Osaan ja pystyn hanke

Elo­kuun alus­sa 2019 tuli voi­maan uusi lu­ki­o­laki, joka ko­ros­taa opis­ke­li­ja­läh­töi­syyt­tä ja sitä, että opis­ke­li­jal­la on oi­keus saa­da op­pi­mi­sen tu­kea riip­pu­mat­ta sii­tä, mis­tä syys­tä op­pi­mis­vai­keu­det joh­tu­vat. Syi­tä voi­vat olla esi­mer­kik­si han­ka­la per­he- tai muu elä­män­ti­lan­ne, puut­teet opis­ke­lu­tai­dois­sa, luki-vai­keu­det sekä eri­lai­set vam­mat tai sai­rau­det sekä vie­ras­kie­li­syys. Ope­tus­hal­li­tuk­sen ra­hoit­ta­ma Osaan ja pys­tyn han­ke on Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on ja Tai­de­lu­ki­on yh­tei­nen han­ke, jon­ka ta­voit­tee­na on ke­hit­tää lu­ki­oi­den toi­min­ta­kult­tuu­ria ja pe­da­go­gis­ta kult­tuu­ria si­ten, että lu­ki­oi­den ar­jen käy­tän­teet vas­tai­si­vat mah­dol­li­sim­man hy­vin tä­hän opis­ke­li­jan yk­si­löl­li­sen ja eri­tyi­sen tuen oi­keu­teen. Osaan ja pys­tyn -han­ke käyn­nis­tyi 1.8.2019 ja se päät­tyy 31.12.2020. Hank­keen oh­jaus­ryh­mä on ko­koon­tu­nut tänä luku­vuon­na vii­si ker­taa ja oh­jaus­ryh­mä on pa­la­ve­reis­saan suun­ni­tel­lut ja ide­oi­nut op­pi­mi­sen ja opis­ke­lun tuen käy­tän­tei­tä ja toi­min­ta­mal­le­ja. Oh­jaus­ryh­mäs­sä ovat ol­leet mu­ka­na Kat­rii­na Ko­po­nen, Sari Här­kö­nen ja Vesa Vou­ti­lai­nen Tai­de­lu­ki­os­ta ja Kat­rii­na Kar­hu, Jaa­na Ko­so­nen, Kat­ja Juu­ti­lai­nen, Suvi Sal­men­kivi ja Niko Ho­lo­pai­nen Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­os­ta. Oh­jaus­ryh­mään on kuu­lu­nut myös mo­lem­pien lu­ki­oi­den yh­tei­nen eri­tyis­o­pet­ta­ja An­ne­le Ron­tu ja ly­se­on lu­ki­on apu­lais­reh­to­ri Pia Riek­ki­nen, joka on toi­mi­nut oh­jaus­ryh­män pu­heen­joh­ta­ja­na.

Ku­lu­neen luku­vuo­den ai­ka­na on lu­ki­oi­den an­ta­man op­pi­mi­sen ja opis­ke­lun tuen käy­tän­tö­jä kar­toi­tet­tu, li­sät­ty, hi­ot­tu ja kir­kas­tet­tu. Hank­keen mah­dol­lis­ta­man ke­hit­tä­mis­työn ta­voit­tee­na on ol­lut luo­da pai­kal­li­nen op­pi­mi­sen tuen toi­min­ta­mal­li, joka vas­taa hy­vin uu­den lu­ki­o­lain vel­voit­tei­ta opis­ke­li­jan pe­da­go­gi­sen tuen jär­jes­tä­mi­ses­sä. Toi­min­ta­mal­lin kes­ki­ös­sä on tuen tar­peen var­hai­nen tun­nis­ta­mi­nen, op­pi­mi­sen tuen yk­si­löl­li­syys ja eri­tyis­tar­peet sekä opis­ke­li­jan itse­luot­ta­muk­sen ja op­pi­mis­po­ten­ti­aa­lin vah­vis­ta­mi­nen. Ke­hit­tä­mis­työl­lä py­ri­tään sii­hen, että tu­kea tar­vit­se­vat opis­ke­li­jat löy­tä­vät it­sel­leen so­pi­via opis­ke­lu­ta­po­ja, jot­ka tu­ke­vat hei­dän vah­vuuk­si­aan ja op­pi­mis­taan. Tänä luku­vuon­na on eri­lai­sia tuen ja oh­jauk­sen käy­tän­tö­jä ko­keil­tu ja tes­tat­tu ja hy­väk­si to­de­tut mal­lit ote­taan py­sy­vään käyt­töön. Pyr­ki­myk­se­nä on, että tu­kea tar­vit­se­vien opis­ke­li­joi­den lu­kio-opin­not su­ju­voi­tu­vat ja luot­ta­mus omaan osaa­mi­seen li­sään­tyy. Tämä puo­les­taan vah­vis­taa opis­ke­li­jan hy­vin­voin­tia ja jak­sa­mis­ta. Li­säk­si pe­da­go­gii­kan ke­hit­tä­mi­ses­tä hyö­ty­vät kaik­ki opis­ke­li­jat.

