Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?

– En lak­kaut­tai­si sitä.

Ehkä li­sää ajan­viet­to paik­ko­ja kou­lun käy­tä­vil­le.

ei ke­hit­tä­mis ide­oi­ta

Ei ole ke­hi­tet­tä­vää

Ei ole mi­tään eri­tyis­tä ke­hi­tet­tä­vää.

Ei tule mi­tään eri­kois­ta mie­leen.

Ei tule äk­ki­sel­tään mie­leen.

Eipä oi­ke­as­taa ke­hi­tet­tä­vää

en mi­ten­kään

En mi­ten­kään

En mi­ten­kään

En näe tar­vet­ta ke­hit­tää enem­pää.

En osaa sa­noa

en osaa sa­noa

En osaa sa­noa

En osaa sa­noa

En osaa sa­noa, omas­ta mie­les­tä­ni ei ole muu­ta mai­nit­ta­vaa kun, että luok­kiin enem­män pis­to­ra­si­oi­ta jot­ta sai­si la­dat­tua läp­pä­rin tun­nil­la.

En osaa sa­noa.

En osaa sa­noa.

En osaa sa­noa.

En osaa sa­noa.

En tie­dä

En tie­dä.

en tiiä

En yh­tään

Enem­män oles­ke­lu­paik­ko­ja op­pi­lail­le.

Enem­män pleik­ka­rei­ta

Enem­män tee­ma juh­lia

Enem­män väli­tun­ti ja lii­kun­ta ak­ti­vi­teet­te­jä

en­tie­dä

En­tiiä

En­tiiä

Eri opet­ta­jien pi­tä­mät sa­mat kurs­sit voi­si­vat täs­tä­mät si­säl­löl­tään ja vaa­ti­vuu­del­taan.

Ha­lui­sin että olis koe vii­kot. Nyt­ten­kin on kaik­ki ko­keet sa­mal­la vii­kol­la mut­ta nyt sii­nä on li­säks vie­lä kou­lu­tun­nit.

Hy­vät mah­dol­li­suu­det tääl­lä on kaik­keen

Jot­kut opet­ta­jat ei­vät käyt­täy­dy asi­an­mu­kai­ses­ti, mi­nua kau­his­tut­ti aika pal­jon kun eräs opet­ta­ja käs­ki mei­dän lu­kea sa­no­ja, sil­lä hän ky­se­lee meil­tä luo­kan edes­sä ja oli­si no­loa jos emme osai­si vas­ta­ta. Kau­his­tuin vä­hän noin suo­ras­ta pu­hees­ta. Myös­kin, pi­täi­si val­voa käy­tän­töä, jos­sa te­ke­mät­tä jää­neet ko­keet py­ri­tään te­ke­mään en­nen uu­sin­ta­päi­vää, jos pois­sa­o­lol­le on hyvä syy. Sitä ei kaik­ki nou­da­ta.

jot­kut opet­ta­jat kes­kit­ty­vät lii­kaa kai­ken­lai­siin esiin­ty­mis­teh­tä­viin jot­ka voi­vat epä­miel­lyt­tä­vis­sä luo­kis­sa ah­dis­taa, ja opis­ke­lun si­as­ta kes­kit­tyy pel­käs­tään koh­ta tu­le­vaan omaan vuo­roon.

Ke­hit­täi­sin luok­ka­ti­lo­ja, enem­män eri­lai­sia tuo­le­ja ja pöy­tiä.

Kou­lun pi­täi­si al­kaa aina tasa­tun­nein, eikä esim. viit­tä vail­le.

Ku­vik­sen luo­kan lat­tia on lii­an kyl­mä, sii­hen pa­rem­pi läm­mi­tys.

Li­säi­sin enem­män ren­tou­ta­via oles­ke­lu­ti­lo­ja.

Lu­kio voi­si pai­not­taa vie­lä vä­hän enem­män it­se­näi­seen te­ke­mi­seen, sil­loin oli­si mah­dol­li­suus teh­dä ns. omaan­tah­tiin.

Ly­hy­em­mät tauot.

Mi­tään pa­ran­net­ta­vaa ei tule mie­leen.

mu­ka­vam­mat oles­ke­lu­ti­lat, ter­veel­liem­pää väli­pa­laa kah­vi­oon

Net­ti­ko­keis­sa pa­ran­net­ta­vaa

Opet­ta­jat opet­tai­si niin­kuin op­pi­lail­le eikä niin­kuin opet­ta­jil­le ket­kä tie­tää kai­kes­ta kai­ken. Ei me niin vaa nii­tä kaik­kea osa­ta vaik­ka opet­ta­jat niin ajat­te­lee­kin

Opet­ta­jat voi­si­vat olla ys­tä­väl­li­sem­piä.

Osa opet­ta­jis­ta ei oi­kein ”osaa opet­taa”, he ei­vät ym­mär­rä mikä asi­as­sa on vai­ke­aa ei­vät­kä si­ten osaa neu­voa.

Osa opet­ta­jis­ta voi­si olla ym­mär­tä­väi­sem­piä eikä tyy­lil­lä: ” kos­ka sinä sa­noit että et pa­no­sa tä­hän ai­nee­seen yhtä pal­jon kuin tuo­hon toi­seen et kuu­lu lu­ki­oon” se pis­tää miet­ti­mään mi­ten kou­lu­stres­sis­tä voi sel­vi­tä jos osan opet­ta­jien mie­li­pi­teet ja käy­tös ovat tätä luok­kaa että kai­kes­sa on pak­ko olla täy­del­li­nen ja kaik­kiin oppi­ai­nei­siin tu­lee pa­nos­taa yhtä pal­jon

Pa­rem­pi kou­lu­ruo­ka.

Si­säl­lä voi­si olla läm­pi­mäm­pi, esim ruo­ka­la on aika kyl­mä

Tal­vi­sin si­säl­lä voi­si olla läm­pi­mäm­pi.

Te­ki­sin mu­ka­vam­mat luok­ka­ti­lat.

Uusi lii­kun­ta­sali tai van­haa voi­si rem­pa­ta.

Uu­sia vä­re­jä ja ti­loi­hin vaik­ka soh­via

Vä­hen­täi­sin säh­köis­tä oppi­ma­te­ri­aa­lia ja ha­lu­ai­sin luo­da jon­kin­lais­ta ker­ho­tyyp­pis­tä toi­min­taa.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioEn­sim­mäi­sen vuo­si­kurs­sin tulo­ky­se­ly 2017-201820.3.2018