SuShi-hankkeen (Sustainability Studies in High Schools) pääkoordinoijana toimii Savonlinnan lyseon lukio. Hanke on Euroopan Unionin, Venäjän Federaation ja Suomen Tasavallan rahoituksella toteutuva CBC-hanke. Muut hankekumppanit ovat Savonlinnan taidelukio ja Pietarin koulut 24, 32, 586 ja 642. Hankkeen keskiössä ovat opiskelijat, jotka syventävät tietämystään kestävästä kehityksestä Suomessa ja Venäjällä. Hankkeen tehtävänä on kestävän kehityksen lukiokurssien laatiminen ja toteuttaminen oppiainerajat ylittäen ja uusia oppimismenetelmiä ja -ympäristöjä hyödyntäen yhteistyössä suomalaisten ja venäläisten opettajien kesken.
Tämän lukuvuoden aikana kierrätysmahdollisuuksia Lyseolla parannettiin, kun opiskelijakunta hankki koululle SuShi-hankkeen varoilla lisää kierrätysastioita. Kierrätysastiat sijoitettiin eri puolille koulua ja niiden tehtävänä on lisätä koulun siisteyttä, edistää kierrätystä ja lisätä tietoisuutta kierrätyksen merkityksestä.
Hankkeen puitteissa opettajille järjestettiin Thinglink- ja pakopelikoulutukset, joiden antia käytettiin hyödyksi lukuvuoden aikana. Thinglink-alustaa käytettiin muun muassa Global World -projektissa ja pakopelejä suunniteltiin sekä Savonlinnassa että Pietarissa ja niitä testatiin yli rajojen.
Projektiviikko
Projektiviikolla toteuttiin kolme projektia: Circular Economy, Global World ja Water of Life. Projektit toteutettiin yhteistyössä pietarilaisten opettajien kanssa ja niihin osallistui opiskelijoita kaikista yhteistyökouluista. Viikon lopussa SuShi-kurssien tuotokset ja viikon työskentely esiteltiin toisille osallistujille.
Circular Economy
Circular Economy -kurssilla pohdittiin kiertotalouden ilmiöitä ja liikeideota. Viikon aikana ehdittiin oppia uusia asioita muun muassa ekologisesta jalanjäljestä, suunnitellusta vanhenemisesta ja ekologisesti kestävästä kaupunkisuunnittelusta. Konkreettisia liikeideoita suunniteltiin Circula-pelin avulla sekä tuotteiden elinkaaria hahmoteltiin ja paranneltiin tiimityönä pietarilaisten opiskelijoiden kanssa.
Water of Life
Water of Life -kurssin aikana tutustuttiin veden esiintymiseen, ominaisuuksiin ja käyttöön liittyviin asioihin monipuolisesti useamman oppiaineen näkökulmasta. Projektiin sisältyi yksi päivä laboratorio-työskentelyä, jonka aikana opiskelijat pääsivät tutustumaan Savonlinnan ympäristöstä kerättyihin vesinäytteisiin ja tutkimaan niiden sisältämää eläimistöä. Lisäksi opiskelijoiden tehtävänä oli rakentaa mahdollisimman tehokas suodatin tarjolla olleista aineksista sekä tutkia veden kemiallisia ja fysikaalisia ominaisuuksia erilaisten kokeellisten töiden avulla. Lisäksi opiskelijat tutustuivat projektin aikana esimerkiksi veden käyttöön kansainvälisellä avaruusasemalla, veden käyttöön energian tuotannossa, veden merkitykseen kehitysyhteistyön näkökulmasta sekä vesijalanjälkeen vaikuttaviin asioihin.
Global World
Global World -kurssilla kukin osallistuva koulu oli vastuussa yhdestä aiheesta ja sen toteuttamisesta. Lyseo ja Taidelukio valmistelivat aiheitaan osittain yhdessä. Aiheet olivat:
Cultural Heritage (Savonlinnan taidelukio)
Religious Freedom and Local Religious Traditions (Savonlinnan lyseon lukio)
Health and Illness (koulu 586)
Population and Migration (koulu 24)
Human Rights (koulu 32)
International Crime (koulu 642).
Savonlinnan lukioiden aiheista opiskelijat tekivät Thinglink-alustalle tietoiskuja Savonlinnan historiasta ja siihen liittyvistä paikoista erityisesti matkailun ja kirkollisen historian näkökulmista. Taidelukiolaiset liittivät mukaan myös omia teoksiaan. Ajatuksena oli tuoda globaaleja ilmiöitä esiin paikallisesta näkökulmasta. Vastaavat tehtävänannot toteutettiin myös Pietarissa esimerkiksi videon muodossa. Sekä savonlinnalaiset että pietarilaiset koulut toteuttivat omat aihepiirinsä jakamalla tehtävänannot yhteisessä Classroom-työtilassa ja ohjaamalla työskentelyä etäyhteyden välityksellä.
Paitsi että kurssilla opittiin sisältöjä meitä kaikkia koskettavista globaaleista ilmiöistä, opittiin myös teknologian käyttöä ja yhteistyön tekemistä etäyhteyksillä yli valtakuntien rajan.
Ympäristöviikko
Lukuvuoden lopussa järjestettiin ympäristöviikko, jonka aikana pidettiin kestävään kehitykseen ja Agenda2030-tavoitteisiin liittyviä tempauksia ja aamunavauksia. Myös aiemmin hankitut kierrätysastiat otettiin käyttöön. Tarkoituksena on järjestää ympäristöviikko seuraavinakin lukuvuosina.
Savonlinnan lyseon lukioVuosikertomus 2020-20215.5.2021