Kuvataide

Kuva­tai­de­o­pe­tuk­sen läh­tö­koh­ta­na on kult­tuu­ri­ses­ti moni­muo­toi­nen to­del­li­suus, jota tut­ki­taan ku­via tuot­ta­mal­la ja tul­kit­se­mal­la. Opis­ke­li­joi­den ko­ke­muk­set, mie­li­ku­vi­tus, luo­va ajat­te­lu ja ta­voit­teel­li­nen työs­ken­te­ly luo­vat pe­rus­tan moni­ais­ti­sel­le tai­de­op­pi­mi­sel­le. Ope­tuk­sen kes­kei­se­nä ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja ym­mär­tää kuva­tai­teen ja muun vi­su­aa­li­sen kult­tuu­rin il­mi­öi­tä omas­sa elä­mäs­sään ja yh­teis­kun­nas­sa. Kult­tuu­ri­pe­rin­nön tun­te­mus­ta vah­vis­te­taan op­pi­mal­la vas­taan­ot­ta­maan, ym­mär­tä­mään ja uu­dis­ta­maan tra­di­ti­oi­ta. Opis­ke­li­jat tar­kas­te­le­vat tai­tees­sa ja muus­sa vi­su­aa­li­ses­sa kult­tuu­ris­sa il­me­ne­viä es­teet­ti­siä, eko­lo­gi­sia ja eet­ti­siä ar­vo­ja. Ope­tus luo edel­ly­tyk­siä kriit­ti­sen ajat­te­lun ke­hit­tä­mi­sel­le, elin­ym­pä­ris­töön vai­kut­ta­mi­sel­le ja kes­tä­vän elä­män­ta­van edis­tä­mi­sel­le.

Kuva­tai­de­o­pe­tuk­ses­sa ha­vain­noi­daan, tuo­te­taan, tul­ki­taan ja ar­vo­te­taan ku­via vi­su­aa­li­suut­ta ja mui­ta tie­don tuot­ta­mi­sen ta­po­ja hyö­dyn­tä­mäl­lä. Ope­tuk­ses­sa sy­ven­ne­tään opis­ke­li­jan moni­luku­tai­toa. Opis­ke­li­jat tut­ki­vat kuva­tai­teen ja muun vi­su­aa­li­sen kult­tuu­rin hen­ki­lö­koh­tai­sia, yh­teis­kun­nal­li­sia ja glo­baa­le­ja mer­ki­tyk­siä.  Ope­tuk­ses­sa pe­reh­dy­tään eri­lai­siin tai­de­kä­si­tyk­siin. Kes­kei­siä si­säl­tö­jä ovat opis­ke­li­joi­den omat kuva­kult­tuu­rit, ym­pä­ris­tön kuva­kult­tuu­rit ja tai­teen maa­il­mat, joi­ta tut­ki­taan ra­ken­ta­mal­la yh­teyk­siä nii­den vä­lil­le. Si­säl­tö­jä va­li­taan opis­ke­li­joil­le mer­ki­tyk­sel­li­sis­tä ja vie­rais­ta kuva­kult­tuu­reis­ta. Opis­ke­li­jat osal­lis­tu­vat si­säl­tö­jen ja il­mai­sun kei­no­jen va­lin­taan. Ope­tuk­ses­sa pe­reh­dy­tään ajan­koh­tai­siin vi­su­aa­li­sen kult­tuu­rin il­mi­öi­hin, toi­min­ta­ta­poi­hin ja osal­lis­tu­mi­sen muo­toi­hin.
Ope­tuk­ses­sa luo­daan edel­ly­tyk­siä työ­ta­po­jen ja opis­ke­lu­ym­pä­ris­tö­jen moni­puo­li­sel­le käy­töl­le. Opis­ke­li­joi­ta kan­nus­te­taan vä­li­nei­den, ma­te­ri­aa­lien ja il­mai­sun kei­no­jen ko­kei­le­mi­seen sekä nii­den luo­vaan so­vel­ta­mi­seen. Uu­det tek­no­lo­gi­at ja me­di­a­ym­pä­ris­töt ovat sekä tut­kit­ta­via il­mi­öi­tä että ku­val­li­sen tuot­ta­mi­sen vä­li­nei­tä. Opis­ke­li­joi­den kult­tuu­ris­ta osaa­mis­ta sy­ven­ne­tään yh­des­sä mu­se­oi­den ja mui­den pai­kal­lis­ten toi­mi­joi­den kans­sa. Kuva­tai­de­o­pe­tus tar­jo­aa mah­dol­li­suuk­sia lu­ki­on toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­sel­le sekä luo val­miuk­sia opis­ke­li­jan lu­ki­on jäl­kei­sil­le opin­noil­le.

Opetuksen tavoitteet

Kuva­tai­teen ope­tuk­sen ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Arviointi

