Rehtorin tervehdys

Ku­lu­nut luku­vuo­si on su­ju­nut Ly­se­os­sa hy­vin. Opis­ke­lu on su­ju­nut mal­lik­kaas­ti, penk­ka­rit oli­vat mu­ka­vat ja van­ho­jen päi­vä juh­la­va. Ha­lu­an­kin kiit­tää opis­ke­li­joi­ta näis­tä iki­muis­toi­sis­ta elä­myk­sis­tä. Ly­se­os­sa opis­ke­le­vat nuo­ret ovat ter­ve­hen­ki­siä, miel­lyt­tä­viä ih­mi­siä. Hei­dän kans­saan on ol­lut tä­nä­kin vuon­na ilo teh­dä töi­tä.

Ku­lu­nee­na luku­vuon­na yh­tei­söl­li­syys Ly­se­ol­la on edel­leen ke­hit­ty­nyt. Opis­ke­li­jat ja opet­ta­jat ovat yh­des­sä ki­sail­leet mm. Ly­se­on jou­lu­ka­len­te­rin puit­teis­sa ja lii­kun­ta­tu­to­rit ovat lii­kut­ta­neet kou­lun vä­keä. Myös opet­ta­jien kes­kuu­des­sa yh­teis­työ ja yh­tei­söl­li­syys on tänä vuon­na as­tu­nut harp­pauk­sen eteen­päin. Hy­vä­nä esi­merk­ki­nä täs­tä ovat Suo­mi 100-vuot­ta –juh­las­sa opet­ta­jien esit­tä­mät nais- ja mies­voi­mis­te­lu­nu­me­rot, sekä opet­ta­jien vap­pu­näy­tel­mä.

Vaik­ka opis­ke­li­jat itse opis­ke­le­vat ja vas­taa­vat tu­lok­sis­taan, saa­vat he opet­ta­jil­ta tu­kea, oh­jaus­ta, kan­nus­tus­ta ja jos­kus jopa pa­tis­te­lua työn­te­koon. Ha­lu­an­kin kiit­tää opet­ta­jia erin­o­mai­ses­ta työs­tä opis­ke­li­jan opin­to­jen tu­ke­mi­ses­sa. Li­säk­si kii­tok­sen hy­väs­tä työs­tä an­sait­see pe­rus­o­pe­tuk­sen hen­ki­lö­kun­ta, joka on luo­nut opis­ke­li­joil­le hy­vän pe­rus­tan lu­kio-opin­toi­hin.

Tänä ke­vää­nä Ly­se­on yli­op­pi­las­juh­las­sa ovat mu­ka­na myös Ai­kuis­lu­ki­on yli­op­pi­laat. Tämä ke­vät on myös Ly­se­on Keri­mäen toi­mi­pis­teen vii­mei­nen ke­vät, sil­lä toi­mi­pis­teen toi­min­ta lak­kaa, eikä Keri­mä­el­lä ole ensi luku­vuon­na enää lu­kio-ope­tus­ta. Nyt val­mis­tu­vas­sa ikä­luo­kas­sa on mu­ka­na Ly­se­on Keri­mäen toi­mi­pis­tees­sä opin­ton­sa aloit­ta­nei­ta opis­ke­li­joi­ta, jot­ka ovat siir­ty­neet kol­man­nek­si vuo­dek­si kes­kus­tan toi­mi­pis­tee­seen opis­ke­le­maan. Ha­lu­an­kin erik­seen kiit­tää Keri­mäen toi­mi­pis­teen hen­ki­lö­kun­taa hy­väs­tä työs­tä, jota he ovat vuo­sien var­rel­la opis­ke­li­joi­den eteen teh­neet.

Uudet ylioppilaat

Lu­ki­o­laki an­taa lu­ki­ol­le seu­raa­van teh­tä­vän: ”Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ta­voit­tee­na on tu­kea opis­ke­li­joi­den kas­va­mis­ta hy­vik­si, tasa­pai­noi­sik­si ja si­vis­ty­neik­si ih­mi­sik­si ja yh­teis­kun­nan jä­se­nik­si sekä an­taa opis­ke­li­joil­le jat­ko-opin­to­jen, työ­e­lä­män, har­ras­tus­ten sekä per­soo­nal­li­suu­den moni­puo­li­sen ke­hit­tä­mi­sen kan­nal­ta tar­peel­li­sia tie­to­ja ja tai­to­ja.” Us­kon, että olet­te näi­nä kol­me­na lu­ki­o­vuo­te­na kas­va­neet näi­hin lu­ki­o­lain edel­lyt­tä­miin mit­toi­hin. Li­säk­si olet­te lä­päis­seet taso­ko­keen, jos­sa tes­ta­taan ”ovat­ko opis­ke­li­jat omak­su­neet lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kai­set tie­dot ja tai­dot sekä lu­ki­on ta­voit­tei­den mu­kai­sen riit­tä­vän kyp­syy­den.”

Val­mis­tu­mis­juh­lis­sa juh­li­taan val­mis­tu­mis­ta mo­neen asi­aan mm. tut­kin­toon, am­mat­tiin, ar­voon. Pe­rin­tei­ses­ti juh­li­tuim­pia ovat yli­op­pi­laat. Yli­op­pi­laat val­taa­vat tie­do­tus­vä­li­neet kou­lu­jen lop­pu­es­sa. Yli­op­pi­las­juh­liin pa­nos­ta­mi­nen pe­riy­tyy var­mas­ti­kin ajal­ta, jol­loin yli­op­pi­laat oli­vat har­vaa ja va­lit­tua jouk­koa. Jos­ta­kin syys­tä yli­op­pi­lai­den juh­lin­ta tun­tuu ole­van suo­si­tum­paa kuin yli­o­pis­ton aka­tee­mi­sen pe­rus­tut­kin­non suo­rit­ta­nei­den eli mais­te­rei­den juh­lin­ta. Yli­op­pi­las­juh­lan suu­rem­man tar­peen voi­si se­lit­tää sil­lä, että se toi­mii myös nuo­ren siir­ty­mä­riit­ti­nä nuo­ruu­des­ta ai­kui­suu­teen. Nuo­ri lo­pet­taa tur­val­li­sen kou­lu­tien­sä ja on nyt pää­tök­sis­sään ja va­lin­nois­saan omil­laan.

Olen vil­pit­tö­mäs­ti sitä miel­tä, että teil­lä on nyt täy­si oi­keus naut­tia ja olla yl­pei­tä saa­vu­tuk­ses­tan­ne. Toi­vo­tan lo­puk­si teil­le kai­kil­le me­nes­tys­tä va­lit­se­mal­lan­ne po­lul­la.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioVuo­si­ker­to­mus 2017-201830.4.2018