Ke­hit­tä­mis­työn koh­tee­na ole­vas­sa op­pi­mi­sen tuen toi­min­ta­mal­lis­sa on kol­me pää­ta­voi­tet­ta: 1) saa­da opis­ke­li­jal­le eri­lai­sia laa­duk­kai­ta tuen pal­ve­lu­ja 2) ke­hit­tää hen­ki­lös­tön osaa­mis­ta op­pi­mi­sen tu­ke­mi­ses­sa ja 3) li­sä­tä ope­tus­hen­ki­lös­tön kes­ki­näis­tä yh­teis­työ­tä tuki­toi­mien to­teut­ta­mi­ses­sa. Ke­hit­tä­mis­työn tu­lok­se­na syn­ty­vät lu­ki­oi­den yh­tei­söl­li­set rat­kai­sut tu­ke­vat eri­lais­ten op­pi­joi­den tar­pei­ta. Ta­voit­tee­na on, että yh­teis­työ vah­vis­tuu Tai­de­lu­ki­on ja Ly­se­on lu­ki­on si­säl­lä opet­ta­jien kes­ken ja tä­män li­säk­si myös opet­ta­jien ja opis­ke­lu­huol­lon hen­ki­lös­tön vä­lil­lä sekä lu­ki­oi­den vä­lil­lä. Nel­jän­te­nä han­ke­työn ta­voit­tee­na on op­pi­mi­sen tuen toi­min­ta­mal­lin mo­nis­tet­ta­vuus eli on­nis­tu­es­saan se voi toi­mia mal­li­na myös muil­le oppi­lai­tok­sil­le. Hank­keen myö­tä mah­dol­lis­tu­nut ke­hit­tä­mis­työ on tu­ke­nut vah­vas­ti Sa­von­lin­nan päi­vä­lu­ki­oi­den uu­den pai­kal­li­sen ope­tus­suun­ni­tel­man laa­din­taa (LOPS 2021).

Mitä on sit­ten konk­reet­ti­ses­ti teh­ty ja saa­tu ai­kaan?

Lu­ki­oi­den hen­ki­lö­kun­nan käyt­töön on koot­tu op­pi­mi­sen tuen vuo­si­kel­loa, jos­sa nä­kyy eri toi­mi­joi­den roo­le­ja ja vas­tuu­a­lu­ei­ta. Vuo­si­kel­loon on koot­tu esi­mer­kik­si ai­neen­o­pet­ta­jien ja ryh­män­oh­jaa­jien teh­tä­viä jak­so­jen vaih­tu­es­sa ja eri­tyis­o­pet­ta­jan aika­tau­lu­ja luki-seu­lon­taan, tuki­suun­ni­tel­mien te­ke­mi­seen ja tar­kis­ta­mi­seen. Uu­sia käy­tän­tö­jä ovat mm. opis­ke­li­ja­koh­tai­set jak­soit­tai­set suun­ni­tel­mat kurs­sien T-mer­kin­tö­jen suo­rit­ta­mi­sek­si sekä pe­da­go­gi­sen tuen suun­ni­tel­mien seu­ran­tapa­la­ve­rit. Näi­den to­teut­ta­mis­ajan­koh­dat on koot­tu vuo­si­kel­loon, jot­ta ne tu­le­vat osak­si kou­lun toi­min­ta­kult­tuu­ria. Käy­tän­tö­jä on ide­oi­tu hank­keen oh­jaus­ryh­mäs­sä ja ai­neen­o­pet­ta­jat ovat osal­lis­tu­neet nii­den luo­mi­seen.

