KAKSI - JA MONIKIELISTEN OPISKELIJOIDEN TUKI JA OHJAUS

Lu­ki­on aloit­ta­vien kak­si- ja moni­kie­lis­ten opis­ke­li­joi­den oh­jaus

  1. Opin­to-oh­jaa­ja kar­toit­taa Ly­se­oon va­li­tuis­ta ne opis­ke­li­jat, joi­den äi­din­kie­li on yh­teis­haun haku­lo­mak­keel­la muu kuin suo­mi ja il­moit­taa näi­den opis­ke­li­joi­den ni­met tie­toa tar­vit­se­vil­le hen­ki­löil­le (S2-opet­ta­ja, eri­tyis­o­pet­ta­ja, ryh­män­oh­jaa­jat, vas­tuu­o­pot, reh­to­ri jne.). Ly­se­on va­lin­ta­kir­jee­seen lii­te­tään mu­kaan kai­kil­le opis­ke­li­joil­le ja hei­dän huol­ta­jil­leen tie­dok­si eri­tyis­o­pet­ta­jan laa­ti­ma tie­do­te opis­ke­lun ja op­pi­mi­sen tu­es­ta. S2-opet­ta­jan laa­ti­ma tie­do­te suo­mi toi­se­na kie­le­nä opin­nois­ta lä­he­te­tään opis­ke­li­joil­le, joi­den äi­din­kie­li on muu kuin suo­mi.
  2. Ylä­kou­lu-lu­kio ni­vel­vai­heen tie­don­siir­to ta­pah­tuu lu­ki­on koti­sivuilta löy­ty­vän lo­mak­keen kaut­ta. Pe­rus­kou­lut ke­rää­vät tar­vit­ta­vat ni­vel­tie­dot op­pi­lais­taan pe­rus­kou­lun päät­tö­ke­vään ai­ka­na. Tie­don­siir­ron lo­ma­ke lä­he­te­tään sa­lat­tu­na säh­kö­pos­ti­na lu­ki­on opin­to-oh­jaa­jal­le heti opin­to­jen alet­tua. Huol­ta­jat voi­vat täy­den­tää säh­köi­ses­ti siir­ret­ty­jä tie­to­ja ot­ta­mal­la yh­teyt­tä eri­tyis­o­pet­ta­jaan tai oman nuo­ren­sa ryh­män­oh­jaa­jaan Wil­mas­sa sekä lä­het­tää ni­vel­tie­toa lu­ki­oil­le. Opin­to-oh­jaa­ja vä­lit­tää tie­don­siir­to­lo­mak­kei­den tie­dot eri­tyis­o­pet­ta­jal­le sekä ryh­män­oh­jaa­jil­le. Tar­vit­ta­es­sa pi­de­tään tie­don­siir­to­pala­veri, jos­sa on pai­kal­la lä­het­tä­vän kou­lun eri­tyis­o­pet­ta­ja ja/tai op­pi­laan­oh­jaa­ja sekä lu­ki­on ryh­män­oh­jaa­ja, eri­tyis­o­pet­ta­ja ja mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan vas­tuu­o­po.
  3. Jos opis­ke­li­jan äi­din­kie­li on muu kuin suo­mi tai ko­to­na käy­te­tään mui­ta kie­liä kuin suo­mea, opis­ke­li­ja täyt­tää luku­vuo­den alus­sa ryh­män­oh­jauk­ses­sa pa­pe­ri­sen lo­mak­keen, jos­sa ky­sy­tään lisä­tie­to­ja kie­li­tai­toon liit­ty­en. Ryh­män­oh­jaa­ja toi­mit­taa lo­mak­keet S2-opet­ta­jal­le. Lo­mak­kei­den pe­rus­teel­la S2-opet­ta­ja kut­suu opis­ke­li­jat kie­li­tai­to­kar­toi­tuk­seen ja eri­tyis­o­pet­ta­ja te­kee alus­ta­vat tuen suun­ni­tel­mat.
  4. S2-opet­ta­ja tie­dot­taa opis­ke­li­joi­ta kie­li­tai­to­kar­toi­tuk­ses­ta ja hän jär­jes­tää kar­toi­tus­ti­lai­suu­den elo­kuus­sa. S2-opet­ta­ja tar­kis­taa kar­toi­tuk­sen sekä an­taa kar­toi­tuk­ses­ta pa­laut­teen opis­ke­li­jal­le, huol­ta­jal­le ja tie­toa tar­vit­se­val­le ope­tus­hen­ki­lös­töl­le. S2-opet­ta­ja kir­jaa kar­toi­tuk­sen pe­rus­teel­la teh­dyn suo­si­tuk­sen ja suun­ni­tel­man suo­men kie­len opis­ke­lus­ta (S2-opin­not vai äi­din­kie­li ja kir­jal­li­suus) opis­ke­li­jan tuen suun­ni­tel­maan.
  5. Tuki­suun­ni­tel­maa ar­vi­oi­daan ja päi­vi­te­tään sään­nöl­li­ses­ti, pa­la­ve­reis­sa mu­ka­na opis­ke­li­ja, S2-opet­ta­ja, ryh­män­oh­jaa­ja ja tar­vit­ta­es­sa esim. eri­tyis­o­pet­ta­ja. Kak­si­kie­lis­ten/Moni­kie­lis­ten opis­ke­li­joi­den opin­to­jen tu­ke­mi­ses­sa ja oh­jauk­ses­sa nou­da­te­taan tuki­suun­ni­tel­maan kir­jat­tu­ja tuen muo­to­ja ja mui­ta hy­väk­si ha­vait­tu­ja käy­tän­tei­tä (ver­tais­oh­jaus, hyö­dyn­ne­tään kak­si­kie­lis­ten/moni­kie­lis­ten opis­ke­li­joi­den lu­kio-opin­to­jen opas­ta jne.).
  6. YO-kir­joi­tus­ten lä­hes­ty­es­sä ja yo-suun­ni­tel­maa laa­dit­ta­es­sa kak­si­kie­li­sen/moni­kie­li­sen opis­ke­li­jan kans­sa käy­dään kes­kus­te­lua kir­joi­tet­ta­vis­ta yo-ai­neis­ta. Oh­jauk­ses­sa kes­kus­tel­laan S2-yo-ko­keen tai äi­din­kie­len ja kir­jal­li­suu­den yo-ko­keen suo­rit­ta­mi­ses­ta sekä suo­ri­tus­ajan­koh­das­ta. Sa­mal­la tar­kis­te­taan, että opis­ke­li­jan va­lit­se­man oppi­mää­rän kir­joi­tus­kel­poi­suus on tu­los­sa kun­toon. Yo-suun­ni­tel­man yh­tey­des­sä kes­kus­tel­laan myös jat­ko-opin­to­haa­veis­ta. Mu­ka­na oh­jaus­pa­la­ve­ris­sa opis­ke­li­jan li­säk­si voi­vat olla S2-opet­ta­ja, ryh­män­oh­jaa­ja ja tar­vit­ta­es­sa mui­ta asi­an­tun­ti­joi­ta.
  7. Opin­to-oh­jaa­jat tie­dot­ta­vat eri­tyis­o­pet­ta­jal­le kak­si­kie­li­sen/moni­kie­li­sen opis­ke­li­jan yli­op­pi­las­kir­joi­tus­ten aloit­ta­mis­ajan­koh­dan. Eri­tyis­o­pet­ta­ja te­kee opis­ke­li­jan kans­sa vie­ras­kie­li­syys­sel­vi­tyk­sen yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­sia var­ten.

