SuShi-hanke

SuS­hi-hank­keen (Sus­tai­na­bi­li­ty Stu­dies in High Schools) pää­koor­di­noi­ja­na toi­mii Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kio. Han­ke on Eu­roo­pan Uni­o­nin, Ve­nä­jän Fe­de­raa­ti­on ja Suo­men Tasa­val­lan ra­hoi­tuk­sel­la to­teu­tu­va CBC-han­ke. Muut han­ke­kump­pa­nit ovat Sa­von­lin­nan tai­de­lu­kio ja Pie­ta­rin kou­lut 24, 32, 586 ja 642. Hank­keen kes­ki­ös­sä ovat opis­ke­li­jat, jot­ka sy­ven­tä­vät tie­tä­mys­tään kes­tä­väs­tä ke­hi­tyk­ses­tä Suo­mes­sa ja Ve­nä­jäl­lä. Hank­keen teh­tä­vä­nä on kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen lu­ki­o­kurs­sien laa­ti­mi­nen ja to­teut­ta­mi­nen oppi­aine­ra­jat ylit­tä­en ja uu­sia op­pi­mis­me­ne­tel­miä ja -ym­pä­ris­tö­jä hyö­dyn­tä­en yh­teis­työs­sä suo­ma­lais­ten ja ve­nä­läis­ten opet­ta­jien kes­ken.

Tä­män luku­vuo­den ai­ka­na kier­rä­tys­mah­dol­li­suuk­sia Ly­se­ol­la pa­ran­net­tiin, kun opis­ke­li­ja­kun­ta hank­ki kou­lul­le SuS­hi-hank­keen va­roil­la li­sää kier­rä­tys­as­ti­oi­ta. Kier­rä­tys­as­ti­at si­joi­tet­tiin eri puo­lil­le kou­lua ja nii­den teh­tä­vä­nä on li­sä­tä kou­lun siis­teyt­tä, edis­tää kier­rä­tys­tä ja li­sä­tä tie­toi­suut­ta kier­rä­tyk­sen mer­ki­tyk­ses­tä.

Hank­keen puit­teis­sa opet­ta­jil­le jär­jes­tet­tiin Thing­link- ja pako­peli­kou­lu­tuk­set, joi­den an­tia käy­tet­tiin hyö­dyk­si luku­vuo­den ai­ka­na. Thing­link-alus­taa käy­tet­tiin muun mu­as­sa Glo­bal World -pro­jek­tis­sa ja pako­pe­le­jä suun­ni­tel­tiin sekä Sa­von­lin­nas­sa että Pie­ta­ris­sa ja nii­tä tes­ta­tiin yli ra­jo­jen.

Projektiviikko

Pro­jek­ti­vii­kol­la to­teut­tiin kol­me pro­jek­tia: Cir­cu­lar Eco­no­my, Glo­bal World ja Wa­ter of Life. Pro­jek­tit to­teu­tet­tiin yh­teis­työs­sä pie­ta­ri­lais­ten opet­ta­jien kans­sa ja nii­hin osal­lis­tui opis­ke­li­joi­ta kai­kis­ta yh­teis­työ­kou­luis­ta. Vii­kon lo­pus­sa SuS­hi-kurs­sien tuo­tok­set ja vii­kon työs­ken­te­ly esi­tel­tiin toi­sil­le osal­lis­tu­jil­le.

Cir­cu­lar Eco­no­my

Cir­cu­lar Eco­no­my -kurs­sil­la poh­dit­tiin kier­to­ta­lou­den il­mi­öi­tä ja lii­kei­de­o­ta. Vii­kon ai­ka­na eh­dit­tiin op­pia uu­sia asi­oi­ta muun mu­as­sa eko­lo­gi­ses­ta ja­lan­jäl­jes­tä, suun­ni­tel­lus­ta van­he­ne­mi­ses­ta ja eko­lo­gi­ses­ti kes­tä­väs­tä kau­pun­ki­suun­nit­te­lus­ta. Konk­reet­ti­sia lii­ke­i­de­oi­ta suun­ni­tel­tiin Cir­cu­la-pe­lin avul­la sekä tuot­tei­den elin­kaa­ria hah­mo­tel­tiin ja pa­ran­nel­tiin tii­mi­työ­nä pie­ta­ri­lais­ten opis­ke­li­joi­den kans­sa.

