Tekstivastaukset

Mitä hyvää opiskelussa lukiossani on ollut?

Ai­nei­den va­lin­nai­suus on on pa­ras yk­sit­täi­nen asia.
Fy­sii­kan ope­tus on laa­du­kas­ta.
Hyvä po­ruk­ka jon­ka kans­sa opis­kel­la
Hy­vät opet­ta­jat.
Hyö­dyl­li­set ja moni­puo­li­set teh­tä­vät
Iha­nia ja am­mat­ti­tai­toi­sia opet­ta­jia. Olen saa­nut opis­kel­la sitä, mikä kiin­nos­taa. Opin­not in­nos­ta­vat työ­e­lä­mään ja jat­ko-opin­toi­hin.
Ilma­pii­ri
Ka­ve­rit
Kurs­sien va­lin­taan vai­kut­ta­mi­nen Hyvä jut­tu, että käy­nyt eri jat­ko-opin­to pai­kois­ta opis­ke­li­joi­ta ker­to­mas­sa hei­dä opis­ke­lu­pai­kois­taan
li­sää ylei­si­vis­tys­tä
li­sää yleis­tie­tä­mys­tä
Lu­ki­os­sa opis­ke­lu on an­ta­nut hy­vät pe­rus­val­miu­det tu­le­vai­suu­den opin­to­ja var­ten.
Moni­puo­li­nen kurs­si va­li­koi­ma
Moni­puo­li­set kurs­sit ja mah­dol­li­suus va­li­ta kurs­se­ja esim. opet­ta­jan mu­kaan.
Moni­puo­li­set tun­nit, mu­ka­vat opet­ta­jat
moni­puo­lis­ta
Olen op­pi­nut erit­täin pal­jon asi­oi­ta ja tätä kaut­ta osaa aja­tel­la pal­jon laa­jem­min.
Olen op­pi­nut työs­ken­te­le­mään kai­ken­lais­ten ih­mis­ten kans­sa
Olen saa­nut to­del­la kat­ta­van tie­to­pa­ke­tin eri kou­lu­ai­neis­ta tu­le­vai­suut­ta var­ten ja tar­jol­la on ol­lut pal­jon mie­len­kiin­toi­sia ja hyö­dyl­li­siä kurs­se­ja.
On ollu ki­vaa
On op­pi­nut pal­jon asi­oi­ta
Opet­ta­jat ovat mu­ka­via ja meil­lä on hyvä yh­teis­hen­ki.
Opet­ta­jat ovat mu­ka­via.
Opet­ta­jat.
Ope­tus ja jous­ta­vuus (voi suo­rit­taa it­se­näi­se­nä kurs­se­ja)
Opis­ke­lu on yleis­si­vis­tä­nyt mi­nua.
Op­pi­mis­ta­vat tun­neil­la
Pal­jon ka­ve­rei­ta ja hyvä ilma­pii­ri. Hy­viä opet­ta­jia ja mu­ka­vat luok­ka­ti­lat.
Ren­tous
Sain enem­män ai­kaa jat­ko-opin­to­jen miet­ti­mis­tä var­ten.
Sel­keä ope­tus
Suu­rim­mal­ta osal­ta hy­vät opet­ta­jat,hy­vät oles­ke­lu­pai­kat,lois­ta­via ys­tä­viä,opon tuki prii­maa ja oh­jel­mat ol­leet to­del­la hy­viä.
Suu­rin osa opet­ta­jis­ta on kan­nus­ta­via ja on kiin­nos­tu­nut opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­nis­ta.
Sy­ven­tä­vät kurs­sit ja va­lin­nai­set kie­let.
Ti­lat ja hen­ki­lö­kun­ta ovat ol­leet hy­vät
Tun­nel­ma on ren­to mut­ta töi­tä tu­lee teh­tyä.
Tun­ti­ja­ko
Tun­ti­ja­ko, ope­tus
Tyk­kään täs­tä kou­lus­ta ym­pä­ris­tö­nä, opet­ta­jat on ki­vo­ja ja tyk­kään oman vas­tuun li­sään­ty­mi­ses­tä ylä-as­tee­seen ver­rat­tu­na. Oon op­pi­nut myös kiin­nos­ta­via asi­oi­ta.
Uu­det ka­ve­rit, hy­vät opet­ta­jat ja muu hen­ki­lö­kun­ta.
Va­paus, ei nil­li­te­tä pik­ku­a­si­ois­ta sa­mal­la lail­la kun pe­rus­kou­lus­sa
viih­tyi­sät ti­lat, hyvä hen­ki­lö­kun­ta

Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?

