Projektiviikko

Ly­se­ol­la vie­tet­tiin moni­tie­teel­lis­tä ja oppi­ai­nei­ta ylit­tä­vää pro­jek­ti­viik­koa vii­den­nen ja kuu­den­nen jak­son vä­lis­sä 12.-16.4. Vii­kon ai­ka­na tar­jol­la oli moni­puo­li­ses­ti kä­den­tai­dois­ta kan­sain­vä­li­seen kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen pro­jek­tiin, yh­teen­sä 24 eri­lais­ta kurs­sia. Pro­jek­ti­vii­kon ta­voit­tee­na on tar­jo­ta kurs­sin mit­tai­sia tee­ma­o­pin­to­ja moni­tie­tei­ses­tä op­pi­mi­ses­ta, tut­ki­vas­ta työs­ken­te­lys­tä tek­no­lo­gi­al­la ja ar­jes­sa osaa­mi­ses­ta. Osa kurs­seis­ta oli ly­se­on opet­ta­jien omia pro­jek­te­ja, osa oli to­teu­tet­tu yh­des­sä ly­se­on yh­teis­työ­kump­pa­nei­den kans­sa.

Vii­kon pro­jek­tit otet­tiin opis­ke­li­joi­den kes­kuu­des­sa pää­osin myön­tei­ses­ti vas­taan, sil­lä moni kurs­seis­ta tar­jo­si ai­voil­le eri lail­la ak­ti­voi­vaa ja vir­kis­tä­vää te­ke­mis­tä kuin nor­maa­li kou­lu­työ. Moni naut­ti uu­den tai­don op­pi­mi­ses­ta tai uu­del­leen­he­rät­te­lys­tä. Ai­kaa oli kes­kit­tyä vaik­ka­pa avoi­men yli­o­pis­ton kou­lu­tus­tar­jon­taan.

Pro­jek­ti­vii­kol­la tar­jol­la ole­viin pro­jek­tei­hin voit tu­tus­tua tar­kem­min tääl­lä: Ly­se­on lu­ki­on pro­jek­ti­viik­ko 2021 (ado­be.com)

Lukeminen ja media

Kir­joi­ta kuin hul­lu” -luo­van kir­joit­ta­mi­sen työ­pa­jas­sa lai­tet­tiin kir­joit­ta­jien va­paa hul­luus ja ener­gi­nen luo­vuus liik­keel­le. Vii­kon ai­ka­na syn­tyi ru­no­ja,seit­se­män virk­keen no­vel­le­ja, ajan­ku­via, fan­ta­si­a­proo­saa, di­a­lo­gia, afo­ris­me­ja, muis­to­jen etään­nyt­tä­mis­tä, sat­tu­muk­sia, hen­ki­lö­ku­via,.. Opis­ke­li­jan kir­joit­ta­ma runo vai­ke­as­ta luku­vuo­des­ta ko­ro­nan kes­kel­lä Mat­kal­la värt­ti­nään on kaik­kien lu­et­ta­vis­sa vuo­si­ker­to­muk­ses­sa. Va­li­koi­duis­ta teks­teis­tä koot­tiin säh­köi­nen an­to­lo­gia, joka jäi ryh­mä­läi­sil­le muis­tok­si hie­nos­ta heit­täy­ty­mi­ses­tä omaan luo­vuu­teen. Ryh­mä siir­tyi su­ju­vas­ti verk­koon, kun kes­kel­lä viik­koa tuli pää­tös ly­se­on lu­ki­on etä­o­pis­ke­luun siir­ty­mi­ses­tä.

