Tekstivastaukset

Mitä hyvää Lukio-opiskelussa on ollut?

Ma­sen­ta­vaa ja ah­dis­ta­vaa (kyl­lä osaan lu­kea ky­sy­myk­sen, vas­ta­ta en)

Ei mi­tään

Enem­män omaa vas­tuu­ta työs­ken­te­lyyn.

ez

Hyvä ja tark­ka opet­ta­mi­nen

Hyvä, yk­si­löl­li­nen ope­tus. Riit­tä­vän haas­ta­vaa.

Jak­so­jen muo­kat­ta­vuus

Jotut oppetajat osaa­vat olla to­del­la in­nos­ta­via.

Kak­sois­tun­nit ja ete­ne­mis­no­peus

Ka­ve­rit ja ren­to mei­nin­ki.

Kiva kun oppi­ai­neet ja jak­sot vaih­tu­vat

Kurs­sit ovat moni­puo­li­sia ja mu­ka­via

Laa­jaa ja yleis­si­vis­tä­vää ope­tus­ta.

Lu­kio on mie­les­tä­ni kiva opieklupaikkana, kun voi itse va­li­ta opis­ke­lu­tah­din ja ilma­pii­ri on to­del­la hyvä.

Lu­kio-opis­ke­lu on ren­toa ja it­se­näis­tä

Lu­kio-opis­ke­lut te­ke­vät poh­jaa jat­koa var­ten.

Lu­ki­os­sa on tu­tus­tu­nut uu­siin ih­mi­siin ja olen op­pi­nut eri­lai­sia op­pi­mis­muo­to­ja. On myös kiva, että melkeimpä joka ai­nees­sa on mah­dol­li­suus va­li­ta eri opet­ta­jia, kos­ka tois­ten tun­neil­la op­pii pa­rem­min.

Luo­kat­to­muus on ol­lut hyvä asia, että on saa­nut itse va­li­ta kurs­sit.

Luo­kat­to­muus.

Moni­puo­li­nen tie­don kartoittuminen ja asi­oi­hin sy­ven­ty­mi­nen

Mu­ka­va ilma­pii­ri ja hyvä hen­ki­lö­kun­ta.

Mu­ka­via opet­ta­jia eikä lii­an vai­kei­ta jak­so­ja (pait­si tämä jak­so ol­lut aika ras­kas, aika vä­hän va­paa-ai­kaa ver­rat­tu­na ai­kai­sem­piin jak­soi­hin)

No­pea tah­ti so­pii mi­nul­le pa­rem­min

olen op­pi­nut pal­jon uut­ta ja olen saa­nut pal­jon apu­ja opoilta, terkkarilta ja eri­tyis­o­pet­ta­jal­ta

Olen op­pi­nut uut­ta.

Olen saa­nut pal­jon uu­sia ka­ve­rei­ta ja olen saa­nut pal­jon li­sää tie­toa asi­ois­ta

Olen saa­nut pal­jon uu­sia ka­ve­rei­ta ja pääs­syt oi­ke­as­ti opis­ke­le­maan sel­lai­seen paik­kaan mis­sä opiuskelee juu­ri nii­tä ai­nei­ta mitä tu­le­vai­suu­des­sa tar­vit­see.

Olen saa­nut tu­kea opis­ke­lui­hin liit­ty­en.

Olen saa­nut uu­sia ys­tä­viä ja saan itse va­li­ta kurs­si­ni ja aika­tau­lu­ni.

Oma­pää­tös val­ta.

Oma­toi­mi­suus

On ol­lut haus­kaa opis­kel­la ka­ve­rien kans­sa

On ol­lut pal­jon mah­dol­li­suuk­sia va­li­ta ja kes­kit­tyä mi­hin ha­lu­aa. Haas­tet­ta ja mie­len­kiin­tois­ta asi­aa on tul­lut li­sää ma­te­ma­tii­kas­sa, fy­sii­kas­sa, ke­mi­as­sa ja bi­o­lo­gi­as­sa.

On ol­lut pal­jon tie­to­ja esil­lä.

On op­pi­nut pal­jon uu­sia asi­oi­ta ja saa­nut pal­jon ka­ve­rei­ta.