Ai­neen­o­pet­ta­jien an­ta­maa opis­ke­lun tu­kea on li­sät­ty ja suun­ni­tel­tu sekä jär­jes­tel­ty uu­del­la ta­val­la mo­lem­mis­sa lu­ki­ois­sa. Eri oppi­ai­nei­den opis­ke­lun ja op­pi­mi­sen tu­ke­mi­ses­sa on hyö­dyn­net­ty myös eriyt­tä­mis­tä ja tii­mi­o­pet­ta­juut­ta. Mo­lem­mis­sa lu­ki­ois­sa on jär­jes­tet­ty eri ai­nei­den opin­to­pii­re­jä, jois­sa opis­ke­li­jat ovat har­joi­tel­leet mm. ky­sei­sen ai­neen opis­ke­lu­tai­to­ja oman op­pi­mi­sen te­hos­ta­mi­sek­si ja kurs­si­töi­den lop­puun saat­ta­mi­sek­si. Tii­mi­o­pet­ta­juut­ta on ko­keil­tu mm. ma­te­ma­tii­kas­sa, äi­din­kie­les­sä ja digi­o­pis­ke­lun tu­ke­mi­ses­sa (abit­ti­pe­reh­dy­tys). Äi­din­kie­leen eriyt­tä­vää oppi­ma­te­ri­aa­lia (mm. teks­ti­mal­li­kan­sio) on suun­ni­tel­tu Lu­ki­lo­ki-kou­lu­tuk­sen osa­na. Äi­din­kie­les­sä on tar­jot­tu myös yk­si­löl­lis­tä oh­jaus­ta ja tu­kea niil­le opis­ke­li­joil­le, joi­den läpi­pää­sy yli­op­pi­las­ko­keis­ta on ol­lut vaa­ka­lau­dal­la. Sa­mal­la on ke­hi­tel­ty konk­reet­tis­ta mal­lia, jon­ka avul­la to­del­la hei­kot ja vä­hän teks­tiä tuot­ta­vat opis­ke­li­jat saa­tai­siin omak­su­maan es­see­kir­joit­ta­mi­ses­sa vaa­dit­ta­vat mi­ni­mi­tai­dot. Opis­ke­li­joil­le on myös tar­jot­tu mah­dol­li­suut­ta osal­lis­tua äi­din­kie­len opin­to­pa­joi­hin, jois­sa he pys­tyi­si­vät te­ke­mään lop­puun kurs­sil­la kes­ken jää­neet kir­joi­tel­mat tai kir­jal­li­suus­työt. Osan­otto opin­to­pa­joi­hin on kui­ten­kin ol­lut vie­lä var­sin vä­häis­tä, mikä viit­tai­si sii­hen, että tä­män uu­den toi­min­ta­mal­lin juur­rut­ta­mi­nen käy­tän­töön vaa­tii vie­lä ai­kaa.

