Koulun ulkopuolisia kursseja

Myös muut oppi­lai­tok­set ja jär­jes­töt jär­jes­tä­vät opin­to­ja, jot­ka voi­daan hy­väk­syä Ly­se­on lu­ki­on kurs­seik­si. Mui­den kuin kurs­si­tar­jot­ti­mes­sa ole­vien opin­to­jen hy­väk­sy­mi­nen tu­lee tar­kis­taa reh­to­ril­ta etu­kä­teen. Opin­to­tar­jon­ta vaih­te­lee vuo­sit­tain. Yh­teis­työ­ta­ho­ja ovat mm. Kaak­kois-Suo­men am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu (Xamk), Lap­peen­ran­nan tek­nil­li­nen yli­o­pis­to (LUT), Am­mat­ti­o­pis­to SA­MIe­du ja seu­ra­kun­nat.

Lukiokurssien ja opintopisteiden vastaavuus

HUOM. Kai­kil­le Xam­kin kurs­seil­le il­moit­tau­tu­mi­nen www.xamk.fi/kou­lu­tus­ka­len­te­ri

AFY01 Ana­to­mia ja fy­si­o­lo­gia /Xamk 3 op
Si­säl­tö: ana­to­mi­an ja fy­si­o­lo­gi­an opis­ke­lun pe­rus­teet, ku­dok­set, tuki- ja lii­kun­ta­e­li­met ja toi­min­ta, sisä­e­li­met ja toi­min­ta, sy­dän, ve­ren­kier­to, keuh­kot ja nii­den toi­min­ta, her­mos­to, sy­ven­tä­vät aihe­a­lu­eet opis­ke­li­joi­den mie­len­kiin­non ja eh­do­tus­ten mu­kaan. BI04-kurs­sin (ih­mi­sen bi­o­lo­gia) suo­rit­ta­mis­ta suo­si­tel­laan en­nen opin­to­jak­soa.

Ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja omak­suu ih­mi­sen ana­to­mi­an ja fy­si­o­lo­gi­an pe­rus­teet. Ana­to­mi­as­ta opis­kel­laan kes­kei­set aihe­a­lu­eet. Fy­si­o­lo­gi­an puo­lel­la kes­ki­ty­tään sy­dä­men, ve­ren­kier­ron ja hen­gi­tyk­sen toi­min­taan sekä pe­reh­dy­tän ih­mi­sen liik­ku­mi­seen. Li­säk­si fy­si­o­lo­gi­as­sa käy­dään läpi ih­mi­sen joka­päi­väi­ses­sä elä­mäs­sä esil­le tu­le­vien toi­min­to­jen taus­taa. Osal­lis­tu­jien mie­len­kiin­non mu­kaan sy­ven­ne­tään tie­to­ja ke­hon ta­pah­tu­mis­ta lii­kun­nan ai­ka­na tai ylei­sim­mis­sä kan­san­tau­deis­sa.

ENS01 Ensi­apu 1 ja 2 /Xamk 3 op
Si­säl­tö: Toi­min­ta on­net­to­muus­ti­lan­tees­sa, Vam­ma­po­ti­laan tut­ki­mi­nen, Hätä­ensi­apu, Ensi­apu ta­val­li­sis­sa tapa­tur­mis­sa (eri­lai­set haa­vat, mur­tu­mat), Ensi­apu myr­ky­tyk­sis­sä ja palo­vam­mois­sa, Ensi­a­vus­ta ensi­hoi­toon, Eri­tyis­ensi­apu.

HUP01 Huip­pu-ur­hei­lun pe­rus­teet /Xamk 15 op
Si­säl­tö: ta­voit­teel­li­sen har­joit­te­lun pe­rus­teet: har­joit­te­lun kau­si- ja jak­so­suun­ni­tel­mat, oman ke­hi­tyk­sen seu­ran­ta ja ar­vi­oin­ti, fyy­sis­ten omi­nai­suuk­sien mit­taa­mi­nen; laji­tek­ni­set ja -tak­ti­set tai­dot: laji­a­na­lyy­sin te­ke­mi­nen, tai­to­har­joit­te­lun pe­rus­teet; ur­hei­li­jan hy­vin­voin­ti: uni, lepo, ra­vit­se­mus, men­taa­li­val­men­nus.

Opin­to­ko­ko­nai­suus koos­tuu 5 op:n osa­suo­ri­tuk­sis­ta, jois­ta voi suo­rit­taa ha­lu­tes­saan ai­no­as­taan yh­den, kak­si tai kaik­ki kol­me.

