Lyseon tutortoiminta 2017–2018

Pe­rus­kou­lus­ta toi­sel­le as­teel­le siir­ty­mi­nen on mo­nes­ti jän­nit­tä­vä asia. Mi­ten uu­den kou­lun käy­tän­teis­tä saa kiin­ni, mi­ten uu­det opis­ke­li­jat ote­taan vas­taan ja löy­dän­kö oi­ke­aan paik­kaan? Näis­sä asi­ois­sa uu­sia lu­ki­o­lai­sia aut­ta­vat tu­to­rit.

Tu­to­rit ovat teh­tä­viin­sä kou­lu­tet­tu­ja ko­ke­mus­a­si­an­tun­ti­joi­ta, jot­ka oh­jaa­vat ja opas­ta­vat uu­sia lu­ki­o­lai­sia kou­lun ar­keen. Tu­to­rit ovat kou­lu­yh­tei­söm­me uu­sien jä­sen­ten en­sim­mäi­nen kos­ke­tus lu­kio-opin­toi­hin. Tu­to­reil­la on hy­väs­sä muis­tis­sa se, kun he itse oli­vat sa­mas­sa ti­lan­tees­sa ja osaa­vat si­ten aset­tua uu­sien lu­ki­o­lais­ten ase­maan.

Luku­vuo­den alus­sa tu­to­rit pi­ti­vät oppi­tun­te­ja ja ker­toi­vat kou­lun käy­tän­teis­tä sekä lu­kio-opin­nois­ta. Tu­to­rit myös loi­vat hy­vää ryh­mä­hen­keä ja aut­toi­vat lu­ki­o­lai­sia tu­tus­tu­maan toi­siin­sa.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on abit suo­sit­te­le­vat mie­lel­lään Ly­se­o­ta jat­ko-opin­to­pai­kak­si. Tu­to­reil­la oli siis iso roo­li myös lu­kio-opin­to­jen mark­ki­noi­mi­ses­sa 9. luok­ka­lai­sil­le, jot­ka vas­ta poh­ti­vat omaa tu­le­vaa opis­ke­lu­paik­kaan­sa. Lop­pu­syk­syn ja tal­ven ai­ka­na tu­to­rit ker­toi­vat van­hem­pain­il­lois­sa ja oppi­tun­neil­la lu­kio-opis­ke­lus­ta opis­ke­li­joi­den näkö­kul­mas­ta. Tu­to­rei­den aja­tuk­set ja omat ko­ke­muk­set lu­kio-opin­nois­ta ovat ar­vo­kas apu ysien jat­ko-opin­to­poh­din­taan.

Ke­vääl­lä oli abi­tu­to­rien aika siir­tyä eläk­keel­le ja et­siä uu­sia in­nok­kai­ta tu­to­rei­ta täyt­tä­mään hei­dän jät­tä­män­sä tyh­jiö. Huh­ti­kuus­sa 14 uut­ta tu­to­ria osal­lis­tui tu­tor­kou­lu­tuk­seen Seu­ra­kun­ta­kes­kuk­sel­la. Tu­tor­kou­lu­tus jär­jes­tet­tiin yh­teis­työs­sä seu­ra­kun­nan nuo­ri­so­työn­oh­jaa­ja Sari Kau­nis­mäen kans­sa.

Kou­lu­tuk­seen si­säl­tyi te­o­ri­a­o­pe­tus­ta sekä käy­tän­nön har­joi­tuk­sia ryh­män oh­jaa­mi­ses­ta ja hal­lin­nas­ta, esil­lä ole­mi­ses­ta, tu­ke­mi­ses­ta ja kuun­te­le­mi­ses­ta. Kou­lu­tus­ta jat­ket­tiin myö­hem­min kou­lul­la suun­nit­te­le­mal­la en­sim­mäi­sen kou­lu­päi­vän oh­jel­maa sekä kir­joit­ta­mal­la ter­ve­tu­li­ais­kir­je uu­sil­le opis­ke­li­joil­le.

Läm­pi­mät kii­tok­set ku­lu­nees­ta luku­vuo­des­ta lois­ta­vil­le tu­to­reil­le sekä eri­tyi­ses­ti nuo­ri­so­työn­oh­jaa­ja Sari Kau­nis­mä­el­le hy­väs­tä yh­teis­työs­tä! Luku­vuo­den 2017-2018 ai­ka­na tu­to­rit hoi­ti­vat teh­tä­vän­sä vas­tuun­tun­toi­ses­ti ja ak­tii­vi­ses­ti.

Tu­tor­oh­jaa­jan sy­dän­tä läm­mit­tää ne lu­kui­sat ke­hut ja kom­men­tit, joi­ta tu­to­rit luku­vuo­den ai­ka­na sai­vat. Ke­hut tu­li­vat täy­sin ai­hees­ta.

Tu­tor­oh­jaa­ja Sara Ja­ko­nen

Ly­se­on tu­to­rit syk­syn kou­lu­ku­vas­sa val­mii­na aut­ta­maan.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioVuo­si­ker­to­mus 2017-201830.4.2018