Musiikki

Lu­ki­on mu­sii­kin­o­pe­tus pe­rus­tuu aja­tuk­sel­le, että mu­siik­ki on olen­nai­nen osa kult­tuu­ria ja in­hi­mil­lis­tä toi­min­taa. Mu­sii­kin­o­pe­tus täh­tää sii­hen, että opis­ke­li­ja tie­dos­taa mu­siik­ki­suh­teen­sa ja sy­ven­tää sitä. Oma­koh­tai­nen mu­siik­ki­suh­de vah­vis­taa itse­tun­te­mus­ta ja koko­nais­val­tais­ta hy­vin­voin­tia sekä tu­kee itse­tun­toa. Opis­ke­li­ja op­pii ym­mär­tä­mään ja ar­vos­ta­maan mu­sii­kin mo­nen­lai­sia il­me­ne­mis­muo­to­ja ja mer­ki­tyk­siä. Mu­sii­kin opis­ke­lu tar­jo­aa elä­myk­siä, ko­ke­muk­sia, tai­to­ja ja tie­to­ja sekä ti­lai­suuk­sia mie­li­ku­vi­tuk­sen käyt­töön. Ne kaik­ki li­sää­vät opis­ke­li­jan mu­sii­kil­lis­ta si­vis­tys­tä sekä roh­kai­se­vat hän­tä luo­vaan tai­teel­li­seen ajat­te­luun ja elin­i­käi­seen mu­sii­kin har­ras­ta­mi­seen.
Olen­nais­ta mu­sii­kin ope­tuk­ses­sa ja op­pi­mi­ses­sa on il­mai­se­mi­nen, yh­des­sä te­ke­mi­nen ja myön­tei­set ko­ke­muk­set. Mu­sii­kil­li­nen osaa­mi­nen sekä luo­van ja kriit­ti­sen ajat­te­lun tai­dot ke­hit­ty­vät vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa mui­den kans­sa. Yh­des­sä mu­si­soi­mi­nen on ai­nut­laa­tuis­ta ryh­mä­toi­min­taa, joka vah­vis­taa so­si­aa­li­sia ja kom­mu­ni­kaa­ti­o­tai­to­ja. Lau­la­mi­nen, soit­ta­mi­nen, kuun­te­le­mi­nen ja luo­va tuot­ta­mi­nen ovat sekä työ­ta­po­ja että ope­tuk­sen kes­kei­siä si­säl­tö­jä, joi­ta mu­sii­kin yh­dis­tä­mi­nen muu­hun tai­teel­li­seen il­mai­suun ri­kas­taa. Si­säl­tö­jen va­lin­nas­sa ote­taan huo­mi­oon opis­ke­li­joi­den eri­lai­set val­miu­det ja kiin­nos­tuk­sen koh­teet si­ten, että mu­sii­kin kurs­seil­la py­ri­tään tar­jo­a­maan jo­kai­sel­le opis­ke­li­jal­le mie­lek­käi­tä mu­sii­kil­li­sia teh­tä­viä.
Tai­de­ai­nee­na mu­siik­ki luo kou­lun kult­tuu­ri­toi­min­taa ja vah­vis­taa yh­tei­söl­li­syyt­tä. Se on mer­kit­tä­vä osa lu­ki­on juh­lia ja mui­ta ta­pah­tu­mia. Mu­sii­kin­o­pis­ke­lu sy­ven­tää oman ja mui­den kult­tuu­rien tun­te­mus­ta. Se aut­taa ar­vos­ta­maan kult­tuu­rien moni­muo­toi­suut­ta ja ym­mär­tä­mään kult­tuu­rien- ja tai­tei­den­vä­lis­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta. Opis­ke­li­ja ke­hit­tää val­miuk­si­aan tai­teel­li­seen työs­ken­te­lyyn, ak­tii­vi­seen kult­tuu­ri­vai­kut­ta­mi­seen, tek­no­lo­gi­an hyö­dyn­tä­mi­seen mu­sii­kil­li­ses­sa il­mai­sus­sa sekä me­di­an tar­jon­nan kriit­ti­seen tar­kas­te­luun.