  1. Ur­hei­li­jan hy­vin­voin­ti 5 op
  2. Ta­voit­teel­li­sen har­joit­te­lun pe­rus­teet 5 op
  3. Laji­a­na­lyy­sin mu­kai­nen omi­nai­suus­har­joit­te­lu 5 op

BIO01 Bio­tuo­te- ja ke­mi­an­te­ol­li­suus /Xamk 5 op
Tun­net pää­piir­teis­sään Suo­men bio­tuo­te- ja ke­mi­an­te­ol­li­suu­den pro­ses­sit ja niis­tä saa­ta­vat tuot­teet.

Si­säl­tö: Mitä raa­ka-ai­nei­ta bio­tuo­te­te­ol­li­suus käyt­tää? Mil­lai­sil­la eri pro­ses­seil­la bio­ja­los­ta­mot raa­ka-ai­nei­ta ja­los­taa ja mitä ovat niis­tä saa­ta­vat tuot­teet? Mil­lais­ta ke­mi­an­te­ol­li­suut­ta Suo­mes­sa on ja mil­lai­sia ovat mer­kit­tä­vim­mät ke­mi­an­te­ol­li­suu­den pro­ses­sit ja tuot­teet?

MRA01 Met­sä­te­ol­li­suu­den raa­ka-ai­neet /Xamk 5 op
Ta­voit­teet: Tun­net met­sä­bio­tuo­te­te­ol­li­suu­den raa­ka-ai­neet ja nii­den so­vel­tu­vuu­den eri ja­los­tus­pro­ses­sei­hin.

Si­säl­tö: Mit­kä ovat bio­raa­ka-aine­läh­teet? Mit­kä ovat eri raa­ka-ai­nei­den omi­nai­suu­det? Mil­lai­sia omi­nai­suuk­sia eri puu­kui­duil­la on? Mitä mui­ta raa­ka-ai­nei­ta ke­mi­al­li­nen met­sä­te­ol­li­suus käyt­tää? Kuin­ka kui­tu­raa­ka-ai­nei­den omi­nai­suuk­sia tut­ki­taan la­bo­ra­to­ri­os­sa?

TFY01 Tek­nii­kan alan fy­sii­kan teho­val­men­nus /Xamk 3 op
Ta­voi­te ja si­säl­tö: Fy­sii­kan opis­ke­lu­val­miuk­sien ke­hit­tä­mi­nen sel­lai­sel­le ta­sol­le, joka on vält­tä­mä­tön fy­sii­kan opin­to­jen me­nes­tyk­sel­li­seen suo­rit­ta­mi­seen am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lus­sa. SI-jär­jes­tel­mä, suu­reet ja yk­si­köt; yk­sik­kö­muun­nok­set; me­ka­niik­ka (ta­sai­nen lii­ke, ta­sai­ses­ti kiih­ty­vä lii­ke, New­to­nin lait, voi­ma ja pai­ne); ide­aa­li­kaa­su­lait; läm­pö­oppi, läm­pö­ka­pa­si­teet­ti; säh­kö­oppi, jän­ni­te, vir­ta, vas­tus ja teho, Oh­min laki.

Ar­vi­oin­ti: Suo­ri­tus­mer­kin­tä

TMA01 Tek­nii­kan alan ma­te­ma­tii­kan teho­val­men­nus /Xamk 3 op
Ta­voi­te ja si­säl­tö: Opit tai vah­vis­tat ai­kai­sem­min op­pi­ma­si ma­te­maat­ti­set pe­rus­val­miu­det niin, että osaat kä­si­tel­lä lu­vuis­ta ja sym­bo­leis­ta koos­tu­via lau­sek­kei­ta sekä nii­hin mah­dol­li­ses­ti liit­ty­viä mit­ta­yk­sik­kö­jä. Osaat sie­ven­tää, suo­rit­taa lau­sek­kei­den vä­li­set pe­rus­las­ku­toi­mi­tuk­set ja ku­va­ta lau­sek­kei­den avul­la tek­nii­kan il­mi­öi­tä in­si­nöö­ri­nä toi­mi­mi­sen ja in­si­nöö­rik­si opis­ke­lun vaa­ti­mal­la ta­sol­la.

Ar­vi­oin­ti: Suo­ri­tus­mer­kin­tä

YP01 Yri­tys­peli /Xamk 5 op
Yri­tys­pe­lis­sä opis­ke­li­jat op­pi­vat pe­lil­li­sin kei­noin ym­mär­tä­mään yri­tyk­sen toi­min­taa ja sen joh­ta­mis­ta. Opis­ke­li­jat muo­dos­ta­vat noin kol­men hen­gen ryh­miä, jot­ka toi­mi­vat yri­tyk­sen joh­to­ryh­mi­nä. Joh­to­ryh­mä te­kee eri­lai­sia pää­tök­siä, jot­ka vai­kut­ta­vat yri­tyk­sen me­nes­tyk­seen kil­pai­luil­la mark­ki­noil­la. Yh­den yri­tyk­sen te­ke­mät pää­tök­set vai­kut­ta­vat myös mui­den ryh­mien me­nes­tyk­seen. Opin­to­jak­son alus­sa opis­ke­li­joil­le an­ne­taan tar­vit­ta­vat tie­dot ja tai­dot pe­liä var­ten. Käy­tän­nös­sä tämä tar­koit­taa mm. yri­tys­ta­lou­den peri­aat­tei­den ym­mär­tä­mis­tä sekä itse pe­lin sään­tö­jen op­pi­mis­ta. Ope­tuk­seen kuu­luu kol­me lähi­o­pe­tus­jak­soa. Kurs­si to­teu­te­taan Mood­le-alus­tal­la.

