Arvioinnin tavoitteet

”Opis­ke­li­jan ar­vi­oin­nil­la py­ri­tään oh­jaa­maan ja kan­nus­ta­maan opis­ke­lua sekä ke­hit­tä­mään opis­ke­li­jan edel­ly­tyk­siä itse­ar­vi­oin­tiin. Opis­ke­li­jan op­pi­mis­ta ja työs­ken­te­lyä tu­lee ar­vi­oi­da moni­puo­li­ses­ti.”

(Lu­ki­o­laki 629/1998, 17 § 1 mom., muu­tet­tu lail­la 1116/2008)

Opis­ke­li­jan op­pi­mi­sen ar­vi­oin­nin teh­tä­vä­nä on edis­tää opis­ke­li­jan op­pi­mis­ta. Läh­tö­koh­ta­na on, että opis­ke­li­jat ym­mär­tä­vät, mitä hei­dän on tar­koi­tus op­pia ja mi­ten op­pi­mis­ta ar­vi­oi­daan. Ar­vi­oin­nil­la opis­ke­li­jaa kan­nus­te­taan omien ta­voit­tei­den aset­ta­mi­seen ja tar­koi­tuk­sen­mu­kais­ten työs­ken­te­ly­ta­po­jen va­lin­taan. Opin­to­jen ai­kai­nen ar­vi­oin­ti ja pa­laut­teen an­ta­mi­nen ovat osa opis­ke­li­jan ja opet­ta­jan vä­lis­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta. Pa­lau­te sekä itse- ja ver­tais­ar­vi­oin­ti oh­jaa­vat opis­ke­li­jaa tar­ken­ta­maan ase­tet­tu­ja ta­voit­tei­ta ja ke­hit­tä­mään työs­ken­te­ly­ään ta­voit­tei­den suun­tai­ses­ti.

Opis­ke­li­jan op­pi­mi­sen ar­vi­oin­ti an­taa opis­ke­li­jal­le pa­lau­tet­ta opin­to­jen edis­ty­mi­ses­tä ja op­pi­mis­tu­lok­sis­ta sekä lu­kio-opin­to­jen ai­ka­na että opis­ke­lun päät­ty­es­sä. Li­säk­si ar­vi­oin­ti an­taa tie­to­ja opis­ke­li­jan huol­ta­jal­le sekä jat­ko-opin­to­jen jär­jes­tä­jien, työ­e­lä­män ja mui­den vas­taa­vien ta­ho­jen tar­pei­ta var­ten. Opis­ke­li­jan op­pi­mi­sen ar­vi­oin­ti aut­taa myös opet­ta­jaa ja kou­lu­yh­tei­söä ope­tuk­sen vai­kut­ta­vuu­den ar­vi­oin­nis­sa. Arvo­sa­nan an­ta­mi­nen on yksi ar­vi­oin­nin muo­to.

Sa­von­lin­nan kau­pun­kiLu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma 201625.4.2016