Kiel­ten opis­ke­lun tu­ke­na on tar­jot­tu opin­to­paja­toi­min­taa kes­ki­viik­ko­ilta­päi­vi­sin. Opin­to­pa­jat on to­teu­tet­tu opis­ke­li­ja­läh­töi­ses­ti hei­dän toi­veen­sa huo­mi­oon ot­ta­en (esim. tiet­ty kie­li­oppi­tee­ma, oh­jaus kir­joi­tel­man laa­din­taan jne.). Ly­se­ol­la on eng­lan­nin ja ruot­sin kie­les­sä ko­keil­tu aine­koor­di­naat­to­ri­toi­min­taa, jon­ka avul­la on kar­toi­tet­tu eng­lan­nin ja ruot­sin kie­len opin­to­me­nes­tys­tä ja tuki­tar­pei­ta 1. ja 2.vuo­si­kurs­sien opis­ke­li­joil­la. Koor­di­naat­to­rei­den teh­tä­vä­nä on ol­lut kar­toit­taa tu­kea tar­vit­se­vat opis­ke­li­jat ja miet­tiä op­pi­mi­sen tuen käy­tän­nön jär­jes­te­ly­jä. Aine­ryh­mä­koor­di­naat­to­rit ovat tie­dot­ta­neet opis­ke­li­joil­le ja hei­dän huol­ta­jil­le mm. wil­man kaut­ta op­pi­mi­sen tuen mah­dol­li­suuk­sis­ta ja käy­tän­nön jär­jes­te­lyis­tä. Tuki­tar­pei­den kar­toi­tus on teh­ty jak­so­ar­vi­oin­tien val­mis­tut­tua. Opin­to­pii­reis­sä on poh­dit­tu opis­ke­li­jan kans­sa sitä, mis­sä kie­len eri osa-alu­eis­sa hä­nel­lä on ol­lut vai­keuk­sia ja tu­kea on tar­jot­tu opis­ke­li­ja­läh­töi­ses­ti. Opin­to­pii­reis­sä on tu­et­tu eng­lan­nin ja ruot­sin kie­len eri osa-alu­ei­ta moni­puo­li­ses­ti.

Luku­vuo­den alus­sa vie­ras­kie­li­sil­le opis­ke­li­joil­le jär­jes­tet­tiin suo­men kie­len tai­to­taso­tes­taus, jon­ka tu­lok­sen pe­rus­teel­la opis­ke­li­ja on oh­jat­tu joko äi­din­kie­len ja kir­jal­li­suu­den kurs­seil­le tai S2-kurs­seil­le. Vie­ras­kie­lis­ten opis­ke­li­joi­den lu­kio-opin­toi­hin pe­reh­dy­tyk­ses­sä on hyö­dyn­net­ty jo ai­em­min laa­dit­tua ma­te­ri­aa­lia ”Opas ulko­maa­lais­taus­tai­sil­le opis­ke­li­joil­le”. Mo­lem­mat lu­ki­ot hyö­dyn­tä­vät opas­ta tar­peen mu­kaan ja säh­köi­nen opas päi­vi­te­tään aina luku­vuo­den alus­sa.

Mo­lem­mis­sa lu­ki­ois­sa on mie­tit­ty myös toi­min­ta­mal­lia sii­hen, mi­ten opis­ke­li­jal­le tur­va­taan pe­da­go­gi­sen tuen suun­ni­tel­mien mu­kai­nen oi­keus esim. lisä­ai­kaan ja pien­ryh­mä­ti­laan kurs­si­ko­keis­sa. Toi­min­ta­mal­lil­la py­ri­tään sel­kiyt­tä­mään hen­ki­lös­tön yh­teis­työn mer­ki­tys­tä ja op­pi­mi­sen tuen ja sen to­teu­tu­mi­sen seu­ran­nan tär­keyt­tä. Ly­se­ol­la on ja­et­tu ai­neen­o­pet­ta­jil­le yh­tei­nen säh­köi­nen tie­dos­to, jos­ta sel­vi­ää, mis­sä kurs­si­ko­keis­sa ja pal­keis­sa lisä­ajan / eril­li­sen ti­lan tar­vit­si­joi­ta on. Tä­män tie­don pe­rus­teel­la lisä­ajan tai eril­li­sen ti­lan tar­vit­si­jat on voi­tu tar­vit­ta­es­sa koo­ta sa­maan ti­laan.  Lu­ki­oi­den viik­ko­pa­la­ve­reis­sa on eri aine­ryh­mis­sä ja­et­tu tie­toa ja ko­ke­muk­sia sii­tä, mi­ten opis­ke­li­joi­ta on tu­et­tu ja mis­tä tuki­toi­mis­ta ku­kin opis­ke­li­ja on hyö­ty­nyt. Tämä aine­ryh­mis­sä ta­pah­tu­va tie­don­siir­to on tär­ke­ää teh­dä heti jak­son alus­sa, jot­ta opis­ke­li­joi­den op­pi­mi­sen tuki to­teu­tuu mah­dol­li­sim­man hy­vin.