Wa­ter of Life

Wa­ter of Life -kurs­sin ai­ka­na tu­tus­tut­tiin ve­den esiin­ty­mi­seen, omi­nai­suuk­siin ja käyt­töön liit­ty­viin asi­oi­hin moni­puo­li­ses­ti use­am­man oppi­ai­neen näkö­kul­mas­ta. Pro­jek­tiin si­säl­tyi yksi päi­vä la­bo­ra­to­rio-työs­ken­te­lyä, jon­ka ai­ka­na opis­ke­li­jat pää­si­vät tu­tus­tu­maan Sa­von­lin­nan ym­pä­ris­tös­tä ke­rät­tyi­hin vesi­näyt­tei­siin ja tut­ki­maan nii­den si­säl­tä­mää eläi­mis­töä. Li­säk­si opis­ke­li­joi­den teh­tä­vä­nä oli ra­ken­taa mah­dol­li­sim­man te­ho­kas suo­da­tin tar­jol­la ol­leis­ta ai­nek­sis­ta sekä tut­kia ve­den ke­mi­al­li­sia ja fy­si­kaa­li­sia omi­nai­suuk­sia eri­lais­ten ko­keel­lis­ten töi­den avul­la. Li­säk­si opis­ke­li­jat tu­tus­tui­vat pro­jek­tin ai­ka­na esi­mer­kik­si ve­den käyt­töön kan­sain­vä­li­sel­lä ava­ruus­a­se­mal­la, ve­den käyt­töön ener­gi­an tuo­tan­nos­sa, ve­den mer­ki­tyk­seen ke­hi­tys­yh­teis­työn näkö­kul­mas­ta sekä vesi­ja­lan­jäl­keen vai­kut­ta­viin asi­oi­hin.

Glo­bal World

Glo­bal World -kurs­sil­la ku­kin osal­lis­tu­va kou­lu oli vas­tuus­sa yh­des­tä ai­hees­ta ja sen to­teut­ta­mi­ses­ta. Ly­seo ja Tai­de­lu­kio val­mis­te­li­vat ai­hei­taan osit­tain yh­des­sä. Ai­heet oli­vat:

Cul­tu­ral He­ri­ta­ge (Sa­von­lin­nan tai­de­lu­kio)
Re­li­gi­ous Free­dom and Lo­cal Re­li­gi­ous Tra­di­ti­ons (Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kio)
He­alth and Ill­ness (kou­lu 586)
Po­pu­la­ti­on and Mig­ra­ti­on (kou­lu 24)
Hu­man Rights (kou­lu 32)
In­ter­na­ti­o­nal Cri­me (kou­lu 642).

Sa­von­lin­nan lu­ki­oi­den ai­heis­ta opis­ke­li­jat te­ki­vät Thing­link-alus­tal­le tie­to­is­ku­ja Sa­von­lin­nan his­to­ri­as­ta ja sii­hen liit­ty­vis­tä pai­kois­ta eri­tyi­ses­ti mat­kai­lun ja kir­kol­li­sen his­to­ri­an näkö­kul­mis­ta. Tai­de­lu­ki­o­lai­set liit­ti­vät mu­kaan myös omia te­ok­si­aan. Aja­tuk­se­na oli tuo­da glo­baa­le­ja il­mi­öi­tä esiin pai­kal­li­ses­ta näkö­kul­mas­ta. Vas­taa­vat teh­tä­vän­an­not to­teu­tet­tiin myös Pie­ta­ris­sa esi­mer­kik­si vi­de­on muo­dos­sa. Sekä sa­von­lin­na­lai­set että pie­ta­ri­lai­set kou­lut to­teut­ti­vat omat aihe­pii­rin­sä ja­ka­mal­la teh­tä­vän­an­not yh­tei­ses­sä Class­room-työ­ti­las­sa ja oh­jaa­mal­la työs­ken­te­lyä etä­yh­tey­den vä­li­tyk­sel­lä.

Pait­si että kurs­sil­la opit­tiin si­säl­tö­jä mei­tä kaik­kia kos­ket­ta­vis­ta glo­baa­leis­ta il­mi­öis­tä, opit­tiin myös tek­no­lo­gi­an käyt­töä ja yh­teis­työn te­ke­mis­tä etä­yh­teyk­sil­lä yli val­ta­kun­tien ra­jan.

Ympäristöviikko

Luku­vuo­den lo­pus­sa jär­jes­tet­tiin ym­pä­ris­tö­viik­ko, jon­ka ai­ka­na pi­det­tiin kes­tä­vään ke­hi­tyk­seen ja Agen­da2030-ta­voit­tei­siin liit­ty­viä tem­pauk­sia ja aa­mun­a­vauk­sia. Myös ai­em­min han­ki­tut kier­rä­tys­as­ti­at otet­tiin käyt­töön. Tar­koi­tuk­se­na on jär­jes­tää ym­pä­ris­tö­viik­ko seu­raa­vi­na­kin luku­vuo­si­na.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioVuo­si­ker­to­mus 2020-20215.5.2021