PIENI HUOLI
esim. lukiolaisen oppimisvaikeudet, opiskelumotivaation lasku, opintosuoritusten heikentyminen, yksinäisyys, ylitunnollisuus, muutokset käyttäytymisessä, poissaolot
Työntekijällä käy pieni huoli tai ihmettely mielessä, jopa toistuvasti. Hänellä on kuitenkin vahva luottamus omiin auttamismahdollisuuksiinsa. Hyvät mahdollisuudet varhaiseen puuttumiseen.
Aineenopettajan tukitoimet:
- keskustelu nuoren kanssa (”mitä kuuluu”, ”miksi olit poissa oppitunnilta”)
- sopiminen tukiopetuksesta ja/tai muista opiskelujärjestelyistä
- tarvittaessa konsultoi muita asiantuntijatahoja
- ao opettaja
- informoi tukitoimistaan ryhmänohjaajaa
Ryhmänohjaajan tukitoimet:
- kun useita huoliviestejä, ro keskustelee nuoren kanssa
- ro on nuoren luvalla yhteydessä alaikäiseen huoltajaan ja ro kertoo nuorelle yhteydenottoaikeestaan
- tarvittaessa konsultoi asiantuntijoita
Opinto-ohjaajan tukitoimet:
- tarvittaessa nuoren kokonaistilanteen ja opinto-ohjelman tarkistus yhdessä nuoren kanssa
TUNTUVA HUOLI
Työntekijän huoli on tuntuvaa ja kasvaa edelleen. Omat auttamiskeinot on käytetty tai ne ovat vähissä. Tarvitaan lisävoimavaroja muilta työntekijöiltä.
Työntekijän toimenpiteistä huolimatta nuoren opiskelu ei suju, poissaolot lisääntyvät jne.
Aineenopettajan tukitoimet:
- kertoo nuorelle, että hänen oma huolensa on niin suuri, että tarvitsee muiden työntekijöiden apua, koska omat auttamiskeinot eivät riitä
- kertoo ryhmänohjaajalle kasvaneesta huolesta
- ohjaa harkintansa mukaan nuoren esim. erityisopettajalle, psykologille tai kuraattorille
- jatkaa nuoren opiskelun ja hyvinvoinnin tukemista
Ryhmänohjaajan tukitoimet:
- keskustelee nuoren kanssa ja ottaa nuoren luvalla yhteyttä alaikäisen huoltajaan (ro kertoo nuorelle yhteydenottoaikeestaan)
- opiskelijan ja huoltajan kanssa sovitaan etenemisestä esim. huoltajatapaamisesta tai asian viemisestä monialaiseen asiantuntijaryhmään
- ohjaa harkintansa mukaan nuoren esim. erityisopettajalle, psykologille tai kuraattorille
- jatkaa nuoren tukemista ja opintojen seuraamista
Opinto-ohjaajan tukitoimet:
- ohjaa harkintansa mukaan nuoren esim. erityisopettajalle, psykologille tai kuraattorille
- osallistuu tarvittaessa monialaisen asiantuntijaryhmän palaveriin
- jatkaa nuoren tukemista ja opinto-ohjelman seuraamista
SUURI HUOLI
Työntekijä arvioi nuoren tilanteen edelleen pahenevan, ellei tilanteeseen saada muutosta. Työntekijän omat keinot ovat lopussa.
Opiskeluun ja elämänhallintaan liittyvät ongelmat lisääntyvät.
Monialainen asiantuntijaryhmä käsittelee nuoren asiaa:
sovitaan tukitoimenpiteistä ja siitä, kuka ottaa vastuun nuoren asiasta ja yhteydenpidosta nuoren ja huoltajan kanssa
- vastuun ottava työntekijä informoi nuoren tilanteesta ja erityisistä tukitoimista niitä tahoja ja toimijoita, joille asia kuuluu
- nuori ohjataan tarvittaessa lukion ulkopuoliseen apuun
Aineenopettajan, ryhmänohjaajan ja opinto-ohjaajan tukitoimet:
jatkavat nuoren opiskelun ja hyvinvoinnin tukemista sekä opintojen seuraamista
Savonlinnan lyseon lukioOpas ryhmänohjaajille 9.4.2020 (päivitetty 20.12.2023)9.4.2020