Osaan ja pys­tyn -han­ke on mah­dol­lis­ta­nut päi­vä­lu­ki­oi­den eri­tyis­o­pet­ta­jan työ­pa­nok­sen li­sää­mi­sen op­pi­mi­sen tuen käy­tän­tei­den ke­hit­tä­mi­ses­sä. Se on nä­ky­nyt mm. si­ten, että yk­sit­täis­ten opis­ke­li­joi­den tuki ja opis­ke­lun oh­jaus­kes­kus­te­lut ja yh­tey­den­pito huol­ta­jiin on li­sään­ty­nyt. Myös opis­ke­li­joi­den tuki­tar­peis­ta tie­dot­ta­mi­nen on te­hos­tu­nut: ro, opo, huol­ta­jat. Eri­tyis­o­pet­ta­ja on pys­ty­nyt kon­sul­toi­maan ai­neen­o­pet­ta­jia pyyn­nös­tä ai­kai­sem­paa enem­män ja hän on osal­lis­tu­nut opet­ta­jien viik­ko­pa­la­ve­rei­hin use­am­min aika­tau­lul­lis­ten mah­dol­li­suuk­sien ja pa­la­ve­rei­den asia­si­säl­tö­jen mu­kaan. Li­säk­si uu­te­na toi­min­ta­mal­li­na on jär­jes­tet­ty kak­kos­vuo­den tuki­tar­peis­ten opis­ke­li­joi­den, hei­dän ryh­män­oh­jaa­jien­sa ja eri­tyis­o­pet­ta­jan yh­tei­set seu­ran­tapa­la­ve­rit. Opin­to-oh­jaa­jien ja eri­tyis­o­pet­ta­jan yh­teis­pa­la­ve­rit yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­set aloit­ta­vien opis­ke­li­joi­den tuki­tar­peis­ta on myös pi­det­ty. Eri­tyis­o­pet­ta­ja on laa­ti­nut oman työn­sä vuo­si­kel­loa ja hän on osal­lis­tu­nut tie­toi­suus­tai­to­kou­lu­tuk­seen ja di­gi­lu­ki­seu­la­kou­lu­tuk­seen verk­ko­kou­lu­tuk­se­na. Myös val­ta­kun­nal­li­seen lu­ki­oi­den eri­tyis­o­pet­ta­jien kou­lu­tus­päi­vään on osal­lis­tut­tu. Lop­pu­ke­vääs­tä ko­ro­na­e­pi­de­mi­an ta­kia etä­o­pe­tuk­seen siir­ty­mi­nen hi­das­ti mer­kit­tä­väs­ti eri­tyis­o­pet­ta­jan yh­tey­den­pi­toa opis­ke­li­joi­den kans­sa ja etä­oh­jauk­sis­sa (meet) ai­kaa tar­vit­tiin huo­mat­ta­van pal­jon enem­män ver­rat­tu­na lähi­ta­paa­mi­siin.

Han­ke­ra­hoi­tus on mah­dol­lis­ta­nut myös opis­ke­lun tu­keen liit­ty­vään kou­lu­tuk­seen osal­lis­tu­mi­sen. Lu­ki­oi­den opet­ta­jia on osal­lis­tu­nut op­pi­mi­sen haas­tei­den ja po­si­tii­vi­sen pe­da­go­gii­kan kou­lu­tuk­siin: Ra­ken­ne­taan nuo­ri vah­vak­si -kou­lu­tus­päi­vään 14.8., Itä-Sa­von sai­raan­hoi­to­pii­rin NEP­SY-ai­hei­seen Haas­teet voi­ma­va­roik­si -kou­lu­tus­päi­vään 7.11 sekä lu­ki­oi­den eri­tyis­o­pet­ta­jien kou­lu­tus­päi­vään 29.11.2019. Kou­lu­tus­ten ma­te­ri­aa­lia ja ter­vei­siä on ja­et­tu muil­le opet­ta­jil­le tu­tus­tut­ta­vak­si. Myös Lu­ki­lo­ki-kou­lu­tus on si­vun­nut mm. luki­vai­keuk­sia.