On pys­ty­nyt pa­nos­ta­maan it­sel­le tär­kei­siin ai­nei­siin

On saa­nut erilaisisat työs­ken­te­ly­ta­vois­ta tun­tua, va­paam­min va­lit­ta­vis­sa ai­nei­ta joi­ta opis­ke­lee sekä mil­loin opis­ke­lee.

On va­paam­paa kuin ylä-as­tel­la.

On voi­nut enem­män opis­kel­la it­se­näi­ses­ti

On voi­nut itse jo vä­hän va­li­ta oppi­ai­nei­ta.

opet­ta­jat

Opet­ta­jat ovat aut­ta­neet ja opet­ta­neet hy­vin.

Ope­tus on ol­lut hy­vää, ai­neis­ta on tul­lut pal­jon sy­ven­tä­vää tie­toa.

Opis­kel­laan sitä asi­aa, ei hö­pö­te­tä muu­ta.

Opis­ke­lus­ta on teh­ty yk­sin­ker­tais­ta.

Op­pii uut­ta.

Pal­jon va­paam­paa ole­mis­ta kuin pe­rus­kou­lus­sa

pi­dän pal­jon kursso jär­jes­tel­mäs­tä kun ei ole niin mon­taa ai­net­ta yhtä ai­kaa

Pää­see si­wan kas­sal­le

Saa itse edes vä­hän vai­kut­taa opis­ke­lui­hin.

Saa päät­tää itse kurs­seis­ta ja jak­so­jen si­säl­lös­tä. Jak­sos­sa on enin­tään 6 eri ai­net­ta ja yleen­sä 5 jo­ten voi kes­kit­tyä pa­rem­min tiet­tyyn ai­nee­seen toi­sin kuin pe­rus­kou­lus­sa kun eri ai­nei­ta saat­toi olla kym­me­nen

Saa vaih­taa itse kurs­se­ja ja va­li­ta

Saa va­li­ta itse mitä ha­lu­aa opis­kel­la

Se on it­se­näis­tä ja ren­toa

Se on ol­lut moni­puo­lis­ta ja sitä on saa­nut jak­sot­taa. Säh­köi­set oppi­ma­te­ri­aa­lit ovat ol­leet hy­vää vaih­te­lua.

Se on si­vis­tä­vää ja opet­ta­vaa

Se, että saa teh­dä it­se­näi­ses­ti töi­tä. Mi­nul­la se on pa­ras ja toi­mi­vin tapa.

Tar­peek­si haas­ta­vaa

Tauot

Tek­no­lo­gi­an hyö­dyn­tä­mi­nen opin­nois­sa.

Tie­tyn­lai­nen va­paus omis­ta opin­nois­ta.

Tun­neil­la teh­dään kun­nol­la hom­mia ja teh­tä­vät ovat tar­peek­si vaa­ti­via.

Tän­ne on mu­ka­va tul­la ki­van ilma­pii­rin ta­kia. Tun­nit ovat kiin­nos­ta­via.

Useim­mat opet­ta­jat vä­lit­tä­vät sii­tä, mil­lai­sen nu­me­ron op­pi­laat ovat saa­mas­sa ja yrit­tä­vät vai­kut­taa sii­hen jos tar­vi­taan.

uuet ka­ve­rit, ren­to mei­nin­ki

Uu­sien asi­oi­den op­pi­mi­nen.

Vaa­ti­vam­paa kuin pe­rus­kou­lu

Va­lin­nan­va­paus

Va­lin­nan­vara ja mu­kau­tu­vuus.

Va­paam­paa, it­sel­lä enem­män vas­tuu­ta,

Va­paus

Va­paus päät­tää enem­män omis­ta asi­ois­taan ja enem­män ren­tout­ta

Yh­teis­hen­ki sekä va­paus päät­tää omis­ta asi­ois­ta.

Ylei­nen opis­ke­lu.

Äly­la­taa­mo on hyvä

Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?

En mitenkää

Ehkä vie­lä enem­män pai­no­tet­tai­siin päät­tö­arvo­sa­no­ja pro­jek­tei­hin ja tun­ti­työs­ken­te­lyyn eikä ko­kei­siin

Ei löy­dy ide­oi­ta

Ei mi­tään eri­tyis­tä.

Ei niin pal­jon net­ti kir­jo­ja.