An­nis­ke­lu- ja hy­gie­ni­a­pas­sit /Xamk
Xam­kin kaut­ta on mah­dol­li­suus suo­rit­taa myös An­nis­ke­lu- ja Hy­gie­ni­a­pas­sit, joi­ta tar­vi­taan mo­nis­sa kesä­työ­pai­kois­sa. Pas­sien suo­rit­ta­mi­seen vaa­dit­ta­vat ma­te­ri­aa­lit opis­kel­laan it­se­näi­ses­ti ver­kos­sa ja tes­ti­ti­lai­suu­det jär­jes­te­tään lu­ki­ol­la syk­syl­lä ja ke­vääl­lä. Pas­sien suo­rit­ta­mi­ses­ta ei an­ne­ta lu­ki­o­kurs­se­ja.

Lu­kio-opin­toi­hin hy­väk­si­lu­e­taan myös mui­ta Xam­kin avoi­men am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun opin­to­ja. Nämä opin­not ovat pää­a­si­as­sa ver­kos­sa it­se­näi­ses­ti suo­ri­tet­ta­via opin­to­jak­so­ja, jot­ka löy­ty­vät Xam­kin kou­lu­tus­ka­len­te­ris­ta. Opin­not ovat mak­sut­to­mia lu­ki­o­lai­sil­le.

ELE01 Elekt­ro­nii­kan kurs­si /Lap­peen­ran­nan tek­nil­li­nen yli­o­pis­to 5 op
Kurs­sil­la pe­reh­dy­tään sekä ana­lo­gi­sen että di­gi­taa­li­sen elekt­ro­nii­kan pe­rus­tei­siin. Opis­ke­lun pää­osa ta­pah­tuu verk­ko-opis­ke­lu­na. Ko­keel­li­nen osa teh­dään Lap­peen­ran­nan tek­nil­li­sen yli­o­pis­ton elekt­ro­nii­kan la­bo­ra­to­ri­os­sa ko. yli­o­pis­ton pro­fes­so­rien ja opet­ta­jien joh­dol­la. Lap­peen­ran­taan opis­ke­le­maan me­ne­vil­lä tämä kurs­si tu­lee sa­mal­la suo­ri­t

Nuis­ku01 Nuor­ten ih­mis­suh­de­tai­to­jen kurs­si

Nuis­ku-kurs­sil­la opis­kel­laan ih­mis­suh­de­tai­to­ja nuo­ren näkö­kul­mas­ta. Kurs­sil­la vah­vis­te­taan pu­hu­mi­seen ja kuun­te­le­mi­seen sekä ris­ti­rii­to­jen rat­kai­se­mi­seen liit­ty­viä tai­to­ja. Si­säl­löt liit­ty­vät ys­tä­vyy­teen, omiin tun­tei­siin ja ar­vi­oi­hin, tu­le­vai­suu­den suun­ni­tel­miin, ih­mis­suh­tei­siin per­hees­sä ja ka­ve­rei­den kes­ken. Kou­lut­ta­ja­na toi­mii seu­ra­kun­nan nuo­ri­so­työn­oh­jaa­ja.

Toi­sen as­teen am­ma­til­li­set opin­not

Ly­se­o­lai­nen voi opis­kel­la Am­mat­ti­o­pis­to SA­MIe­dun tar­jo­a­mia am­ma­til­li­sia opin­to­ja yh­den tai kak­si vaih­to­jak­soa vuo­des­sa. Opin­not voi­daan hy­väk­si lu­kea lu­ki­on oppi­mää­rään. Lisä­tie­to­ja saat Yh­dis­tel­mä­o­pin­not –koor­di­naat­to­ril­ta Satu Sil­ven­noi­sel­ta ja tu­tus­tu­mal­la Am­mat­ti­o­pis­to SA­MIe­dun kou­lu­tus­tar­jon­taan oppi­lai­tok­sen net­ti­si­vuil­la.

Vaih­to-op­pi­las­vuo­si ulko­mail­la
Vaih­to-opis­ke­li­ja­vuo­des­ta saa 10 kurs­sia so­vel­ta­via opin­to­ja, luku­kau­des­ta hy­vi­te­tään 5 kurs­sia so­vel­ta­via opin­to­ja

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioOpin­to-opas 2019-20206.2.2019