Asi­at voi­si yrit­tää se­lit­tää yk­sin­ker­tai­sem­min
Ehkä luok­ka­ti­lo­ja mu­ka­vam­mik­si.
Ei ke­hi­tys­i­de­oi­ta.
Ei ole mi­tään eri­tyis­tä huo­mi­oi­ta­vaa.
En oi­kein kek­si mi­tään mitä voi­si ke­hit­tää.
En osaa sa­noa, toi­mii hy­vin.
En tie­dä.
En tiiä
enem­män ak­ti­vi­teet­te­ja
Enem­män kan­nus­tus­ta haas­ta­vam­pien/lisä­teh­tä­vien te­ke­mi­seen ja tar­kis­tut­ta­mi­seen. Sai­si pa­rem­mat val­miu­det yli­o­pis­to­ha­kuun.
Enem­män näyt­töä jat­ko-opin­nois­ta.
Enem­män oppi­lai­tok­sen ulko­puo­lel­la ole­via ak­ti­vi­teet­te­ja ja ret­kiä yli­o­pis­toi­hin, mu­se­oi­hin yms.
Joi­tain pa­kol­li­sia kurs­se­ja voi­si vaih­taa va­lin­nai­sek­si.
Kan­sain­vä­li­siä jut­tu­ja enem­män
Ke­hit­täi­sin yh­tei­söl­li­syyt­tä, jota ei ole ny­ky­ään enää juu­ri lain­kaan.
Keit­ti­ö­hen­ki­lö­kun­nan ei tar­vit­si­si kyy­lä­tä ja kom­men­toi­da ruu­an mää­rää lau­ta­sel­la enää. Jot­kut opet­ta­jat vain lyt­tää­vät en­ti­ses­tään jos arvo­sa­nat ei­vät miel­ly­tä hei­tä ei­vät­kä anna aja­tuk­sis­saan edes mah­dol­li­suut­ta mah­dol­li­siin tu­le­vai­suu­den on­nis­tu­mi­siin.
Kou­lus­sa on erit­täin huo­no sisä­ilma, asi­al­le pi­täi­si teh­dä jo­ta­kin. Jos­kus ilma on hy­vin­kin tunk­kai­nen ja ras­kas hen­git­tää.
Kou­lus­sam­me on muu­ta­ma täy­sin asi­a­ton ja eri­ar­vois­ta­va opet­ta­ja, joi­den käy­tök­seen tu­li­si puut­tua. Il­kei­tä kom­ment­te­ja, epä­rei­lua ar­vi­oin­tia ja oi­ke­aa tör­keyt­tä. Näi­den mies­hen­ki­löi­den kom­men­tit ovat saa­neet mo­nen opis­ke­li­jan olon mi­tät­tö­mäk­si ja ar­vot­to­mak­si. Toi­vot­ta­vas­ti opet­ta­ja­kun­nal­ta vaa­dit­tai­siin jat­kos­sa vil­pi­tön­tä ys­tä­väl­li­syyt­tä ja käy­tös­ta­po­ja.
Li­sää la­tu­rin paik­ko­ja luok­kiin kos­ka ny­kyi­sin tar­vi­taan ko­ko­a­jan tie­to­ko­net­ta ja äly­lai­tet­ta niin sii­hen tar­vit­ta­via la­taus­paik­ko­ja li­sää oli­si hy­väk­si.