Ei ole ide­oi­ta

Ei tule mie­leen mi­tään ke­hi­tet­tä­vää.

En kek­si mi­tään

En käyt­täi­si tabletkoulua, se on huo­no

en mi­nää tie­dä

En mi­ten­kään

en mi­ten­kään

en mi­tään. Kaik­ki on ol­lut ihan ok.

En oi­kein mi­ten­kään.

En osaa sa­noa

En osaa sa­noa

En osaa sa­noa.

En tie­dä.

En tiä

Enem­män eri ta­pah­tu­mia.

Enem­män eri­lai­sia kurs­se­ja.

Enem­män eri­lai­sia ope­tus me­ne­tel­miä.

Enem­män opet­ta­jia tai kurs­se­ja että jo­kai­sel­la tun­nil­la ei oli­si yli 30 op­pi­las­ta, jump­pa­pal­lo­ja tai mui­ta ki­vo­ja jut­tu­ja

Enem­män sai­si opis­kel­la nii­tä ai­nei­ta jot­ka oi­ke­as­ti kiin­nos­taa.

enpä tuo­ta tiijjä

Er­go­no­mi­set tuo­lit luok­kiin.

Jois­sa­kin ai­neis­sa esim ma­tik­ka ope­tus ja tun­nit ovat epä­sel­viä

Joi­ta­kin lait­tei­ta voi­si nyky­ai­kais­taa ku­ten är­syt­tä­väs­ti sirisevät telk­ka­rit ym­pä­ri kou­lua

Jot­kut opet­ta­jat voi­si­vat olla am­mat­ti­tai­toi­sem­pia.

Jot­kut opet­ta­jat voi­si­vat vaih­tua.

Jot­kut tie­tyt opet­ta­jat voi­si­vat olla ys­tä­väl­li­sem­piä. Jot­kut si­jai­set ol­leet var­si­nais­ta opet­ta­jaa pa­rem­pia.

Koe­vii­kot

koe­vii­kot oli­si­vat hy­vät

Koe­vii­kot ot­tai­sin ta­kai­sin, mut­ta siltikkin jat­ku­vaa ar­vi­oin­tia että kaik­ki ei kes­kit­tyi­si vii­mei­seen ko­kee­seen.

Koe­vii­kot ta­kai­sin.

Li­sää äly­la­taa­mon kal­tai­sia luok­kia

Lu­ki­oon tul­les­sa, oli­si uu­sil­le op­pi­lail­le ker­rot­ta­va enem­män kou­lun käy­tän­nöis­tä ja opin­nois­ta en­sim­mäi­se­nä vuon­na. It­sel­lä­ni jäi muu­ta­ma ky­sy­mys­merk­ki, joi­hin piti itse et­siä vas­taus.

Ma­ti­kas­sa ja vas­taa­vis­sa ai­neis­sa voi­si yrit­tää li­sä­tä koti­teh­tä­vien mer­ki­tys­tä ja pis­tey­tys­tä.

Mie­les­tä­ni lu­ki­os­sa voi­si olla koe­vii­kot niinkuin en­nen, kos­ka tun­tuu että ko­kei­ta on pal­jon ja sa­mal­la täy­tyy teh­dä mui­ta asi­oi­ta, käy­dä nor­maa­lis­ti kou­lus­sa ja teh­dä läk­syt yms.

mie­les­tä­ni ma­ti­kan opet­ta­jiin pi­täi­si pa­nos­taa enem­män.

Mi­nus­ta ny­kyi­nen on hyvä.

pa­ran­tai­sin lii­kun­nan ope­tus­ta ja ruo­kaa

Te­ki­sin ti­lois­ta viih­tyi­sim­mät ja luok­kiin jump­pa­pal­lo­ja joi­den pääl­lä voi­si is­tua

Tun­tien vä­lis­sä ei tar­vit­si­si olla niin pit­kää tau­koa

Ves­so­ja myös toi­seen ker­rok­seen

Viih­tyi­säm­mät ti­lat

Vä­hem­män es­sei­tä

Vä­hem­män pork­ka­naa kouluruuissa

Mikä sai sinut valitsemaan opiskelupaikaksi nykyisen oppilaitoksesi?

