Opiskelijan oma aktiivisuus on tärkeää!
Ota siis selvää, millaista tukea sinulle on tarjolla opintojen aikana lukiossasi. Hyödynnä tarjolla olevia tuen muotoja, kuten tuen opintojaksoja ja pajoja, tukiopetusta sekä hyvinvointia lisäävää toimintaa. Tarvittaessa voit olla yhteydessä erityisopettajaan. Seuraa ja arvioi opintojesi etenemistä. Keskustele opintojaksovalinnoistasi yhdessä ryhmänohjaajan ja opinto-ohjaajan kanssa.
Oppimisen tuen muotoja eri oppiaineissa voivat olla:
- Mahdollisten lähtötasotestien hyödyntäminen ja opetuksen eriyttäminen testitulosten pohjalta
- Oppiainekohtainen opiskelutaitojen ja oppimisen taitojen opettaminen
- Opetuksen eriyttäminen ja yhteisopettajuus pienryhmissä
- Oppimista tukevat pedagogiset ratkaisut oppitunneilla sekä yksilöllinen tai pienryhmissä tapahtuva tukiopetus
- Mahdollisten oppituntitallenteiden hyödyntäminen
- Teemoitetut opintopiirit eri oppiaineissa (esim. oppiainekohtainen digituki)
- Rästi- ja läksypajat eri oppiaineissa (esim. keskeneräisten opintojen viimeistely)
Osaamisen osoittamiseen voidaan käyttää erilaisia tapoja pelkän kirjallisen tuottamisen rinnalla. Tällaisia yksilöllisiä järjestelyjä ovat esimerkiksi arvioitavan kirjallisen kokeen/tuotoksen suullinen täydentäminen, keskeisen oppiaineksen kokeet, lisäajan antaminen arviointitilanteissa, pienryhmätilan käyttäminen itsenäisessä työskentelyssä ja arviointitilanteissa, materiaalin riittävän suuri kirjasinkoko tai erillisen näytön käyttäminen. Opetustilanteissa käytössä on lukuisia hyvää oppimista edistäviä pedagogisia ratkaisuja, joita erityisopettaja kirjaa ehdotuksina pedagogisen tuen suunnitelmaan esim. etukäteen annetut muistiinpanot, äänikirjojen hyödyntäminen jne.
Aineryhmäkoordinaattorit (ÄI, ENA, RUB ja MAA)
Aineryhmäkoordinaattoreiden tehtävänä on kartoittaa tukea tarvitsevat opiskelijat ja sopia oppimisen tuen käytännön järjestelyistä ja vastuista oman aineryhmän sisällä. Useimmiten nämä tukea tarvitsevat opiskelijat ovat saaneet jonkin oppiaineen opinnoista hylätyn arvosanan (tai useampia hylättyjä) tai opintojaksosta puuttuu esim. useampi vaadittava työ. Aineryhmäkoordinaattorit tiedottavat opiskelijoille ja heidän huoltajilleen esim. wilman kautta oppimisen tuen mahdollisuuksista, uusinta-aikatauluista ja muista käytännön tukijärjestelyistä. Tukitarpeiden kartoitus tehdään lukuvuoden alussa ja aina jaksoarviointien valmistuttua. Lukioiden viikkopalavereissa aineryhmissä jaetaan tietoa ja kokemuksia siitä, miten opiskelijoita on tuettu ja mistä tukitoimista kukin opiskelija on hyötynyt. Tämä aineryhmissä tapahtuva tiedonsiirto on tärkeää tehdä heti jakson alussa, jotta opiskelijoiden oppimisen tuki toteutuu mahdollisimman hyvin.
OPISKELUVINKKEJÄ ERI OPPIAINEISIIN
KIELET
Uusi kappale
- Kuuntele teksti äänitteenä Sanomaprosta tai Arttu-sovelluksella. Voit samalla seurata tekstiä kirjasta tai kuunnella vaikka silmät kiinni keskittyen: ymmärsitkö kuulemasi?
- Kuuntele kappale uudestaan osissa ja seuraa tekstiä kirjasta / lue teksti ääneen ja suomenna se lause lauseelta sanaston avulla.
- Suomennos on usein kotiläksynä. Tee se huolella, että siihen ei kulu tunnilla liian paljon aikaa. Merkitse ne kohdat, jotka oli vaikea ymmärtää!
- Tekstin jälkeen on yleensä sisältökysymyksiä tekstistä; osaatko vastata niihin?
Tunnilla tekstin käsittelyn (kuuntelun ja suomennoksen) jälkeen
- Kysy aina opettajalta (tai kaverilta), jos tekstissä on jotain, mitä et ymmärrä.
- Etsi tekstistä tärkeät fraasit (fraasitehtävä). Tee fraaseista omia lauseita ja suomenna ne! Fraasit on osattava kokeessa.
Tehtäviä tehdessä
- Varmista, että ymmärrät kaikki sanat. Käytä kirjan sanastoa tai sanastosovellusta ja tarkista kaikkien aina sanojen merkitykset, jos et tiedä mitä joku sana tarkoittaa. Kirjoita sanoja ja suomennoksia muistiin!
- Hyödynnä teksti: kaikki vastaukset löytyvät aina tekstistä tai sen sanastosta.
Tee verkkotehtäviä lisäharjoituksena!
Kielioppiasia
- Seuraa opetusta kirjan esimerkeistä ja tee tuntitehtävät. Kirjoita omia muistiinpanoja ja opettajan antamia esimerkkejä tai keksi itse omia esimerkkejä. Kysy aina, jos et ymmärrä jotain.
- Kotona: Kertaa kielioppiasia ja lue esimerkit läpi. Tee mahdolliset kotitehtävät.
- Tee verkkotehtäviä lisäharjoituksena.
Kotitehtävät
- Lue kappale ääneen ja lue kappaleen sanasto läpi.
- TAPA 1: Peitä englanninkieliset sanat ja yritä suomentaa ne; peitä suomenkieliset sanat ja muistele mitä ne ovat englanniksi.
- TAPA 2: Kirjoita englanninkieliset sanat vihkoon. Sulje kirja ja yritä suomentaa sanat. Täydennä lopuksi kirjan avulla ne sanat, joita et osannut. Korosta vaikeita sanoja värien avulla.
- Jos saatavilla on sanastomoniste (opettaja tehnyt driveen), hyödynnä se.
- Vaikeasti muistettavat sanat kannattaa kirjoittaa vihkoon. Opettele sanojen taivutukset (lue ne ääneen!). Muodosta sanoista omia lauseita.
- Hyödynnä Sanomapron sanastosovellus ja Quizlet. Quizletistä löytyy usein kappaleisiin valmiita sanastoja.
Tee annetut kirjalliset kotitehtävät
Muita vinkkejä kielten opiskeluun:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/10/11/poimi-vinkit-tehokkaaseen-kielten-opiskeluun
https://yle.fi/aihe/abitreenit/englanti
https://yle.fi/aihe/abitreenit/ruotsi
MATEMATIIKKA
https://www.matikkamatskut.com/
https://www.matikkavelho.fi/vinkit-yo-kokeeseen
https://www.tutorhouse.fi/blogi/7-vinkki%C3%A4-lukiolaisille-matikan-opiskeluun
ÄIDINKIELI
http://aikanlinkit.blogspot.com/p/opiskelu.html
https://peda.net/alavus/alavudenlukio/lkjo/linkkej%C3%A4-luonnos/jk
REAALIAINEET
Oppimisen tuki ja ohjaus Savonlinnan lukioissaOsaan ja pystyn -hanke lukiolaisen oppimispotentiaali näkyväksi8.2.2021