Kuva­tai­teen ar­vi­oin­ti on kan­nus­ta­vaa, pit­kä­kes­tois­ta, vuo­ro­vai­kut­teis­ta ja opis­ke­li­jan kuva­tai­teel­lis­ta osaa­mis­ta ke­hit­tä­vää. Ar­vi­oin­ti tu­kee opis­ke­li­jan oma­koh­tais­ta suh­det­ta kuva­tai­tee­seen ja muu­hun vi­su­aa­li­seen kult­tuu­riin. Moni­puo­li­nen ar­vi­oin­ti edis­tää opis­ke­lul­le ase­tet­tu­jen ta­voit­tei­den to­teu­tu­mis­ta kai­kis­sa op­pi­mis­pro­ses­sin vai­heis­sa. Näin ar­vi­oin­nil­la tu­e­taan opis­ke­li­jan op­pi­maan op­pi­mi­sen tai­to­jen sy­ven­tä­mis­tä. Ar­vi­oin­nin ko­ko­nai­suu­teen kuu­luu myös itse­ar­vi­oin­tia ja ver­tais­ar­vi­oin­tia. Ar­vi­oin­ti koh­dis­tuu vi­su­aa­li­seen ha­vait­se­mi­seen ja ajat­te­luun, ku­val­li­seen tuot­ta­mi­seen, vi­su­aa­li­sen kult­tuu­rin tul­kin­taan sekä es­teet­ti­seen, eko­lo­gi­seen ja eet­ti­seen ar­vot­ta­mi­seen. Kurs­sien ar­vi­oin­nis­sa ote­taan huo­mi­oon opis­ke­li­jan kuva­tai­teel­li­sen osaa­mi­sen ke­hit­ty­mi­nen, eri­lai­set työs­ken­te­ly­pro­ses­sit ja työs­ken­te­lyn tu­lok­set. Ar­vi­oin­nil­la oh­ja­taan työ­ta­po­jen ja opis­ke­lu­ym­pä­ris­tö­jen tar­koi­tuk­sen­mu­kai­seen käyt­töön yk­sin ja ryh­mäs­sä.

Pakolliset kurssit

1. Ku­vat ja kult­tuu­rit (KU01)
Aihe­ko­ko­nai­suu­det
-hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
-kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
-moni­luku­tai­to ja me­di­at

Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

2. Muo­toil­lut ja ra­ken­ne­tut ym­pä­ris­töt (KU02)
Aihe­ko­ko­nai­suu­det
-hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
-kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu
-tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta

Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt  

Valtakunnalliset syventävät kurssit

3. Osal­li­se­na me­di­as­sa (KU03)
Aihe­ko­ko­nai­suu­det
-ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä
-moni­luku­tai­to ja me­di­at
-tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta

Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

4. Tai­teen mo­net maa­il­mat (KU04)
Aihe­ko­ko­nai­suu­det
-ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä
-hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus
-kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu
-kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys
-moni­luku­tai­to ja me­di­at

Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Soveltavat kurssit

5. Valo­ku­vaus (KU05)
Tu­tus­tu­taan valo­kuva­il­mai­sun pe­rus­tei­siin te­o­ri­as­sa ja käy­tän­nös­sä. Tul­ki­taan ja ana­ly­soi­daan valo­ku­via. Ku­va­taan mus­ta­val­koi­sel­le fil­mil­le ja ope­tel­laan ku­vien val­mis­ta­mi­nen pi­mi­ös­sä. Ku­va­taan digi­ka­me­ral­la ja ope­tel­laan ku­van­kä­sit­te­lyn pe­rus­a­si­oi­ta Pho­tos­ho­pil­la.
Kurs­sis­ta koo­taan oma port­fo­lio, joka si­säl­tää valo­ku­via ja kir­jal­li­sen työn.
Kurs­sin valo­ku­vaus­teh­tä­vät edel­lyt­tä­vät työs­ken­te­lyä myös oppi­tun­tien ulko­puo­lel­la. Ar­vi­oin­ti: Suo­ri­tus­mer­kin­tä.

6. Kuva­tai­teen työ­paja (KU06)
Opis­ke­li­ja suun­nit­te­lee ja val­mis­taa te­ok­sen, teos­sar­jan tai muun tai­teel­li­sen pro­duk­ti­on va­lit­se­mal­laan kuva­tai­teen me­ne­tel­mäl­lä tai va­lit­se­mas­taan tee­mas­ta.
Ke­hit­tää ja sy­ven­tää tai­to­jaan kuva­tai­tees­sa.
Tut­kii ja tar­kas­te­lee va­lit­se­man­sa kuva­tai­teel­li­sen ai­heen tai työ­me­ne­tel­män edus­ta­jia, his­to­ri­aa, il­mi­öi­tä ja kä­sit­tei­tä työs­ken­te­lyn­sä poh­jak­si.
Tar­kas­te­lee oman työs­ken­te­ly­pro­ses­sin­sa vai­hei­ta ja va­lin­to­ja.
Et­sii ak­tii­vi­ses­ti oman kuva­tai­teel­li­sen il­mai­sun­sa mah­dol­li­suuk­sia.
Kes­kei­set si­säl­löt

Tai­teel­li­sen pro­jek­tin suun­nit­te­lu ja työs­tä­mi­nen.
Il­mai­su­kei­no­jen ver­tai­lu ja va­lin­ta.
Va­li­tun ai­heen so­vel­tu­vaan alu­ee­seen tai näkö­kul­maan tu­tus­tu­mi­nen vi­su­aa­li­sen kult­tuu­rin ken­täs­sä.
Oman työs­ken­te­ly­pro­ses­sin ana­lyyt­ti­nen tar­kas­te­lu.
Pro­ses­sin do­ku­men­toin­ti ja työn esit­te­ly tai esil­le aset­ta­mi­nen.
Mah­dol­li­sia työs­ken­te­ly­me­ne­tel­miä ovat esi­mer­kik­si piir­tä­mi­nen, maa­laus, muo­toi­lu ja esi­ne­suun­nit­te­lu, ke­ra­miik­ka, valo­ku­vaus, di­gi­taa­li­set me­ne­tel­mät, ym­pä­ris­tö­tai­de sekä eri­lais­ten tai­teen­a­lo­jen kei­no­ja ku­ten ään­tä, lii­ket­tä, va­lo­ja ja draa­maa yh­dis­te­le­vät me­ne­tel­mät.

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiLu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma 201625.4.2016