Opetuksen tavoitteet

Mu­sii­kin­o­pe­tuk­sen ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Mu­sii­kin mer­ki­tys ja hy­vin­voin­ti

Mu­sii­kil­li­nen osaa­mi­nen

Kult­tuu­ri­nen osaa­mi­nen ja moni­luku­tai­to

Op­pi­maan op­pi­mi­nen

Arviointi

Mu­sii­kin ope­tuk­ses­sa ar­vi­oin­ti tu­kee myön­tei­ses­ti jo­kai­sen opis­ke­li­jan mu­sii­kil­li­sen osaa­mi­sen ke­hit­ty­mis­tä ja mu­siik­ki­suh­teen sy­ven­ty­mis­tä. Op­pi­mis­pro­ses­sin ai­ka­na opis­ke­li­jat saa­vat ja an­ta­vat moni­puo­lis­ta pa­lau­tet­ta, mikä oh­jaa opis­ke­li­jaa ar­vi­oi­maan ja edis­tä­mään omaa op­pi­mis­taan.
Luot­ta­muk­sel­li­ses­sa ja tur­val­li­ses­sa ilma­pii­ris­sä ta­pah­tu­va ar­vi­oin­ti koh­dis­tuu koko mu­sii­kin­o­pis­ke­lun pro­ses­siin ja opis­ke­lul­le ase­tet­tu­jen ta­voit­tei­den to­teu­tu­mi­seen. Ar­vi­oin­nis­sa ote­taan huo­mi­oon opis­ke­li­jan läh­tö­taso sekä se, että opis­ke­li­jan osaa­mi­nen voi il­me­tä mil­lä ta­han­sa mu­sii­kin osa-alu­eel­la. Mu­sii­kis­sa ar­vi­oi­daan opis­ke­li­jan mu­sii­kil­lis­ta toi­min­taa kou­lus­sa, ei hä­nen mu­si­kaa­li­suut­taan.

Pakolliset kurssit

1.  Mu­siik­ki ja minä (MU01)
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja löy­tää omat ta­pan­sa toi­mia mu­sii­kin alu­eel­la. Osal­lis­tu­mal­la mu­sii­kil­li­seen toi­min­taan hän saa ko­ke­muk­sia mu­si­soin­nis­ta, sy­ven­tää omaa osaa­mis­taan ja poh­tii ase­maan­sa mu­sii­kin kuun­te­li­ja­na, tul­kit­si­ja­na, te­ki­jä­nä ja kult­tuu­ri­pal­ve­lu­jen käyt­tä­jä­nä. Oma­koh­tai­sen mu­siik­ki­suh­teen kaut­ta opis­ke­li­ja ym­mär­tää mu­sii­kin mer­ki­tyk­siä elä­mäs­sä ja ih­mis­ten vä­li­ses­sä vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa. Kurs­sil­la tu­tus­tu­taan opis­ke­li­joi­den omaan ja muu­hun pai­kal­li­seen mu­siik­ki­toi­min­taan.
Opis­ke­li­ja ke­hit­tää ää­nen­käyt­tö­ään ja soit­to­tai­to­aan mu­sii­kil­li­sen ajat­te­lun ja il­mai­sun vä­li­nee­nä. Kurs­sil­la sy­ven­ne­tään mu­sii­kin ja mu­siik­ki­kä­sit­tei­den tun­te­mus­ta käy­tän­nön mu­si­soin­nin avul­la. Opis­ke­li­ja op­pii tark­kai­le­maan ääni­ym­pä­ris­tö­ään ja pe­reh­tyy kuu­lon­huol­toon.

2.  Moni­ää­ni­nen Suo­mi (MU02)
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja op­pii tun­te­maan suo­ma­lais­ta mu­siik­kia ja vah­vis­taa omaa kult­tuu­ris­ta iden­ti­teet­ti­ään. Opis­ke­li­ja tut­kii eri­lai­sia Suo­mes­sa esiin­ty­viä mu­siik­ki­kult­tuu­re­ja ja nii­den si­säi­siä osa­kult­tuu­re­ja sekä op­pii ym­mär­tä­mään nii­den taus­ta­te­ki­jöi­tä, ke­hi­tys­tä ja olen­nai­sia piir­tei­tä. Kurs­sin to­teut­ta­mi­ses­sa ote­taan myös huo­mi­oon, että suo­ma­lai­set mu­siik­ki­kult­tuu­rit ovat osa eu­roop­pa­lais­ta ja glo­baa­lia mu­siik­ki­maa­il­maa.
Opis­ke­lus­sa käy­te­tään moni­puo­li­sia työ­ta­po­ja, eri­tyi­ses­ti mu­si­soin­tia ja kuun­te­lua. Mu­si­soi­ta­es­sa kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta oman tai­teel­li­sen il­mai­sun sekä kuun­te­lu- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­jen ke­hit­tä­mi­seen. Mu­siik­ki­oh­jel­mis­toon va­li­taan eri mu­sii­kin­la­je­ja po­pu­laa­ri- ja tai­de­mu­sii­kis­ta pe­rin­ne­mu­siik­kiin.