9-luo­kan opinnon oh­jaa­ja suo­sit­te­li lu­ki­o­ta mi­nul­le ja koin sen hy­väk­si jat­ko-opin­to­ja var­ten.

Ai­noa paik­ka, joka kiin­nos­ti.

Amiksessa ei ol­lut mi­tään mikä kiin­nos­ti.

Am­mat­ti­kou­lus­sa ei ol­lut it­se­ä­ni kiinostavaa lin­jaa ja ha­lu­sin muu­ten­kin lisä­ai­kaa tu­le­vai­suu­den miet­ti­mi­ses­sä. Myös­kään tai­de­lu­kio ei kiin­nos­ta­nut mi­nua ja ihan nor­mi­lu­ki­ois­ta ly­seo oli lä­him­pä­nä niin sik­si va­lit­sin sen.

Ei jak­sa läh­tee sa­von­lin­naan asti

Ei löy­ty­nyt am­mat­ti­kou­lus­ta so­pi­vaa alaa.

Ei ollu muu­ta vaih­to­eh­toa jat­ko-opis­ke­lua aja­tel­len.

Ei ollu muu­ta vaih­to­eh­toa.

ei ollu muutakaa

Ei ollu muu­ta­kaan paik­kaa, tut­tu ym­pä­ris­tö

Ei ol­lut am­mat­ti­kou­lus­sa alaa joka kiin­nos­tai­si, jo­ten tu­lin lu­ki­oon.

Ei ol­lut am­mat­ti­kou­lus­sa mi­tään kiin­nos­ta­vaa.

Ei tar­vin­nut muut­taa muu­al­le

En ha­lun­nut amikseen ja ajat­te­lin, että lu­ki­on poh­jal­ta sai­sin hyvä taus­tan jat­ko-opin­toi­hin.

en ha­lun­nut men­nä amikseen.

En ha­lun­nut vie­lä muut­taa ko­toa pois, kil­pa­ur­hei­lu­lin­ja

En löy­tä­nyt muu­ta vaih­to­eh­toa ja lu­kio kuu­los­ti mi­nun pai­kal­ta­ni

En ois menny amikseenkaan

En pääs­syt en­sim­mäi­seen va­lit­se­maa­ni kou­luun

En tien­nyt mi­hin me­ni­sin am­ma­til­li­sel­la puo­lel­la.

En tien­nyt mitä ha­lu­an teh­dä ai­kui­se­na työk­se­ni, ja olin kuul­lut hy­vää täs­tä lu­ki­os­ta

En tien­nyt mitä muu­ta oli­sin ha­lun­nut teh­dä

En tien­nyt mitä teh­dä ysin jäl­keen en ha­lun­nut taikkariin niin tu­lin ly­se­ol­le

En tien­nyt muu­ta­kaan paik­kaa.

En tien­nyt tark­kaan mitä ha­lu­ai­sin tu­le­vai­suu­des­sa teh­dä, jo­ten tu­lin lu­ki­oon jos­sa on ai­kaa miet­tiä.

Hain vää­räl­le alal­le ja en ha­lun­nut men­nä val­maan.

Ha­lu­sin jää­dä asu­maan van­hem­pien luok­se Sa­von­lin­naan, eikä tääl­lä ole kuin kak­si lu­ki­o­ta ja näis­tä ha­lu­sin ei eri­kois­lu­ki­oon.

ha­lu­sin lisä­ai­kaa jat­koa miet­tien.

Ha­lu­sin lu­ki­oon eikä ol­lut oi­kein muitavaihto eh­to­ja, kun Pun­ka­har­jun lu­kio lo­pe­tet­tiin.

ha­lu­sin lu­ki­oon ja en ha­lun­nut jää­dä keri­mä­el­le

Ha­lu­sin lu­ki­oon ja koin, että tämä on mie­lui­sin opis­ke­lu­ym­pä­ris­tö mi­nul­le.

Ha­lu­sin lu­ki­oon ja taikkari ei kiin­nos­ta­nut.

Ha­lu­sin lu­ki­oon jo­ten va­lin­ta oli help­po, lä­hel­lä ja hyvä

Ha­lu­sin lu­ki­oon.