Ke­vään 2020 ai­ka­na on laa­dit­tu opis­ke­lun tu­keen liit­ty­vä ”Ryh­män­oh­jaa­jan opas.” Op­paa­seen on koot­tu ryh­män­oh­jaa­jan opis­ke­lun tuen vas­tuu­a­lu­ei­ta ja teh­tä­viä vuo­si­kurs­seit­tain jak­so­koh­tai­ses­ti. Ryh­män­oh­jaa­jan opas si­säl­tää myös ryh­män­oh­jauk­ses­sa käy­tet­tä­vää yleis­tä tuki­ma­te­ri­aa­lia sekä mm. op­paan huo­len pu­heek­si ot­ta­mi­seen. Säh­köi­nen opas on tar­koi­tet­tu mo­lem­pien lu­ki­oi­den käyt­töön ja se so­pii hy­vin myös ryh­män­oh­jauk­sen pe­reh­dy­tys­ma­te­ri­aa­lik­si. Tai­de­lu­ki­ol­la on myös koot­tu ryh­män­oh­jauk­seen so­pi­vaa ma­te­ri­aa­lia tee­moit­tain. Lu­ki­ot muok­kaa­vat säh­köi­ses­tä op­paas­ta oman nä­köi­sen­sä, omaan toi­min­ta­kult­tuu­riin ja ar­jen käy­tän­tei­siin so­pi­van.

