Opiskelijan opinnot jossakin aineessa eivät etene tai opiskelijalla on hylätty/hylättyjä suorituksia.
- Keskustele opiskelijan kanssa. Hyviä kysymyksiä ovat mm.
- Onko aineen opiskelussa ollut aiemmin haasteita?
- Mikä aineen opiskelussa tuntuu hankalalta?
- Millaista apua/tukea olet saanut aiemmin opiskeluun? Mikä on auttanut?
- Miten paljon panostat tällä hetkellä opiskeluun? Millaisia opiskelutapoja käytät? Miten paljon opiskeluun menee aikaa?
- Oletko pyytänyt/saanut tukea aineenopettajalta?
- Minkä itse ajattelet auttavan opintojen etenemisen kanssa?
- Tarvittaessa auta opiskelijaa sopimaan tapaaminen aineenopettajan kanssa ja tarvittaessa ole mukana avaamassa opiskelijan tilannetta opettajalle.
- Muista tsempata, kannustaa ja valaa uskoa opiskelijaan (varsinkin, jos opiskelija yrittää, mutta silti on hankalaa).
Opiskelijalla on T/K-merkintöjä ja/tai poissaoloja. Huoli opintojen etenemisestä kasvaa.
- Keskustele opiskelijan kanssa ja ilmaise, että olet huolissasi ja haluat auttaa.
- Hyviä kysymyksiä ovat mm.
- Mitä sinulle kuuluu?
- Onko jotakin tapahtunut opinnoissa, koulussa tai muussa elämässä?
- Miten kuvaisit omaa jaksamistasi? Millainen rytmi arjessasi on?
- Oletko jutellut tilanteesta kotona tai kaverien kanssa?
- Pohtikaa yhdessä opiskelijan kanssa, mikä voisi tilanteessa auttaa.
- Kerro opiskelijalle, että myös vanhempien tehtävä on tukea nuorta opinnoissa ja kerro, että olet tilanteesta yhteydessä kotiin.
- Seuraa tilannetta, kysy kuulumisia.
- Konsultoi tarvittaessa opiskelijahuoltohenkilöstöä, opinto-ohjaajaa tai aineenopettajia.
Opiskelija ei osallistu ryhmänohjauksiin eikä vastaa wilma-viesteihin.
- Yritä tavoitella opiskelijaa muilla tavoin esim.
- opiskelijan lukujärjestyksen mukaisilta oppitunneilta tavoittelemalla
- soittamalla tai laittamalla hänelle tekstiviesti
- jos et saa opiskelijaa oppitunneilta tai puhelimella kiinni, ole yhteydessä huoltajaan ja kerro, että olet yrittänyt tavoittaa opiskelijaa ja pyydä olemaan yhteydessä
- Keskustele opiskelijan kanssa ja kerro, että olet huolissasi.
- Selvitä miksi opiskelija ei osallistu ryhmänohjauksiin tai vastaa wilma-viesteihin.
- Kerro, miksi on tärkeää osallistua ja vastata viesteihin ja miten tärkeää ryhmänohjaajalle on saada yhteys opiskelijaan.
Pohdi yhdessä muiden ryhmänohjaajien kanssa, miten toimisitte seuraavanlaisissa tilanteissa?
Opiskelija kertoo, että motivaatio koulua kohtaan on hukassa.
Opiskelijalla on paljon myöhästymisiä ja hän kertoo, että unirytmi on sekaisin.
Opiskelijalle on kertynyt poissaoloja. Poissaolot on selvitetty asianmukaisesti, mutta niitä alkaa silti olla liikaa opintojen edistymistä ajatellen.
Savonlinnan lyseon lukioOpas ryhmänohjaajille 9.4.2020 (päivitetty 20.12.2023)9.4.2020