Uusi opetussuunnitelma (LOPS 2021)
Lukioissa otetaan käyttöön uudet opetussuunnitelmat elokuussa 2021. Lukiokoulutuksen tavoitteena on tukea opiskelijoiden kasvamista hyviksi, tasapainoisiksi ja sivistyneiksi ihmisiksi ja aktiivisiksi yhteiskunnan jäseniksi sekä antaa opiskelijoille työelämän, harrastusten sekä persoonallisuuden monipuolisen kehittämisen kannalta tarpeellisia tietoja, taitoja ja valmiuksia. Uusi opetussuunnitelma vahvistaa laaja-alaista osaamista ja laaja-alainen osaaminen koostuu: hyvinvointi osaamisesta, vuorovaikutusosaamisesta, monitieteisestä ja luovasta osaamisesta, yhteiskunnallisesta osaamisesta, eettisyys- ja ympäristöosaamisesta sekä globaali- ja kulttuuriosaamisesta. Laaja-alaista osaamista kehitetään lukion kaikkien opintojaksojen aikana.
Lukioissa opiskellaan opintojaksoittain kurssien sijaan ja opintojaksot rakennetaan opetussuunnitelmassa kuvatuista moduuleista. Moduulit toimivat raaka-aineina paikallisesti luotaville opintojaksoille ja ne ovat laajuudeltaan joko 1, 2 tai 3 opintopistettä. Suurin osa moduuleista on 2 opintopisteen laajuisia (vastaa 38 tuntia). Opiskelijan on suoritettava vähintään 150 opintopistettä lukion aikana ja opinnot koostuvat pakollisista opinnoista, valtakunnallisista valinnaisista opinnoista sekä koulukohtaisista valinnaisista opinnoista. Lukio-opintojen alussa on pääasiassa pakollisia opintoja. Toisen ja kolmannen vuoden aikana valitaan enemmän valinnaisia opintoja.
Lukio-uudistuksen keskeisimpiä tavoitteita ovat:
- hyvinvoinnin ja oppimisen tukeminen
- yksilöllisten tarpeiden huomioiminen
- laaja-alainen osaaminen ja oppiainerajat ylittävät opinnot
- yhteisöllinen ja osallistava toimintakulttuuri sekä lukion hyvä arki
- valmiudet jatko-opintoihin ja työelämään sekä sujuvampi siirtyminen korkea-asteelle
- hyvä yleissivistys ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
- vahvat kansainvälistymisvalmiudet
Opiskelija voi halutessaan opintojensa aikana suorittaa lukiodiplomin kuvataiteessa, liikunnassa, mediassa ja musiikissa. Lukiolaisen tulee ottaa huomioon opintojaksovalinnoissaan oma ylioppilaskirjoitussuunnitelmansa ja jatko-opintotavoitteensa. Ylioppilaskirjoituksissa suoritetaan vähintään 5 koetta, joihin sisältyy kaikille pakollinen äidinkieli sekä neljä muuta ainetta. Kolme muuta ainetta valitaan seuraavista: matematiikka, ruotsi, vieras kieli ja reaaliaine. Viides aine voi olla joko reaaliaineen tai vieraan kielen koe.
Oppivelvollisuuden laajeneminen
Laajennettu oppivelvollisuus astuu voimaan tänä vuonna ja uutta oppivelvollisuuslakia sovelletaan ensimmäisen kerran niihin oppivelvollisiin, jotka nyt keväällä 2021 ovat perusopetuksen 9. luokalla. Oppivelvollisuus päättyy, kun nuori täyttää 18 vuotta tai kun hän tätä ennen suorittaa toisen asteen tutkinnon. Merkittävin muutos tässä uudistuksessa liittyy siihen, että toisen asteen opinnot muuttuvat maksuttomiksi. Muutoksella pyritään siihen, että jokainen nuori saisi toisen asteen tutkinnon suoritettua perheen taloudellisesta tilanteesta riippumatta.
