­jöi­tä sekä tie­dos­taa nii­den mer­ki­tyk­sen ym­pä­ris­töl­le ja ih­mi­sen toi­min­nal­le
·  osaa ana­ly­soi­da glo­ba­li­soi­tu­mis­ta ja sen vai­ku­tuk­sia kes­tä­vään elä­män­ta­paan pai­kal­li­ses­ti ja maa­il­man­laa­jui­ses­ti sekä tun­tee kei­no­ja köy­hyy­den ja eri­ar­voi­suu­den lie­vit­tä­mi­sek­si
·  osaa ana­ly­soi­da kes­tä­vän elä­män­ta­van, tuo­tan­to- ja ku­lu­tus­ta­po­jen sekä po­liit­tis­ten pää­tös­ten vä­li­siä yh­teyk­siä

Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
·   tun­tee ih­mis­oi­keuk­sia ja osaa poh­tia ih­mis­oi­keuk­sien edis­tä­mis­tä kult­tuu­ri­ses­ti ja kat­so­muk­sel­li­ses­ti mo­ni­nai­sis­sa yh­tei­söis­sä
·   osaa ref­lek­toi­da kult­tuu­ri­pe­rin­tö­jä, ar­vo­ja, ta­lou­del­li­sia toi­min­ta­ym­pä­ris­tö­jä ja mui­ta seik­ko­ja, joi­den poh­jal­le kult­tuu­ri-iden­ti­tee­tit ja elä­män­ta­vat ra­ken­tu­vat omas­sa ar­jes­sa, suo­ma­lai­ses­sa yh­teis­kun­nas­sa ja maa­il­mas­sa
·   vah­vis­taa myön­tei­siä kult­tuu­ri-iden­ti­teet­te­jään ja kult­tuu­rien tun­te­mus­taan sekä op­pii nä­ke­mään asi­oi­ta tois­ten elä­män­ti­lan­teis­ta ja olo­suh­teis­ta kä­sin ja har­jaan­tuu toi­mi­maan kult­tuu­ri­tulk­ki­na
·   ym­mär­tää, mi­ten ai­neel­li­nen ja ai­nee­ton kult­tuu­ri­pe­rin­tö ovat muo­dos­tu­neet sekä mikä voi olla hä­nen ja hä­nen yh­tei­sö­jen­sä teh­tä­vä kult­tuu­ri­pe­rin­nön vaa­li­mi­ses­sa ja uu­sin­ta­mi­ses­sa
·   vah­vis­taa kie­li­tie­toi­suut­taan, moni­kie­li­syyt­tään ja moni­luku­tai­to­aan
·   osaa toi­mia kult­tuu­ri­ses­ti mo­ni­nai­sis­sa ver­kos­tois­sa ja toi­min­ta­ym­pä­ris­töis­sä pyr­kien kes­ki­näi­seen kun­ni­oi­tuk­seen ja ai­toon vuo­ro­vai­ku­tuk­seen
·  saa ti­lai­suuk­sia har­joi­tel­la ja kar­tut­taa maa­il­man­kan­sa­lai­sen osaa­mis­taan teh­den luo­vaa, mo­nen­kes­kis­tä yh­teis­työ­tä hy­vän tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­mi­sek­si

Moni­luku­tai­to ja me­di­at
·  sy­ven­tää ja ke­hit­tää moni­luku­tai­to­aan, eri­tyi­ses­ti moni­muo­tois­ten teks­tien tul­kin­taa, tuot­ta­mis­ta ja ar­vot­ta­mis­ta
·  har­jaan­tuu ha­ke­maan, va­lit­se­maan, käyt­tä­mään ja ja­ka­maan mo­nen­lai­sia teks­ti­ai­neis­to­ja tie­don­han­kin­nas­sa ja opis­ke­lus­sa
·  har­jaan­tuu me­di­a­kriit­ti­syy­teen pe­reh­ty­mäl­lä me­di­oi­den toi­min­taan vai­kut­ta­viin yh­teis­kun­nal­li­siin, ta­lou­del­li­siin ja kult­tuu­ri­siin te­ki­jöi­hin

Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta
·   ym­mär­tää ih­mi­sen suh­det­ta tek­no­lo­gi­aan sekä osaa poh­tia tek­no­lo­gi­an osuut­ta ja mer­ki­tys­tä elä­män­ta­po­jen muo­tou­tu­mi­ses­sa, yh­teis­kun­nan muu­tok­sis­sa ja ym­pä­ris­tön ti­laan vai­kut­ta­va­na te­ki­jä­nä
·   op­pii yh­teis­työn tai­to­ja ja yrit­tä­jyyt­tä sekä tu­tus­tuu tek­no­lo­gi­sil­ta rat­kai­suil­taan kiin­nos­ta­viin yri­tyk­siin ja in­no­va­tii­vi­siin työ­e­lä­män toi­mi­joi­hin
·  osaa teh­dä jär­ke­viä tek­no­lo­gi­aa kos­ke­via va­lin­to­ja kan­sa­lai­se­na ja ku­lut­ta­ja­na
·  osaa poh­tia tek­no­lo­gi­an, ta­lou­den ja po­li­tii­kan vuo­ro­vai­ku­tus­ta sekä tek­no­lo­gis­ten vaih­to­eh­to­jen vai­ku­tus­ta työ­paik­ko­jen ke­hi­tyk­seen, työn si­säl­töön ja työl­li­syy­teen

Valtakunnallinen syventävä kurssi

4. Kan­sa­lai­sen laki­tie­to (YH04)
Kurs­sil­la pe­reh­dy­tään Suo­men oi­keus­jär­jes­tyk­sen ja oi­keu­den käy­tön pe­rus­a­si­oi­hin. Tu­tus­tu­taan tär­keim­piin oi­keu­del­li­siin so­pi­muk­siin ja tie­don läh­tei­siin sekä pa­neu­du­taan ta­van­o­mais­ten oi­keus­a­si­oi­den hoi­ta­mi­seen.

Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt
Laki­tie­don pe­rus­teet

Kan­sa­lai­sen ylei­sim­mät oi­keus­toi­met

Ri­kos- ja pro­ses­si­oi­keus

Aihe­ko­ko­nai­suu­det
Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä
·  ym­mär­tää kan­sa­lais­yh­teis­kun­nan, yri­tys­ten ja jul­ki­sen val­lan toi­min­ta­peri­aat­tei­ta, ana­ly­soi yh­teis­kun­nal­li­sia ky­sy­myk­siä ja laa­jen­taa työ­e­lä­män tun­te­mus­taan
·  ym­mär­tää työ­e­lä­män ja yrit­tä­jyy­den läh­tö­koh­tia sekä pe­reh­tyy yrit­tä­jyy­den ja työn te­ke­mi­sen eri muo­toi­hin, ta­lou­den toi­min­ta­peri­aat­tei­siin ja tu­le­vai­suu­den nä­ky­miin
·  osaa käyt­tää sa­nan­va­paut­taan sekä ana­ly­soi­da ajan­koh­tais­ten esi­merk­kien va­los­sa vas­tuul­li­sen sa­nan­va­pau­den ra­jo­ja

Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
·  tun­nis­taa hy­vin­voin­tia hei­ken­tä­viä te­ki­jöi­tä, ku­ten kiu­saa­mi­sen, häi­rin­nän, ra­sis­min ja yh­tei­sön ulko­puo­lel­le jät­tä­mi­sen, sekä osaa puo­lus­taa it­se­ään ja mui­ta näil­tä
·  tun­tee hy­vin­voin­nin ja tur­val­li­suu­den yh­teis­kun­nal­li­sia edis­tä­mis­kei­no­ja sekä osaa koh­da­ta muut­tu­van maa­il­man epä­var­muut­ta

Kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu

·  osaa teh­dä yh­teis­työ­tä eri ta­ho­jen kans­sa edis­tääk­seen yh­teis­vas­tuul­li­ses­ti kes­tä­vää ja oi­keu­den­mu­kais­ta ke­hi­tys­tä.

Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
·  tun­tee ih­mis­oi­keuk­sia ja osaa poh­tia ih­mis­oi­keuk­sien edis­tä­mis­tä kult­tuu­ri­ses­ti ja kat­so­muk­sel­li­ses­ti mo­ni­nai­sis­sa yh­tei­söis­sä

Moni­luku­tai­to ja me­di­at
·  sy­ven­tää ja ke­hit­tää moni­luku­tai­to­aan, eri­tyi­ses­ti moni­muo­tois­ten teks­tien tul­kin­taa, tuot­ta­mis­ta ja ar­vot­ta­mis­ta
·  har­jaan­tuu ha­ke­maan, va­lit­se­maan, käyt­tä­mään ja ja­ka­maan mo­nen­lai­sia teks­ti­ai­neis­to­ja tie­don­han­kin­nas­sa ja opis­ke­lus­sa
·  tun­tee te­ki­jän­oi­keuk­sia ja sa­nan­va­paut­ta kos­ke­via kes­kei­siä nor­me­ja sekä osaa ana­ly­soi­da me­di­oi­hin liit­ty­viä eet­ti­siä ja es­teet­ti­siä ky­sy­myk­siä

Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta

·  roh­kais­tuu käyt­tä­mään omia mah­dol­li­suuk­si­aan, luo­vuut­taan ja on­gel­man­rat­kai­su­tai­to­jaan ha­kies­saan rat­kai­su­ja käy­tän­nöl­li­siin on­gel­miin sekä op­pii suh­tau­tu­maan ereh­dyk­siin luo­vaan pro­ses­siin kuu­lu­va­na ko­ke­muk­se­na

Soveltavat kurssit

5. Yh­teis­kun­ta­opin ker­taus­kurs­si (YH05)

Kurs­sil­la ker­ra­taan yh­teis­kun­ta­opin kurs­sien (1 – 4) oppi­si­säl­tö­jä ja tar­jo­taan opis­ke­li­jal­le mah­dol­li­suus ke­hit­tää vas­taus­tek­niik­kan­sa ja teh­tä­vien ma­te­ri­aa­lin ana­ly­soin­ti­tai­to­jan­sa. Kurs­si an­taa osal­lis­tu­jal­le mah­dol­li­suu­den sy­ven­tyä oppi­ai­neen laa­jaan ja moni­puo­li­seen si­säl­töön. Kurs­sis­ta on hyö­tyä sekä yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin, että kor­ke­a­kou­lu­jen pää­sy­ko­kei­siin val­mis­tau­tu­mi­ses­sa.
Ar­vi­on­ti: Suo­ri­tus­mer­kin­tä

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiLu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma 201625.4.2016