Lukion aloittavien kaksi- ja monikielisten opiskelijoiden ohjaus
- Opinto-ohjaaja kartoittaa Lyseoon valituista ne opiskelijat, joiden äidinkieli on yhteishaun hakulomakkeella muu kuin suomi ja ilmoittaa näiden opiskelijoiden nimet tietoa tarvitseville henkilöille (S2-opettaja, erityisopettaja, ryhmänohjaajat, vastuuopot, rehtori jne.). Lyseon valintakirjeeseen liitetään mukaan kaikille opiskelijoille ja heidän huoltajilleen tiedoksi erityisopettajan laatima tiedote opiskelun ja oppimisen tuesta. S2-opettajan laatima tiedote suomi toisena kielenä opinnoista lähetetään opiskelijoille, joiden äidinkieli on muu kuin suomi.
- Yläkoulu-lukio nivelvaiheen tiedonsiirto tapahtuu lukion kotisivuilta löytyvän lomakkeen kautta. Peruskoulut keräävät tarvittavat niveltiedot oppilaistaan peruskoulun päättökevään aikana. Tiedonsiirron lomake lähetetään salattuna sähköpostina lukion opinto-ohjaajalle heti opintojen alettua. Huoltajat voivat täydentää sähköisesti siirrettyjä tietoja ottamalla yhteyttä erityisopettajaan tai oman nuorensa ryhmänohjaajaan Wilmassa sekä lähettää niveltietoa lukioille. Opinto-ohjaaja välittää tiedonsiirtolomakkeiden tiedot erityisopettajalle sekä ryhmänohjaajille. Tarvittaessa pidetään tiedonsiirtopalaveri, jossa on paikalla lähettävän koulun erityisopettaja ja/tai oppilaanohjaaja sekä lukion ryhmänohjaaja, erityisopettaja ja mahdollisuuksien mukaan vastuuopo.
- Jos opiskelijan äidinkieli on muu kuin suomi tai kotona käytetään muita kieliä kuin suomea, opiskelija täyttää lukuvuoden alussa ryhmänohjauksessa paperisen lomakkeen, jossa kysytään lisätietoja kielitaitoon liittyen. Ryhmänohjaaja toimittaa lomakkeet S2-opettajalle. Lomakkeiden perusteella S2-opettaja kutsuu opiskelijat kielitaitokartoitukseen ja erityisopettaja tekee alustavat tuen suunnitelmat.
- S2-opettaja tiedottaa opiskelijoita kielitaitokartoituksesta ja hän järjestää kartoitustilaisuuden elokuussa. S2-opettaja tarkistaa kartoituksen sekä antaa kartoituksesta palautteen opiskelijalle, huoltajalle ja tietoa tarvitsevalle opetushenkilöstölle. S2-opettaja kirjaa kartoituksen perusteella tehdyn suosituksen ja suunnitelman suomen kielen opiskelusta (S2-opinnot vai äidinkieli ja kirjallisuus) opiskelijan tuen suunnitelmaan.
- Tukisuunnitelmaa arvioidaan ja päivitetään säännöllisesti, palavereissa mukana opiskelija, S2-opettaja, ryhmänohjaaja ja tarvittaessa esim. erityisopettaja. Kaksikielisten/Monikielisten opiskelijoiden opintojen tukemisessa ja ohjauksessa noudatetaan tukisuunnitelmaan kirjattuja tuen muotoja ja muita hyväksi havaittuja käytänteitä (vertaisohjaus, hyödynnetään kaksikielisten/monikielisten opiskelijoiden lukio-opintojen opasta jne.).
- YO-kirjoitusten lähestyessä ja yo-suunnitelmaa laadittaessa kaksikielisen/monikielisen opiskelijan kanssa käydään keskustelua kirjoitettavista yo-aineista. Ohjauksessa keskustellaan S2-yo-kokeen tai äidinkielen ja kirjallisuuden yo-kokeen suorittamisesta sekä suoritusajankohdasta. Samalla tarkistetaan, että opiskelijan valitseman oppimäärän kirjoituskelpoisuus on tulossa kuntoon. Yo-suunnitelman yhteydessä keskustellaan myös jatko-opintohaaveista. Mukana ohjauspalaverissa opiskelijan lisäksi voivat olla S2-opettaja, ryhmänohjaaja ja tarvittaessa muita asiantuntijoita.
- Opinto-ohjaajat tiedottavat erityisopettajalle kaksikielisen/monikielisen opiskelijan ylioppilaskirjoitusten aloittamisajankohdan. Erityisopettaja tekee opiskelijan kanssa vieraskielisyysselvityksen ylioppilaskirjoituksia varten.
* Venäjän kieltä äidinkielenään tai kotikielenään puhuvan opiskelijan yo-suunnitelmissa huomioidaan mahdollinen A-venäjän oppimäärän suorittaminen (osaamisen tunnustaminen ja tunnistaminen) ja A-venäjän yo-kirjoitusten aikataulu. Venäjän opettaja testaa opiskelijan venäjän kielen taitotason lukio-opintojen alussa ja ohjaa opiskelijan taitotason edellyttämiin opintoihin. Osaamisen tunnustamisessa rehtori ja venäjän kielen opettaja tekevät yhteistyötä siten, että rehtori tekee päätöksen osaamisen tunnustamisesta opiskelijan näyttöjen perusteella sitten, kun venäjän kielen opettaja vahvistaa ja ilmoittaa opiskelijan suorittamat opinnot / näytöt sekä osaamistason.
Perehdytysopas lukio-opintoihin
https://savonlinnanlyseonlukiovanha.onedu.fi/web/opiskelijalle/oppimisen-tuki/
Oppimisen tuki ja ohjaus Savonlinnan lukioissaOsaan ja pystyn -hanke lukiolaisen oppimispotentiaali näkyväksi8.2.2021