Mah­dol­li­ses­ti myö­hem­mät aloi­tuk­sen aa­mus­ta
Mo­der­nim­pia op­pi­mis­vä­li­nei­tä
Mo­ni­ouo­li­sem­paa ope­tus­ta voi­si olla enem­män
Opet­ta­jat ei no­lai­si op­pi­lai­ta jos op­pi­laat ei­vät osaa jo­tain, va­ro­tet­tai­siin pois­sa­o­lois­ta en­nen kuin pot­ki­taan kurs­seil­ta, yo in­fo­ja jo yk­kös­luo­kal­la!!! Hil­jai­nen tila (jos­sa voi­si vaik­ka nuk­kua tai ren­tou­tua hil­jaa) käyt­töön, läm­mi­tys­tä isom­mal­le jos top­pa­ta­kit si­säl­lä ei kel­paa.
Oppi­lai­tos voi­si an­taa enem­män tie­toa kir­joi­tuk­siin yms. liit­ty­en vä­lit­tö­mäs­ti kun lu­ki­oon saa­puu. Esim. itse en en­sim­mäi­se­nä vuon­na ol­lut tie­toi­nen, että mi­nul­la täy­tyy olla jo kir­joi­tus­suun­ni­tel­man poh­ja val­mii­na, jo­ten en osan­nut va­li­ta oi­kei­ta kurs­se­ja ja oppi­ai­nei­ta.
Pa­rem­pi sisä­ilma.
Park­ki­paik­ko­ja on ai­van lii­an vä­hän ja täs­tä joh­tu­en kym­me­net op­pi­laat saa­vat päi­vit­täin park­ki­sak­ko­ja ja myö­häs­ty­vät tun­nil­ta.
Park­ki­paik­ko­ja sai­si olla to­del­la pal­jon enem­män.
Ruo­ka­las­sa voi­si olla pa­rem­pi sa­laat­ti ja lei­pä tar­joi­lu 🙂
tun­neil­la ei kan­nat­tai­si men­nä huo­noim­man opis­ke­li­jan ta­son mu­kaan, vaan jos joku ei pysy kär­ryil­lä esim pit­käs­sä ma­ti­kas­sa niin vaih­ta­koon ly­hy­een tai yli­pää­tään jos opis­ke­lu ei on­nis­tu lu­ki­os­sa niin vaih­tai­si amik­seen tai hank­ki­si tuki­o­pe­tus­ta. Är­syt­tää kun tun­neil­la men­nään hei­koim­man ta­son mu­kaan että kaik­ki py­sy­vät vauh­dis­sa. Tämä ei ole hyvä jut­tu nii­den opis­ke­li­joi­den kan­nal­ta jot­ka hal­lit­se­vat pe­rus­a­si­at (jot­ka itse­a­si­as­sa kaik­kien tu­li­si hal­li­ta)
Ur­hei­lu­lu­kio sta­tus oli­si hyvä, muu­ta ke­hi­tet­tä­vää en kek­si.