Oppivelvollisuuden laajentamisen tavoitteena on nostaa koulutus- ja osaamistasoa kaikilla koulutusasteilla, kaventaa oppimiseroja sekä kasvattaa koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä lasten ja nuorten hyvinvointia. Tavoitteena on, että jokainen nuori suorittaa toisen asteen koulutuksen. Osaamisvaatimusten kasvaessa työllistyminen edellyttää nykyisin vähintään toisen asteen tutkinnon suorittamista.
Koulutuksen järjestäjän järjestämä opetus ja ohjaus on opiskelijalle maksutonta. Näiden lisäksi oppivelvollisuuden laajentuessa opiskelijalle maksuttomiksi tulevat: opetuksessa tarvittavat oppikirjat ja muut materiaalit, opintojen suorittamiseksi tarvittava tietokone, sekä mahdollinen laskin tai laskinlisenssi, ylioppilastutkinnon suorittamiseksi edellytettävät viisi koetta, myös hylättyjen uusiminen ja vähintään seitsemän kilometrin koulumatkat ilman omavastuuosuutta.
Kevään 2021 aikana on Savonlinnan kaupunki koulutuksen järjestäjänä kilpailuttanut ja tilannut lukion aloittaville kannettavat tietokoneet, oppimateriaalit ja muut tarvittavat materiaalit. Lyseon hallinto ja opettajakunta ovat olleet aktiivisesti mukana näissä hankintaprosesseissa. Lisäksi uuden lain tuomia lukiokoulutuksen muutoksia ja velvollisuuksia on käsitelty ja otettu haltuun opettajainkokouksissa. Esimerkiksi lukio-opintojen edistymistä tulee seurata jatkossa entistäkin tarkemmin. Opintojen on edistyttävä henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaan ja, jos opinnoissa edistyminen on puutteellista, on siitä ilmoitettava huoltajalle. Lisäksi on selvitettävä oppivelvollisen saamien koulutuksen järjestäjän tukitoimien riittävyys ja tarvittaessa ohjattava oppivelvollinen hakeutumaan muiden tarkoituksenmukaisten palveluiden piiriin (sosiaali- ja terveyspalvelut, nuorisotoimen palvelut, kuntoutuspalvelut). Tänä keväänä on Savonlinnassa mietitty uudella tavalla myös yläkoulu – lukio tiedonsiirtoon liittyviä käytänteitä uuden lain velvoittamassa hengessä: ”Oppivelvollisen siirtyessä toisen koulutuksen järjestäjän koulutukseen aikaisemman koulutuksen järjestäjän on salassapitosäännösten estämättä viipymättä toimitettava oppivelvollisen koulutuksen järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot uudelle koulutuksen järjestäjälle”.
Olemme monessa mielessä siis uuden edessä elokuussa 2021 ja aika näyttää, miten uusi opetussuunnitelma käytännössä toimii ja kuinka oppivelvollisuuden laajeneminen ja maksuton toinen aste vaikuttaa jatkossa Savonlinnassa lukiokoulutuksen käytössä olevaan rahoitukseen. Olisi toivottavaa, että näiden lukiomuutosten ja uusien velvollisuuksien myötä, lisättäisiin resurssia erityisesti opinto-ohjaukseen, opiskelun tukeen sekä koulupsykologi- ja kuraattoripalveluihin. Nuorten hyvinvointi on kaiken perusta ja nuorissa on tulevaisuus!
Lukuvuotta 2020-2021 on Lyseolla koronan lisäksi sävyttänyt siis paikallisen opetussuunnitelman laadinta (LOPS 2021) ja oppivelvollisuuden laajenemiseen valmistautuminen. Kaiken muun arkisen aherruksen ja koulutyön ohessa olemme mielestäni onnistuneet hyvin valmistautumaan näihin uudistuksiin. Olemme saaneet jälleen kerran huomata, että yhteistyö, vastuun jakaminen, toisten tukeminen ja auttaminen ovat Lyseon voimavara ja kivijalka. Pidetään tästä kiinni jatkossakin!
Lämmin kiitos kaikille kuluneesta lukuvuodesta ja erinomaisesta yhteistyöstä!
Virkistävää ja rentouttavaa kesälomaa!
Pia Riekkinen, apulaisrehtori
Savonlinnan lyseon lukioVuosikertomus 2020-20215.5.2021