OPPIMISEN TUKI JA OPISKELUTAIDOT ERI OPPIAINEISSA

Opis­ke­li­jan oma ak­tii­vi­suus on tär­ke­ää!

Ota siis sel­vää, mil­lais­ta tu­kea si­nul­le on tar­jol­la opin­to­jen ai­ka­na lu­ki­os­sa­si. Hyö­dyn­nä tar­jol­la ole­via tuen muo­to­ja, ku­ten tuen opin­to­jak­so­ja ja pa­jo­ja, tuki­o­pe­tus­ta sekä hy­vin­voin­tia li­sää­vää toi­min­taa. Tar­vit­ta­es­sa voit olla yh­tey­des­sä eri­tyis­o­pet­ta­jaan. Seu­raa ja ar­vi­oi opin­to­je­si ete­ne­mis­tä. Kes­kus­te­le opin­to­jak­so­va­lin­nois­ta­si yh­des­sä ryh­män­oh­jaa­jan ja opin­to-oh­jaa­jan kans­sa.

Op­pi­mi­sen tuen muo­to­ja eri oppi­ai­neis­sa voi­vat olla:

Osaa­mi­sen osoit­ta­mi­seen voi­daan käyt­tää eri­lai­sia ta­po­ja pel­kän kir­jal­li­sen tuot­ta­mi­sen rin­nal­la. Täl­lai­sia yk­si­löl­li­siä jär­jes­te­ly­jä ovat esi­mer­kik­si ar­vi­oi­ta­van kir­jal­li­sen ko­keen/tuo­tok­sen suul­li­nen täy­den­tä­mi­nen, kes­kei­sen oppi­ai­nek­sen ko­keet, lisä­ajan an­ta­mi­nen ar­vi­oin­ti­ti­lan­teis­sa, pien­ryh­mä­ti­lan käyt­tä­mi­nen it­se­näi­ses­sä työs­ken­te­lys­sä ja ar­vi­oin­ti­ti­lan­teis­sa, ma­te­ri­aa­lin riit­tä­vän suu­ri kir­ja­sin­koko tai eril­li­sen näy­tön käyt­tä­mi­nen. Ope­tus­ti­lan­teis­sa käy­tös­sä on lu­kui­sia hy­vää op­pi­mis­ta edis­tä­viä pe­da­go­gi­sia rat­kai­su­ja, joi­ta eri­tyis­o­pet­ta­ja kir­jaa eh­do­tuk­si­na pe­da­go­gi­sen tuen suun­ni­tel­maan esim. etu­kä­teen an­ne­tut muis­tiin­pa­not, ääni­kir­jo­jen hyö­dyn­tä­mi­nen jne.

Aine­ryh­mä­koor­di­naat­to­rit (ÄI, ENA, RUB ja MAA)

Aine­ryh­mä­koor­di­naat­to­rei­den teh­tä­vä­nä on kar­toit­taa tu­kea tar­vit­se­vat opis­ke­li­jat ja so­pia op­pi­mi­sen tuen käy­tän­nön jär­jes­te­lyis­tä ja vas­tuis­ta oman aine­ryh­män si­säl­lä. Useim­mi­ten nämä tu­kea tar­vit­se­vat opis­ke­li­jat ovat saa­neet jon­kin oppi­ai­neen opin­nois­ta hy­lä­tyn arvo­sa­nan (tai use­am­pia hy­lät­ty­jä) tai opin­to­jak­sos­ta puut­tuu esim. use­am­pi vaa­dit­ta­va työ. Aine­ryh­mä­koor­di­naat­to­rit tie­dot­ta­vat opis­ke­li­joil­le ja hei­dän huol­ta­jil­leen esim. wil­man kaut­ta op­pi­mi­sen tuen mah­dol­li­suuk­sis­ta, uu­sin­ta-aika­tau­luis­ta ja muis­ta käy­tän­nön tuki­jär­jes­te­lyis­tä. Tuki­tar­pei­den kar­toi­tus teh­dään luku­vuo­den alus­sa ja aina jak­so­ar­vi­oin­tien val­mis­tut­tua. Lu­ki­oi­den viik­ko­pa­la­ve­reis­sa aine­ryh­mis­sä ja­e­taan tie­toa ja ko­ke­muk­sia sii­tä, mi­ten opis­ke­li­joi­ta on tu­et­tu ja mis­tä tuki­toi­mis­ta ku­kin opis­ke­li­ja on hyö­ty­nyt. Tämä aine­ryh­mis­sä ta­pah­tu­va tie­don­siir­to on tär­ke­ää teh­dä heti jak­son alus­sa, jot­ta opis­ke­li­joi­den op­pi­mi­sen tuki to­teu­tuu mah­dol­li­sim­man hy­vin.

OPIS­KE­LU­VINK­KE­JÄ ERI OPPI­AI­NEI­SIIN

KIE­LET

Uusi kap­pa­le

Tun­nil­la teks­tin kä­sit­te­lyn (kuun­te­lun ja suo­men­nok­sen) jäl­keen

Teh­tä­viä teh­des­sä

Tee verk­ko­teh­tä­viä lisä­har­joi­tuk­se­na!

Kie­li­oppi­asia

Koti­teh­tä­vät

Tee an­ne­tut kir­jal­li­set koti­teh­tä­vät

Mui­ta vink­ke­jä kiel­ten opis­ke­luun:

https://yle.fi/aihe/ar­tik­ke­li/2017/10/11/poi­mi-vin­kit-te­hok­kaa­seen-kiel­ten-opis­ke­luun

https://yle.fi/aihe/abi­tree­nit/eng­lan­ti

https://yle.fi/aihe/abi­tree­nit/ruot­si

MA­TE­MA­TIIK­KA

https://www.ma­tik­ka­mats­kut.com/

https://www.ma­tik­ka­vel­ho.fi/vin­kit-yo-ko­kee­seen

https://www.tu­tor­hou­se.fi/blo­gi/7-vink­ki%C3%A4-lu­ki­o­lai­sil­le-ma­ti­kan-opis­ke­luun

ÄI­DIN­KIE­LI

http://ai­kan­lin­kit.blogs­pot.com/p/opis­ke­lu.html

https://yle.fi/aihe/ar­tik­ke­li/2020/02/28/nain-kir­joi­tat-oma­a­a­ni­sen-ai­din­kie­len-kir­joi­tus­tai­don-vas­tauk­sen-lue-lu­ki­on

https://peda.net/ala­vus/ala­vu­den­lu­kio/lkjo/link­kej%C3%A4-luon­nos/jk

RE­AA­LI­AI­NEET

https://www.sa­no­map­ro.fi/val­mis­tau­du-koe­viik­koon-ota-hal­tuun-te­ho­kas-luku­tek­niik­ka-re­aa­li­ai­neen-ko­kee­seen/

Op­pi­mi­sen tuki ja oh­jaus Sa­von­lin­nan lu­ki­ois­saOsaan ja pys­tyn -han­ke lu­ki­o­lai­sen op­pi­mis­po­ten­ti­aa­li nä­ky­väk­si8.2.2021