”Lue ja ren­tou­du” -paja aloi­tet­tiin mu­ka­vas­ti peh­mein soh­vin ja säk­ki­tuo­lein ka­lus­te­tus­sa äi­din­kie­len luo­kas­sa. Osal­lis­tu­jien oli lupa va­li­ta it­sel­leen mie­luis­ta lu­et­ta­vaa, ja osa osa oli tuo­nut jo val­miik­si lem­pi­kir­jat mu­ka­naan ko­toa. Osa po­ru­kas­ta vie­rai­li myös kau­pun­gin­kir­jas­tos­sa lu­et­ta­vaa et­si­mäs­sä. Päi­viin oli suun­ni­tel­tu lu­ke­mi­sen li­säk­si ryh­mä­kes­kus­te­lu­ja lu­e­tus­ta sekä eri­tyyp­pi­siä ren­tou­tus­het­kiä: luku­tuo­ki­oi­ta, mind­full­ness-har­joi­tus ja kuun­nel­ta­via ren­tou­tus­vi­de­oi­ta. Äkil­li­nen etä­o­pe­tuk­seen siir­ty­mi­nen kes­ken pro­jek­ti­vii­kon hie­man muut­ti pro­jek­tin luon­net­ta, mut­ta lu­ke­maan ja ren­tous­tus­vi­de­oi­ta kuun­te­le­maan pys­tyi on­nek­si myös ko­to­na, ja kes­kus­te­lut ryh­mä­läis­ten kes­ken on­nis­tui­vat etä­yh­teyk­sil­lä­kin.

”Vale­uu­ti­sia ja verk­ko­va­koi­lua” -pro­jek­tis­sa tu­tus­tut­tiin it­se­näi­sen tie­don­haun sekä lu­en­to­jen avul­la mm. verk­ko­tur­val­li­suu­teen,  läh­de­kriit­ti­syy­teen, rak­kaus­hui­jauk­siin sekä po­liit­ti­seen sa­tii­riin. Etä­vie­rai­li­joi­na pro­jek­tis­sa kuul­tiin Itä-Sa­von pää­toi­mit­ta­jaa Jaa­na Rau­tio-Tei­jon­maa­ta ja Jy­väs­ky­län am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun Bu­si­ness Ma­na­ger JYV­SE­TEC Jar­no Löt­jös­tä.

Tiedettä, kieliä ja ruokaa
Taitoja harjoittamassa
Elämäntaitoja

24 lu­ki­on opis­ke­li­jaa osal­lis­tui Omil­le sii­vil­le – It­se­näis­ty­vä nuo­ri pro­jek­tiin, jon­ka ai­ka­na he sai­vat pal­jon ar­vo­kas­ta tie­toa it­se­näis­ty­mi­seen, omaan ko­tiin muut­ta­mi­seen sekä oman ta­lou­den hal­lin­taan liit­ty­en. Pro­jek­tis­sa vie­rai­li usei­ta asi­an­tun­ti­joi­ta ker­to­mas­sa nuo­ril­le tär­keis­tä asi­ois­ta. Vii­kon ai­ka­na mm. kiin­teis­tön­vä­lit­tä­jä Ant­ti Nauk­ka­ri­nen ker­toi asun­non vuok­raa­mi­ses­ta, Mar­tat oman ko­din hoi­dos­ta sekä ruu­an­lai­tos­ta ja vel­ka­neu­von­nan we­bi­naa­ris­sa ker­rot­tiin nuo­ren ta­lou­den hal­lin­nas­ta. Nuo­ret pää­si­vät myös te­ke­mään ruo­kaa opis­ke­li­ja­bud­je­til­la sekä te­ke­mään unel­ma­kart­taa tu­le­vaan.

SuShi-hankkeen kestävän kehityksen projektit

Pro­jek­ti­vii­kol­la to­teut­tiin kol­me pro­jek­tia: Cir­cu­lar Eco­no­my, Glo­bal World ja Wa­ter of Life. Pro­jek­tit to­teu­tet­tiin yh­teis­työs­sä pie­ta­ri­lais­ten opet­ta­jien kans­sa ja nii­hin osal­lis­tui ly­se­o­lais­ten li­säk­si opis­ke­li­joi­ta Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­os­ta ja pie­ta­ri­lai­sis­ta yh­teis­työ­kou­luis­ta. Vii­kon lo­pus­sa SuS­hi-kurs­sien tuo­tok­set ja vii­kon työs­ken­te­ly esi­tel­tiin toi­sil­le osal­lis­tu­jil­le. Lue li­sää SuS­hi-hank­kees­ta tääl­tä.

