Opinto-ohjaus

Opin­to-oh­jauk­sen teh­tä­vä­nä on tu­kea opis­ke­li­jaa opin­nois­sa lu­ki­o­ai­ka­na ja huo­leh­tia sii­tä, että opis­ke­li­jal­le kart­tuu riit­tä­väs­ti sel­lai­sia tie­to­ja ja tai­to­ja, joi­ta hän tar­vit­see elä­mään liit­ty­vis­sä siir­ty­mä- ja muu­tos­ti­lan­teis­sa, ku­ten siir­ty­es­sään jat­ko-opin­toi­hin ja työ­e­lä­mään sekä koh­ti täy­si­val­tais­ta ja ak­tii­vis­ta yh­teis­kun­nan jä­se­nyyt­tä.
Oh­jaus­toi­min­ta muo­dos­taa koko lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ajan kes­tä­vän jat­ku­mon, jon­ka ai­ka­na opin­to-oh­jauk­sen kurs­sit ja muu oh­jaus tar­jo­a­vat opis­ke­li­jal­le mah­dol­li­suu­den hank­kia pe­rus­tie­dot ja -tai­dot, joi­den va­ras­sa hä­nen on mah­dol­lis­ta suun­ni­tel­la lu­kio-opin­to­jaan ja jat­ko-opin­to­jaan sekä poh­tia ura­suun­tau­tu­mis­taan. Hen­ki­lö­koh­tai­nen, luok­ka­muo­toi­nen, pien­ryh­mä- ja ver­tais­oh­jaus tu­ke­vat opis­ke­li­jaa kiin­nos­tus­ten kar­toit­ta­mi­ses­sa, vah­vuuk­sien tun­nis­ta­mi­ses­sa, ura­suun­nit­te­lus­sa sekä va­lin­ta- ja on­gel­ma­ti­lan­tei­den rat­kai­se­mi­ses­sa. Hen­ki­lö­koh­tai­ses­sa oh­jauk­ses­sa opis­ke­li­jan tu­lee voi­da kes­kus­tel­la lu­kio-opin­toi­hin­sa, ura­suun­nit­te­luun­sa, jat­ko­kou­lu­tus­va­lin­toi­hin­sa sekä elä­män­ti­lan­tee­seen­sa ja tu­le­vai­suu­teen­sa liit­ty­vis­tä ky­sy­myk­sis­tä. Pien­ryh­mis­sä opis­ke­li­jal­la on mah­dol­li­suus kä­si­tel­lä asi­oi­ta, jot­ka ovat ja­et­ta­vis­sa mui­den opis­ke­li­joi­den kans­sa ja joi­den esil­le ot­ta­mi­nen ryh­mäs­sä on mie­le­käs­tä.

Opinto-ohjauksen tavoitteet

Oh­jaus to­teu­te­taan ta­val­la, joka vah­vis­taa opis­ke­li­joi­den ak­tii­vis­ta toi­mi­juut­ta, osal­li­suut­ta ja vas­tuul­li­suut­ta. Ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja löy­täi­si omat yk­si­löl­li­set, myös elin­i­käis­tä op­pi­mis­ta tu­ke­vat ta­pan­sa op­pia. Opis­ke­li­jaa tu­e­taan tun­nis­ta­maan vah­vuu­ten­sa ja ke­hit­tä­mi­sen koh­teen­sa sekä et­si­mään tie­toa sii­tä, mi­ten ja mis­tä hän saa apua mah­dol­li­siin opis­ke­lun haas­tei­siin. Oh­jauk­sel­la edis­te­tään opis­ke­lu­val­miuk­sien ke­hit­ty­mis­tä ja opin­to­jen su­ju­mis­ta sekä tu­e­taan nuor­ta elä­män­suun­nit­te­lun ja -hal­lin­nan tai­dois­sa sekä kou­lu­tuk­seen ja ura­va­lin­toi­hin liit­ty­vis­sä pää­tök­sis­sä. Ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja pys­tyy ura­suun­nit­te­lus­saan ja pää­tök­sen­te­os­saan ar­vi­oi­maan re­a­lis­ti­ses­ti omia edel­ly­tyk­si­ään ja mah­dol­li­suuk­si­aan.
Opis­ke­li­jan tie­don­haku­tai­to­ja vah­vis­te­taan oh­jaa­mal­la hän­tä moni­puo­li­ses­ti eri­lai­sia opis­ke­lu­ym­pä­ris­tö­jä hyö­dyn­tä­väk­si, ak­tii­vi­sek­si ja kriit­ti­sek­si tie­don­et­si­jäk­si, joka osaa myös so­vel­taa et­si­mään­sä tie­toa. Ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja tun­tee kes­kei­set jat­ko­kou­lu­tuk­siin, am­mat­ti­a­loi­hin ja ura­suun­nit­te­luun liit­ty­vät tie­to­läh­teet, oh­jaus­pal­ve­lut ja säh­köi­set haku­jär­jes­tel­mät sekä osaa käyt­tää niis­sä ole­vaa in­for­maa­ti­o­ta ura­suun­nit­te­lun ja jat­ko-opin­toi­hin ha­keu­tu­mi­sen tu­ke­na.
Opin­to-oh­jauk­sen avul­la opis­ke­li­ja saa tie­toa opis­ke­lus­ta muis­sa oppi­lai­tok­sis­sa, lu­ki­on jäl­kei­sis­tä jat­ko-opis­ke­lu­vaih­to­eh­dois­ta, työ- ja elin­kei­no­e­lä­mäs­tä sekä yrit­tä­jyy­des­tä. Opis­ke­li­jal­le tar­jo­taan mah­dol­li­suus tu­tus­tua moni­puo­li­ses­ti am­mat­tei­hin ja työ­e­lä­mään sekä kan­san­o­pis­to­jen, toi­sen as­teen am­ma­til­lis­ten oppi­lai­tos­ten, am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­jen ja yli­o­pis­to­jen kou­lu­tus­tar­jon­taan. Opis­ke­li­jaa oh­ja­taan si­ten, että hän osaa et­siä tie­toa myös mui­den mai­den tar­jo­a­mis­ta opis­ke­lu­mah­dol­li­suuk­sis­ta ja työs­ken­te­lys­tä ulko­mail­la.
Opis­ke­li­ja saa oh­jaus­ta jat­ko-opin­to­jen­sa suun­nit­te­lus­sa sekä opin­toi­hin ha­keu­tu­mi­ses­sa. Ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja suun­nit­te­lee lu­kio-opin­to­jaan ja te­kee va­lin­to­jaan si­ten, että hä­nel­lä on val­miu­det ha­keu­tua jat­ko-opin­toi­hin vä­lit­tö­mäs­ti lu­kio-opin­to­jen jäl­keen. Opis­ke­li­jaa tu­e­taan hen­ki­lö­koh­tai­sen opis­ke­lu­suun­ni­tel­man, yli­op­pi­las­tut­kin­to­suun­ni­tel­man sekä jat­ko-opin­to- ja ura­suun­ni­tel­man laa­ti­mi­ses­sa ja suun­ni­tel­mien päi­vit­tä­mi­ses­sä.

