Kielet ja osaamisen tunnistaminen

A-kieli

Opis­ke­li­ja, jon­ka koti­kie­li on jo­kin lu­ki­os­sa opis­kel­ta­va kie­li (esim. ve­nä­jä), voi suo­rit­taa A-kie­len opin­to­ja lu­kio-opin­to­jen ai­ka­na it­se­näi­ses­ti.

Opis­ke­li­jan osaa­mis­ta voi­daan tun­nis­taa ja tun­nus­taa pit­kän kie­len ko­keil­la. Opis­ke­li­ja voi myös osal­lis­tua ly­hy­en kie­len vii­mei­sil­le opin­to­jak­soil­le ja teh­dä mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan pit­kän kie­len har­joi­tuk­sia ja teh­tä­viä.

Ai­em­mas­ta osaa­mi­ses­ta sekä kiel­ten opin­to­jen suo­rit­ta­mi­ses­ta kan­nat­taa aina kes­kus­tel­la ky­sees­sä ole­van kie­len opet­ta­jan kans­sa en­nen kiel­ten opin­to­jen al­kua.

B-kieli

Opis­ke­li­ja, joka on opis­kel­lut pe­rus­kou­lun ai­ka­na lu­ki­os­sa al­ka­vaa B3-kiel­tä tai hank­ki­nut kie­len pe­rus­osaa­mi­sen jol­lain muul­la ta­val­la voi aloit­taa B3-kie­len opin­not lu­ki­os­sa opin­to­jak­sos­ta 2 tai 3 al­ka­en.

Opis­ke­li­jan ai­em­pi osaa­mi­nen voi­daan tun­nis­taa ja tun­nus­taa, kun opis­ke­li­ja osal­lis­tuu ai­em­pien opin­to­jak­so­jen ­ko­kei­siin. Ko­kees­sa opis­ke­li­ja näyt­tää jo hank­ki­man­sa osaa­mi­sen ja saa ­suo­ri­tuk­sen en­sim­mäi­sis­tä opin­to­jak­sois­ta. Mi­kä­li opis­ke­li­ja ei ha­lua suo­ri­tus­ta, hä­nen ei tar­vit­se osal­lis­tua ko­kei­siin.

Ai­em­mas­ta osaa­mi­ses­ta sekä kiel­ten opin­to­jen suo­rit­ta­mi­ses­ta kan­nat­taa aina kes­kus­tel­la ky­sees­sä ole­van kie­len opet­ta­jan kans­sa en­nen kiel­ten opin­to­jen al­kua.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioKurs­si­opas 2020 - 2021 Ly­se­oon ha­ke­vil­le24.1.2020