Urheilulinjan visio, toiminta-ajatus ja arvot

Ur­hei­li­ja­ura: Ly­se­on lu­kio tar­jo­aa ur­hei­luun pa­nos­ta­val­le opis­ke­li­jal­le ta­so­kas­ta ope­tus­ta ja mah­dol­li­suu­den har­joi­tel­la ta­voit­teel­li­ses­ti, mää­räl­li­ses­ti ja laa­dul­li­ses­ti si­ten, että se tu­kee hä­nen ke­hi­tys­tään ur­hei­li­jan­po­lul­la.

Kak­sois­ura: Opin­to­jen yh­teen­so­vit­ta­mi­nen ja eri­tyis­teh­tä­vän mu­ka­naan tuo­ma vä­hen­nys­oi­keus mah­dol­lis­ta­vat opis­ke­li­jal­le kak­sois­uran pe­rus­tei­den luo­mi­sen.

Ly­se­on moni­puo­li­nen kurs­si­tar­jo­tin ja laa­ja yh­teis­työ­ver­kos­to tu­kee suun­tau­tu­mis­ta jat­ko-opin­toi­hin hy­vin­voin­ti-, ter­veys ja lii­kun­ta-alal­le.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on toi­min­nan ta­voit­tee­na on, että lu­ki­o­lai­nen ja nuo­ri ur­hei­li­ja saa edel­ly­tyk­set moni­puo­lis­ten tie­to­jen ja tai­to­jen ke­hit­ty­mi­sel­le sekä kas­vaa ta­voit­teel­li­seen työs­ken­te­lyyn. Hän me­nes­tyy jat­ko-opin­nois­sa ja elä­mäs­sä sekä ra­ken­taa yh­teis­tä hy­vää elä­mää niin lähi­pii­ris­sään, Suo­mes­sa kuin maa­il­mal­la­kin.Tä­män te­kee mah­dol­li­sek­si sekä fyy­si­ses­ti että psyyk­ki­ses­ti tur­val­li­nen kou­lu­ym­pä­ris­tö, jos­sa lu­ki­o­lai­nen ko­kee ole­van­sa osa yh­tei­söä, jos­sa jo­kais­ta ar­vos­te­taan ja kun­ni­oi­te­taan. Olen­nais­ta on, että lu­ki­o­lai­nen löy­tää sekä oman oppimis- että ur­hei­li­ja­pol­kun­sa. Ta­voit­tee­na on, että hän kas­vaa ak­tii­vi­sek­si kan­sa­lai­sek­si niin jat­ko-opin­toi­hin kuin työ­e­lä­mään­kin.

Lyseolainen tar­koit­taa seu­raa­vas­sa niin opet­ta­jia, opis­ke­li­joi­ta, ur­hei­li­joi­ta, kuin mui­ta­kin yh­tei­sön jä­se­niä. Toi­min­tam­me peri­aat­tei­ta ovat:

ys­tä­väl­li­syys – Lyseolainen koh­taa jo­kai­sen yh­tei­sös­sä työs­ken­te­le­vän ys­tä­väl­li­ses­ti ja on avoin, kun­ni­oit­ta­va sekä vie­raan­va­rai­nen yh­teis­työ­kump­pa­nei­ta ja vie­rai­li­joi­ta koh­taan. Hyvä käyt­täy­ty­mi­nen ja “fair play” nä­kyy sekä kou­lus­sa että kou­lun ulko­puo­lel­la.

vä­lit­tä­mi­nen – Lyseolainen huo­mi­oi kaik­ki yh­tei­sös­sä työs­ken­te­le­vät ja pyr­kii hy­vän elä­män edis­tä­mi­seen. Lyseolainen huo­leh­tii myös ym­pä­ris­tös­tä. Lyseolainen on jouk­ku­e­pe­laa­ja.

roh­keus – Lyseolainen ei pel­kää uu­sia haas­tei­ta, epä­on­nis­tu­mis­ta tai hä­vi­ä­mis­tä. Lyseolainen us­kal­taa aset­taa it­sel­leen kor­kei­ta ta­voit­tei­ta sekä lait­taa it­sen­sä li­koon.

yh­des­sä te­ke­mi­nen – Lyseolainen on yh­teis­työ­ky­kyi­nen ja hä­nel­lä on kan­nus­ta­va asen­ne toi­sia ih­mi­siä koh­taan. Yh­des­sä te­ke­mi­nen koos­tuu vas­ta­vuo­roi­ses­ta ja­ka­mi­ses­ta ja vas­taan­ot­ta­mi­ses­ta. Ver­tais­tuki näh­dään yh­tei­söl­li­syyt­tä edis­tä­vä­nä te­ki­jä­nä.

op­pi­mi­nen – Ly­se­os­sa op­pi­mi­nen ei ole vain opis­ke­li­jan etu­oi­keus, vaan yh­tei­sös­sä jo­kai­nen op­pii sekä tie­to­ja että tai­to­ja, ja tätä kaut­ta myös koko yh­tei­sö op­pii.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioUr­hei­lu­lin­jan ope­tus­suun­ni­tel­ma9.5.2017