Pakolliset kurssit

1. Minä opis­ke­li­ja­na (OP01)
Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Aihe­ko­ko­nai­suu­det: Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä, Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus, Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys, Moni­luku­tai­to ja me­di­at, Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta

2. Jat­ko-opin­not ja työ­e­lä­mä (OP02)
Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Aihe­ko­ko­nai­suu­det: Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus, yrit­tä­jyys ja työ­e­lä­mä, Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus, Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys, Moni­luku­tai­to ja me­di­at, Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta

Soveltavat kurssit

3. Tu­tor­kurs­si (OP03)
En­sim­mäi­sen vuo­si­kurs­sin opis­ke­li­jat voi­vat ha­keu­tua tu­to­reik­si. Tu­to­rei­den teh­tä­vä­nä on opas­taa uu­sia opis­ke­li­joi­ta kou­lun­käyn­tiin liit­ty­vis­sä käy­tän­nön asi­ois­sa. Tu­to­rit toi­mi­vat myös lu­ki­on­sa edus­ta­ji­na ja esit­te­li­jöi­nä pe­rus­kou­lun 9.-luok­ka­lai­sil­le sekä ovat mu­ka­na yk­kös­ten van­hem­pain­il­lois­sa ja tar­vit­ta­es­sa kou­lu­tus­mes­suil­la. Kurs­sil­la sel­vi­te­tään tu­tor­toi­min­nan ta­voit­tei­ta, teh­tä­viä ja vas­tuu­ky­sy­myk­siä.
Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä.

4. Yrit­tä­jyys­kurs­si (OP04)
Yrit­tä­jyys­kurs­sin ta­voit­tee­na on li­sä­tä pe­rus­tie­to­ja yri­tys­toi­min­nas­ta ja -ta­lou­des­ta sekä he­rät­tää opis­ke­li­joi­den mie­len­kiin­toa ja asen­teel­li­sia val­miuk­sia si­säis­tä yrit­tä­jyyt­tä koh­taan. Jo­kai­sen kurs­sil­le osal­lis­tu­jan toi­vo­taan löy­tä­vän oma si­säi­nen yrit­tä­jyy­ten­sä, jota ku­kin op­pi­si ke­hit­tä­mään. Ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja te­ki­si yh­teis­työ­tä jon­kin yri­tyk­sen kans­sa esi­mer­kik­si työ­har­joit­te­lun muo­dos­sa. Työ­paik­ka­haas­tat­te­luis­sa opis­ke­li­ja saa käy­tän­nön ko­ke­mus­ta työ­pai­kan ha­ke­mi­ses­ta ja alan vaa­ti­muk­sis­ta.
Si­säi­nen yrit­tä­jyys on se läh­tö­koh­ta, jol­la he­rä­te­tään ja li­sä­tään kiin­nos­tus­ta myös ul­koi­seen yrit­tä­jyy­teen.
Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä.

5. Työ­e­lä­mään tu­tus­tu­mi­nen (OP05)

Kurs­sin ta­voit­tee­na on saa­da ko­ke­muk­sia työ­e­lä­mäs­tä oma­toi­mi­ses­ti han­ki­tus­sa työ­pai­kas­sa, jos­sa nä­kee ja ko­kee pal­jon sel­lais­ta, mitä ei voi lu­kea kir­jois­ta tai opis­kel­la pul­pe­tis­ta kä­sin. Kurs­si­suo­ri­tuk­seen vaa­di­taan työ­pai­kas­ta saa­tu työ­to­dis­tus sekä työ­paik­kaan ja sen toi­mi­a­laan kuu­lu­van tut­kiel­man te­ke­mi­nen, jos­sa tut­kit alan kou­lu­tus­mah­dol­li­suuk­sia, työl­li­syyt­tä, tu­le­vai­suu­den nä­ky­miä tai yri­tys­tä jos­sa työs­ken­te­let. Kurs­si suo­ri­te­taan it­se­näi­ses­ti. Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä.

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiLu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma 201625.4.2016