Miten kehittäisin oppilaitosten ja työelämän välistä yhteistyötä (lukiot, ammattioppilaitos, ammattikorkeakoulu, yliopisto, jne.)

Ehkä viel­lä enem­män kaik­kea mis­sä ker­ro­taan eri alois­ta eikä kes­ki­ty­tä pel­käs­tään nii­hin pe­rus.
en mi­ten­kään
En mi­ten­kään, mie­les­tä­ni lu­ki­ol­lam­me on tar­peek­si yh­teis­työ­tä mui­den kou­lu­jen kans­sa.
En mi­ten­kään.
En osaa sa­noa
en osaa sa­noa
En osaa sa­noa
En osaa sa­noa, aika hy­vin lu­ki­on op­pi­laa­na löy­tää töi­tä tääl­tä.
En tie­dä
en tie­dä
En tie­dä.
Enem­män in­foa eri­lai­sis­ta am­ma­teis­ta ja nii­den kou­lu­tuk­sis­ta.
Enem­män mah­dol­li­suuk­sia vie­rai­lui­hin.
Enem­män voi­si tar­jo­ta vaih­to mah­dol­li­suut­ta am­mat­ti­kou­lul­le esi­mer­kik­si ja var­sin­kin mah­dol­li­suuk­sia pääs­tä xam­kin kurs­seil­le.
Enem­män yh­teis­työ­tä ja ko­ke­muk­sia eri kou­luis­ta.
en­tie­dä
Mai­nos­tai­sin enem­män kak­sois­tut­kin­toa ja tu­ki­sin sitä
Mie­les­tä­ni yh­teis­työ on ol­lut hy­vää.
Mi­nun mie­les­tä täl­lä het­kel­lä hyvä.
Sii­nä ei ole juu­ri­kaan ke­hi­tet­tä­vää.
Tu­le­vai­suu­des­sa ehkä työ­har­joit­te­lu­ja lu­kio-opin­toi­hin?
voi­si olla enem­män am­mat­ti­kou­lun kans­sa te­ke­mi­sis­sä
Voi­si olla enem­män ta­pah­tu­mia jois­sa työ­e­lä­män ja lu­kio koh­tai­si­vat pa­rem­min ja pää­si­sim­me toi­mi­maan yh­des­sä työ­e­lä­män hen­ki­löi­den kans­sa esi­mer­kik­si oppi­tun­neil­la ja voi­sim­me hyö­dyn­tää ti­lan­tei­ta op­pi­mi­seen.
Yh­tei­siä ta­pah­tu­mia
yllä mai­nit­tu
Mi­kä­li olet ko­ke­nut lu­kio-opin­not lii­an ras­kaik­si, ker­ro mikä on teh­nyt ne lii­an ras­kaik­si?
Ajan­puu­te
Ei oo lii­an ras­kas­ta kun ali­suo­ri­tan.
Elä­män­hal­lin­ta­on­gel­mat
Kir­joi­tuk­set
Ko­kei­ta on pal­jon ja ne ke­rään­ty­vät sa­moil­le vii­koil­le, vaik­ka koe­viik­ko­ja ei mei­dän lu­ki­os­sa olek­kaan. Ehkä pi­täi­si olla.
Laa­jat alu­eet ja ajan­pu­u­u­te
Lii­kaa asi­aa pi­täi­si saa­da mah­tu­maan lii­an pie­nes­sä ajas­sa pää­hän, 8 tun­tia kou­lus­sa is­tu­mis­ta vä­syt­tää myös tosi pal­jon.
lii­kaa hom­mia, va­paa-ai­kaa jää vä­hän
Läk­syt, opin­not
Pal­jon ko­kei­ta, pro­jek­te­ja, teh­tä­viä. Eten­kin yli­op­pi­las­ko­kei­siin lu­ke­mi­nen ja nii­hin liit­ty­vät kurs­sit.
Pal­jon laa­jo­ja töi­tä sa­mas­sa jak­sos­sa(es­sei­tä, tut­ki­muk­sia)
Työ­mää­rä
Työ­mää­rä
Täy­det jak­sot Va­paa-ajal­la har­ras­tuk­set Tu­le­vat yo-ko­keet
vä­lil­lä lii­ka työ­mää­rä yh­täai­kaa, opis­ke­lun ja va­paa-ajan pai­not­ta­mi­nen, me­nes­ty­mis­pai­neet
Vä­lil­lä töi­den ja kou­lun yh­dis­tä­mi­nen on ol­lut rank­kaa.
Yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­set.

Lukio-opintojeni loppuvaiheessa haluan vielä sanoa

Ei ole mi­tään eri­tyis­tä
En tie­dä.
Haus­kaa on ollu kyl­lä
Haus­kaa on ol­lut
Jat­kan vie­lä vuo­den lu­ki­os­sa, jo­ten on höl­möä, että mi­nun piti teh­dä tämä ky­se­ly jo nyt.
Kan­nat­taa kui­ten­kin käy­dä lu­kio
Kii­tok­set Lys­kan koko vä­el­le, tääl on kiva pö­hi­nä ja tän­ne on mu­ka­va tul­la.
kii­tos
Kii­tos
Kii­tos ku­lu­neis­ta vuo­sis­ta!
Kii­tos mah­ta­vas­ta ope­tuk­ses­ta.
kii­tos osal­le par­hais­ta opet­ta­jis­ta
Kyl­lä tää täs­tä
Lu­kee­ko näi­tä ees ku­kaan?
Lu­kio on hyö­dyl­li­nen
Mu­ka­vat 3 vuot­ta ol­lut 🙂
Oli­han tää iha mu­ka­va reis­su
Pa­ran­tai­sin kou­lun yh­teis­hen­keä.
Pe­a­ce out bitc­hes
Sel­vit­tiin (toi­vit­ta­vas­ti)

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kiokol­man­nen vuo­si­kurs­sin päät­tö­ky­se­ly 2019-202027.3.2020