Fysiikka

Pa­kol­li­nen kurs­si

FY01 Fy­siik­ka luon­non­tie­tee­nä

Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Sy­ven­tä­vät kurs­sit

FY02 Läm­pö

Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

FY03 Säh­kö

Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

FY04 Voi­ma ja lii­ke

Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

FY05 Jak­sol­li­nen lii­ke ja aal­lot

Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

FY06 Säh­kö­mag­ne­tis­mi 

Ta­voit­teet

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

FY07 Aine ja sä­tei­ly 

Ta­voit­teet
Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

So­vel­ta­vat kurs­sit

FY08 Fy­sii­kan ko­keel­li­nen kurs­si
Tu­tus­tu­taan fy­sii­kan ko­keel­li­siin me­ne­tel­miin te­ke­mäl­lä fy­sii­kan töi­tä ja työ­se­los­tuk­sia (myös tie­to­kone­a­vus­tei­sia). Työ­tur­val­li­suu­den ta­kia kurs­sil­le ote­taan enin­tään 16 opis­ke­li­jaa.
Ar­vi­oin­ti: Suo­ri­tus­mer­kin­tä
Aihe­ko­ko­nai­suu­det: Kurs­si liit­tyy aihe­ko­ko­nai­suu­teen Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus.

FY09 Elekt­ro­nii­kan ko­keel­li­nen kurs­si
Pe­reh­dy­tään sekä te­o­ri­as­sa että käy­tän­nös­sä säh­kön ja elekt­ro­nii­kan pe­rus­kom­po­nent­tei­hin sekä niis­tä muo­dos­tet­tui­hin vir­ta­pii­rei­hin. Työ­tur­val­li­suu­den ta­kia kurs­sil­le ote­taan enin­tään 16 opis­ke­li­jaa.
Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä

FY10 Ker­taus­kurs­si
Ta­voit­tee­na on vah­vis­taa val­miuk­sia vas­ta­ta fy­sii­kan aine­re­aa­li­ky­sy­myk­siin. Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä

FY11 Fy­sii­kan tie­de­kurs­si
Fy­sii­kan tie­de­kurs­sin saat, jos osal­lis­tut jol­le­kin fy­sii­kan tie­de­kurs­sil­le tai -lei­ril­le (täl­lai­sis­ta saat lisä­tie­to­ja fy­sii­kan opet­ta­jal­ta) esim. ke­sän ai­ka­na. Tai jos teet vaik­ka­pa fy­sii­kan opin­to­ja yli­o­pis­tol­le tai am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lul­le tms. Tie­de­kurs­sin voi saa­da myös ta­voit­teel­li­ses­ta fy­sii­kan har­ras­ta­mi­ses­ta – asi­as­ta so­vi­taan fy­sii­kan opet­ta­jan kans­sa. Jos­kus tie­de­kurs­si voi­daan myös jär­jes­tää lu­ki­os­sam­me jon­kin pro­jek­tin yh­tey­des­sä. Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä

FY12 Joh­da­tus yli­o­pis­to­fy­siik­kaan

Kurs­sil­la kä­si­tel­lään mie­len­kiin­toi­sia fy­sii­kan il­mi­öi­tä me­ka­nii­kas­ta mus­tiin auk­koi­hin.

Et­sim­me vas­tauk­sia muun mu­as­sa seu­raa­viin ky­sy­myk­siin:
Mis­sä koh­das­sa liuk­kaan pal­lon la­el­ta liu­ku­va kap­pa­le ir­to­aa pal­lon pin­nal­ta?
Mil­lai­nen on Mars-luo­tai­men rata?
Mitä valo on?
Mi­ten kvant­ti­me­ka­niik­ka se­lit­tää tun­ne­loi­tu­mi­sen?
Voi­ko kis­sa voi olla yhtä ai­kaa elä­vä ja kuol­lut?
Mi­ten kaa­sua voi jääh­dyt­tää va­lai­se­mal­la sitä la­se­ril­la?
Mi­ten kym­men­met­ri­nen li­mu­sii­ni saa­daan ajet­tua si­säl­le 8 met­riä pit­kään tal­liin?
Mik­si täh­tiin mat­kus­ta­nut ast­ro­naut­ti saat­taa pa­la­tes­saan olla lap­si­aan nuo­rem­pi?
Mitä ta­pah­tuu mus­tis­sa au­kois­sa? Voi­ko sin­ne pää­tyä huo­maa­mat­taan?
Mik­si säie­te­o­ri­aa tut­ki­taan ja mi­ten se liit­tyy lyi­jy­i­o­nien tör­mäyk­siin?
Mikä on in­for­maa­ti­o­pa­ra­dok­si ja mi­ten sitä yri­te­tään rat­kais­ta?

Ar­vi­oin­ti: Suo­ri­tus­mer­kin­tä

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioOpin­to-opas 2021-2022 (LOPS 2016)18.5.2020