Lyseolla vietettiin monitieteellistä ja oppiaineita ylittävää projektiviikkoa viidennen ja kuudennen jakson välissä 12.-16.4. Viikon aikana tarjolla oli monipuolisesti kädentaidoista kansainväliseen kestävän kehityksen projektiin, yhteensä 24 erilaista kurssia. Projektiviikon tavoitteena on tarjota kurssin mittaisia teemaopintoja monitieteisestä oppimisesta, tutkivasta työskentelystä teknologialla ja arjessa osaamisesta. Osa kursseista oli lyseon opettajien omia projekteja, osa oli toteutettu yhdessä lyseon yhteistyökumppaneiden kanssa.
Viikon projektit otettiin opiskelijoiden keskuudessa pääosin myönteisesti vastaan, sillä moni kursseista tarjosi aivoille eri lailla aktivoivaa ja virkistävää tekemistä kuin normaali koulutyö. Moni nautti uuden taidon oppimisesta tai uudelleenherättelystä. Aikaa oli keskittyä vaikkapa avoimen yliopiston koulutustarjontaan.
Projektiviikolla tarjolla oleviin projekteihin voit tutustua tarkemmin täällä: Lyseon lukion projektiviikko 2021 (adobe.com)
Lukeminen ja media
”Kirjoita kuin hullu” -luovan kirjoittamisen työpajassa laitettiin kirjoittajien vapaa hulluus ja energinen luovuus liikkeelle. Viikon aikana syntyi runoja,seitsemän virkkeen novelleja, ajankuvia, fantasiaproosaa, dialogia, aforismeja, muistojen etäännyttämistä, sattumuksia, henkilökuvia,.. Opiskelijan kirjoittama runo vaikeasta lukuvuodesta koronan keskellä Matkalla värttinään on kaikkien luettavissa vuosikertomuksessa. Valikoiduista teksteistä koottiin sähköinen antologia, joka jäi ryhmäläisille muistoksi hienosta heittäytymisestä omaan luovuuteen. Ryhmä siirtyi sujuvasti verkkoon, kun keskellä viikkoa tuli päätös lyseon lukion etäopiskeluun siirtymisestä.
”Lue ja rentoudu” -paja aloitettiin mukavasti pehmein sohvin ja säkkituolein kalustetussa äidinkielen luokassa. Osallistujien oli lupa valita itselleen mieluista luettavaa, ja osa osa oli tuonut jo valmiiksi lempikirjat mukanaan kotoa. Osa porukasta vieraili myös kaupunginkirjastossa luettavaa etsimässä. Päiviin oli suunniteltu lukemisen lisäksi ryhmäkeskusteluja luetusta sekä erityyppisiä rentoutushetkiä: lukutuokioita, mindfullness-harjoitus ja kuunneltavia rentoutusvideoita. Äkillinen etäopetukseen siirtyminen kesken projektiviikon hieman muutti projektin luonnetta, mutta lukemaan ja rentoustusvideoita kuuntelemaan pystyi onneksi myös kotona, ja keskustelut ryhmäläisten kesken onnistuivat etäyhteyksilläkin.
”Valeuutisia ja verkkovakoilua” -projektissa tutustuttiin itsenäisen tiedonhaun sekä luentojen avulla mm. verkkoturvallisuuteen, lähdekriittisyyteen, rakkaushuijauksiin sekä poliittiseen satiiriin. Etävierailijoina projektissa kuultiin Itä-Savon päätoimittajaa Jaana Rautio-Teijonmaata ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun Business Manager JYVSETEC Jarno Lötjöstä.
Tiedettä, kieliä ja ruokaa
Taitoja harjoittamassa
Elämäntaitoja
24 lukion opiskelijaa osallistui Omille siiville – Itsenäistyvä nuori projektiin, jonka aikana he saivat paljon arvokasta tietoa itsenäistymiseen, omaan kotiin muuttamiseen sekä oman talouden hallintaan liittyen. Projektissa vieraili useita asiantuntijoita kertomassa nuorille tärkeistä asioista. Viikon aikana mm. kiinteistönvälittäjä Antti Naukkarinen kertoi asunnon vuokraamisesta, Martat oman kodin hoidosta sekä ruuanlaitosta ja velkaneuvonnan webinaarissa kerrottiin nuoren talouden hallinnasta. Nuoret pääsivät myös tekemään ruokaa opiskelijabudjetilla sekä tekemään unelmakarttaa tulevaan.
SuShi-hankkeen kestävän kehityksen projektit
Projektiviikolla toteuttiin kolme projektia: Circular Economy, Global World ja Water of Life. Projektit toteutettiin yhteistyössä pietarilaisten opettajien kanssa ja niihin osallistui lyseolaisten lisäksi opiskelijoita Savonlinnan Taidelukiosta ja pietarilaisista yhteistyökouluista. Viikon lopussa SuShi-kurssien tuotokset ja viikon työskentely esiteltiin toisille osallistujille. Lue lisää SuShi-hankkeesta täältä.
Yhteistyökumppaneiden tarjoamaa koulutusta ja projekteja
Projektiviikon aikana opiskelijoilla oli mahdollisuus tehdä avoimen korkeakoulun opintoja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakouluun (Xamk) sekä Oulun avoimeen yliopistoon. Xamkin opintojaksoille osallistui yli 100 opiskelijaa ja opintoja tehtiin ensiapuun, hygienia- ja anniskelupasseihin sekä hyvinvoinnin ja liikunnan verkko-opintoihin liittyen. Oulun avoimn yliopiston tarjonnasta opiskelijat tekivät joko Johdatus lääketieteeseen tai Johdatus Kasvatustieteeseen opintojaksot. Palautteen perusteella avoimen korkeakoulun opintojen tekeminen vahvisti lukiolaisten kokemusta siitä, että he pärjäävät korkea-asteen opinnoissa sekä antoi tärkeitä valmiuksia jatkoa ajatellen.
Tässä parin opiskelijan palaute avoimen yliopiston opinnoista:
” Voisin kyllä ajatella hakevani yliopistoon tämän viikon jälkeen. Pidin luentojen rakenteesta, eikä se suuresti poikennut lukio-opetuksesta, tosin ehkä vähemmän ”ohjattua”. Parasta oli aiheet. Ne olivat tosi mielenkiintoisia ja erilaisia siitä, mitä ajattelin. Opiskelu toi paljon kivaa kokemusta. Minulla on vielä lopputehtävä tekemättä.”
” Sain tehtyä eilen loppuun lääkäriys kohdan tehtävät, ja tänään olen tehnyt terveyspalvelujärjestelmästä. Tehtävät on ollut kivoja ja opetusmateriaali selkeää. Olen onnistunut hyvin asioiden oppimisessa, vaikka ei olekaan paljoa opettajan kertomaa asiaa, vaan pitää itse lukea. Haasteita on ollut vähän ajankäytössä, mutta olen kuitenkin pysynyt aikataulussani. Olen aina tykännyt itsenäisestä työskentelystä, mutta tykkään myös kuunnella opettajien opetusta. Olen oikeastaan aika monipuolinen opiskelija, ja erilaiset tavat tuo kivaa vaihtelua.”
Korkea-asteen opintopisteitä suoritettiin viikon aikana lähes 300.
Savonlinnan lyseon lukioVuosikertomus 2020-20215.5.2021