Ha­lu­sin saa­da poh­jan jat­ko-opin­to­ja var­ten

Ha­lu­sin tul­la lu­ki­oon

Ha­lu­sin tul­la tän­ne

Ha­lu­sin tän­ne

Help­po siir­ty­mä ylä­as­teel­ta ja tu­tut opet­ta­jat.

Help­pous, ei tar­vin­nut muut­taa

Itsestäänselvä va­lin­ta

Jat­ko- opin­to­ja aja­tel­len

Jat­ko opis­ke­lu

Jat­ko-opin­not.

Jat­ko-opin­toi­hin tar­vit­see lu­ki­on käyn­nin.

Ka­ve­rit ja mui­den paik­ko­jen puu­te

Kil­pa­ur­hei­lu­lin­ja

Kipis ja aka­te­mia toi­min­ta

kos­ka en halunnu amikseen ja jat­ko-opin­to­paik­kaan tarvii lu­ki­on kurs­sien opis­ke­lua ja yo- tut­kin­non

Kos­ka en ha­lun­nut muut­taa muu­al­le opis­ke­le­maan ja Ly­seo oli ai­nut so­pi­va lu­ki­o­vaih­to­ehto mi­nul­le Sa­von­lin­nas­sa.

Kos­ka ha­lu­sin jää­dä sa­von­lin­naan, eikä tai­de­lu­kio ol­lut mi­nun jut­tu­ni

Kos­ka olen hyvä kou­lus­sa ja ha­lu­an tiet­tyi­hin jat­ko opin­toi­hin

Kou­lu­arvo­sa­na­ni pe­rus­kou­lus­ta

Kuul­lut hy­vää, lu­ki­om­me pai­nos­taa opis­ke­luun.

Lu­kio an­taa ai­kaa miet­tiä mitä tu­le­vai­suu­des­sa te­kee.

Lu­kio vai­kut­ti hy­väl­tä ja oli omal­la koti­paik­ka­kun­nal­la­ni.

Luu­lin sen ole­van hel­poin vaih­to­ehto

lä­hel­lä ko­tia

Lä­hin lu­kio.

Mie­les­tä­ni että op­pi­sin uu­sia asi­oi­ta uu­des­sa oppi­lai­tok­ses­sa.

Mi­nun piti tul­la lu­ki­oon jat­ko-opis­ke­lu­mah­dol­li­suuk­sien ta­kia, enkä ha­lun­nut taikkariin

Muut­ta­mi­nen

Olin kiin­nos­tu­nut lukioopinnoista

Pa­rem­pi kun mi­kään lu­kio jo­hon oli­sin hel­sin­gis­sä pääs­syt.

Per­heen­jä­se­ne­ni ja oma kiin­nos­tus.

Sa­von­lin­nan ai­noa nor­maa­li lu­kio.

Se oli ko­ti­ni lä­hel­lä ja an­toi mi­nul­le sen mitä tar­vit­sin.

Se oli lä­him­pä­nä.

Se tu­kee am­ma­tin­va­lin­taa­ni.

si­jain­ti

Si­jain­ti, help­pous pääs­tä, hyvä mai­ne

Tah­don tie­teen aloil­le ai­kui­se­na, jo­ten lu­kio oli ilmi­sel­vä va­lin­ta.

Tai­de­lu­kio ei niin­kään kiin­nos­ta­nut, eikä muut­to toi­seen kau­pun­kiin. Ly­se­on lu­kio oli hyvä va­lin­ta.

Tie­sin jo mi­hin aion lu­ki­on jäl­keen ja sitä var­ten täy­tyy käy­dä lu­kio. En ole musikaallinen tai tai­teel­li­nen ih­mi­nen jo­ten en men­nyt taikkariin.

Tu­le­va opis­ke­lu­paik­ka tar­vit­see lu­ki­o­poh­jan

Tu­le­vai­suu­den haa­veet, sekä se että se on lä­hel­lä omaa ko­ti­a­ni. En ha­lun­nut läh­teä toi­sel­le paik­ka­kun­nal­le.

Tun­tui so­pi­val­ta tä­hän vä­liin, kun en muul­le paik­ka­kun­nal­le läh­te­nyt.

Tämä oli lä­hin lu­kio.

Tämä oli pa­ras vaih­to­eh­dois­ta­ni.