Valtakunnalliset syventävät kurssit

3.  Ovet auki mu­sii­kil­le (MU03)
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja op­pii tun­te­maan it­sel­leen uu­sia mu­sii­kin­la­je­ja, mu­siik­ki­tyy­le­jä ja -kult­tuu­re­ja sekä ym­mär­tää mu­sii­kin kult­tuu­ri­si­don­nai­suut­ta. Hän tar­kas­te­lee eri mu­siik­ki­kult­tuu­rien käy­tän­tö­jen sa­man­kal­tai­suut­ta tai eri­lai­suut­ta ja op­pii ym­mär­tä­mään, mi­ten jo­kai­nen kult­tuu­ri mää­rit­te­lee itse oman kä­si­tyk­sen­sä mu­sii­kis­ta. Kurs­sil­la tu­tus­tu­taan sy­väl­li­ses­ti joi­hin­kin mu­sii­kin­la­jei­hin tai mu­siik­ki­kult­tuu­rei­hin. Opis­ke­li­ja ke­hit­tää mu­si­soin­ti­tai­to­jaan sekä tai­to­jaan hank­kia ja kä­si­tel­lä tie­toa. Kurs­sin voi suo­rit­taa myös pro­jek­ti­na.

4.  Mu­siik­ki vies­tii ja vai­kut­taa (MU04)
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja tu­tus­tuu mu­sii­kin käyt­töön ja vai­ku­tus­mah­dol­li­suuk­siin eri tai­de­muo­dois­sa, moni­me­di­ai­sis­sa tie­to- ja vies­tin­tä­ym­pä­ris­töis­sä sekä yh­teis­kun­nas­sa. Opis­ke­li­ja tut­kii mu­sii­kin yh­teyt­tä teks­tiin, ku­vaan ja liik­kee­seen ja pe­reh­tyy tar­kem­min mu­sii­kin käyt­tö­ta­poi­hin esi­mer­kik­si elo­ku­vas­sa, näyt­tä­möl­lä, jouk­ko­vies­ti­mis­sä tai verk­ko­ym­pä­ris­töis­sä muu­ta­man ra­ja­tun näyt­teen avul­la. Si­säl­tö­jen tar­kas­te­lus­sa pai­not­tuu pyr­ki­mys ko­ko­nai­suuk­sien ym­mär­tä­mi­seen. Mu­sii­kin vai­kut­ta­vuut­ta tut­ki­taan ana­ly­soi­mal­la ole­mas­sa ole­vaa ma­te­ri­aa­lia tai tuot­ta­mal­la sitä itse. Kurs­sin voi suo­rit­taa myös tai­tei­den­vä­li­se­nä tai moni­a­lai­se­na pro­jek­ti­na.

Soveltavat kurssit

5. Lau­lu­yh­tye (MU05)
Kurs­sin ta­voit­tee­na on ke­hit­tää opis­ke­li­jan lau­lu­tai­toa it­se­näi­sem­män ja roh­ke­am­man il­mai­sun suun­taan. Opis­ke­li­ja har­joit­te­lee sekä it­se­näi­ses­ti että ryh­mäs­sä so­pi­van haas­teel­lis­ta lau­lu­oh­jel­mis­toa. Ko­keil­laan myös mik­ro­fo­ni­lau­lua. Tun­neil­le osal­lis­tu­mi­nen on ar­vi­oin­nin edel­ly­tys.

6. Bän­di­kurs­si (MU06)

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiLu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma 201625.4.2016