Yhteistyökumppaneiden tarjoamaa koulutusta ja projekteja

Pro­jek­ti­vii­kon ai­ka­na opis­ke­li­joil­la oli mah­dol­li­suus teh­dä avoi­men kor­ke­a­kou­lun opin­to­ja Kaak­kois-Suo­men am­mat­ti­kor­ke­a­kou­luun (Xamk) sekä Ou­lun avoi­meen yli­o­pis­toon. Xam­kin opin­to­jak­soil­le osal­lis­tui yli 100 opis­ke­li­jaa ja opin­to­ja teh­tiin ensi­a­puun, hy­gie­nia- ja an­nis­ke­lu­pas­sei­hin sekä hy­vin­voin­nin ja lii­kun­nan verk­ko-opin­toi­hin liit­ty­en. Ou­lun avoimn yli­o­pis­ton tar­jon­nas­ta opis­ke­li­jat te­ki­vät joko Joh­da­tus lää­ke­tie­tee­seen tai Joh­da­tus Kas­va­tus­tie­tee­seen opin­to­jak­sot. Pa­laut­teen pe­rus­teel­la avoi­men kor­ke­a­kou­lun opin­to­jen te­ke­mi­nen vah­vis­ti lu­ki­o­lais­ten ko­ke­mus­ta sii­tä, että he pär­jää­vät kor­kea-as­teen opin­nois­sa sekä an­toi tär­kei­tä val­miuk­sia jat­koa aja­tel­len.

Täs­sä pa­rin opis­ke­li­jan pa­lau­te avoi­men yli­o­pis­ton opin­nois­ta:

Voi­sin kyl­lä aja­tel­la ha­ke­va­ni yli­o­pis­toon tä­män vii­kon jäl­keen. Pi­din lu­en­to­jen ra­ken­tees­ta, eikä se suu­res­ti poi­ken­nut lu­kio-ope­tuk­ses­ta, to­sin ehkä vä­hem­män ”oh­jat­tua”.  Pa­ras­ta oli ai­heet. Ne oli­vat tosi mie­len­kiin­toi­sia ja eri­lai­sia sii­tä, mitä ajat­te­lin. Opis­ke­lu toi pal­jon ki­vaa ko­ke­mus­ta.  Mi­nul­la on vie­lä lop­pu­teh­tä­vä te­ke­mät­tä.” 

” Sain teh­tyä ei­len lop­puun lää­kä­riys koh­dan teh­tä­vät, ja tä­nään olen teh­nyt ter­veys­pal­ve­lu­jär­jes­tel­mäs­tä. Teh­tä­vät on ol­lut ki­vo­ja ja ope­tus­ma­te­ri­aa­li sel­ke­ää. Olen on­nis­tu­nut hy­vin asi­oi­den op­pi­mi­ses­sa, vaik­ka ei ole­kaan pal­joa opet­ta­jan ker­to­maa asi­aa, vaan pi­tää itse lu­kea. Haas­tei­ta on ol­lut vä­hän ajan­käy­tös­sä, mut­ta olen kui­ten­kin py­sy­nyt aika­tau­lus­sa­ni. Olen aina ty­kän­nyt it­se­näi­ses­tä työs­ken­te­lys­tä, mut­ta tyk­kään myös kuun­nel­la opet­ta­jien ope­tus­ta. Olen oi­ke­as­taan aika moni­puo­li­nen opis­ke­li­ja, ja eri­lai­set ta­vat tuo ki­vaa vaih­te­lua.”

Kor­kea-as­teen opin­to­pis­tei­tä suo­ri­tet­tiin vii­kon ai­ka­na lä­hes 300.

Kiin­teis­tö­vä­lit­tä­jä Ant­ti Nauk­ka­ri­nen etä­vie­rai­lul­le ker­to­mas­sa oman asun­non vuok­raa­mi­ses­ta.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioVuo­si­ker­to­mus 2020-20215.5.2021