Tämä on lä­hel­lä, tu­tut opet­ta­jat ja pie­ni ryh­mä­koko

Yleis­lu­kio.

Mikäli koet lukio-opinnot liian raskaiksi, kerro mikä tekee ne raskaiksi?

Ai­kai­set aa­mut ja pit­kä kou­lu­mat­ka. Mel­kein joka viik­ko on koe, kun koe­viik­ko­ja ei enää ole.

Ei oo mo­ti­vaa­ti­o­ta ja tä­hän ryh­mään “kuu­lu­mi­nen” ei edis­tä sitä yh­tään.

Epä­am­mat­ti­tai­toi­set opet­ta­jat.

Har­ras­tuk­sen ja kou­lun yhdiatäminen

Jak­so­jen täy­te­läi­syys ja omat reenit ja val­men­nuk­set esim pit­kän­ma­ti­kan ohel­la.

Jat­ku­va työn mää­rä. Lii­kaa ko­kei­ta ja hom­mia ko­ko­a­jan.

Koen lu­ki­on osit­tain ras­kaak­si. Asun sen ver­ran kau­ka­na, että jou­dun aina he­rä­tä to­del­la ai­kai­sin ja se vai­kut­taa var­sin­kin tal­vel­la pal­jon.

Ko­keet.

Kun ei ole koe viik­ko­ja, ko­kei­ta voi olla ko­ko­a­jan.

Lii­an iso koe­alue

Lii­an no­pea tah­ti

Lii­an pal­jon asi­aa.

lii­kaa ai­nei­ta ja ko­kei­ta

Mi­nul­le ei jää tar­peek­si va­paa-ai­kaa, kos­ka jou­dun te­ke­mään pal­jon kou­lu­hom­mia.

Mi­nun mo­ti­vaa­tio on ol­lut to­del­la hu­kas­sa vuo­den ajan ja se on teh­nyt opin­not ras­kaak­si.

Ne ei­vät aina ole niin ras­kai­ta, mut­ta sil­loin kun ovat niin suu­rim­mat syyt nii­hin ovat mo­net ko­keet var­sin­kin jak­so­jen lo­pus­sa, pa­kol­li­set es­seet yms. pro­jek­ti­teh­tä­vät ja suht pit­kät kou­lu­päi­vät. Vä­lil­lä opis­ke­lua on niin pal­jon, se tup­paa tu­le­maan ikä­väs­ti va­paa-ajan pääl­le.

Opit­ta­van asi­an mää­rä ja han­ka­luus. Ne­ga­tii­vi­nen tuki per­heel­tä

Pal­jon ko­kei­ta opis­ke­lu­jen yh­tey­des­sä, tu­lee aika rank­ka teh­dä läk­sy­jä ja lu­kea mo­neen eri ko­kee­seen.

Pal­jon lu­ke­mis­ta esim.eri oppi ai­nei­ta jois­sa on pal­jon lu­ke­mis­ta sa­mas­sa jak­sos­sa tu­lee ras­kaak­si. Ko­kei­ta tu­lee vä­hin­tä 1 koe + pik­ku tes­tit tain vii­kos­sa 3 + tes­tit ja yh­teen­sä ko­kei­ta mel­kein päi­väs­sä kak­si ko­et­ta tain pe­räk­käis­tä ko­kei­ta.

Pal­jon teh­tä­viä ja ei koe­viik­ko­ja

Pal­jon uu­sia asi­oi­ta ja muis­tet­ta­vaa, mut­ta ei­kö­hän kai­kes­ta sel­viä kun yrit­tää par­haan­sa.

Pit­kät päi­vät ja lii­al­li­set koti­teh­tä­vät myös ko­keet ovat tur­han vai­kei­ta.

Stres­saa­mi­nen.

Stres­si/ma­sen­nus, työn mää­rä

tie­tyis­sä ai­neis­sa on lii­kaa te­ke­mis­tä

Va­paa-ai­kaa ei jää juu­ri ol­len­kaan ja olen usein vä­sy­nyt.

Vä­lil­lä on ras­kaam­pia viik­ko­ja, mut­ta ei ole jat­ku­vas­ti ras­kas­ta.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioEn­sim­mäi­sen vuo­si­kurs­sin tulo­ky­se­ly 2016-201723.3.2017