Opis­ke­lun ja op­pi­mi­sen tuen tar­peet ovat nä­ky­neet myös ko­ro­na­e­pi­de­mi­an ai­heut­ta­mas­sa etä­o­pis­ke­lus­sa. Suu­rim­mal­la osal­la lu­ki­o­lai­sis­ta etä­o­pis­ke­lu on su­ju­nut hy­vin, toki joi­ta­kin pu­dok­kai­ta on ol­lut. Ryh­män­oh­jaa­jat, ai­neen­o­pet­ta­jat, opin­to-oh­jaa­jat, eri­tyis­o­pet­ta­ja, ku­raat­to­rit ja kou­lu­psy­ko­lo­gi ovat ol­leet kou­lu­pu­dok­kai­den tu­ke­na ja aut­ta­neet opis­ke­li­joi­ta mah­dol­li­suuk­sien­sa mu­kaan. Eri oppi­ai­neis­sa op­pi­mi­sen ja opis­ke­lun etä­tu­kea on tar­jot­tu mo­nin eri ta­voin. Ma­te­ma­tii­kan opis­ke­lun tu­ke­na on käy­tet­ty mm. ”ma­tik­ka­mats­kut”-net­ti­ma­te­ri­aa­lia ja muu­ta­mat opet­ta­jat ovat teh­neet oppi­tun­ti­tal­len­tei­ta esim. ma­te­ma­tii­kas­sa ja ke­mi­as­sa. Tal­len­tei­den te­ke­mi­nen on ol­lut suh­teel­li­sen help­poa ja opis­ke­li­jat ovat pi­tä­neet niis­tä. Oppi­tun­ti­tal­len­teil­le on var­mas­ti käyt­töä jat­kos­sa myös lähi­o­pe­tuk­ses­sa ja ne so­pi­vat hy­vin tuki­ma­te­ri­aa­lik­si ope­tuk­sen eriyt­tä­mi­seen. Vie­rai­den kiel­ten ja äi­din­kie­len sekä kir­jal­li­suu­den opis­ke­lu on su­ju­nut myös hy­vin etä­so­vel­luk­sil­la (meet, dis­cord, zoom). Dis­cor­diin on muo­dos­tet­tu opis­ke­li­joil­le eri­lai­sia puhe­ka­na­via suul­li­sia har­joi­tuk­sia ja ään­tä­mi­sen sekä lu­ke­mi­sen har­joit­te­lua var­ten. Ko­ke­muk­set puhe­ka­na­vien käy­tös­tä ovat ol­leet myön­tei­siä. Puhe­ka­na­vil­le on mah­dol­lis­ta muo­dos­taa myös ns. ”yk­siö”, jol­loin ope­tuk­sen eriyt­tä­mi­nen yk­sit­täi­sel­le opis­ke­li­jal­le mah­dol­lis­tuu. Etä­o­pis­ke­lu­ko­ke­mus­ten myö­tä on huo­mat­tu, että etä­o­pis­ke­lu­vä­li­nei­den ”chat”-mah­dol­li­suu­det ovat ak­ti­voi­neet mm. nii­tä opis­ke­li­joi­ta, jot­ka ei­vät yleen­sä ole oppi­tun­neil­la ak­tii­vi­sia. Etä­ko­kei­den ja tes­tien pi­tä­mi­nen on sen si­jaan ol­lut haas­ta­vam­paa, kos­ka opet­ta­ja ei ole pys­ty­nyt kont­rol­loi­maan opis­ke­li­jan mah­dol­lis­ta apu­vä­li­nei­den käyt­töä (esim. goog­le-kään­tä­jä) kurs­si­ko­keis­sa.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on ja Tai­de­lu­ki­on yh­tei­nen Osaan ja pys­tyn -han­ke jat­kuu vie­lä syys­luku­kau­den 2020. Opis­ke­lun ja op­pi­mi­sen tuen moni­puo­li­nen ke­hit­tä­mis­työ siis jat­kuu. Ensi syk­sy­nä lu­kio-opin­ton­sa aloit­ta­vat uu­det opis­ke­li­jat te­ke­vät ma­te­ma­tii­kan tai­to­taso­tes­tin (Alva), jon­ka tu­los­ten pe­rus­teel­la ope­tuk­sen eriyt­tä­mi­sen tar­ve kar­toi­te­taan ja opis­ke­lun tuki­toi­met voi­daan aloit­taa vii­py­mät­tä. Syk­sys­tä 2020 al­ka­en eri­tyis­o­pet­ta­ja ot­taa käyt­töön­sä myös di­gi­lu­ki­seu­lan, jon­ka li­sens­si han­ki­taan nyt lop­pu­ke­vääs­tä. Li­säk­si ensi syk­syn han­ke­toi­min­nan ta­voit­tei­ta voi­si­vat olla esim. tii­mi­o­pet­ta­juus­ko­ke­mus­ten laa­jen­ta­mi­nen kiel­ten ja re­aa­li­ai­nei­den ope­tuk­seen. Aine­koor­di­naat­to­ri­toi­min­taa ak­ti­voi­daan ja ke­hi­te­tään edel­leen ja se ote­taan käyt­töön mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan kie­lis­sä, ma­te­ma­tii­kas­sa ja äi­din­kie­les­sä. Myös konk­reet­tis­ten ja sel­kei­den opis­ke­lu­oh­jei­den laa­din­ta lu­ki­o­lai­sil­le oppi­ai­neit­tain tu­li­si tar­pee­seen. Eri­tyi­sen tär­ke­ää näis­sä opis­ke­lu­oh­jeis­sa oli­si huo­mi­oi­da myös vie­ras­kie­li­set opis­ke­li­jat, jot­ka tar­vit­se­vat ns. sel­ko­sa­nas­toa mm. eri re­aa­li­ai­nei­den ter­mien, kä­sit­tei­den ja sa­nas­ton ym­mär­tä­mi­seen ja tul­kin­taan. Myös lu­ki­o­lais­ten digi­o­pis­ke­lun tu­ke­mi­seen kiin­ni­te­tään enem­män huo­mi­o­ta ja sitä ke­hi­te­tään opis­ke­li­joi­den tar­pei­den mu­kaan.

Läm­min kii­tos kai­kil­le Osaan ja pys­tyn -han­ke­toi­min­nas­sa mu­ka­na ol­leil­le! Yh­teis­työ ja opis­ke­lun tuen toi­min­ta­mal­lien ke­hit­tä­mi­nen on ol­lut an­toi­saa, vir­kis­tä­vää ja mie­len­kiin­tois­ta. Pal­jon on opit­tu uut­ta ja pal­jon on opit­tu en­nen kaik­kea toi­nen toi­sil­tam­me! Täs­tä on hyvä jat­kaa myös syk­syl­lä 2020!

Hank­keen oh­jaus­ryh­män puo­les­ta

Pia Riek­ki­nen

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioVuo­si­ker­to­mus 2019-20209.4.2020