* Ve­nä­jän kiel­tä äi­din­kie­le­nään tai koti­kie­le­nään pu­hu­van opis­ke­li­jan yo-suun­ni­tel­mis­sa huo­mi­oi­daan mah­dol­li­nen A-ve­nä­jän oppi­mää­rän suo­rit­ta­mi­nen (osaa­mi­sen tun­nus­ta­mi­nen ja tun­nis­ta­mi­nen) ja A-ve­nä­jän yo-kir­joi­tus­ten aika­tau­lu. Ve­nä­jän opet­ta­ja tes­taa opis­ke­li­jan ve­nä­jän kie­len tai­to­ta­son lu­kio-opin­to­jen alus­sa ja oh­jaa opis­ke­li­jan tai­to­ta­son edel­lyt­tä­miin opin­toi­hin. Osaa­mi­sen tun­nus­ta­mi­ses­sa reh­to­ri ja ve­nä­jän kie­len opet­ta­ja te­ke­vät yh­teis­työ­tä si­ten, että reh­to­ri te­kee pää­tök­sen osaa­mi­sen tun­nus­ta­mi­ses­ta opis­ke­li­jan näyt­tö­jen pe­rus­teel­la sit­ten, kun ve­nä­jän kie­len opet­ta­ja vah­vis­taa ja il­moit­taa opis­ke­li­jan suo­rit­ta­mat opin­not / näy­töt sekä osaa­mis­ta­son.

Pe­reh­dy­tys­opas lu­kio-opin­toi­hin

https://sa­von­lin­nan­ly­se­on­lu­ki­o­van­ha.one­du.fi/web/opis­ke­li­jal­le/op­pi­mi­sen-tuki/

Op­pi­mi­sen tuki ja oh­jaus Sa­von­lin­nan lu­ki­ois­saOsaan ja pys­tyn -han­ke lu­ki­o­lai­sen op­pi­mis­po­ten­ti­aa­li nä­ky­väk­si8.2.2021